Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-07-18, 17:17   #1
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Tråden där vi erkänner sånt vi inte visste men som alla andra garanterat vet

(PB i knölig trådtitel.)

Jag ska förklara hur jag kom på trådidén, så kommer ni förstå frågeställningen.

Häromdagen stod jag vid en självbetjäningsmaskin i Lettlands version av Ica och skulle betala för ett antal paket kalkonfärs, när jag stötte på patrull: ett av paketen hade en avriven lapp, så jag inte kunde scanna den. Villrådigt kallade jag till mig den närmsta lett-Ica-arbetaren, som turligt nog var tillräckligt ung för att prata bra engelska; nemas problemas, sa han på engelska, det var bara att scanna ett av de andra paketen två gånger.

Då insåg jag: olika exemplar av samma vara har samma streckkod. Jag hade gått runt hela livet och trott att varje individuell vara, alltså varje exemplar av varan, har en unik streckkod. Under mina 38 år hade jag aldrig förut hamnat i en situation där det var relevant för mig att veta hur det egentligen låg till.

Det här är garanterat en sån där grej som alla utom jag redan visste, tänkte jag. Och då kom jag på idén till den här tråden. Vilka grejer har du (i vuxen ålder) inte vetat, som alla andra (i vuxen ålder) garanterat har vetat?

Trodde du att personer med Downs ser ut som de gör pga en medicin som de alla tar (jag vet en som trodde det)? Trodde du att ”take for granted” hette ”take for granite”? Här är inga erkännanden för pinsamma; inget vet vad du heter eller hur du ser ut IRL.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-07-18, 17:52   #2
Luddsson
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 667
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
(PB i knölig trådtitel.)

Jag ska förklara hur jag kom på trådidén, så kommer ni förstå frågeställningen.

Häromdagen stod jag vid en självbetjäningsmaskin i Lettlands version av Ica och skulle betala för ett antal paket kalkonfärs, när jag stötte på patrull: ett av paketen hade en avriven lapp, så jag inte kunde scanna den. Villrådigt kallade jag till mig den närmsta lett-Ica-arbetaren, som turligt nog var tillräckligt ung för att prata bra engelska; nemas problemas, sa han på engelska, det var bara att scanna ett av de andra paketen två gånger.

Då insåg jag: olika exemplar av samma vara har samma streckkod. Jag hade gått runt hela livet och trott att varje individuell vara, alltså varje exemplar av varan, har en unik streckkod. Under mina 38 år hade jag aldrig förut hamnat i en situation där det var relevant för mig att veta hur det egentligen låg till.

Det här är garanterat en sån där grej som alla utom jag redan visste, tänkte jag. Och då kom jag på idén till den här tråden. Vilka grejer har du (i vuxen ålder) inte vetat, som alla andra (i vuxen ålder) garanterat har vetat?

Trodde du att personer med Downs ser ut som de gör pga en medicin som de alla tar (jag vet en som trodde det)? Trodde du att ”take for granted” hette ”take for granite”? Här är inga erkännanden för pinsamma; inget vet vad du heter eller hur du ser ut IRL.
Räknas tonåren som vuxen? Fram till jag var typ 16 trodde jag att en fjärt var en bubbla från magen som spräcktes när den nuddade kalsongerna. Det kändes ju så i magen. En kväll i när jag skulle sova med bar underkropp fjärtade jag ljudligt och fick en tankeställare likt Newton när äpplet föll på hans huvud.
Luddsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-07-18, 17:54   #3
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Luddsson Visa inlägg
Räknas tonåren som vuxen? Fram till jag var typ 16 trodde jag att en fjärt var en bubbla från magen som spräcktes när den nuddade kalsongerna. Det kändes ju så i magen. En kväll i när jag skulle sova med bar underkropp fjärtade jag ljudligt och fick en tankeställare likt Newton när äpplet föll på hans huvud.
Det räknas i allra högsta grad!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-07-18, 19:27   #4
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 072
När Dio får reda på viktvaror kontra övriga varors etiketter, mind blown.

En av mina svagheter är att visa mig okunnig om något naturvetenskapligt så tror inte jag kommer dela med mig i den här tråden. Mitt sköra ego klarar inte det.

Men annars lärde jag mig att det hette gausseliminering några år efter att jag lärt mig hur man gör det.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-07-18, 19:51   #5
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-07-18, 20:03   #6
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 711
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Okej det där var nytt faktiskt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-07-18, 20:06   #7
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Okej det där var nytt faktiskt.
+1. Jäkligt häftigt, och tog mig en minut.

Tror dock varken det eller stridis exempel räknas som ”något som alla garanterat redan vet”.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-07-18, 20:11   #8
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Lärde mig vid 40års ålder att man tydligen kan vara sjukskriven när man är på semester.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-07-19, 06:36   #9
Wilt the Stilt
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 1 687
Lärde mig detta kanske när jag var 25 eller runt det.

I filmer när tjejjen/tjejjerna säger att dom ska gå till damrummet för att pudra näsan, trodde jag att dom faktiskt skulle pudra näsan. Är fortfarande lite osäker på denna.. kvinnor bajsar ju inte.. kissa ja möjligt.. knarka? puder slang för nåt slags narkotiskt pulver?..

Hmmm
Wilt the Stilt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-07-19, 07:21   #10
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Vad är det jag missar?
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-07-19, 07:28   #11
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Jag missförstod i över 30 år uttrycket att något ligger i fatet. Jag trodde det hade en positiv betydelse. Först när någon kommentera på det och jag kollade upp det insåg jag att jag använt uttrycket fel. Nu använder jag aldrig det uttrycket längre..
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-07-19, 07:43   #12
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Vad är det jag missar?
Ruter-ikonerna skapar en "dold åtta".
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-07-19, 15:26   #13
mattilainen
Registered User
 
mattilainens avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 473
Jag har spelat cs under hela min uppväxt, har säkerligen 20 000 timmar i cs 1.3, 1.6 och csgo tillsammans, utan större problem.. Har alltid slängt mig med uttryck utan att tänka på vad de faktiskt betyder. Typ när man dödar någon när man sprayar med vapnet, typ 30 kulor innan någon dör så har man sagt "spray and pray" och under alla dessa år, fram tills kanske för 5 år sedan så har jag fattat att det betyder typ att man har tur men aldrig översatt orden till att man faktiskt sprayar och håller tummarna för att det ska gå vägen.
__________________
Knäböj: 160 kg
Bänkpress: 127.5 kg
Marklyft: 195
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-07-19, 15:32   #14
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av mattilainen Visa inlägg
Jag har spelat cs under hela min uppväxt, har säkerligen 20 000 timmar i cs 1.3, 1.6 och csgo tillsammans, utan större problem.. Har alltid slängt mig med uttryck utan att tänka på vad de faktiskt betyder. Typ när man dödar någon när man sprayar med vapnet, typ 30 kulor innan någon dör så har man sagt "spray and pray" och under alla dessa år, fram tills kanske för 5 år sedan så har jag fattat att det betyder typ att man har tur men aldrig översatt orden till att man faktiskt sprayar och håller tummarna för att det ska gå vägen.
Vad trodde du att det betydde innan?
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-07-19, 15:47   #15
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
Jag missförstod i över 30 år uttrycket att något ligger i fatet. Jag trodde det hade en positiv betydelse. Först när någon kommentera på det och jag kollade upp det insåg jag att jag använt uttrycket fel. Nu använder jag aldrig det uttrycket längre..
Citat:
Ursprungligen postat av mattilainen Visa inlägg
Jag har spelat cs under hela min uppväxt, har säkerligen 20 000 timmar i cs 1.3, 1.6 och csgo tillsammans, utan större problem.. Har alltid slängt mig med uttryck utan att tänka på vad de faktiskt betyder. Typ när man dödar någon när man sprayar med vapnet, typ 30 kulor innan någon dör så har man sagt "spray and pray" och under alla dessa år, fram tills kanske för 5 år sedan så har jag fattat att det betyder typ att man har tur men aldrig översatt orden till att man faktiskt sprayar och håller tummarna för att det ska gå vägen.
Jag har precis sett hela Trailer Park Boys, börjar osökt tänka på Ricky.

(Obs: I trådens anda så tar jag för givet att alla andra har sett Trailer Park Boys innan jag gjorde det.)
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)