Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport > Tävlingar och serien

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-10-09, 12:31   #61
Kravmaga
Registered User
 
Kravmagas avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 885
Citat:
Ursprungligen postat av sattersta Visa inlägg
Nu är det ju lagtävlingar vi pratar om inte inviduella dito.
Det är lagets poäng som avgör vilken serie man hamnar i.
Genom att korta ner elitserien till 3manna lag så har man tagit bort Elit känslan.
För mig betyder Elit något spec inget som klubbarna skall kunna uppnå utan hårt arbete o självklart spelar turen oxå in en gnutta, vad får man för lyftare till klubben osv.
Lagets poäng består ju av de individuella poängen. Om du läser mina tidigare poster gav jag ett exempel (en liten klubb som ex tvingas använda juniorer i laget i brist på tävlande, poängen kommer då inte representera den kapacitet som finns). Min åsikt är att alla klubbar bör ha en chans att få tävla om de har den kvalitén på lyftarna som krävs. Jag vet duktiga lyftare som lägger ner för att de får tävla i en serie där lagpoängen består till stor del av deras individuella pga bristen på lyftare. Dessutom kommer ytterligare brist uppstå i o m den klassiska serien. Jag tycker inte sporten har råd med det med tanke på hur redan liten den är. Våra åsikter verkar dock gå isär och vi kanske får lämna det där.
__________________

Kravmaga's träning - SL
Kravmaga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-09, 14:06   #62
sattersta
Registered User
 
satterstas avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Nyköping
Inlägg: 2 912
Citat:
Ursprungligen postat av Kravmaga Visa inlägg
Lagets poäng består ju av de individuella poängen. Om du läser mina tidigare poster gav jag ett exempel (en liten klubb som ex tvingas använda juniorer i laget i brist på tävlande, poängen kommer då inte representera den kapacitet som finns). Min åsikt är att alla klubbar bör ha en chans att få tävla om de har den kvalitén på lyftarna som krävs. Jag vet duktiga lyftare som lägger ner för att de får tävla i en serie där lagpoängen består till stor del av deras individuella pga bristen på lyftare. Dessutom kommer ytterligare brist uppstå i o m den klassiska serien. Jag tycker inte sporten har råd med det med tanke på hur redan liten den är. Våra åsikter verkar dock gå isär och vi kanske får lämna det där.
Det är ju precis det som lagpoängen visar, har klubben har den kvaliten på lyftare som krävs för att tillhöra topplagen. Visst synd om den killen som har så "svaga" lagkamrater att inte lagpoängen räcker ända fram.
Men nu är det just det som är poängen, att det skall krävas lite extra av klubben o dess lyftare för att kunna ligga i elitserien.
OM det nu kommer bli en brist på deltagare iom den klassiska serien så får man rätta mun efter kappsäcken, inte nu.

Vem vet alla utrustningshatare kanske har rätt utrustningen kanske kommer att dö ut nu när det kommer en raw serie.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Oddjob Visa inlägg
stången har inte en chans.
sattersta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-09, 15:08   #63
Kravmaga
Registered User
 
Kravmagas avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 885
Citat:
Ursprungligen postat av sattersta Visa inlägg
Det är ju precis det som lagpoängen visar, har klubben har den kvaliten på lyftare som krävs för att tillhöra topplagen. Visst synd om den killen som har så "svaga" lagkamrater att inte lagpoängen räcker ända fram.
Men nu är det just det som är poängen, att det skall krävas lite extra av klubben o dess lyftare för att kunna ligga i elitserien.
OM det nu kommer bli en brist på deltagare iom den klassiska serien så får man rätta mun efter kappsäcken, inte nu.

Vem vet alla utrustningshatare kanske har rätt utrustningen kanske kommer att dö ut nu när det kommer en raw serie.
Som sagt, våra åsikter går isär.
__________________

Kravmaga's träning - SL
Kravmaga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-11, 11:27   #64
Nitrometan
Mjäll & SL
 
Nitrometans avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Karlskrona
Inlägg: 30 459
Citat:
Ursprungligen postat av 345.5 i bänk Visa inlägg
Nog borde ett klassikt resultat få räknas in i utrustning laget knappast nån fördel poängmässigt att tävla klassiskt likväl som en sl-bänk kan räknas in i bänklaget. Ska ju inte tvingas att tävla 2 helger i rad. Är nog många klubbar ute i landet som har svårt att få ihop folk ändå.
Ja, det borde inte vara nåt problem. Att man vill ha två helger handlar mer om att möjligheten att tävla både med och utan utrustning ska finnas, likaväl som att det kan vara svårt att få ihop funktionärer så att man kan vilja ha tävlingar på flera dagar för att alla ska kunna lyfta. Det handlar inte om att tvinga nån att tävla flera gånger än de vill.
Citat:
Ursprungligen postat av Kravmaga Visa inlägg
Det är vi överens om. Frågan är väl återigen vad som ska avgöra det. Hur bra poäng man har eller geografisk placering (jag hävdar inte att klubbens storlek enbart hänger på var den är placerad, men det är en stor del i det, vilket gör det ytterst trist för duktiga lyftare som får harva år efter år i serier lägre än deras kapacitet).
Men duktiga lyftare kan ju ta medalj på SM och kanske få vara med på internationella tävlingar. De "behöver" ju inte vara med i ett bra lag "också".
__________________
bobubobobelolenonitotroroboberortot

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-14, 18:25   #65
MagnusLindqvist
Registered User
 
MagnusLindqvists avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Ort: Falköping
Inlägg: 240
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
I många andra lag finns reserver att byta med väl?
Som svar på detta citerar jag tyngdlyftaren Gunnar Lögdahl som skrev följande i en likande diskussion på ett annat forum:

Att kunna slänga in en reserv i laget om någon bommar ut sig är inte alls som att byta in en spelare från bänken i t.ex fotboll. Det är mer som om en spelare missar en straff så får man slänga in en annan spelare som gör om straffen.


Trevlig helg.
MagnusLindqvist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-15, 07:07   #66
345.5 i bänk
Jag bänkar över 400 kilo.
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 4 302
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusLindqvist Visa inlägg
Som svar på detta citerar jag tyngdlyftaren Gunnar Lögdahl som skrev följande i en likande diskussion på ett annat forum:

Att kunna slänga in en reserv i laget om någon bommar ut sig är inte alls som att byta in en spelare från bänken i t.ex fotboll. Det är mer som om en spelare missar en straff så får man slänga in en annan spelare som gör om straffen.


Trevlig helg.
Tänk om man i fotboll blir tvungen att på förr hand bestämma vilka som ska göra mål gör nån annan mål gills det inte.

Nu på serie 4 i bänk anmälde inte vi Hirvis i laget av vetskap att han skulle gå för WR. Nu klarade han det hade vi fått räkna han hade vi haft nästan 100p till. Tack och lov är denna korkade regel borta nästa år
345.5 i bänk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-15, 08:36   #67
MagnusLindqvist
Registered User
 
MagnusLindqvists avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Ort: Falköping
Inlägg: 240
Citat:
Ursprungligen postat av 345.5 i bänk Visa inlägg
Tänk om man i fotboll blir tvungen att på förr hand bestämma vilka som ska göra mål gör nån annan mål gills det inte.

Nu på serie 4 i bänk anmälde inte vi Hirvis i laget av vetskap att han skulle gå för WR. Nu klarade han det hade vi fått räkna han hade vi haft nästan 100p till. Tack och lov är denna korkade regel borta nästa år
Synd att denna korkade regel kommer tillbaka säger jag.
MagnusLindqvist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-15, 08:41   #68
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusLindqvist Visa inlägg
Synd att denna korkade regel kommer tillbaka säger jag.
Vad tycker du regeln har tillfört?
__________________
STK
Andra bullar
mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-15, 08:57   #69
MagnusLindqvist
Registered User
 
MagnusLindqvists avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Ort: Falköping
Inlägg: 240
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Vad tycker du regeln har tillfört?
Mer spänning helt enkelt. Det tillför en extra dimension till serieomgångarna. Jämför en vanlig serieomgång med lag-SM. Vad är mest intressant/spännande?

Sedan tycker jag det är väldigt märkligt att ett villt chansande inte ska få konsekvenser för laget när det handlar om en lagtävling. Är det rimligt att man ska kunna "gå bananas" på en lagtävling utan att det får konsekvenser för laget? På individuella tävlingar har jag inget i mot att man chansar (även om det ser illa ut i protokollet med alla dessa bommar) men i serien tycker jag man ska rätta in sig i ledet och ha en viss säkerhetsmarginal.

Jag hade kunnat tänka mig ett föruttaget lag med en reserv. Alltså möjlighet till ett byte vid eventuell skada/bom.

Det ska dock sägas att de nya reglerna är en skaplig kompromiss då man bara får ett försök att göra ett lagresultat per omgång så jag är skapligt nöjd ändå.

Senast redigerad av MagnusLindqvist den 2011-10-15 klockan 09:04.
MagnusLindqvist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-15, 11:50   #70
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Ok. Jag kan inte säga att jag har känt av ett spänningsmoment alls. Detta för att man inte tävlar direkt mot varandra på serien. Det blir en oerhörd skillnad mot lagfinalen då man faktiskt tävlar på samma flak samma tid. Det har för mig inget som helst att göra med om laget är föranmält eller ej.
__________________
STK
Andra bullar
mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-17, 17:10   #71
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Hur kommer den klassiska serien att se ut?
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-17, 22:38   #72
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Som den utrustade, väl? Vad menar du?
Postat via en mobil enhet
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-18, 00:10   #73
Landström
Registered User
 
Landströms avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 2 757
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Hur kommer den klassiska serien att se ut?
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Som den utrustade, väl? Vad menar du?
Postat via en mobil enhet
Serieindelning? Divisioner? Lag-final?

Kanske han menar...
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av creperiet Visa inlägg
Vad gör Landström här?
Citat:
Ursprungligen postat av hertzman Visa inlägg
Förutom det ser du fan ut att vara en av de hårdaste djävlarna jag någonsin sett.
Carl Von Linné x 3
Landström är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-18, 08:51   #74
sweetkarolina
I can haz teabag?
 
sweetkarolinas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 6 060
Citat:
Ursprungligen postat av Landström Visa inlägg
Serieindelning? Divisioner? Lag-final?

Kanske han menar...
Beroende på hur många som anmäler intresse får vi se hur många indelningar det blir. För att underlätta det administrativa kan man gärna anmäla sina lag redan nu så slipper allt knåpas ihop i mellandagarna.

Dock vågar jag hävda att det inte blir någon Lag-final till 2012 iaf.

Och det kommer bli seniorserier, alltså herr och damserie i styrkelyft och bänkpress. Tror jag.
sweetkarolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-18, 10:45   #75
Carolinew
Kolozzeums hjältinna.
 
Carolinews avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Ort: Linköping
Inlägg: 3 931
Hmm varför ingen lagfinal? Det är väl bara att köra det på samma helg som vanliga lagfinalen? Nu är det ju bara tre pers i varje lag så tidsmässigt kan det ju inte bli så jättestor skillnad
__________________
I'm nobody. Nobody's perfect.
Carolinew är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)