Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-02-10, 22:21   #1
PKtarzan
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 321
bänkpress-boogie:)

Någon som provat styrkelabbets bänkpressprogram, om så vad var era resultat? Samt hur tränade ni övrigt, om alls?
PKtarzan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-10, 23:35   #2
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Kör det nu, inne på näst sista veckan.

Kör bänk varannan dag och böj varannan dag. Rygg och bicepsträning (2-3 övningar) oftast efter bänken, eller ett längre ryggpass på en separat dag. Har lagt in sidolyft för axlarna på bänkdagarna också.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-12, 08:36   #3
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Yes, har två pass kvar. Har tagit 145 kg men satte 135 kg som 1RM då jag bedömde det som ett rimligt maxlyft med någon veckas förberedelser. Har under programmets gång legat på kcal-minus, om än ett snällt sådant.

Har tränat "som vanligt" bortsett från att jag har följt Styrkelabbets rekommendationer för bänkpress-komplement. Programmet är inte särskilt tungt eller belastande. Som exempel så är mina tyngsta set i programmet 120x2 och 125x1, set som jag tar i sömnen.

Tror på 130-135 kg i veckans maxning. Bästa möjliga tänkbara känns som +/- 0. Jag har inte förstått vad det är i programmet som jag driva mig framåt då det uteslutande består av lätta till halvtunga ettor och tvåor. Det jag har gillat mest är bänkpressvarianten med långsam negativ fas.

Jag verkar dock än så länge vara ett undantag. Hörde t.ex. Patrik Andersson tala gott om programmet bara för någon minut sedan i Tyngres podcast. Min situation var väl typ att jag hade kört fast lite och hade svårt att passera 135 kg och därmed valde att hoppa på programmet. Man kanske behöver ha lite inneboende potential för att få ut mer av schemat.

Hur som helst så kan jag bara säga att det inte har fungerat för mig och att programmets utformning är tråkigt.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-12, 11:47   #4
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Hur som helst så kan jag bara säga att det inte har fungerat för mig och att programmets utformning är tråkigt.
Hur gör du den bedömningen när du inte ens är klar än?
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-12, 11:58   #5
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Hur gör du den bedömningen när du inte ens är klar än?
Det definitiva svaret får jag givetvis först då men jag hade blivit otroligt chockad om slutresultatet blev positivt. Finns liksom inget som pekar på det överhuvudtaget. Har bl.a. känt på lite tyngre vikter förra veckan och det kändes inte bra. Efter många års träning brukar man bli rätt bra på att känna av sin kropp. Men visst, ett absolut definitivt svar kan jag ge först på onsdag eller torsdag när jag har maxat.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-12, 12:04   #6
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Har tagit 145 kg men satte 135 kg som 1RM då jag bedömde det som ett rimligt maxlyft med någon veckas förberedelser. Har under programmets gång legat på kcal-minus, om än ett snällt sådant.

Programmet är inte särskilt tungt eller belastande. Som exempel så är mina tyngsta set i programmet 120x2 och 125x1, set som jag tar i sömnen.
Du tror inte att dessa saker hänger ihop? Sen är det nog inte tänkt att man ska ligga på mer än ~90% av 1RM under programmets gång. Mer behövs inte.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-12, 12:30   #7
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Du tror inte att dessa saker hänger ihop? Sen är det nog inte tänkt att man ska ligga på mer än ~90% av 1RM under programmets gång. Mer behövs inte.
Det kan de säkert göra, men vad är din poäng? Att jag borde ha satt ett högre 1RM än jag klarade av vid programstart med hänsyn till att jag har varit starkare förut?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-12, 20:12   #8
Pajje
Registered User
 
Pajjes avatar
 
Reg.datum: Jan 2018
Ort: Skövde
Inlägg: 12
Jag har kört två omgångar bänkpressboogie, och ökat båda gångerna.
Dock svårt att säga om det var programmet i sig som var bra, eller om jag bara tränat ikapp mitt resultat ifrån förra året.
Blev aldrig av att jag maxade då (körde 4 rep på mig gamla max), vilket jag fortfarande inte gör tyvärr.
Måste ha haft en sällsynt bra formtopp den våren.
Dock är det inte riktigt min typ av träning som har tycker är kul, så nu kör jag stronglift 5x5 igen och provar det.

Kan dock tänka mig att köra en omgång i framtiden för att variera min träning lite.
Pajje är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-12, 21:11   #9
FilipFriberg
+1 to all stats
 
FilipFribergs avatar
 
Reg.datum: Aug 2015
Ort: Skåne
Inlägg: 31
Kört en vända. Blev ett PB med 2,5kg. Provade inte tyngre.
Körde det i kombination med över/under 2x/vecka. Så körde programmets 2x/vecka variant.

Får se om jag ger mig på det igen. Var rätt tråkigt med så mkt lågreps, men PB är alltid kul.
FilipFriberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-12, 21:42   #10
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Att jag borde ha satt ett högre 1RM än jag klarade av vid programstart med hänsyn till att jag har varit starkare förut?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Ja, om du upplever programmet alldeles för enkelt.

Citerar
Citat:
Vi är alla lite olika, och om du upplever att programmet är lite för lätt eller tungt för dig: prova
att justera ditt inmatade 1RM upp eller ned med 2,5–5 kg.
Det är alltid svårt att veta hur tungt ett program ska upplevas. Jag gissar på att man aldrig ska vara nära att faila, men det ska inte heller vara för lätt. Eftersom du har klarat 145kg förut så har du nog det som krävs för att lyfta den vikten igen, kanske bara krävs att du blir "van" att träna på det viset igen.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-12, 22:06   #11
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Ja, om du upplever programmet alldeles för enkelt.

Citerar


Det är alltid svårt att veta hur tungt ett program ska upplevas. Jag gissar på att man aldrig ska vara nära att faila, men det ska inte heller vara för lätt. Eftersom du har klarat 145kg förut så har du nog det som krävs för att lyfta den vikten igen, kanske bara krävs att du blir "van" att träna på det viset igen.
Tack för förklaringen. Som du säger så är det svårt att veta hur det ska kännas. Jag hade legat på 135 kg i 1RM en bra dag(inget jag tog any given day) i ganska många månader i sträck när jag valde det som program-max. 145 kg var liksom en annan tid, vägde dessutom väsentligt mer då. 140 kg var också långt borta. Så tycker mitt 1RM var rätt satt men visst borde jag kanske ha justerat upp det halvvägs igenom programmet eller så m.h.t. till din länkade text.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-13, 08:07   #12
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Jag upplever programmet som medeltungt. Har inga problem med att klara vikterna men excentriska och pausbänken var faktiskt ganska jobbiga. Det är utan tvekan den höga frekvensen som gör det jobbigt. Jag är väldigt svag i bänk så har nog större potential att öka än någon som redan ligger nära sitt max vilket du verkar göra.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-13, 08:41   #13
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Jag upplever programmet som medeltungt. Har inga problem med att klara vikterna men excentriska och pausbänken var faktiskt ganska jobbiga. Det är utan tvekan den höga frekvensen som gör det jobbigt. Jag är väldigt svag i bänk så har nog större potential att öka än någon som redan ligger nära sitt max vilket du verkar göra.
Jag har också varit förhållandevis nära max i ett par av långsam-passen. Det var dock främst i början innan jag kom underfund med exakt hur man skulle göra.

Tycker du att programmet har hög frekvens så har vi kanske ytterligare en förklaring till varför du har fått bra resultat av det. Visst, jag bänkar kanske inte alltid tre gånger per vecka men det förekommer ju. Minst två bänkpass har varit standard. Sen kan ju tre pass per vecka bli riktigt jobbigt om volymen är förhållandevis hög men det är ju inte riktigt fallet här.

Jag återkommer på torsdag när jag har kört sista passet Hade varit kul om jag motbevisade mig själv men ser det som mer osannolikt än tvärtom.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-14, 08:31   #14
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag återkommer på torsdag när jag har kört sista passet Hade varit kul om jag motbevisade mig själv men ser det som mer osannolikt än tvärtom.
132,5 kg slutade det med. Så inget för mig, men många andra har ju fått bra resultat så skadar inte att testa
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-14, 22:28   #15
Taragon
Registered User
 
Taragons avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 481
jag blev sämre i bänk av programmet. Ner 5kg blev resultatet.

Körde Josefs 10x10 efter och ökade 10 kg av det.
Taragon är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)