Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-02-21, 22:30   #661
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Hajar, och resor är prio och budgeterade för, bara sablarns nyfiken vad "rimligt" skulle kunna vara. Pratade med m&p och de sa 4000 per semesterdag. Rimligt? Okänt.







Intressant. Det där blir knappt 24k per år på semester, alltså 1k per semesterdag, vilket låter orimligt lågt kan jag tycka. Hotell allena ligger ju på den nivån även om man bor i ruckel.



Nämnaren ser väldigt suspekt ut, överkompenserar.
Sant. Post två kan framstå som låg. Dock får jag korrigera med att vi inte var borta mer än 3-4 veckor. Gillar att tälta vilket är billigt och bodde i sommarstuga på slutet hos familj. Dock har jag då inte räknat med tältprylar som går på en del. I tillägg kommer dock avskrivning då de används flera gånger. Så jag daskar på 5k på sommarsemester.

Då landar månadskostnad på 2100kr pp. Dvs 6300kr i månaden för en familj på 2+2 med dessa medeldyra semestervanor.

Finns här andra exempel? Vore intressant att läsa.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-22, 08:24   #662
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 907
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Jamen, kollar man t.ex. Lyxfällan så sätter de budget för kläder, typ 500 per månad, eller mat, 2000, osv. Förmodligen "rimliga" nivåer då. Så, vad är rimligt att lägga på semester?



Är nyfiken för jag är rätt slösaktig, lite kosta vad det kosta vill när det gäller resor, så skulle va kul att se vad en "rimlig" nivå skulle vara, och om jag skulle kunna lägga band på mig själv och nå den nivån.



Ya dig?
Beror ju på semestern men lättast kanske är att sätta en procent av disponibel inkomst, men det är ju en prioriteringsfråga som man själv avgör.

Vi har 0:- I budget för semester men har semesterlön.

Skulle kunna tänka mig att spendera 15.000 - 30.000 per år när ungarna blir äldre.

En skidsemester i mars och en billig all inclusive under januari eller februari.

Sverige under juni, juli, augusti tycker jag om. Räcker med en svensk campingsemester Ala 90-tal.

Skulle det enbart gälla mig och min sambo så skulle jag säga max 15 utöver semesterlön


Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-22, 08:35   #663
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Vi avsätter 12000:-/år till nöje/semester. Resten tillsätter vi om och när det behövs.

Vi har hus i Finland som vi brukar vara nån vecka i samt nån kort resa i europeiska unionen nånstans varje år. Sist blev det Tyskland och Polen. Är så jäkla flygrädd.

Senast redigerad av Starke75an den 2020-02-22 klockan 08:40.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-23, 12:50   #664
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Om jag ärver aktier som ligger i depå, och lägger de i min depå, ska jag betala nån skatt då?

Lägger jag de i isk så kommer det väl skatt?

Vissa aktier är det svårt att hitta inköpsvärdet på.

De som redan ligger i isk, de skattas väl inte extra om de flyttas till min isk?

Senast redigerad av Starke75an den 2020-02-23 klockan 12:52.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-23, 13:40   #665
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Om jag ärver aktier som ligger i depå, och lägger de i min depå, ska jag betala nån skatt då?

Lägger jag de i isk så kommer det väl skatt?

Vissa aktier är det svårt att hitta inköpsvärdet på.

De som redan ligger i isk, de skattas väl inte extra om de flyttas till min isk?
Det ska skattas så fort du lyfter in kapital i ett ISK-konto, oavsett var pengarna kommer ifrån, även ISK -> ISK.
__________________
P r o f e . t
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-23, 14:16   #666
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Ok. Flytt till depå kostar ingen skatt. Men till isk så ska de skattas som en försäljning och sen som en insättning?
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-23, 19:26   #667
Footloose
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 4
I somras tappade jag fullständigt intresset för mitt yrke. Hade pyrt ett tag men en dag fick jag nog och sa upp mig för att börja studera till något helt nytt. Frågan är hur jag ska hantera CSN.

Min förra kandidat gjorde att jag redan bränt 3 år. Så efter det nuvarande programmet så har jag förbrukat alla mina veckor. Kan inte tänka mig att jag någonsin ger mig på en master så det vore dumt att låta pengarna brinna inne men samtidigt är jag försiktig med att bränna broar. Hur bör man resonera här?

Den andra frågan handlar om vad man bör göra med pengarna. Min sambos lön täcker månadsutgifterna så vår tanke är att använda CSN till att bättra på vår eventuella kontantinsats om 2-4 år. Vi har redan cirka 200000 kronor i kontanter eftersom vi trodde att börsen skulle falla men verkar ju inte ske. Guldet har skjutit i höjden så det känns ju fel att köpa in sig där. Skulle helst vilja ha något säkert som överstiger inflation och CSN-ränta.

Tänker jag helt fel? Känns ju egentligen bakvänt att dra på sig skulder bara för att.
Footloose är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-23, 19:28   #668
mattilainen
Registered User
 
mattilainens avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 473
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Bättre sent än aldrig, men när jag nu får lönen för februari så hade jag tänkt sätta in ~50% av det jag har sparat på ett ISK konto och typ Avanza Zero.

Har däremot funderat på om man ska dela upp det och lägga hälften på Avanza Zero och hälften på Nordnets Superfond?

Eller är det bara onödigt?

Det är tänkt som långsiktigt sparande, 5-10 år iallafall. Eventuellt att jag har en av dom som pensionssparande.
Avanza zero innehav är de 30 mest omsatta bolagen på stockholmsbörsen. Det är 99% sverigefond och jag tycker det är dumt att enbart investera i svenska aktier när sverige står för 0.8 % av hela världens börsvärde.. Jag skulle vilja se en globalfond, en tillväxtfond, småbolag, större svensk fond likt SEB sverige index som innefattar 350 svenska bolag istället för enbart 30 som avanza zero gör.

Har du dessa fonder så behöver du egentligen inte bry dig på många år. Vill du se min fondportfölj så titta på min instagram, högst upp på "fondportfölj"

https://www.instagram.com/ekonomidoktorn/
__________________
Knäböj: 160 kg
Bänkpress: 127.5 kg
Marklyft: 195
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-23, 23:23   #669
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 792
Lite sugen på Coeli global.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-24, 11:03   #670
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 845
Forummedlemmar i Stockholm, var bor ni? Jag måste förhoppningsvis välja område inom kort.

Jag har mer eller mindre kommit ner till områdena:

Hammarby sjöstad

Björkhagen/Hammarbyhöjden, eller längre ut mot Skarpnäck/Bagarmossen. Är det knivslagsmål där som tidningarna skriver eller överdrivet?

Någonstans i Nacka, ej för långt mot kusten och området ska inte vara fult. Men har dålig kännedom om området och vet inte alls var jag ska börja titta. Var sugen på Kvarnholmen men även om det ligger fint till och området är nybyggt så är det för mycket asfalt och gråa hus för min smak.

Bubblare: Bergshamra? Lidingö? Hjorthagen? Enskede?

Strykna områden:
Bromma pga läget, känner ingen där och jobbar aldrig väster om staden.
Hägerstensåsen pga byggs många nya hyresrätter och LSS-boenden. Om det inte varit för det, hade det nog blivit här.
Aspudden/Midsommarkransen/Gröndal pga att den påstådda göttigheten lever fan inte upp till hypen och priset. Samt långt från större naturområden. Vinterviken med 30000 personer i duger inte.
Stora Essingen pga på gränsen till för dyrt samt för nära E4an och även om området är grönt, saknar det närhet till större naturområden. Annars rätt känsla.
Fredhäll pga samma som ovan
Kungsholmen pga samma som ovan samt ÄR för dyrt.
Södermalm: För dyrt och vill inte bo i slummen och allt liv.
Täby: Nej. För långt bort och känner ingen därute. Tråkigt nog.

Sökes: 55-65 kvm, 2-3 rum, upp till 4 miljoner slutpris. Ca 60000 kr/kvm.
* Så få kriminella ungdomsgäng som möjligt. Förekomst av enbart knarkare eller alkisar skiter jag i.
* Nära till större naturområde t.ex Nackareservatet
* Cykelavstånd (ca 6 km enkel väg) till centrum

Adjektiv som kan passa området: Dött/tråkigt, "här händer ingenting", soligt, grönt, mysigt, större chans att det luktar skog än avgas.

Vet någon något om Hjorthagen, samt Torsvik och Mosstorp på Lidingö? Hur är Enskededalen? Var i Nacka annars, Henriksdal? Och Bergshamra?

Hjälp mig sålla i denna djungel..
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut

Senast redigerad av Armed Dingo den 2020-02-24 klockan 11:04.
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-24, 11:11   #671
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Forummedlemmar i Stockholm, var bor ni? Jag måste förhoppningsvis välja område inom kort.

Jag har mer eller mindre kommit ner till områdena:

Hammarby sjöstad

Björkhagen/Hammarbyhöjden, eller längre ut mot Skarpnäck/Bagarmossen. Är det knivslagsmål där som tidningarna skriver eller överdrivet?

Någonstans i Nacka, ej för långt mot kusten och området ska inte vara fult. Men har dålig kännedom om området och vet inte alls var jag ska börja titta. Var sugen på Kvarnholmen men även om det ligger fint till och området är nybyggt så är det för mycket asfalt och gråa hus för min smak.

Bubblare: Bergshamra? Lidingö? Hjorthagen? Enskede?

Strykna områden:
Bromma pga läget, känner ingen där och jobbar aldrig väster om staden.
Hägerstensåsen pga byggs många nya hyresrätter och LSS-boenden. Om det inte varit för det, hade det nog blivit här.
Aspudden/Midsommarkransen/Gröndal pga att den påstådda göttigheten lever fan inte upp till hypen och priset. Samt långt från större naturområden. Vinterviken med 30000 personer i duger inte.
Stora Essingen pga på gränsen till för dyrt samt för nära E4an och även om området är grönt, saknar det närhet till större naturområden. Annars rätt känsla.
Fredhäll pga samma som ovan
Kungsholmen pga samma som ovan samt ÄR för dyrt.
Södermalm: För dyrt och vill inte bo i slummen och allt liv.
Täby: Nej. För långt bort och känner ingen därute. Tråkigt nog.

Sökes: 55-65 kvm, 2-3 rum, upp till 4 miljoner slutpris. Ca 60000 kr/kvm.
* Så få kriminella ungdomsgäng som möjligt. Förekomst av enbart knarkare eller alkisar skiter jag i.
* Nära till större naturområde t.ex Nackareservatet
* Cykelavstånd (ca 6 km enkel väg) till centrum

Adjektiv som kan passa området: Dött/tråkigt, "här händer ingenting", soligt, grönt, mysigt, större chans att det luktar skog än avgas.

Vet någon något om Hjorthagen, samt Torsvik och Mosstorp på Lidingö? Hur är Enskededalen? Var i Nacka annars, Henriksdal? Och Bergshamra?

Hjälp mig sålla i denna djungel..
Lidingö är bra då det är en "återvändsgränd" utan tunnelbana, så gäng passerar inte ön med kommunaltrafik. Man måste ha ett syfte med att åka hit. 15-45 minuter med kommunaltrafik till t-centralen beroende på var på ön man bor. Samma med cykel. Få brott generellt. Tiggeri är förbjudet. Lugnt och fint på hela ön, mycket natur. Finns vissa områden som ser ut som förorter i arkitekturen men det är lugnt där också.
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-24, 12:56   #672
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Forummedlemmar i Stockholm, var bor ni? Jag måste förhoppningsvis välja område inom kort.

Jag har mer eller mindre kommit ner till områdena:

Hammarby sjöstad

Björkhagen/Hammarbyhöjden, eller längre ut mot Skarpnäck/Bagarmossen. Är det knivslagsmål där som tidningarna skriver eller överdrivet?

Någonstans i Nacka, ej för långt mot kusten och området ska inte vara fult. Men har dålig kännedom om området och vet inte alls var jag ska börja titta. Var sugen på Kvarnholmen men även om det ligger fint till och området är nybyggt så är det för mycket asfalt och gråa hus för min smak.

Bubblare: Bergshamra? Lidingö? Hjorthagen? Enskede?

Strykna områden:
Bromma pga läget, känner ingen där och jobbar aldrig väster om staden.
Hägerstensåsen pga byggs många nya hyresrätter och LSS-boenden. Om det inte varit för det, hade det nog blivit här.
Aspudden/Midsommarkransen/Gröndal pga att den påstådda göttigheten lever fan inte upp till hypen och priset. Samt långt från större naturområden. Vinterviken med 30000 personer i duger inte.
Stora Essingen pga på gränsen till för dyrt samt för nära E4an och även om området är grönt, saknar det närhet till större naturområden. Annars rätt känsla.
Fredhäll pga samma som ovan
Kungsholmen pga samma som ovan samt ÄR för dyrt.
Södermalm: För dyrt och vill inte bo i slummen och allt liv.
Täby: Nej. För långt bort och känner ingen därute. Tråkigt nog.

Sökes: 55-65 kvm, 2-3 rum, upp till 4 miljoner slutpris. Ca 60000 kr/kvm.
* Så få kriminella ungdomsgäng som möjligt. Förekomst av enbart knarkare eller alkisar skiter jag i.
* Nära till större naturområde t.ex Nackareservatet
* Cykelavstånd (ca 6 km enkel väg) till centrum

Adjektiv som kan passa området: Dött/tråkigt, "här händer ingenting", soligt, grönt, mysigt, större chans att det luktar skog än avgas.

Vet någon något om Hjorthagen, samt Torsvik och Mosstorp på Lidingö? Hur är Enskededalen? Var i Nacka annars, Henriksdal? Och Bergshamra?

Hjälp mig sålla i denna djungel..
Jag skulle välja Enskede alla dagar i veckan, det är blandat villa område med hyreshus. Lugnt från Blåsut till Hökarängen i alla fall. Farsta, Högdalen, Rågsved bör undvikas.

Annars Sollentuna norra delen, finns en del grönområden runt Bög(by).

Nacka har inte jättebra förbindelser som de andra områdena. Buss och stora vägar. Men det är ganska lugnt där.

Hammarbysjöstad är fylld med dyra avgifter samt byggnader mest i glas så du kan visa hela världen vad du gör i din lägenhet.

Lidingö är bra, men du får punga ut maxbeloppet.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-24, 13:04   #673
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 845
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Jag skulle välja Enskede alla dagar i veckan, det är blandat villa område med hyreshus. Lugnt från Blåsut till Hökarängen i alla fall. Farsta, Högdalen, Rågsved bör undvikas.

Annars Sollentuna norra delen, finns en del grönområden runt Bög(by).

Nacka har inte jättebra förbindelser som de andra områdena. Buss och stora vägar. Men det är ganska lugnt där.

Hammarbysjöstad är fylld med dyra avgifter samt byggnader mest i glas så du kan visa hela världen vad du gör i din lägenhet.

Lidingö är bra, men du får punga ut maxbeloppet.
Jag såg galet höga avgifter på de få lägenheter jag kikade på i Enskede på hemnet. 4500 upp till 5500, helt orimligt. Jag kanske råkade få tag i undantag.

Vet du något mer om specifikt Torsvik och Mosstorp på Lidingö? Det glädjer mig att höra att det är behagliga områden men många av lägenheterna där ser ju ut som tagna direkt från miljonprogrammen.. otroligt deprimerande bilder på Hemnet för en del av bostäderna.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-24, 13:17   #674
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Jag såg galet höga avgifter på de få lägenheter jag kikade på i Enskede på hemnet. 4500 upp till 5500, helt orimligt. Jag kanske råkade få tag i undantag.

Vet du något mer om specifikt Torsvik och Mosstorp på Lidingö? Det glädjer mig att höra att det är behagliga områden men många av lägenheterna där ser ju ut som tagna direkt från miljonprogrammen.. otroligt deprimerande bilder på Hemnet för en del av bostäderna.
Rent generellt i Enskede och Lidingö, äldre lägenheter är billigare avgift men dyrare inköpspris.

Lidingö är ganska pittoreskt med grönområden, men det är dyrt. Är nog bara lågkvalitet lägenheter folk säljer där.

Nacka går att chansa på och kika runt, väldigt blandat med skräp och fynd där.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-24, 13:31   #675
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Du kan ju kika i Årsta området som bubblare. De har byggt mycket där men det är inget dåligt ställe. Det positiva är närheten till det mesta och förbindelser.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)