Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-05-15, 18:43   #31
srenix
Registered User
 
srenixs avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 148
Skulle rekommendera om du trivs i din kosthållning/upplägg idag att du kompletterar med dryck. Ex öl(valfri sort, lätt, mellan, alko-fri eller en muddrig stor stark) fet(are) mjölk. Väldigt enkelt att få i sig i förhållande till volym i fast föda.

/M
srenix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-15, 20:26   #32
Musique
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2016
Inlägg: 147
Citat:
Ursprungligen postat av srenix Visa inlägg
Skulle rekommendera om du trivs i din kosthållning/upplägg idag att du kompletterar med dryck. Ex öl(valfri sort, lätt, mellan, alko-fri eller en muddrig stor stark) fet(are) mjölk. Väldigt enkelt att få i sig i förhållande till volym i fast föda.

/M
Ska nog dricka lite mer mjölk ev. lägga till lite ytterligare i maten. Äta potatismos istället för potatis, till exempel.

I övrigt föredrar jag not att äta mina kalorier. Jag vill hitta en långsiktigt bra kostplan som gör att jag inte går ner vikt.

Kommer dock på mig själv att äta för mycket råkostsallad och grönsaker fortfarande. Det är en dålig vana att jag inleder en måltid med en stor tallrik grönsaker, för att jag har trott att det är "nyttigt". Det stjälper nog mer än det ger för mig. På samma sätt som jag fått för mig att vitt bröd/inte rågbröd är onyttigt.
Musique är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-15, 20:43   #33
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Musique Visa inlägg
Ska nog dricka lite mer mjölk ev. lägga till lite ytterligare i maten. Äta potatismos istället för potatis, till exempel.

I övrigt föredrar jag not att äta mina kalorier. Jag vill hitta en långsiktigt bra kostplan som gör att jag inte går ner vikt.

Kommer dock på mig själv att äta för mycket råkostsallad och grönsaker fortfarande. Det är en dålig vana att jag inleder en måltid med en stor tallrik grönsaker, för att jag har trott att det är "nyttigt". Det stjälper nog mer än det ger för mig. På samma sätt som jag fått för mig att vitt bröd/inte rågbröd är onyttigt.
Asså, jag vill även notera att du äter väldigt små mängder. Det är inte alls dåligt att äta mycket råkostsallad, det är bara att du bör äta annat också, men du verkar inte klara av det. Då är grädde lösningen.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-15, 20:47   #34
Musique
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2016
Inlägg: 147
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Asså, jag vill även notera att du äter väldigt små mängder. Det är inte alls dåligt att äta mycket råkostsallad, det är bara att du bör äta annat också, men du verkar inte klara av det. Då är grädde lösningen.
Små mängder? Min lunch är kring 850 kcal och det är en rejäl laddning mat. Min brakmiddag efter träningen är upp mot, ibland över, 1000 kcal.

Är det jag som har en skadad hjärna från att ha umgåtts med människor som inte tränar?
Musique är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-15, 21:15   #35
Lipservice
Djup Trut
 
Lipservices avatar
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 501
Känns som du får i dig väldigt lite fett? Gör någon god sås till varje maträtt, vinegrette till salladen, nötter till gröten.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Pompere Visa inlägg
Bra böjt men säg till din kompis/passare att lära sig passa på riktigt. Tänkte han curla upp vikten ifall du skulle faila?..
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
I Sverige tävlar många kvinnor istället om truckflate-frisyrer, mansförakt och vildvuxen kroppsbehåring. Sen bitchas det utav helvete.
Lipservice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-15, 21:23   #36
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Musique Visa inlägg
Små mängder? Min lunch är kring 850 kcal och det är en rejäl laddning mat. Min brakmiddag efter träningen är upp mot, ibland över, 1000 kcal.

Är det jag som har en skadad hjärna från att ha umgåtts med människor som inte tränar?
1850kcal + ett mellanmål är inte mkt mat i min bok, nej. Det är mindre än vad jag äter nu när jag aktivt går ner i vikt. Adjektiven "rejäl" och "brak" tycker jag inte stämmer med det du presenterar. Det är normalstora måltider, och du verkar undvika kaloritäta ingredienser. Dessutom skippar du frukost och mellanmål på fm. Vill du gå upp i vikt finns det väldigt många luckor du kan fylla för god effekt
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-15, 22:32   #37
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
1850kcal + ett mellanmål är inte mkt mat i min bok, nej. Det är mindre än vad jag äter nu när jag aktivt går ner i vikt. Adjektiven "rejäl" och "brak" tycker jag inte stämmer med det du presenterar. Det är normalstora måltider, och du verkar undvika kaloritäta ingredienser. Dessutom skippar du frukost och mellanmål på fm. Vill du gå upp i vikt finns det väldigt många luckor du kan fylla för god effekt
Haha, nä rejäl och brak vette fanken om man kan kalla det.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-15, 23:01   #38
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av Musique Visa inlägg
Små mängder? Min lunch är kring 850 kcal och det är en rejäl laddning mat. Min brakmiddag efter träningen är upp mot, ibland över, 1000 kcal.

Är det jag som har en skadad hjärna från att ha umgåtts med människor som inte tränar?
Små mängder är väl att ta i, men samtidigt är det inga bamseportioner för någon som tränar. Det handlar ju dock om att vänja magen. Jag minns mina yngre dagar som spinkig med ambitionen att bli störst. Satsade på mer än 4000 kcal per dag och spydde ofta för att sedan efter det trycka i mig mer.

Nu var det här säkert inte speciellt hälsosamt, men poängen är att du kan vänja dig att äta mer. Det gjorde jag. Du kan även välja livsmedel som har mer kalorier och ändå fortsätta äta dina grönsaker. Det gör jag.

I princip varje dag ser likadan ut för mig. Jag äter två gånger och första målet påbörjas med 700g grönsaker, en stor skål musli (150 g + 450 g mjölk), en stor portion pasta med kycklig (450g otillagat), någon macka och en kopp te på mer än 2000 kalorier. Nu är detta inte ens speciellt energirikt då jag undviker mättat fett. Annars hade jag käkat smör som fan.

Vad som är mycket och lite är ju alltid relativt, men vill du gå upp i vikt får du helt enkelt äta mer energirika saker (fett) eller vänja magen vid mer mat. Du behöver inte sluta äta nyttigt. Det finns bra alternativ.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-16, 05:46   #39
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
Det där skulle vara lagom för en kvinna på runt 50 kg. Du skulle med gott samvete nästan kunna dubbla kostintaget.

Som många andra redan sagt tycker jag du ska välja mer energitäta livsmedel, bara för att du äter dig mätt på massa grönsaker så innebär det inte att du får i dig kalorier, hungerkänslor är en förvånansvärt dålig måttstock för hur mycket man bör äta.

Tycker rent spontant även att det ser ut som att du får i dig för lite protein.
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-16, 09:46   #40
Musique
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2016
Inlägg: 147
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
1850kcal + ett mellanmål är inte mkt mat i min bok, nej. Det är mindre än vad jag äter nu när jag aktivt går ner i vikt. Adjektiven "rejäl" och "brak" tycker jag inte stämmer med det du presenterar. Det är normalstora måltider, och du verkar undvika kaloritäta ingredienser. Dessutom skippar du frukost och mellanmål på fm. Vill du gå upp i vikt finns det väldigt många luckor du kan fylla för god effekt
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Små mängder är väl att ta i, men samtidigt är det inga bamseportioner för någon som tränar. Det handlar ju dock om att vänja magen. Jag minns mina yngre dagar som spinkig med ambitionen att bli störst. Satsade på mer än 4000 kcal per dag och spydde ofta för att sedan efter det trycka i mig mer.

Nu var det här säkert inte speciellt hälsosamt, men poängen är att du kan vänja dig att äta mer. Det gjorde jag. Du kan även välja livsmedel som har mer kalorier och ändå fortsätta äta dina grönsaker. Det gör jag.

I princip varje dag ser likadan ut för mig. Jag äter två gånger och första målet påbörjas med 700g grönsaker, en stor skål musli (150 g + 450 g mjölk), en stor portion pasta med kycklig (450g otillagat), någon macka och en kopp te på mer än 2000 kalorier. Nu är detta inte ens speciellt energirikt då jag undviker mättat fett. Annars hade jag käkat smör som fan.

Vad som är mycket och lite är ju alltid relativt, men vill du gå upp i vikt får du helt enkelt äta mer energirika saker (fett) eller vänja magen vid mer mat. Du behöver inte sluta äta nyttigt. Det finns bra alternativ.
Citat:
Ursprungligen postat av Nuggets Visa inlägg
Det där skulle vara lagom för en kvinna på runt 50 kg. Du skulle med gott samvete nästan kunna dubbla kostintaget.

Som många andra redan sagt tycker jag du ska välja mer energitäta livsmedel, bara för att du äter dig mätt på massa grönsaker så innebär det inte att du får i dig kalorier, hungerkänslor är en förvånansvärt dålig måttstock för hur mycket man bör äta.

Tycker rent spontant även att det ser ut som att du får i dig för lite protein.
Får verkligen tacka för er input. Många insikter som dyker upp i huvudet. Jag har nog liten snedvriden bild av vad som är normala mängder mat för en som tränar. Har egentligen inga problem med att äta mer, men det har nästan känts "osunt" eftersom alla i min närhet äter mindre...

Tänker en del kring det där med hunger och mättnad - är det verkligen en så dålig måttstock för hur mycket kalorier man behöver? Mättnad i sig är komplext vad jag har förstått, och många parametrar spelar in i hur "mätt" man blir av en måltid och vad som egentligen kategoriseras som mättnad.
Musique är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-16, 09:47   #41
spas
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: Helsingborg
Inlägg: 2 754
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Kan rekommendera en bytta ben&jerrys i sängen varje kväll, precis innan du somnar. Det går jag upp i vikt på iaf.
Living the dream.

Nu tillhör jag iofs dem som gärna äter ett rör Ballerina kex på väg från Icakassan till bilen på parkeringen utanför =)
__________________
FulRedBull Rocks!!!
spas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-16, 19:27   #42
srenix
Registered User
 
srenixs avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 148
Citat:
Ursprungligen postat av Musique Visa inlägg
Ska nog dricka lite mer mjölk ev. lägga till lite ytterligare i maten. Äta potatismos istället för potatis, till exempel.

I övrigt föredrar jag not att äta mina kalorier. Jag vill hitta en långsiktigt bra kostplan som gör att jag inte går ner vikt.

Kommer dock på mig själv att äta för mycket råkostsallad och grönsaker fortfarande. Det är en dålig vana att jag inleder en måltid med en stor tallrik grönsaker, för att jag har trott att det är "nyttigt". Det stjälper nog mer än det ger för mig. På samma sätt som jag fått för mig att vitt bröd/inte rågbröd är onyttigt.
Till salladen så ha på 1msk olivolja det inte bara ökar energitätheten i salladen utan det smakar bra mycket godare också :-)

/M
__________________
Lyft och var glad! Tjolahopp, tjolahej - tjolahoppsansa!

:
srenix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-16, 19:47   #43
Musique
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2016
Inlägg: 147
Citat:
Ursprungligen postat av srenix Visa inlägg
Till salladen så ha på 1msk olivolja det inte bara ökar energitätheten i salladen utan det smakar bra mycket godare också :-)

/M
Ska nog försöka räkna kalorier någon dag, för att få en ungefärlig siffra.

Idag var en ganska typisk dag träningsmässigt:

50 minuter cykel innan styrketräning.
60 minuter underkropp (knäböj, raka marklyft, benspark)
50 minuter transportcykling till jobbet, träningen, mataffären och lite ärenden.

I övrigt ganska inaktiv, lite strosande här och där men ganska inaktiv.

Är 3000 kalorier en bra utgångspunkt?
Musique är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-16, 19:49   #44
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Citat:
Ursprungligen postat av Musique Visa inlägg
Ska nog försöka räkna kalorier någon dag, för att få en ungefärlig siffra.

Idag var en ganska typisk dag träningsmässigt:

50 minuter cykel innan styrketräning.
60 minuter underkropp (knäböj, raka marklyft, benspark)
50 minuter transportcykling till jobbet, träningen, mataffären och lite ärenden.

I övrigt ganska inaktiv, lite strosande här och där men ganska inaktiv.

Är 3000 kalorier en bra utgångspunkt?
Med tanke på längd, vikt och aktivitet så är det nog en bra nivå att lägga sig på. Sedan är det bra att väga sig regelbundet och se var vågen visar och justera efterhand
Magnus N är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-06-01, 10:25   #45
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Musique Visa inlägg
Ska nog försöka räkna kalorier någon dag, för att få en ungefärlig siffra.

Idag var en ganska typisk dag träningsmässigt:

50 minuter cykel innan styrketräning.
60 minuter underkropp (knäböj, raka marklyft, benspark)
50 minuter transportcykling till jobbet, träningen, mataffären och lite ärenden.

I övrigt ganska inaktiv, lite strosande här och där men ganska inaktiv.

Är 3000 kalorier en bra utgångspunkt?
Du äter helt klart för lite. Vill du lägga på dig muskelmassa så brukar man väl rekommendera ett kaloriöverskott på ca 200-300 kalorier om dagen, 150 kan räcka om du är livrädd för att lägga på dig även pyttelite fett.

Börja med att räkna ut ditt macrointag, bara googla "macro calculator" och testa några olika. Andelen fett och kolhydrater är av mindre vikt men satsa på att försöka ligga nära det rekommenderade kaloriintaget och proteinintaget.

Väg dig sedan varje morgon innan frukost men efter bajsning och anteckna vikten dagligen i en vecka. Räkna sedan ut din medelvikt för den veckan och jämför vecka med vecka för att se om du sakta går upp, sakta går ner eller ligger still. Och justera kalorier samt ev protein efter detta.

Och vill du bygga muskler så snabbt som möjligt så dra ner på konditionsträningen. Mindre stresshormon i blodet och mer av näringen kan gå till att bygga muskler. Eller ät helt enkelt mer för att kompensera för din konditionsträning. Och tar du inte redan kreatin så börja med det också.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)