Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport > Tävlingar och serien

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-10-04, 12:50   #46
Stefan J
Human forklift.
 
Stefan Js avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 3 796
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Förläng till 18-mannalag och berätta om det fortfarande är samma sak, Stefan.
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Jag försökte bara lyfta fram fördelarna med ett mindre lag. I ett försök att hitta något positivt med tremannalag.

Halvskadade lyftare kommer kanske inte tvingas vara med lika ofta för att laget måste få poäng och lyftare som upplever det som ett störningsmoment i träningen att kanske gå för fullt mitt i sin träningscykel kan ju passa bollen till en mer hungrig lyftare, om de är hyfsat jämnbördiga. Förutsatt att det finns en bredd i klubben såklart.

Annars förstår ju även jag att för folk som vill vara delaktiga i varje serieomgång så blir det tråkigt om man så att säga blir petad ur laget. Och denna risk blir större ju mindre lag man har.
Stefan J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-04, 13:35   #47
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan J Visa inlägg
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Jag försökte bara lyfta fram fördelarna med ett mindre lag. I ett försök att hitta något positivt med tremannalag.

Halvskadade lyftare kommer kanske inte tvingas vara med lika ofta för att laget måste få poäng och lyftare som upplever det som ett störningsmoment i träningen att kanske gå för fullt mitt i sin träningscykel kan ju passa bollen till en mer hungrig lyftare, om de är hyfsat jämnbördiga. Förutsatt att det finns en bredd i klubben såklart.

Annars förstår ju även jag att för folk som vill vara delaktiga i varje serieomgång så blir det tråkigt om man så att säga blir petad ur laget. Och denna risk blir större ju mindre lag man har.
Det är det sista jag tänker på. Ju större laget är - desto större är chansen att de som är medelbra får en chans att delta på riktigt. Med ett för stort lag så gynnas de stora klubbarna för mycket så rätt balans är viktig. Jag tycker att fem ger en bättre sådan än tre helt enkelt.
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-07, 17:33   #48
Boston77
Registered User
 
Boston77s avatar
 
Reg.datum: May 2010
Ort: Lessebo Styrkeklubb
Inlägg: 3 329
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan Visa inlägg
Ffa att det är två helger så att de som vill kan tävla både med och utan utrustning.
Så det går tävla båda helgerna och samma person kan vara med i både klassiska laget samt Styrkelyft laget om så önskas, men inte att en klassisk lyftare räknas till båda lagen under en tävling?
__________________
Mina Träningsvideos
Instagram
Boston77 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-07, 18:45   #49
Carolinew
Kolozzeums hjältinna.
 
Carolinews avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Ort: Linköping
Inlägg: 3 931
Citat:
Ursprungligen postat av Boston77 Visa inlägg
Så det går tävla båda helgerna och samma person kan vara med i både klassiska laget samt Styrkelyft laget om så önskas, men inte att en klassisk lyftare räknas till båda lagen under en tävling?
Nu vet jag inte hur SSF har tänkt men personligen tycker jag man bör hålla sporterna åtskilda i det här fallet. Det är som att låta en höjdhoppare tävla i en stavhoppstävling med samma hopp som han gör i en höjdhoppstävling med motiveringen att "han hoppar ju ändå lägre än stavhopparna". Vill man vara med i utrustningslaget också får man nog se till att tävla två gånger.

Likaså tycker jag nog att man bör avskaffa möjligheten att kvala till klassiska SM genom att klara kvalgränsen till utrustnings-SM (har inte sett någon ny info om detta, kanske har jag missat det) då den klassiska lyftningen blivit någorlunda etablerad nu med en egen serie.
__________________
I'm nobody. Nobody's perfect.

Senast redigerad av Carolinew den 2011-10-07 klockan 18:47.
Carolinew är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-07, 19:10   #50
LindaS
Registered User
 
LindaSs avatar
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Kista
Inlägg: 2 766
Citat:
Ursprungligen postat av Boston77 Visa inlägg
Så det går tävla båda helgerna och samma person kan vara med i både klassiska laget samt Styrkelyft laget om så önskas, men inte att en klassisk lyftare räknas till båda lagen under en tävling?
Jag vet inte om det finns hinder att ingå i mer än ett lag, men det har inte gjort det förut, dvs jag tror att man kan ingå i både laget för klassisk och med utrustning. Det man däremot inte kan göra är att lyfta t ex 1 lyft i varje gren klassik och resten med utrustning och räkna det första lyftet som klassisk(men det visste du säkert redan).

Citat:
Ursprungligen postat av Carolinew Visa inlägg
Nu vet jag inte hur SSF har tänkt men personligen tycker jag man bör hålla sporterna åtskilda i det här fallet. Det är som att låta en höjdhoppare tävla i en stavhoppstävling med samma hopp som han gör i en höjdhoppstävling med motiveringen att "han hoppar ju ändå lägre än stavhopparna". Vill man vara med i utrustningslaget också får man nog se till att tävla två gånger.

Likaså tycker jag nog att man bör avskaffa möjligheten att kvala till klassiska SM genom att klara kvalgränsen till utrustnings-SM (har inte sett någon ny info om detta, kanske har jag missat det) då den klassiska lyftningen blivit någorlunda etablerad nu med en egen serie.
Jag kan inte svara dig på allt det du skriver utan att bli otrevlig så jag låter bli, men du kan väl knappast påstå att en serie har blivit etablerad innan den ens har börjat(?).
__________________
Blogg, typ!

STK
Citat:
Ursprungligen postat av Pansartax Visa inlägg
Sittande vadpress är asgött, man är alldeles vinglig i benen...(Så man känner sig som en redig jävla karl med andra ord)..
LindaS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-07, 19:30   #51
345.5 i bänk
Jag bänkar över 400 kilo.
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 4 302
Nog borde ett klassikt resultat få räknas in i utrustning laget knappast nån fördel poängmässigt att tävla klassiskt likväl som en sl-bänk kan räknas in i bänklaget. Ska ju inte tvingas att tävla 2 helger i rad. Är nog många klubbar ute i landet som har svårt att få ihop folk ändå.
345.5 i bänk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-07, 19:57   #52
Carolinew
Kolozzeums hjältinna.
 
Carolinews avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Ort: Linköping
Inlägg: 3 931
Citat:
Ursprungligen postat av LindaS Visa inlägg
Jag vet inte om det finns hinder att ingå i mer än ett lag, men det har inte gjort det förut, dvs jag tror att man kan ingå i både laget för klassisk och med utrustning. Det man däremot inte kan göra är att lyfta t ex 1 lyft i varje gren klassik och resten med utrustning och räkna det första lyftet som klassisk(men det visste du säkert redan).

Jag kan inte svara dig på allt det du skriver utan att bli otrevlig så jag låter bli, men du kan väl knappast påstå att en serie har blivit etablerad innan den ens har börjat(?).
Du blir inte otrevlig bara för att du tycker annorlunda Otrevlig blir man om man framför sina argument på ett otrevligt sätt, inte pga argumenten i sig.

Det finns såklart grader av etablering. Jämför man med vanlig SL är det såklart fortfarande en lång väg att gå, men jämför man med hur det såg ut för ett par år sedan har den klassiska lyftningen definitivt blivit mer etablerad.

Edit: Och det vi pratar om nu är ju faktiskt nästa säsong, dvs. när den klassiska serien har börjat.
__________________
I'm nobody. Nobody's perfect.

Senast redigerad av Carolinew den 2011-10-07 klockan 20:03.
Carolinew är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-08, 23:11   #53
Boston77
Registered User
 
Boston77s avatar
 
Reg.datum: May 2010
Ort: Lessebo Styrkeklubb
Inlägg: 3 329
Tack för alla svaren, nu är jag införståd i vad som gäller
__________________
Mina Träningsvideos
Instagram
Boston77 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-09, 01:44   #54
Kravmaga
Registered User
 
Kravmagas avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 885
Citat:
Ursprungligen postat av HelenE Visa inlägg
Mycket bra beslut! Jag däremot är för 3-mannalag, inte minst för att fler/mindre klubbar har chansen att vara med och slåss. Det är iaf vad jag tror.
+1

Känner till små klubbar som stundvis har svårt att t o m skrapa ihop till 3-manna lag (där juniorer får användas i seniorlag osv). De större klubbarna har ju alltid möjligheten till fler lag om någon skulle känna sig utanför.
__________________

Kravmaga's träning - SL
Kravmaga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-09, 06:02   #55
sattersta
Registered User
 
satterstas avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Nyköping
Inlägg: 2 912
Jag har lite svår med detta att alla skall ha möjligeten att vara bäst.
Det är ändå den högsta serien inom våran sport vi pratar om.
Då kanske det skall kunna krävas lite av en klubb att ta sig dit.
Tex att du skall ha den bredden och höga standarden så att det räcker till för ett 5-mannalag.
Finns det ej krav på elitlag inom andra idrotter tex på storlek på arenor osv?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Oddjob Visa inlägg
stången har inte en chans.
sattersta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-09, 09:28   #56
MagnusLindqvist
Registered User
 
MagnusLindqvists avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Ort: Falköping
Inlägg: 240
Citat:
Ursprungligen postat av sattersta Visa inlägg
Jag har lite svår med detta att alla skall ha möjligeten att vara bäst.
Det är ändå den högsta serien inom våran sport vi pratar om.
Då kanske det skall kunna krävas lite av en klubb att ta sig dit.
Tex att du skall ha den bredden och höga standarden så att det räcker till för ett 5-mannalag.
Finns det ej krav på elitlag inom andra idrotter tex på storlek på arenor osv?
Håller med! Det är lite väl mycket "alla får påsar -tänk". I elitserien om inte annat bör fem man i laget vara rimligt. Någon form av krav kan man absolut sätta upp när vi snackar elitverksamheten.

Köper därimot inte arrgumentet att man ska ha fem man i laget i stället för tre för att någon i klubben kan bli ledsen i ögat för att man inte får vara med i laget. Det är ju direkt löjligt. Konkurens om en plats i laget existerar inom all seriös idrott. Varför skulle inte en styrkelyftare kunna hantera det? Är man så psykiskt klen ska man kanske inte tävla alls...

Senast redigerad av MagnusLindqvist den 2011-10-09 klockan 09:33.
MagnusLindqvist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-09, 10:56   #57
Kravmaga
Registered User
 
Kravmagas avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 885
Citat:
Ursprungligen postat av sattersta Visa inlägg
Jag har lite svår med detta att alla skall ha möjligeten att vara bäst.
Det är ändå den högsta serien inom våran sport vi pratar om.
Då kanske det skall kunna krävas lite av en klubb att ta sig dit.
Tex att du skall ha den bredden och höga standarden så att det räcker till för ett 5-mannalag.
Finns det ej krav på elitlag inom andra idrotter tex på storlek på arenor osv?
Det är ett sätt att se det. Nu är ju sporten relativt liten och det kan finnas en poäng i att stimulera tillväxt. Att stoppa de små klubbarna från att klättra i serier pga dom är placerade i en kommun med lite invånare verkar dock motverka ovan nämnda samt ge en mindre representativ bild av vilka som faktiskt hör hemma i toppen.
__________________

Kravmaga's träning - SL
Kravmaga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-09, 11:36   #58
sattersta
Registered User
 
satterstas avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Nyköping
Inlägg: 2 912
Citat:
Ursprungligen postat av Kravmaga Visa inlägg
Det är ett sätt att se det. Nu är ju sporten relativt liten och det kan finnas en poäng i att stimulera tillväxt. Att stoppa de små klubbarna från att klättra i serier pga dom är placerade i en kommun med lite invånare verkar dock motverka ovan nämnda samt ge en mindre representativ bild av vilka som faktiskt hör hemma i toppen.
Din sista mening är precis det jag talar om, är man inte i toppen så skall reglerna ändras så att man skall vara där.
Det är lika svårt (typ) i en kommun med mycket invånare utbudet på sporter o aktiviteter ökar vilket kan göra det lika svårt där att värva medl (observera jag säger inte att det är så)
Nä ALLA skall inte kunna vara i toppen så är det bara
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Oddjob Visa inlägg
stången har inte en chans.
sattersta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-09, 11:53   #59
Kravmaga
Registered User
 
Kravmagas avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 885
Citat:
Ursprungligen postat av sattersta Visa inlägg
Din sista mening är precis det jag talar om, är man inte i toppen så skall reglerna ändras så att man skall vara där.
Det är lika svårt (typ) i en kommun med mycket invånare utbudet på sporter o aktiviteter ökar vilket kan göra det lika svårt där att värva medl (observera jag säger inte att det är så)
Nä ALLA skall inte kunna vara i toppen så är det bara
Det är vi överens om. Frågan är väl återigen vad som ska avgöra det. Hur bra poäng man har eller geografisk placering (jag hävdar inte att klubbens storlek enbart hänger på var den är placerad, men det är en stor del i det, vilket gör det ytterst trist för duktiga lyftare som får harva år efter år i serier lägre än deras kapacitet).
__________________

Kravmaga's träning - SL
Kravmaga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-09, 12:08   #60
sattersta
Registered User
 
satterstas avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Nyköping
Inlägg: 2 912
Citat:
Ursprungligen postat av Kravmaga Visa inlägg
Det är vi överens om. Frågan är väl återigen vad som ska avgöra det. Hur bra poäng man har eller geografisk placering (jag hävdar inte att klubbens storlek enbart hänger på var den är placerad, men det är en stor del i det, vilket gör det ytterst trist för duktiga lyftare som får harva år efter år i serier lägre än deras kapacitet).
Nu är det ju lagtävlingar vi pratar om inte inviduella dito.
Det är lagets poäng som avgör vilken serie man hamnar i.
Genom att korta ner elitserien till 3manna lag så har man tagit bort Elit känslan.
För mig betyder Elit något spec inget som klubbarna skall kunna uppnå utan hårt arbete o självklart spelar turen oxå in en gnutta, vad får man för lyftare till klubben osv.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Oddjob Visa inlägg
stången har inte en chans.
sattersta är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)