Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-09-12, 11:51   #91
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Att kalla TS dum är ignorant och oförstående. Att inte inse att folk har olika syn på mat kulturellt, psykologiskt och fysiologiskt är ignorant. Om något forum borde förstå hur mat kan påverka en är det detta forumet, men det är klart att det är lätt att säga åt någon att bara hälla i sig en deciliter olja varje dag.

Att söka sig till någon som är duktig på mat och kan diskutera ett bra kostupplägg är däremot en god idé. Däremot får man ju se till att det inte blir slaviskt och ett tvång, om maten redan tar mycket (negativ) fokus.
Jag utgår från att du syftar på mitt inlägg. Det var implicit att han inte var dum, med tanke på var jag senare leder inlägget.

Senast redigerad av Brofessorn den 2019-09-12 klockan 11:52.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-12, 11:55   #92
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 851
Fast att prata om huruvida någon vägrar något leder ju tankarna till att han lättvindigt bara kan göra som råden han fått. Det är som att säga till deprimerade människor att de bara ska rycka upp sig.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-12, 12:02   #93
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Fast att prata om huruvida någon vägrar något leder ju tankarna till att han lättvindigt bara kan göra som råden han fått. Det är som att säga till deprimerade människor att de bara ska rycka upp sig.
Nej. Det är samma sak som att säga att en deprimerad person behöver hjälp och kanske inte klarar det själv. När du cherry-pickar ordvalet av "vägrar" bortser du alltså från min citat av:

Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
Du pratar hela tiden om din mättnad - vilket avhandlades tidigt i denna tråd att den är helt egal.

Efter att ha läst hela denna tråd så anser jag att du behöver hjälp.
Ta hjälp av någon som kan göra ett matschema åt dig. Håll det till 100% i 4 veckor och se vad som händer.
Har du problem med att hålla schemat (förutsatt att det är vettigt och lagt för dig) så bör du söka professionell hjälp för din ätproblematik, för det är svårt att klara detta på egen hand.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-12, 14:31   #94
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 851
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Nej. Det är samma sak som att säga att en deprimerad person behöver hjälp och kanske inte klarar det själv. När du cherry-pickar ordvalet av "vägrar" bortser du alltså från min citat av:
Jag är medveten om att jag cherry-pickar. Och jag håller med dig i övrigt.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-13, 20:49   #95
Musique
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2016
Inlägg: 147
Är det vanligt att bli hungrigare med tiden när man börjar äta mer? Upplever att jag kan äta mycket mer på kvällarna nu. Kanske beror det på att maten är godare, med mer fett/kolhydrater, och/eller så beror det på att jag tränar hårdare? Ibland är jag som ett svart hål på kvällarna, och försöker verkligen äta så mycket jag kan och "utnyttja" den hungern. Har inte riktigt upplevt den känslan tidigare. Det är som att magen bara skriker efter mat. Kan bli obehagligt till och med då jag är mätt, i buken, men fortfarande känner mig lite hungrig.

Jag blir dessutom som en duracellkanin när äter mer känns det som, men det kanske bara är placebo/inbillning.
Musique är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-13, 22:25   #96
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av Musique Visa inlägg
Är det vanligt att bli hungrigare med tiden när man börjar äta mer? Upplever att jag kan äta mycket mer på kvällarna nu. Kanske beror det på att maten är godare, med mer fett/kolhydrater, och/eller så beror det på att jag tränar hårdare? Ibland är jag som ett svart hål på kvällarna, och försöker verkligen äta så mycket jag kan och "utnyttja" den hungern. Har inte riktigt upplevt den känslan tidigare. Det är som att magen bara skriker efter mat. Kan bli obehagligt till och med då jag är mätt, i buken, men fortfarande känner mig lite hungrig.

Jag blir dessutom som en duracellkanin när äter mer känns det som, men det kanske bara är placebo/inbillning.
Bra! Jag var smal som ett skelett förut. I början fick jag helt enkelt trycka i mig tills det stockades upp i halsen. Men med tiden vande sig kroppen och hungern anpassades till mitt påtvingade matintag.

Du får positiv feedback, lägg värde och ta tillvara på den!
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-20, 07:25   #97
Musique
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2016
Inlägg: 147
En uppdatering (och tack för alla råd!)

För att bringa lite solsken till Kolozzeum tänkte jag skriva hur det gått och tacka för all input och pepp jag fått i den här tråden. Här kommer lite sammanfattande tankar, som jag gärna läser andras reflektioner och feedback på.

Maten och vikten
Efter att ha funderat, läst om mat-och kost och tänkt mycket insåg jag att en bra kosthållning är den som är långsiktigt hållbar. Att räkna kalorier, göra drastiska förändringar eller ändra den mängd träning jag trivs med är inte hållbart. Med det sagt gjorde jag successivt kostförändringar för att få i mig mer mat. En deciliter bulgur blev två, en laxfilé blev (nästan, lax är en lyx) två, ett stekt ägg blev tre, etc. Till en början var det mentalt lite jobbigt då jag började få hjärnspöken. Kolhydratsintaget blev signifikant större och jag blev både lite dålig i magen och såg sämre ut i spegeln ett tag, men det blev snabbt bättre och kroppen anpassade sig till det ökade intaget.

Jag har vägt mig varje morgon, där jag började på en startvikt om 69.0. Nu har vikten stabiliserat sig på dryga 71 kg. Vikten i sig bryr jag mig inte särskilt mycket om, målet är att orka träna så mycket som jag vill och leva ett härligt liv i övrigt utan att känna mig orkeslös eller trött.

Det mest intressanta med min kostförändring, som jag kommer in på när jag beskriver hur träningen gått, är hur pass lite jag faktiskt gått upp i antal kilo i förhållande till hur mycket mer jag äter. Mina portioner är nu kalorimässigt säkert det dubbla i förhållande till tidigare. Ibland på kvällarna äter jag en matlåda till, för att jag ska träna hårt dagen därpå och mat är gott. Ett väldigt avslappnat och härligt förhållningssätt, som jag hoppas består.

Träningen
Träningen, en strukturerad och planerad sådan, är ett förbättringsområde för mig. Men under tiden jag ändrat kostvanor har jag märkt en revolution i hur jag tränar, något som också kan förklara varför jag gått upp såpass lite i vikt trots allt.

Träningsglädjen kom med maten. Att komma till ett träningspass riktigt laddad och fylld av energi har jag nog inte riktigt upplevt på flera år. Ju mer jag äter, desto längre och mer intensivt kan jag träna. Insåg hur många pass jag haft där jag verkligen haft för lite energi och hur värdelöst det varit. De dagar jag ätit riktigt mycket har nästa dags träning bestått i monsterpass. Jag blir som en duracellkanin, även utanför träningslokalen, ju mer jag äter.

Har brutit en platå jag länge haft vid viktade armhävningar, chins och bulgariska splitböj. Det har varit riktigt roligt att se framsteg. Jag är väldigt nyfiken på styrketräningsupplägg. Just nu tränar jag en klassisk 4-split (axlar, rygg, ben, bröst) med ungefär 10 set i veckan per muskelgrupp. Jag tränar chins och armhävningar varannan dag, då jag prioriterar dessa övningar och vill få in mer volym. Konditonsträningen har rullat på bra, men jag tränar ingen direkt intensiv konditionsträning utan fokuserar på styrketräningen. Varannan dag tränar jag styrka och varannan kondition. Varje morgon cyklar jag ungefär 45 minuter i lugn takt framför en serie, något som är rena livselixiret för mig.


Sammanfattningsvis vill jag verkligen tacka för all input jag fått. Den förståelse och konkret återkoppling jag fått hade jag i ärlighetens namn inte väntat mig. Särskilt tack till Termy och Scratch89 som fick mig se saker ur andra perspektiv.


Nästa mål är att hitta ett (bättre?) träningsupplägg och fortsätta öka maten successivt med små förändringar veckovis. 71 kg är lite för min längd, om 189 cm, har jag förstått, och jag hade nog gärna legat kring 75 kg egentligen. Med det sagt är inte kroppsvikten något jag är särskilt brydd om. Sålänge träningen går framåt sakta men säkert är jag nöjd.
Musique är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-20, 09:20   #98
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Kul att det går framåt!

En sakta rutinförändring som den du gör nu, och hinner känna efter att du också trivs med, är nog den som blir mest bestående.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-20, 10:01   #99
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Kul uppdatering att få läsa! Särskilt biten om hur det givit en förnyad träningsglädje. Låter som att du gjort en förändring på ett nyttigt och konstruktivt sätt, och credd till dig för att du tagit år dig av råden när du från början var helt säker på din sak. Väldigt många hade fortsatt köra sitt race och bara fnysit åt att ingen förstår dom...
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 20:02   #100
Musique
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2016
Inlägg: 147
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Kul att det går framåt!

En sakta rutinförändring som den du gör nu, och hinner känna efter att du också trivs med, är nog den som blir mest bestående.
Det går framåt (mycket tack vare din input!) men också bakslag ibland. Jag kan fortfarande få hjärnspöken vissa kvällar när jag är väldigt hungrig efter dagens bestyr. Jag tänker mycket på hunger. Hur känner jag om hungern är på grund av energibrist eller när är jag bara uttråkad? Jag försöker se en lösning i att "äta så bra mat jag kan" och har en naiv tro på att det ska lösa sig då och min kropp reglerar hunger och mättnad allteftersom. Men det är svårt och jag tänker mycket på energimängd fortfarande, om än betydligt mindre än innan.

Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Kul uppdatering att få läsa! Särskilt biten om hur det givit en förnyad träningsglädje. Låter som att du gjort en förändring på ett nyttigt och konstruktivt sätt, och credd till dig för att du tagit år dig av råden när du från början var helt säker på din sak. Väldigt många hade fortsatt köra sitt race och bara fnysit åt att ingen förstår dom...
Jag försökte verkligen leta all information jag kunde, inte bara på Kolozzeum, för att bringa lite klarhet i hur jag ska tänka. Att våga släppa kontrollen och testa något annat är inte lätt, och kommer inte vara fortsättningsvis heller. Men jag tänker nog att "hur illa kan det bli?" I absolut värsta fall gåt jag upp lite för mycket, en vikt som jag tämligen enkelt tappar igen. Att köra mitt race har lett mig dit jag är idag, en fysik jag inte direkt skryter med. Så att erkänna min egen inkompetens och alla mina bias på området har nog varit en bidragande faktor till jag faktiskt lyssnat och läst om varenda kommentar i den här tråden flera gånger.
Musique är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-29, 19:56   #101
Musique
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2016
Inlägg: 147
Jag bumpar denna i hopp om lite hjälp på vägen.

Min vikt var idag på 69,7, trots att jag inte ändrat något särskilt i min kost eller så. Var uppe på 72kg förra veckan. Räknar inte kalorier utan försöker, som ovan nämnt, äta mig proppmätt på helt vanlig mat.

Om jag fotograferade en dags måltider, skulle ni kunna ge lite input? Jag tänker att jag också skriver hur jag tränar/tränade den dagen. Mina dagar skiljer sig väldigt lite, både kost-och träningsmässigt.
Musique är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-29, 21:20   #102
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av Musique Visa inlägg
Jag bumpar denna i hopp om lite hjälp på vägen.

Min vikt var idag på 69,7, trots att jag inte ändrat något särskilt i min kost eller så. Var uppe på 72kg förra veckan. Räknar inte kalorier utan försöker, som ovan nämnt, äta mig proppmätt på helt vanlig mat.

Om jag fotograferade en dags måltider, skulle ni kunna ge lite input? Jag tänker att jag också skriver hur jag tränar/tränade den dagen. Mina dagar skiljer sig väldigt lite, både kost-och träningsmässigt.
Vikt kan variera mycket ifrån dag till dag av olika skäl, men absolut - fota på!
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-30, 07:59   #103
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Musique Visa inlägg
Jag bumpar denna i hopp om lite hjälp på vägen.

Min vikt var idag på 69,7, trots att jag inte ändrat något särskilt i min kost eller så. Var uppe på 72kg förra veckan. Räknar inte kalorier utan försöker, som ovan nämnt, äta mig proppmätt på helt vanlig mat.

Om jag fotograferade en dags måltider, skulle ni kunna ge lite input? Jag tänker att jag också skriver hur jag tränar/tränade den dagen. Mina dagar skiljer sig väldigt lite, både kost-och träningsmässigt.
Du gör helt enkelt av med mer kalorier än du äter. Jag minns i början av tråden, du åt mycket och åt dig mätt och undra varför du inte gick upp i vikt trots träning.

Sedan visade det sig att du åt mycket grönt (låg kalori/låg proteinkost) samt motionerade som en tok med mycket cykling.

Om du vill gå upp i vikt så bortse från vad du tror och ät säg 3000 kalorier om dagen inkl 140g protein. Dra ner markant på motioneringen (cykling etc) och lägg hellre mer fokus på styrketräningen. Vill du inte dra ner på motionerandet så måste du äta mer kalorier, så är det bara.

Du känns lite som en omvänd tjockis. Du säger att du gör rätt men får inte resultat. Tjockisen smygäter choklad och glass och "glömmer" nämna detta. Kanske du "råkar" hoppa över fett eller proteinrik mat och istället glufsar sallad? Eller känner du dig oren efter att ha ätit många kalorier så att du tar ett dubbelt cykelpass för att bränna bort dom extra kalorierna (så dom ej kan användas till viktökning)

Senast redigerad av 40plus den 2019-10-30 klockan 08:02.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-30, 10:34   #104
Musique
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2016
Inlägg: 147
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Vikt kan variera mycket ifrån dag till dag av olika skäl, men absolut - fota på!
Åt på som attan igår och vikten var uppe på 71,9 imorse! Vi hoppas det håller i sig. Om inte ska jag fota vad jag pular i mig någon dag.
Musique är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-30, 10:56   #105
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Själv noterar jag väl en "normal" viktfluktuation +- 1,5kg hit och dit från dag till dag som en normal grej (och då har jag vägt mig dagligen i flera år). Vissa utstickande siffror kan vara att det nån dag för några veckor sedan var t.ex. 80,5kg och en vecka senare 83kg men sett över X veckor på hela perioden är det ändå kring typ 81,5kg i snitt. Inga konstigheter ens om man äter som Skalman.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)