Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-07-26, 11:01   #16
tp_88
Registered User
 
tp_88s avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 10 631
Citat:
Ursprungligen postat av snej Visa inlägg
Det är bilden som är konstig, dom står rakt. Det är ett litet rum, så relaterat till rummet så står dom inte tätt. Från där jag sitter har jag bara 2,5m till högtalarna ca.
Ok, har du testat att vinkla in dom? Jag har oftast uppnått bäst resultat när jag har låtit dom "skära" i sweetspot.

EDIT: Stilig setup, förövrigt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av YTS Visa inlägg
Kosttillskott: 75g sill dagligen
tp_88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-26, 11:02   #17
snej
Äntligen Sofie! Tack! Jag älskar dej<3
 
snejs avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: västkusten
Inlägg: 1 328
Citat:
Ursprungligen postat av tp_88 Visa inlägg
Ok, har du testat att vinkla in dom? Jag har oftast uppnått bäst resultat när jag har låtit dom "skära" i sweetspot.

EDIT: Stilig setup, förövrigt.
Nope, ska testa!
__________________
Citat:
Jag grät när jag såg det.
Det krossade mitt hopp om barndom.
snej är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-26, 11:08   #18
snej
Äntligen Sofie! Tack! Jag älskar dej<3
 
snejs avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: västkusten
Inlägg: 1 328
Experimenterat lite nu, kan vara att jag upplever något djupare tryck i basen, får provköra ett tag så här! Vinklade in varje högtalare ca 3-4cm.
__________________
Citat:
Jag grät när jag såg det.
Det krossade mitt hopp om barndom.
snej är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-26, 11:14   #19
snej
Äntligen Sofie! Tack! Jag älskar dej<3
 
snejs avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: västkusten
Inlägg: 1 328
Det är fan ren kärlek att se mina älskade Dali spela. Basarna rör sej knappt, trots att dom spelar nåt hejdlöst tungt för såpass små element
__________________
Citat:
Jag grät när jag såg det.
Det krossade mitt hopp om barndom.
snej är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-26, 15:38   #20
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
Citat:
Ursprungligen postat av snej Visa inlägg
Det är fan ren kärlek att se mina älskade Dali spela. Basarna rör sej knappt, trots att dom spelar nåt hejdlöst tungt för såpass små element
Känner igen den känslan Mina har bara två 6,5" i varje högtalare, men det räcker rätt gott i en studentlägenhet. Porslinet skallrar rejält när man drar på!


Fan vilken ångest jag har. Har snackat hembio med min chef hela dagen... han har köpt en massa nya feta saker, och jag är så äckligt sugen. Men ska jag uppgradera till 5.1 eller 5.0 iaf, så krävs det en liten slant minst sagt.

Center går på 4 200kr för den lilla eller 6 400kr för den stora (som jag vill ha)
Reciever går på 8 000kr minus de ~4-5 000kr jag får för min stereoförstärkare.
Bakhögtalare vet fan, de som ingår i min serie kostar typ 5 000kr för ett par

Summa: 15 000kr. Som jag inte har. Vatten och bröd i tre månader och försöka fixa alla kurser utan kurslitteratur
__________________
IN SOILWORK we trust
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-26, 16:25   #21
tp_88
Registered User
 
tp_88s avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 10 631
Citat:
Ursprungligen postat av hahavaffan Visa inlägg
Fan, det är nästan så jag funderar själv på att sälja min analoga 2-kanalsetup och skaffa liten och smidig hembio. WHAT TO DO.
Nu vet jag inte riktigt vad du har för 2ch-setup (vad är det för prylar, förresten? ), men nästan oavsett så tycker jag inte att du bör sälja och byta till ett mikro-system om du lyssnar på hyfsat mycket musik. Hellre ett bra 2ch än ett halvtaskigt surround, imo.
Citat:
Ursprungligen postat av hahavaffan Visa inlägg
Summa: 15 000kr. Som jag inte har. Vatten och bröd i tre månader och försöka fixa alla kurser utan kurslitteratur
Det låter som en ypperlig idé!

Nä men, surrar anser inte jag behöva komma från samma serie utan kan vara klart billigare. Klangmatchning mellan front/center och surrar är inte särskilt viktigt, det är väl isåfall om du vill att dom ska matcha designmässigt. Center däremot kan bli lite kinkigare.. Center är ju å andra sidan inget måste.

Kan du dessutom tänka dig att köpa en begagnad receiver och inte behöver dom nya ljudformaten, så kan du få en bra stärkare och pengar imellan (om du får 4-5k för din nuvarande amp). Pioneer AX5(ai-s) brukar t.ex. finnas för runt 3000kr, Denon 3805 har jag sett för 4000 osv.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av YTS Visa inlägg
Kosttillskott: 75g sill dagligen
tp_88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-26, 16:54   #22
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
Citat:
Ursprungligen postat av tp_88 Visa inlägg
Nu vet jag inte riktigt vad du har för 2ch-setup (vad är det för prylar, förresten? ), men nästan oavsett så tycker jag inte att du bör sälja och byta till ett mikro-system om du lyssnar på hyfsat mycket musik. Hellre ett bra 2ch än ett halvtaskigt surround, imo.

Det låter som en ypperlig idé!

Nä men, surrar anser inte jag behöva komma från samma serie utan kan vara klart billigare. Klangmatchning mellan front/center och surrar är inte särskilt viktigt, det är väl isåfall om du vill att dom ska matcha designmässigt. Center däremot kan bli lite kinkigare.. Center är ju å andra sidan inget måste.

Kan du dessutom tänka dig att köpa en begagnad receiver och inte behöver dom nya ljudformaten, så kan du få en bra stärkare och pengar imellan (om du får 4-5k för din nuvarande amp). Pioneer AX5(ai-s) brukar t.ex. finnas för runt 3000kr, Denon 3805 har jag sett för 4000 osv.
Har ett par B&W DM683 och en Denon PMA-1500AE, som jag är jävligt nöjd med. Spelar väldigt mycket musik, dock sitter jag sällan i sweet spoten och lyssnar tyvärr. Men film ser jag en om dagen i princip, så jag blir mer och mer jävla sugen på surround och digitalt. Så här ser det ut idag iaf:



Optimala avstånd mellan högtalare, väggar och lyssningställe va? Compact living.
__________________
IN SOILWORK we trust
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-26, 17:04   #23
tp_88
Registered User
 
tp_88s avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 10 631
Sedär ja, trevliga grejer indeed.

Center tror jag att du kan skippa utan att du kommer sakna det särskilt mycket när du ändå har frontarna så tätt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av YTS Visa inlägg
Kosttillskott: 75g sill dagligen
tp_88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-26, 17:05   #24
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
Citat:
Ursprungligen postat av tp_88 Visa inlägg
Sedär ja, trevliga grejer indeed.

Center tror jag att du kan skippa utan att du kommer sakna det särskilt mycket när du ändå har frontarna så tätt.
Ärligt? Har faktiskt aldrig ens tänkt tanken. Hur ställer man då in recievern så att man inte går miste om en massa? All dialog osv ligger väl på centerkanalen i DTS, DD och allt vad de heter?
__________________
IN SOILWORK we trust
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-26, 17:08   #25
tp_88
Registered User
 
tp_88s avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 10 631
Citat:
Ursprungligen postat av hahavaffan Visa inlägg
Ärligt? Har faktiskt aldrig ens tänkt tanken. Hur ställer man då in recievern så att man inte går miste om en massa? All dialog osv ligger väl på centerkanalen i DTS, DD och allt vad de heter?
"Center: No" (eller vad nu receivern kallar det, man brukar kunna välja på "large" (spelar hela frekvensområdet) "small" (spelar ner till 80/100Hz) och "no" för varje högtalare), så slussas den informationen vidare till frontarna istället.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av YTS Visa inlägg
Kosttillskott: 75g sill dagligen
tp_88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-26, 17:18   #26
Skitlez
Registered User
 
Skitlezs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 48
Citat:
Ursprungligen postat av Finska Lejonet Visa inlägg
PS3 är vinner nästan alla test angående bästa bluray spelaren.
Men om du absolut inte vill köpa en ps3 så skulle iaf sneglat på samsungs spelare då de är både snygga och bra.
Det där stämmer inte alls, ps3an vann många test förut innan alla märken lanserade sina nya modeller då rasade den snabbt i rankingen.
Jag har själv en Sony BDP-S350 som har rankats topp i de test jag sett.
Den går nu på 3000 ungefär, är helt nöjd med den.
Skitlez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-26, 22:23   #27
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
Nu har jag lagt ut min Denon på blocket, så får jag iväg den till ett bra pris så blir det köpdags. En Denon AVR-3805 borde vara jävligt lagom till mig. Jag behöver ingen HDMI-switching osv, bara digitala ljudingångar. Och den är ju inte precis klen heller med 7x120w har jag för mig.

Ni som kör film från datorn och ut till era receivers, hur gör ni? Kommer skaffa ett enkelt ljudkort med optisk utgång på. Är det bara att välja DD 5.1, DTS 5.1, AC3 5.1 osv i inställningarna för filmen, och be programmet man spelar upp den med skicka ut ljudet orört till receivern?

När jag hade mina förra högtalare, Concept 6 tillsammans med en Denon AVR-2105 så upplevde jag i princip noll bas från frontarna. Testade med min pappas NAD stereoförstärkare och upplevde genast en grov förbättring. Tror ni det blir samma visa nu? Kommer jag vilja ha en subbas?
__________________
IN SOILWORK we trust
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-26, 23:10   #28
tp_88
Registered User
 
tp_88s avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 10 631
Citat:
Ursprungligen postat av hahavaffan Visa inlägg
En Denon AVR-3805 borde vara jävligt lagom till mig.
En 3805a: http://www.blocket.se/goteborg/Denon....htm?ca=17&w=3

Jag tror inte att basen kommer vara särskilt mycket sämre, B&W är väl inte överdrivet tungdrivna?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av YTS Visa inlägg
Kosttillskott: 75g sill dagligen
tp_88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-26, 23:11   #29
kokosnot
Registered User
 
kokosnots avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Ort: Lägenhet
Inlägg: 12
Jag kör med en 5.1 setup samt en projektor som smäller upp en bild på cirka 100", film spelar jag via blu-ray på ps3an.

hahavaffan:

Alla receivers ger olika ljudbild, det går dock att ställa in väldigt mycket för att få ljudet att passa en själv men det är svårt. Jag själv att uppgradera mig till en Marantz 5003 framöver, ta en titt på den du också.

När jag kopplar datorn till receivern gör jag det optisk, toslink in i datorn och mini-toslink in i receivern, funkar klockrent och receivern känner själv av vad det är för ljudkälla som kommer. Subwoofer vill man alltid ha, jag trodde mig vara nöjd innan jag skaffade min men det är sån enorm skillnad vid filmtittande så det går inte att beskriva.
kokosnot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-28, 15:53   #30
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
Jahapp. Då har jag hittat en köpare till min förstärkare och en begagnad HTM62 centerhögtalare i samma serie OCH FÄRG för ett riktigt bra pris. What to do? Vilken jäkla receiver ska bli min? Om man läser lite på nätet så verkar mina frontar kräva en hel del kräm för att komma till sin rätt, så en lite mindre Marantz går nog inte Har hittat en SR8500 för 5000, men den finns långt borta. Det känns som om den hade varit über i bi-ampat läge till frontarna. Men å andra sidan är jag rätt färsk på hembiofronten, så har NÅGON tips eller förslag? Eller rent av en receiver till salu?

En SR6003 vore också gött, men de är för dyra i nypris och verkar inte finnas i begagnat skick. SR5003 går att få i silver för 5500kr ny, tror ni den räcker om man bi-ampar frontarna?
__________________
IN SOILWORK we trust
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)