Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-02-08, 17:56   #1
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 232
Helt vansinnig NEAT?

Mitt bulkprojekt, att gå långsamt upp från 73 kilo (man, 187 cm), verkar hindras av min helt vansinniga NEAT (spontanaktivitet). Jag räknar inte kalorier, men testade att räkna ett par gånger och hamnade på minst 3500 kcal om dagen. Och då räknade jag garanterat i underkant. Visst, jag är semi-aktiv och styrketränar varje dag och konditionstränar, men jag sitter skönt på stjärten hela dagarna i övrigt. Min lediga tid är jag dock, sen bulkstarten, en duracellkanin. De dagar jag ätit på rejält märker jag exempelvis hur jag städar hela huset i febrilt tempo dagen efter, och tränar monsterpass a la Grub.

Har någon mer än jag märkt av att spontanaktiviteten ökar dramatiskt vid överskott? Har läst lite om NEAT men trodde inte det skulle göra så stor skillnad, och jag har inte gått upp mycket alls sen bulkstart. Hade varit intressant med andra anekdoter och erfarenheter.
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-08, 18:16   #2
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Jag är lite mer aktiv än dom flesta.

Jag fick se till att jag tillgodosåg protein behovet och fiberbehovet.

Därefter fyllde jag på med goda enkla kalorier.

Oboy, mer smör på mackorna, mer olja när du steker ägg. Cashewnötter som alltid står framme.

Men skynda långsamt.

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-08, 19:12   #3
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 232
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Jag är lite mer aktiv än dom flesta.

Jag fick se till att jag tillgodosåg protein behovet och fiberbehovet.

Därefter fyllde jag på med goda enkla kalorier.

Oboy, mer smör på mackorna, mer olja när du steker ägg. Cashewnötter som alltid står framme.

Men skynda långsamt.

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
Alltså... Frågan var ju "Har någon mer än jag märkt av att spontanaktiviteten ökar dramatiskt vid överskott?". Att skynda långsamt och få tips på kaloririk mat var inte det jag syftade att starta diskussion kring.
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-08, 19:45   #4
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
"Har någon mer än jag märkt av att spontanaktiviteten ökar dramatiskt vid överskott?".
Ja!
Speciellt jämfört med underskott. Men då visar man disciplin och rör sig ändå.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit

Senast redigerad av exevision den 2020-02-08 klockan 19:47.
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-08, 19:47   #5
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Hur gammal är du och hur ser kosten ut mer specifikt? Att du rör dig mer när du äter mer är ju bra för det ökar chansen att du lägger på dig muskler istället för fett.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-08, 19:54   #6
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 232
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Hur gammal är du och hur ser kosten ut mer specifikt? Att du rör dig mer när du äter mer är ju bra för det ökar chansen att du lägger på dig muskler istället för fett.
Jag är 26 år. Jag räknar inte kalorier, utan försöker i möjligaste mån äta efter mättnad och hunger. Blev inspirerad av den här tråden och försöker äta så mycket "bra mat" som möjligt. Jag käkar dock en hel del kvarg och proteinpulver. Ibland är jag väldigt hungrig, och då ser jag till att äta på rejält.
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-08, 20:44   #7
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
Jag är 26 år. Jag räknar inte kalorier, utan försöker i möjligaste mån äta efter mättnad och hunger. Blev inspirerad av den här tråden och försöker äta så mycket "bra mat" som möjligt. Jag käkar dock en hel del kvarg och proteinpulver. Ibland är jag väldigt hungrig, och då ser jag till att äta på rejält.
Kvarg och proteinpulver är ju deffmat. Om du verkligen vill gå upp i vikt så kan du ju börja med att äta vanlig mat.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-08, 22:37   #8
TomasB
Registered User
 
TomasBs avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 568
Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
Jag är 26 år. Jag räknar inte kalorier, utan försöker i möjligaste mån äta efter mättnad och hunger. Blev inspirerad av den här tråden och försöker äta så mycket "bra mat" som möjligt. Jag käkar dock en hel del kvarg och proteinpulver. Ibland är jag väldigt hungrig, och då ser jag till att äta på rejält.
Vad är ”bra mat” för dig?
__________________
All the things I really like to do are either illegal, immoral, or fattening. /Alexander Woollcott (1887-01-19 – 1943-01-23)
TomasB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-09, 05:03   #9
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 232
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Kvarg och proteinpulver är ju deffmat. Om du verkligen vill gå upp i vikt så kan du ju börja med att äta vanlig mat.
I första inlägget skriver jag att jag äter lite kvarg och mejeriprodukter. Basen i min kost är helt vanlig mat.

Sen var det ju inte viktråd jag eftersökte, utan en diskussion kring NEAT.

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Vad är ”bra mat” för dig?
Att rabbla livsmedel känns lite överflödigt, men råvaror istället för matvaror är väl en sammanfattning god som någon.

Återigen så var syftet med trådstarten att diskutera NEAT.
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-09, 06:58   #10
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 232
Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
I första inlägget skriver jag att jag äter lite kvarg och mejeriprodukter. Basen i min kost är helt vanlig mat.

Sen var det ju inte viktråd jag eftersökte, utan en diskussion kring NEAT.



Att rabbla livsmedel känns lite överflödigt, men råvaror istället för matvaror är väl en sammanfattning god som någon.

Återigen så var syftet med trådstarten att diskutera NEAT.
*edit

Såg att jag skrev en ”hel del” kvarg och proteinpulver. Det var fel av mig, det är inte mer än 1-2 shakes och ett par dl kvarg om dagen.

Men, en diskussion kring NEAT är som sagt syftet med tråden.

Senast redigerad av Navi den 2020-02-09 klockan 07:01.
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-09, 10:04   #11
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 739
Ja. Eller vad mer vill du diskutera Så är det för mig med.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-09, 10:13   #12
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 232
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Ja. Eller vad mer vill du diskutera Så är det för mig med.
Haha! Jag funderar på hur långt "NEAT" egentligen kan gå (höhö). Alltså, vid någon punkt måste ju överskottet bli så stort att spontanaktiviteten inte längre är tillräcklig.

Jag vill minnas någon studie, som jag hörde i en podd av Tyngre eller Styrkelabbet, där dom pratade om att studiedeltagarna fått ett överskott om ungefär 800 kcal. Vissa i studien brände bort allt i NEAT, medan andra inte ökade NEAT ett dyft. Kommer inte ihåg avsnittet eller studien i detalj dock.
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-09, 11:58   #13
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Har faktiskt aldrig tänkt på om min NEAT ändras, varken under deff, viktuppgång eller balans.

En fråga: Har du vägt mer än din nuvarande vikt förut, eller är du "rekord-tung"? Större delen av mitt vuxenliv innan 30 vägde jag 80+, men de senaste åren har jag vägt under 75. En broscienceteori jag har är att min NEAT kanske skulle öka om jag försökte slå PB i kroppsvikt, men att den kommer hålla sig låg sålänge jag ligger under min rekordvikt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-09, 12:07   #14
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 232
Jag har alltid varit väldigt smal, förutom när jag som 15-åring sammanstrålade med en kompis och vi bestämde oss för att grisbulka under ett halvår. Var uppe på 80+ då. Men när jag slutade med vansinniga beteendet var jag snabbt nere på 70 kilo igen utan att ens veta vad ordet deff betydde. Åt skolmat efter hunger, typ. Tror att jag som lägst varit nere på 64 kilo på 187 cm vid 22 års ålder.

Jag äter protein upp över öronen numera, strax under 3g/kg kroppsvikt. Det kanske påverkar NEAT?
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-09, 12:10   #15
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
Jag äter protein upp över öronen numera, strax under 3g/kg kroppsvikt. Det kanske påverkar NEAT?
Vet ej, men det påverkar kanske mättnaden, och det är troligen onödigt att äta så mycket under bulk. Det räcker nog med 2 g/kg kv.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)