Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-01-19, 20:49   #526
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Inte riktigt fattat poängen med att snålleva tills man är blir gammal?
Res, ät, upplev under tidne ni kan.
Why not both?
Jag är 30 år och kanske gör av med 40-50% av min lön på räkningar, mat och lite småsaker jag köper varje månad. Sparar ungefär 30-35% av min lön långsiktigt och resterande 20% går till mitt sparkonto som jag använder mig av när jag köper lite dyrare saker eller reser någonstans.

Det betyder däremot att jag gör matlådor för 4 av 5 luncher i veckan och jag tänker efter innan jag spenderar pengar på onödigt skit. Men jag skulle inte säga att jag snålar utöver det.

Gör man så under en längre tid så blir det till slut en hel del pengar.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-19, 21:31   #527
tjabon
Joser
 
tjabons avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: I min lada
Inlägg: 294
Hej!
Finns ju en del snubbar med bra kunskaper här.
Är inte så hemma i läkemedelsbranschen, men funderar på att lägga en 50 - 100 k på
någon bra aktie: Novo Nordisk, Sanofi, GlaxoSK, AstraZ, Eli Lilly ..m.fl. Helst inte fonder, då avgifterna är rätt höga. Novo Nordisk verkar vara ett säkert kort.
Tänker långsiktigt, 6-10 år.

Tankar och synpunkter någon?
__________________
men du är jelly, mirin' och butthurt! ye, u jelly brah? u mirin'?
tjabon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-19, 21:54   #528
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 105
Novo nordisk håller väl på att ta fram en produkt för oral medicin för diabetes. Det kan ju vara rätt revolutionerande. Det är ett stort och bra företag.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-19, 22:59   #529
tjabon
Joser
 
tjabons avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: I min lada
Inlägg: 294
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Novo nordisk håller väl på att ta fram en produkt för oral medicin för diabetes. Det kan ju vara rätt revolutionerande. Det är ett stort och bra företag.
Precis. En av dom populäraste aktierna för småsparare.
Sedan tror jag tyvärr att "vällevnadssjukdomar" kommer öka i omfattning framöver vilket gynnar bl.a. Novo N.
__________________
men du är jelly, mirin' och butthurt! ye, u jelly brah? u mirin'?
tjabon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-20, 10:14   #530
Lasse Kongo
Fuck gymmet, Yeaaah TV spel
 
Lasse Kongos avatar
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 5 324
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
Why not both?
Jag är 30 år och kanske gör av med 40-50% av min lön på räkningar, mat och lite småsaker jag köper varje månad. Sparar ungefär 30-35% av min lön långsiktigt och resterande 20% går till mitt sparkonto som jag använder mig av när jag köper lite dyrare saker eller reser någonstans.

Det betyder däremot att jag gör matlådor för 4 av 5 luncher i veckan och jag tänker efter innan jag spenderar pengar på onödigt skit. Men jag skulle inte säga att jag snålar utöver det.

Gör man så under en längre tid så blir det till slut en hel del pengar.
Det där är ganska ultimat tänkt, jag har liknande tänk, bortsett från ett separat sparande till resor, vi bestämmer vart vi vill åka och vad vi behöver så slänger man in det varje månad så drar man sen!

Förstår verkligen INTE folk som bara sparar och snålar för att ha pengar "sen"

Jag ligger hellre på dödsbädden med tom pengapung men rik på upplevelser än tvärtom.

Självklart är det ingen nackdel att skåpa undan lite till äldre dagar men livet är nu.
__________________
Lasse Kongo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-20, 11:01   #531
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Folk som inte ser att det finns en gyllene medelväg mellan att leva som en kyrkråtta och YOLO, är dom som alltid kommer att ha pengaproblem.
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-20, 14:30   #532
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Ni som tycker det är korkat att spara 15k i månaden för att man måste "leva i nuet": nöjer ni er med att bo i en hyresrätt resten av livet? Jag menar, jag och min sambo har utan att snåla sparat ~15k var sedan vi började jobba för 3-4 år sedan och tack vare det har vi nu kunnat köpa ett hus med en kontantinsats på nästan en miljon. Vi har alltså redan fått nytta av sparandet trots att vi befinner oss "tidigt" i livet (båda under 30). Kommer fortsätta spara på samma sätt utan att för den delen leva ett begränsat liv, gäller bara att tänka efter en extra gång innan man handlar. Inte med målet att ha en massa pengar när vi är 75 utan för att om ~10 år kunna avancera på bostadsmarknaden, köpa sommarhus, utlandsboende eller whatever.
Om man notoriskt gör slut på sin lön för att man känner att man "måste leva lite" kommer man ju aldrig kunna köpa sig saker som skänker livskvalitet på riktigt. Sedan kanske inte alla värderar ett bra boende lika högt som jag, finns ju många som tycker det är onödigt att "bo upp" pengarna och gärna spenderar livet i en hyresetta och lägger alla pengar på mat och hobbys direkt.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-20, 15:28   #533
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 907
Man behöver pengar för att tjäna pengar, fattar inte att inte fler köper villa i studentstäderna och hyr ut rum och stugor.

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-20, 17:58   #534
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Helt klart värt att leva som en kyrkråtta en period medan man sparar och bygger sin pengamaskin, vad det nu kan vara; aktier, hyresfastigheter eller andra investeringar som generar inkomst.

Sen när snöbollen är i rullning och avkastningen snittar dubbelt sina kostnader kan man successivt höja sin konsumtionsnivå utan att det påverkar sin avkastning nämnvärt. Ge det tio år till så sitter du med en drink på Rivieran och undrar vad du ska göra med alla pengar som ramlar in.

Gäller bara att komma över en tröskel i starten. Första miljonen är svårast att tjäna.

De flesta gör inte så dock, utan tänker "vadå man ska ju leva här och nu" och lever mer eller mindre paycheck-to-paycheck och kommer få arbeta hela livet för att sen ta del av Sveriges pensionlotteri. Det är väl ok, alla har olika värden.

10 år som kyrkråtta och resten av livet ekonomiskt bekymmerslös, eller 50 år som vanlig 9-17-arbetare med en thailandresa om året och V70n parkerad på radhusparkeringen. Jag vet vad jag väljer.

Fördröjd belöning och ränta-på-ränta ftw säger jag. Vi ses på Rivieran!
__________________
P r o f e . t
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-20, 18:06   #535
Livet
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 807
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Helt klart värt att leva som en kyrkråtta en period medan man sparar och bygger sin pengamaskin, vad det nu kan vara; aktier, hyresfastigheter eller andra investeringar som generar inkomst.

Sen när snöbollen är i rullning och avkastningen snittar dubbelt sina kostnader kan man successivt höja sin konsumtionsnivå utan att det påverkar sin avkastning nämnvärt. Ge det tio år till så sitter du med en drink på Rivieran och undrar vad du ska göra med alla pengar som ramlar in.

Gäller bara att komma över en tröskel i starten. Första miljonen är svårast att tjäna.

De flesta gör inte så dock, utan tänker "vadå man ska ju leva här och nu" och lever mer eller mindre paycheck-to-paycheck och kommer få arbeta hela livet för att sen ta del av Sveriges pensionlotteri. Det är väl ok, alla har olika värden.

10 år som kyrkråtta och resten av livet ekonomiskt bekymmerslös, eller 50 år som vanlig 9-17-arbetare med en thailandresa om året och V70n parkerad på radhusparkeringen. Jag vet vad jag väljer.

Fördröjd belöning och ränta-på-ränta ftw säger jag. Vi ses på Rivieran!
Var i denna process ligger du?
Livet är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-01-20, 18:21   #536
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Någonstans mitt mellan radhus i Rotebro och Rivieran!

(d.v.s. på en parkbänk i en smutsig förort i Tjeckien med skramlande mugg som pengamaskin.)

...Jag har levt som kyrkråtta under större delen av mitt liv, drivit bolag som gått bra och sålt, handlar nu med aktier privat och har för mycket fritid. Lever under min avkastning och återinvesterar rubbet. Tittar på lite andra investeringsmöjligheter som fastigheter och skog för att diversifiera mig lite.
__________________
P r o f e . t

Senast redigerad av Fredszky den 2020-01-20 klockan 18:26.
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-20, 18:21   #537
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av tjabon Visa inlägg
Hej!
Finns ju en del snubbar med bra kunskaper här.
Är inte så hemma i läkemedelsbranschen, men funderar på att lägga en 50 - 100 k på
någon bra aktie: Novo Nordisk, Sanofi, GlaxoSK, AstraZ, Eli Lilly ..m.fl. Helst inte fonder, då avgifterna är rätt höga. Novo Nordisk verkar vara ett säkert kort.
Tänker långsiktigt, 6-10 år.

Tankar och synpunkter någon?
För etisk investering skulle jag undvika dem.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-20, 18:23   #538
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Helt klart värt att leva som en kyrkråtta en period medan man sparar och bygger sin pengamaskin, vad det nu kan vara; aktier, hyresfastigheter eller andra investeringar som generar inkomst.

Sen när snöbollen är i rullning och avkastningen snittar dubbelt sina kostnader kan man successivt höja sin konsumtionsnivå utan att det påverkar sin avkastning nämnvärt. Ge det tio år till så sitter du med en drink på Rivieran och undrar vad du ska göra med alla pengar som ramlar in.

Gäller bara att komma över en tröskel i starten. Första miljonen är svårast att tjäna.

De flesta gör inte så dock, utan tänker "vadå man ska ju leva här och nu" och lever mer eller mindre paycheck-to-paycheck och kommer få arbeta hela livet för att sen ta del av Sveriges pensionlotteri. Det är väl ok, alla har olika värden.

10 år som kyrkråtta och resten av livet ekonomiskt bekymmerslös, eller 50 år som vanlig 9-17-arbetare med en thailandresa om året och V70n parkerad på radhusparkeringen. Jag vet vad jag väljer.

Fördröjd belöning och ränta-på-ränta ftw säger jag. Vi ses på Rivieran!
Finsn en anledning att folk hoppade från husen i manhattan på 20-talet.
Vi får se.
Materiella tillgångar är onödiga.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-20, 18:28   #539
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Finsn en anledning att folk hoppade från husen i manhattan på 20-talet.
Vi får se.
Materiella tillgångar är onödiga.
Tillgångar är muskler, säkerhet och frihet. Självklart löser det inte alla problem men det hjälper ändå vissa delar.
__________________
P r o f e . t
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-20, 20:09   #540
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Helt klart värt att leva som en kyrkråtta en period medan man sparar och bygger sin pengamaskin, vad det nu kan vara; aktier, hyresfastigheter eller andra investeringar som generar inkomst.

Sen när snöbollen är i rullning och avkastningen snittar dubbelt sina kostnader kan man successivt höja sin konsumtionsnivå utan att det påverkar sin avkastning nämnvärt. Ge det tio år till så sitter du med en drink på Rivieran och undrar vad du ska göra med alla pengar som ramlar in.

Gäller bara att komma över en tröskel i starten. Första miljonen är svårast att tjäna.

De flesta gör inte så dock, utan tänker "vadå man ska ju leva här och nu" och lever mer eller mindre paycheck-to-paycheck och kommer få arbeta hela livet för att sen ta del av Sveriges pensionlotteri. Det är väl ok, alla har olika värden.

10 år som kyrkråtta och resten av livet ekonomiskt bekymmerslös, eller 50 år som vanlig 9-17-arbetare med en thailandresa om året och V70n parkerad på radhusparkeringen. Jag vet vad jag väljer.

Fördröjd belöning och ränta-på-ränta ftw säger jag. Vi ses på Rivieran!
10 år för att bli ekonomiskt bekymmerslös? Då är du 1% av befolkningen, om ens det.
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)