Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-01-23, 07:22   #586
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 907
Bytt bank och boende så investeringarna har varit noll sen i augusti men utgifterna har varit högre än vanligt känns det som.

Nu börjar sambon också jobba 80% igen efter ett 5 år långt uppehåll så det bör väl märkas hoppas jag

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-23, 17:21   #587
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
Mycket mer kvar nu, men det är delvis också för att man inte har något vettigt pensionsparande i HK, man får bara en hög lön. Pensionsavsättningar i Sverige när man har hög lön är sjukt mycket bättre.

En annan anledning är också att jag inte har barn, att ha barn i Sverige är sjuk billigt för att alla skattebetalare delar på den kostnaden. Här i HK får man stå för alla fiolerna själv i princip. Med 1 barn i HK, så behöver jag större bostad och då hade jag nog gått +-0 jämfört med Sverige.
Tänker du flytta hem om det blir aktuellt?
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-24, 03:31   #588
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
Tänker du flytta hem om det blir aktuellt?
Nope! Särskilt inte med tanke på samhällsutvecklingen senaste åren, det är ju foliehatt varning på mina kära landsmän. Sen är det ju så att man kan tvingas flytta hem av andra anledningar, arbetslöshet osv..
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-24, 06:53   #589
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
Nope! Särskilt inte med tanke på samhällsutvecklingen senaste åren, det är ju foliehatt varning på mina kära landsmän. Sen är det ju så att man kan tvingas flytta hem av andra anledningar, arbetslöshet osv..
Men är hyran alltså 30k x 2? För en hur stor lägenhet? Klokt att inte flytta hit. Trots hiskeliga priser. Hur långa är dina arbetsdagar förresten?


En kamrat bor i Bryssel och förtäljer att dagisplats kostar runt 1100€. Ungefär samma summa som kommunen betalar för en dagisplats för barn 0-3.

Senast redigerad av d1anny2 den 2020-01-24 klockan 06:54.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-24, 07:28   #590
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Man tappar 20% under 240 dagar, som man kan sprida ut på 12 år, detta kan man ta igen på lite övertid då och då.

Det där beror mer på målsättningar och hantering



Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
Nej. Det finns ett tak på både föräldrapenningen och VAB-ersättningen. Man kan såklart välja att ta ut alla dagar så fort man kan och stuva in ungen på dagis strax efter året och börja jobba heltid. Om målsättningen är att förlora minimalt med pengar. Om man har andra målsättningar med sitt föräldraskap, typ hänga med sin unge så mycket man kan istället för att lämna den långa dagar på institution because reasons maxar man inte ersättningen.

Vab är svårt att hantera på annat sätt än att vara hemma med sitt sjuka barn.

Alltså, jag verkligen älskar vår otroligt generösa föräldraförsäkring. Men nä, det är knappast glassigt rent ekonomiskt.
__________________
STK
Andra bullar
mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-24, 08:34   #591
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Men är hyran alltså 30k x 2? För en hur stor lägenhet? Klokt att inte flytta hit. Trots hiskeliga priser. Hur långa är dina arbetsdagar förresten?


En kamrat bor i Bryssel och förtäljer att dagisplats kostar runt 1100€. Ungefär samma summa som kommunen betalar för en dagisplats för barn 0-3.
Nej vi delar inte 50/50 på allt, utan splittar lite annorlunda. Lägenheten kostar ungefär 50k SEK i månaden, 75 m^2

Jobbar cirka 9h i snitt per dag.

Det är samma här att skolgång eller dagis där det pratas engelska kostar någonstans runt det priset. Finns vissa billigare alternativ men också de som kostar 2000 Euro per månad.
__________________
Iron addict for life

Senast redigerad av The_RobRoy den 2020-01-24 klockan 08:36.
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-24, 09:01   #592
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
Nej vi delar inte 50/50 på allt, utan splittar lite annorlunda. Lägenheten kostar ungefär 50k SEK i månaden, 75 m^2

Jobbar cirka 9h i snitt per dag.

Det är samma här att skolgång eller dagis där det pratas engelska kostar någonstans runt det priset. Finns vissa billigare alternativ men också de som kostar 2000 Euro per månad.
Är det inte Hongkong som har dyrast lägenhetspriser i världen? Vad skulle det kosta att köpa en lya?

Jag studsar onekligen på hyran, men minns samtidigt att även hyrorna i Zürich var horribla. Och inkomsterna kompenserade för det. För att inte tala om Stavanger 2009, där en sketen etta kosta 9,5k i månaden. Och det i ett tråkigt fiskeläge till stad.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-24, 09:13   #593
Petoria
Sponsored by Soros
 
Petorias avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Köpenhamn
Inlägg: 1 981
Har för mig att det ligger på runt 250 000 kr/m2 i genomsnitt
Petoria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-24, 12:34   #594
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 852
https://www.avanza.se/fonder/om-fond...-access-europa

Är denna fonden onödig att ha ifall man redan har avanza global?(såg att den fonden redan har en 20%ish exponering mot europa) tänkte ombalansera lite nu i början av året. Den har dock varit top 2-3 av alla mina fonder sen jag började.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
ska man behöva suga *** för lite vägledning här ?
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-24, 14:26   #595
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
För övrigt är det inte bara att komma tillbaka till Sverige och jobba och betala skatt och tro att man kan få ut någon föräldrapenning i paritet med lönen. Dvs om man först lyckas få ett uppehållstillstånd för sin äkta hälft vilket inte är någon garanti då de kräver att man köpt flygbiljetter innan man ansöker och ger en 2 veckor att komplettera ansökan via fysisk post till en box som man inte kan skicka expressbrev till från utlandet. Man måste bevisa för försäkringskassan att man hade inkomst 180 dagar innan barnet föddes även om man vid tillfället då barnet föddes inte bott i Sverige på en massa år och aldrig använt det svenska systemet för sitt barn. Så om man var mellan jobb på den tiden är det kört.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-24, 14:36   #596
R0B
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 345
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Har för mig att det ligger på runt 250 000 kr/m2 i genomsnitt
Kul kuriosa, jag var med och byggde ett ganska flådigt hus för typ 5 år sedan åt en dam i 70 års åldern. Hon hade jobbat mycket med att arrangera resor i Asien för européer och resor i Europa för asiater.
När hon var i 25års åldern fick möjlighet att köpa en lägenhet i Hong Kong av antingen företaget hon jobbade åt eller en av kunderna, kommer inte ihåg vad hon sa.

Hon sålde den runt 2010, hon sa att hon i alla fall fick tillbaka sin investering :P
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av chadd Visa inlägg
Han har vissa saker på gång i ansiktet som gör att jag inte ens hade särat efter dragit några linor från hans läckra kropp + några glas vin.
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
men jag har inte gjort det för king grub ville inte hjälpa mig lägga upp ett kur schema men tror du jag kan få lämna ändå?? är fet som ett svin
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
king grub i det här fallet har du fel det vet jag
R0B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-24, 18:19   #597
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
För övrigt är det inte bara att komma tillbaka till Sverige och jobba och betala skatt och tro att man kan få ut någon föräldrapenning i paritet med lönen. Dvs om man först lyckas få ett uppehållstillstånd för sin äkta hälft vilket inte är någon garanti då de kräver att man köpt flygbiljetter innan man ansöker och ger en 2 veckor att komplettera ansökan via fysisk post till en box som man inte kan skicka expressbrev till från utlandet. Man måste bevisa för försäkringskassan att man hade inkomst 180 dagar innan barnet föddes även om man vid tillfället då barnet föddes inte bott i Sverige på en massa år och aldrig använt det svenska systemet för sitt barn. Så om man var mellan jobb på den tiden är det kört.
Fast det gäller för alla, att du ska ha jobbat 180 dagar innan födsel för att ha rätt till föräldrapenning.

Storleken på föräldrapenning bestäms sedan av hur man tjänar året innan man sedan går på ledighet. Om man tar ut senare vill säga.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-25, 02:47   #598
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Citat:
Ursprungligen postat av R0B Visa inlägg
Kul kuriosa, jag var med och byggde ett ganska flådigt hus för typ 5 år sedan åt en dam i 70 års åldern. Hon hade jobbat mycket med att arrangera resor i Asien för européer och resor i Europa för asiater.
När hon var i 25års åldern fick möjlighet att köpa en lägenhet i Hong Kong av antingen företaget hon jobbade åt eller en av kunderna, kommer inte ihåg vad hon sa.

Hon sålde den runt 2010, hon sa att hon i alla fall fick tillbaka sin investering :P
Jag tror just 70-talet var den största boomen i HK då staden för första gången blev rik på riktigt. Svårt att hitta bra data, men hon kan nog ha gjort 10x pengarna redan på 70-80 talet. Sen har nog hyresintäckterna varit så höga sen dess att hon kunnat leva på bara dom i Sverige. Efter det gick marknaden nog ungefär 5x till, så 50x pengarna. Men hennes bostad har nog blivit lite gammal och sliten, så den gav nog inga topp-priser när den såldes. Landar nog mellan tummen och pekfingret på kanske 40x pengarna på det investerade beloppet + alla hyresintäkter under alla år. Så gissningsvis köpte hon något för 100-200k SEK eller så, som hon sålde för 4-8 MSEK.
__________________
Iron addict for life

Senast redigerad av The_RobRoy den 2020-01-25 klockan 02:50.
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-25, 02:54   #599
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Har för mig att det ligger på runt 250 000 kr/m2 i genomsnitt
Stämmer! Snittet i mitt område runt 300 000 kr/m2, men finns många områden längre ifrån centrum där du kan komma ner betydligt lägre, så "billigt" som 150 000kr/m2. Det är just det som är det extrema med huspriserna här, det finns inte riktigt några billiga bostäder. I städer som NYC, London, kan du bo längre ut och få ner priset till svenska nivåer, men det går inte i Hongkong.
__________________
Iron addict for life

Senast redigerad av The_RobRoy den 2020-01-25 klockan 02:55.
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-25, 16:44   #600
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
Stämmer! Snittet i mitt område runt 300 000 kr/m2, men finns många områden längre ifrån centrum där du kan komma ner betydligt lägre, så "billigt" som 150 000kr/m2. Det är just det som är det extrema med huspriserna här, det finns inte riktigt några billiga bostäder. I städer som NYC, London, kan du bo längre ut och få ner priset till svenska nivåer, men det går inte i Hongkong.
Ok. Funderat på att köpa något själv? Eller får det ens?
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)