Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-09-15, 09:43   #31
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Djurstudier visar att periodisk fasta får hjärnan att fungera bättre.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-15, 13:38   #32
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Djurstudier visar att periodisk fasta får hjärnan att fungera bättre.
De studier som har tittat på de här delarna är väldigt korta och är svåra att tyda.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-15, 14:08   #33
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Det tvivlar jag inte på. Känns som att vi förr jagade mat, inte naturligt att ständigt ha tillgång till mat. Mitt småätande kan knappast vara hälsosamt, det ska jag nog sluta med iallafall.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-15, 15:03   #34
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Det tvivlar jag inte på. Känns som att vi förr jagade mat, inte naturligt att ständigt ha tillgång till mat. Mitt småätande kan knappast vara hälsosamt, det ska jag nog sluta med iallafall.
Har funderat över det där med och har hört att de tvärt om faktiskt var ganska god tillgång på mat på den tiden.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-15, 15:13   #35
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Det tvivlar jag inte på. Känns som att vi förr jagade mat, inte naturligt att ständigt ha tillgång till mat. Mitt småätande kan knappast vara hälsosamt, det ska jag nog sluta med iallafall.
Är det inte logiskt att man små-åt mer på den tiden? Tänk dig om du ska äta frukt och bär, och kanske rötter och insekter, då går du ju och plockar hela dagen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-15, 15:52   #36
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Har funderat över det där med och har hört att de tvärt om faktiskt var ganska god tillgång på mat på den tiden.
Det var min egna forskning jag funderade fram när jag satt och smuttade på kaffet i soffan. Det höll inte då.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-15, 17:13   #37
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
De studier som har tittat på de här delarna är väldigt korta.
"Chronic Intermittent Fasting Improves Cognitive Functions and Brain Structures"

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3670843/
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-15, 21:19   #38
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Har funderat över det där med och har hört att de tvärt om faktiskt var ganska god tillgång på mat på den tiden.
Vilken tid? Och vilken mat?
Innan jordbrukets tid var människan jägare/samlare. Vilket innebar att man dels jagade - man hade tur om man kom hem med något alls - och dels samlade - på en plats med motsvarande Sveriges klimat har man alltså god tillgång till något att snacksa på ca 3-6 månader om året, resten av året finns INGENTING att äta annat än det man jagar, eller så tar det mer energi att få fram det än vad det ger.
Det fanns alltså perioder där man inte hade tillgång till plockad mat och om man då inte hade jaktlycka så hade man verkligen ingenting att äta.
Man kan ju tänka sig att det var en evolutionär fördel om kroppen och sinnet skärptes i dessa perioder.

Men man strävade ju förstås efter att leva på platser med god tillgång på föda och säkerligen fanns det generationer av folk som levde ganska bekymmerslösa liv, men sen kom det en klimatförändring eller liknande som gjorde att endast de som var anpassade till att klara svält (och kanske t.o.m lägga i nästa växel i de perioderna) som överlevde... vilket betyder att alla som lever idag har de generna.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-16, 07:29   #39
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Vi är biologiskt programmerade att inte ständigt ha tillgång till mat och vi har system i kroppen som parerar längre tider utan mat. Det är en vanesak för de allra flesta att ha långa fasteperioder. När jag körde 20/4 under en period mådde jag både psykiskt och fysiskt bättre än när jag äter 3-4 ggr/dag.
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-16, 08:22   #40
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
Om man kör detta, är det "okej" med te och kaffe på fastedagarna? Och finns det någon nackdel med att köra lågintensiv konditionsträning när man fastar?
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-16, 09:03   #41
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 033
Citat:
Ursprungligen postat av Nuggets Visa inlägg
Om man kör detta, är det "okej" med te och kaffe på fastedagarna? Och finns det någon nackdel med att köra lågintensiv konditionsträning när man fastar?
Ni behöver skjuta mig multipla gånger för att jag skall sluta med te. Fasta är ok men det finns gränser...
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-09-16, 13:35   #42
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Måste fastan vara minst 36 timmar, förlorar man mkt fördelar om man bara fastnar 24 timmar från kl 18 exempelvis till 18, sen kör så varannan gång + 16/8 andra dygnet.

Undrar för jag misstänker att det är svårt att sova utan nån mat så kör hellre så.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-16, 15:49   #43
Fabrice
Från fälten
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Varberg
Inlägg: 44
Upplever att jag blir skärpt vid fasta. Fastar när jag känner att det är dags. Endast vatten och svart kaffe. Bryter fastan först dagen efter. Riktigt skönt faktiskt.
Fabrice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-16, 16:38   #44
Cooks
Budget Axon
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 101
Citat:
Ursprungligen postat av Nuggets Visa inlägg
Om man kör detta, är det "okej" med te och kaffe på fastedagarna? Och finns det någon nackdel med att köra lågintensiv konditionsträning när man fastar?
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Ni behöver skjuta mig multipla gånger för att jag skall sluta med te. Fasta är ok men det finns gränser...
Så länge du inte har socker/mjölk/annat trams i det så ser jag inte varför det inte skulle vara ok. Har själv kört en vattenfasta på 30 dagar och "fuskade" då bl.a med pepsi max, te och svart kaffe.
Cooks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-16, 18:56   #45
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Ingen som undrar över hur länge man förlänger livet? Eller är ni alla bara glada för minsta lilla dag.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)