Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-11-07, 13:19   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Vikten av en bra kost för din benhälsa

Bygg upp ditt skelett!
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-07, 16:48   #2
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 709
Jag har aldrig riktigt begripit energitillgänglghet.

Är det något som man behöver tänka på om man ligger som jag mellan 15-20% kroppsfett?

Vad hjälper då konditionstränigen för, man har ju fortfarande grundbehovet att tänka på och sedan + det man förbränner så vad spelar det för roll då om jag ökar energin med 1000kcal per dag?

Intressant artikel
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-08, 19:36   #3
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 611
Varför finns inte kalium med som egen rubrik medan resten av "Kalcium, protein, magnesium, fosfor, vitamin D och kalium är fortfarande grundstenarna som bygger upp ditt skelett" gör det, plus ett antal andra ämnen?

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-08, 22:06   #4
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Får jag i mig tillräckligt med kalcium via

1 kg tomat
1 kg paprika
1 kg äpple
5 kg broccoli
1.5 kg selleri

i veckan? Äter inga mjölkprodukter.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-08, 22:17   #5
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Får jag i mig tillräckligt med kalcium via

1 kg tomat
1 kg paprika
1 kg äpple
5 kg broccoli
1.5 kg selleri

i veckan? Äter inga mjölkprodukter.
Verkar tveksamt när jag googlar på det. Äter i och för sig egengjord musli med som innehåller mandlar, sesamfrön och lite torkade frukter, men ändå tveksamt då mängden där är relativt liten.

Tips på någon bra, gärna billig och lättätlig, grönsak jag kan lägga till ovanstående för att täcka behovet?
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-09, 08:13   #6
Ramboline
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 262
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Verkar tveksamt när jag googlar på det. Äter i och för sig egengjord musli med som innehåller mandlar, sesamfrön och lite torkade frukter, men ändå tveksamt då mängden där är relativt liten.



Tips på någon bra, gärna billig och lättätlig, grönsak jag kan lägga till ovanstående för att täcka behovet?
Köp gröna äpplen så får du i dig mera kalium än om du köper röda

Skickat från min SM-G9750 via Tapatalk
Ramboline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-09, 09:43   #7
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 209
Fast orsaken till osteoporos är bristen på könshormoner och det sker vid menopaus runt 50 år eller tidigare pga hypogonadism. Idrottare som ligger väldigt lågt i energiintag, pga av fördelarna av att väga lite, riskerar också osteoporos.

När skadan är skedd är det nästan omöjlig att rätta till då den är svårupptäckt i ett tidigt stadium i förloppet.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-11, 11:59   #8
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Vitamin D3, vitamin K2, och probiotika är antagligen viktigare för skeletthälsan än absoluta mängden kalcium i kosten. Probiotika hjälper med upptaget av oralt administrerat D3, D3 i sin tur hjälper till med kalciumupptaget, och K2 hjälper att transportera kalciumet till skelettet.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-11, 17:40   #9
Bossebäver
Registered User
 
Bossebävers avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 1 003
Citat:
Ursprungligen postat av CalleP Visa inlägg
Jag har aldrig riktigt begripit energitillgänglghet.

Är det något som man behöver tänka på om man ligger som jag mellan 15-20% kroppsfett?

Vad hjälper då konditionstränigen för, man har ju fortfarande grundbehovet att tänka på och sedan + det man förbränner så vad spelar det för roll då om jag ökar energin med 1000kcal per dag?

Intressant artikel
+1 på mysteriet som är energitillgänglighet.

"Ät såhär mycket och kompensera för eventuell träning men var inte fet".

Citat:
Säg att du väger 80 kilo och har 15 % kroppsfett. Det innebär att din fettfria massa väger 65 kilo. Du skulle därmed behöva äta 2925 kcal per dag plus den mängd energi din träning förbrukar.[
Jag menar, jag måste enligt ovanstående regel gå upp i vikt för att hålla energitillgänglighet.
__________________
Im Chuck Norris, your argument is invalid.

Senast redigerad av Bossebäver den 2019-11-11 klockan 17:42.
Bossebäver är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-11, 18:02   #10
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Begreppet energitillgänglighet behöver en bättre definition. Som det är nu tar den inte hänsyn till energiförbrukning och energibalans.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-12, 13:40   #11
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Efter lite beräkningar så gör jag en uppskattning att energitillgänglighet på ca 40-43 kcal/FFM borde vara förenlig med god hälsa. Det motsvarar ungefär en non-exercise PAL på 1.5
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-12, 15:00   #12
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
Efter lite beräkningar så gör jag en uppskattning att energitillgänglighet på ca 40-43 kcal/FFM borde vara förenlig med god hälsa. Det motsvarar ungefär en non-exercise PAL på 1.5
Vad är tanken bakom siffran? Känns som ganska rimlig siffra sett till kcal i mitt fall iaf.

Skulle gissa att jag väger 105 på morgon, låt säga 22% bf = ~3300 kcal. Känns som ett rimligt intag.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-12, 15:25   #13
Gpajpen
Registered User
 
Gpajpens avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 677
Ett högt kaloriintag förkortar dock livet. Lever hellre 20 år längre med ett brutet ben. Än kolar vippen 60 bast med gigantiska lårbenshalsar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
Nja, en mycket liten del i så fall. Detta handlar om ganska kraftig "bulk" utan träning och i två av grupperna genom att dricka nästa 2,5 L läsk per dag.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Living the dream.
Gpajpen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-13, 12:42   #14
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Vad är tanken bakom siffran? Känns som ganska rimlig siffra sett till kcal i mitt fall iaf.

Skulle gissa att jag väger 105 på morgon, låt säga 22% bf = ~3300 kcal. Känns som ett rimligt intag.
Ja, siffran är framräknad på vad som anses vara ett normalt energiintag vid en ganska stillasittande livsstil, vilket ungefär motsvarar energibehovet om man drar bort den extra energiåtgången under träningen. Varför elitidrottare borde äta mer än så förstår jag inte, de måste i så fall också göra av med mer energi genom att röra på sig mer för att inte gå upp i vikt.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-13, 12:51   #15
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Citat:
Ursprungligen postat av Gpajpen Visa inlägg
Ett högt kaloriintag förkortar dock livet. Lever hellre 20 år längre med ett brutet ben. Än kolar vippen 60 bast med gigantiska lårbenshalsar.
En 10 kg högre kroppsvikt vid god hälsa, dvs mestadels muskler, och en aktiv livsstil ger ett energiintag som är ca 150-200 kcal högre, typ 5-7 % högre än annars. Tror du på allvar att denna skillnad förkortar livet med 20 år?

Om du å andra sidan äter mindre mat och därmed mindre energi, protein, kalcium och vitD, och väger mindre så att du belastar skelettet mindre så kanske du får benskörhet tidigare, trillar och bryter lårbenshalsen, blir liggande en tid, drar på dig en lunginflammation som du sedermera avlider av. Ålder typ 70-75 år. Har du då tjänat något på din återhållsamma livsstil?

Vilda spekulationer åt båda hållen givetvis, men det illustrerar en poäng.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)