Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-12-18, 09:05   #21376
Lawliet
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2019
Inlägg: 53
I förrgår:

05:00 - 20g ärtprotein, 10g sojaprotein, 5g rödbetspulver
05:45 -> 07:45 (träning)
08:30 - 25g ärtprotein, 1 medelstor relativt omogen banan
11:45 - 25g ärtprotein, 1 medelstor relativt omogen banan
14:30 - 20g ärtprotein, 10g sojaprotein
17:30 - Vanlig pasta, bönpasta, sojafärs med diverse grönsaker. 2 stora skivor vitt bröd med avocado. Smoothie med grönsaker, frukter och lite ärtprotein.
21:00 4 stora skivor vitt bröd med avocado. Samma smoothie som tidigare med extra ärtprotein och kakao.

Totalt ca 2500kcal och 190g protein
Hamnade på ca 1500 kcal underskott.
Lawliet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-18, 09:46   #21377
kimone
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 62
Gårdagen

150g quornfileèr
50g vegobitar
300g broccoli
10g rapsolja


500g surkål
Två ägg
250g kvarg
10g rapsolja

750g kvarg
20g kiwi
20g avokado
kimone är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-18, 14:59   #21378
lifteatrepeat
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 49
Citat:
Ursprungligen postat av EnergiÖverskott Visa inlägg
Lägger +1 på den efter att ha läst tidigare inlägg av grabben i fråga.

Det verkar vara ohyggligt mycket tänk och fokus kring mat för din del. Lägg ner träningen TOTALT under minst 2 veckor, ge det en månad. Jag vågar lova dig till 110% att du kommer att må mycket bättre både fysiskt och psykiskt efter de veckorna. Må vara ett helvete under tiden, men tar du dig inte ur det nu kommer du aldrig kunna lämna vad som verkar vara ett rätt tydligt binge/restrict tänkande och leverne.

Sluta räkna kalorier med. Om du vaknar så hungrig att du inte kan skippa att äta mitt i natten så pass ofta så äter du uppenbarligen för lite, vilket är rätt självskrivet då du tränar som fan och är spinkig som fan. Din kropp mår ju inte bra. Att du ens drar fram matvågen mitt i natten för att måtta upp havregryn och vassle pekar även det rätt glasklart på att du har rejäla problem och en ordentlig ätstörning, vilket jag är helt övertygad om att du redan vet.

Lägg ner träning och kaloriräknande, få ditt liv tillbaka och börja må bra. Sedan kan du komma tillbaka hit och optirunka gram på havre och pasta, vilket du ändå kommer inse är helt meningslöst när du tillfrisknat.

Önskar dig allt gott. Kämpa.
Tack för feedbacken mannen. Har fastnat i en konstig jävla loop alltså. Är verkligen dedikerad till att gå upp i vikt och framförallt hamna i ett tillstånd där mat blir avdramatiserat och jag slipper tänka så mycket på skiten. Samtidigt hålls jag tillbaka dels av att jag fortfarande vill ha en "långsam" viktuppgång, dels pga mitt kvarvarande kontrollbehov och dels då jag planerar att aldrig någonsin deffa igen av rädsla för återfall. De senaste veckorna har liksom fungerat superbra, har gått upp sakta men säkert i vikt och kunnat äta regelbundet och "normalt". Sen från ingenstans börjar skiten strula, vilket är frustrerande alltså. Dras också med genuint förvirrande aptit/hungersignaler. Vissa dagar får jag liksom tvinga i mig 2k flytande kalorier medans det andra dagar känns som att jag kan käka utan stopp. Den sjuka volatiliteten i aptit gör också det svårt för mig att "lita" på min hunger och sluta räkna, om det makes sense. Kämpar med att känns igen genuin hunger/mättnad osv. Samtidigt är jag rädd för att underätande en/ett par dagar kommer leda till hetsätning så jag är typ lite rädd för att understiga mitt kalorimål också. Jag håller med om din poäng att nattätandet uppenbarligen är ett tecken på otillräckligt energiintag så för vad det är värt ska jag höja kcalen till ~2700 och se om det blir bättre.

Med det sagt gör jag sakta men säkert framsteg i att släppa kontrollbehovet - äter ute oftare, undviker inte längre alla sammanhang som involverar alkohol etc. Kommer åka på två veckors semester i vinter utan någon fysisk aktivitet annat än bad/dyk och utan kaloriräknande, tänker att det får bli det första eldprovet och se lite hur det går.

Förstår att ovanstående framstår som ett försök att rationalisera mitt beteende, vilket det verkligen inte är, jag är väl medveten om hur pass mycket jag har kvar att jobba med mitt tankemönster och den psykiska biten kring mat. Försöker jobba aktivt med att identifiera de här beteendemönsterna successivt och adressera dem. Mycket därför jag är aktiv här - jag uppskattar att få utomstående perspektiv, det nyktrar till lite eller vad man ska säga. Även skönt att få vädra lite tankar etc.
lifteatrepeat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-18, 17:37   #21379
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Jag tycker det är imponerande av dig, du verkar vara medveten om dina utmaningar och inte vara vanföreställd, till skillnad från många andra på forumet som skrivit om liknande problem. Tror du till slut kommer bli bra på grund av det. Kämpa på.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-18, 20:51   #21380
Edd
Registered User
 
Edds avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 76
Citat:
Ursprungligen postat av EnergiÖverskott Visa inlägg
Men vi pratar om en kraftigt underviktig person med rejäla ätstörningar och tvångstankar/tankebesatthet kring mat. Att optirunka på kolo är det absolut sista grabben behöver.
Hoppsan .... fel av mig, läste inte tidigare inlägg.

lifteatrepeat har du testat KBT eller något liknande ? Det kan hjälpa.

Senast redigerad av Edd den 2019-12-18 klockan 20:53.
Edd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-18, 22:08   #21381
lifteatrepeat
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 49
Citat:
Ursprungligen postat av Edd Visa inlägg
Hoppsan .... fel av mig, läste inte tidigare inlägg.

lifteatrepeat har du testat KBT eller något liknande ? Det kan hjälpa.
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Jag tycker det är imponerande av dig, du verkar vara medveten om dina utmaningar och inte vara vanföreställd, till skillnad från många andra på forumet som skrivit om liknande problem. Tror du till slut kommer bli bra på grund av det. Kämpa på.
Bugar och bockar för de uppmuntrande orden

Har inte testat KBT - mitt försök att söka vård slutade med att jag blev refererad till mandometerkliniken, där de dels ville att jag skulle säga upp mitt liv i sex veckor för att flytta in på behandling och dels käka med en jävla våg i flera månader. Var ovillig till bägge åtgärderna.

För att bidra till trådens ämne:

Dagens:

06.30 - Shake på:

50 g pepparkaksvassle
10g russin
30g musli
1DL bollnäsfil
2DL mellanmjölk


12.30 Lunch:

60g tortellini
160g kycklingfilé
sås på creme fraiche och chilisås


14.30:
En barebells proteinbar
100g salta cashewnötter



21.30 Shake på:

60g lussebullevassle
10g russin
40g havremjöl från bulkpowders
3,5DL mellanmjölk
30g jordnötssmör


Mycket flytande kalorier de senaste dagarna då aptiten svikit, till det positiva hör dock att jag börjar bli en riktig jävla konnässör när det gäller shakes
lifteatrepeat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-18, 22:55   #21382
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Har nog inte hängt med riktigt heller.

Vad är situationen, lifteatrepeat? Att du är underviktig och har som mål att gå upp i vikt, men har svårt för det för att du är rädd att det ska gå för snabbt?
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-19, 10:32   #21383
lifteatrepeat
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 49
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Har nog inte hängt med riktigt heller.

Vad är situationen, lifteatrepeat? Att du är underviktig och har som mål att gå upp i vikt, men har svårt för det för att du är rädd att det ska gå för snabbt?
Den långa versionen: ~25 bast, alltid tränat omkring 5-6ggr i veckan, hållt lite koll på vad jag käkat men haft en sund inställning till käk/träning och kunnat deffa/bulka utan problem. Första komplikationen till käk uppkom egentligen när jag som student började käka två gånger om dagen pga tidsbrist. Funkade bra, höll vikten utan att räkna etc, men resulterade i rätt stora portioner. Detta ledde till kommentarer från omgivningen och att jag sen började nojja över själva volymen mat jag käkar eller vad man ska säga. Detta är något jag fortfarande dras med, har typ en nojja över att "tänja ut magsäcken" och kräva mer och mer mat för att bli mätt eller vad man ska säga.


Efter avslutad deff förra hösten bestämde jag mig för att sluta deffa/bulka och bara träna för träningens skull och ligga omkring balans typ. Detta spårade av någon anledning ur till en full blown ätstörning - svårt att förklara hur illa det var. Hade aldrig riktigt målbilden att specifikt gå ner i vikt, men blev obsessed med clean eating och började kraftigt begränsa vilken typ av mat jag käkade samtidigt som träningsdosen eskalerade till typ 2-3 timmar om dagen blandad cardio och styrketräning. (Tänk på nivån att jag inte åt ketchup pga att det inte var "clean" och att om jag inte uppnått mitt snitt i dagliga steg gick jag runt kvarteret på kvällen tills detta var gjort).

Det hela slutade med att jag gick från ~70kg till 57 som lägst. Wake-uppen kom när jag gick till läkaren efter att prestandan på gymmet sjunkit i botten och fick förklarat att jag hade zinkbrist, magnesiumbrist, blodbrist och inte ett uns testo kvar i kroppen.

Har sedan dess krigat med att ta mig tillbaka både fysiskt men framförallt psykiskt Har kommit en bra bit på vägen som sagt men kämpar fortfarande en hel del med de psykiska bitarna, och på senaste tiden har jag av någon anledning börjat uppvisa lite hetsätande beteende vilket oroar mig. Målbilden är att i slutändan helt kunna släppa allt som har med dietande osv att göra och förhoppningsvis bara kunna träna på och äta efter hunger. Är förjävla trött på att t.ex ha ångest inför fikan på jobb eftersom att jag inte litar på att jag kan käka en bulle och sen vara nöjd etc.

Även en hel del rent fysiska men kvarstående som dock blivit bättre sen jag började på TRT - känner verkligen inte igen hunger och mättnad vissa dagar etc, vissa dagar får jag göra våld på mig själv för att få ner ett glas vatten medan jag andra dagar som sagt är som ett bottenlöst hål. En grej som kanske låter lite sjuk är att precis i början av återhämtningen hade magsäcken dragit ihop sig så pass mycket att jag knappt kunde käka något utan att bli sprängmätt. Sjukt som det låter var detta typ befriande då jag ju varit mer eller mindre ett bottenlöst hungerhål under hela ätstörningsperioden. Att plötsligt kunna gå på buffé och äta tills jag var nöjd snarare än började skämmas och att veta att jag kunde köpa hem en påse chips utan att demolera den på två minuter var helt sjukt främmande haha.

TLDR: Optirunkande som spårade ur totalt
lifteatrepeat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-19, 15:25   #21384
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Tack för långt svar!

Jag vet definitivt inte hur man hanterar din situation på bästa sätt, men det låter som att du låter hunger- och mättnadskänslor styra hela ditt liv. Vilket i sin tur även ger dig ångest.

Personligen skulle jag aldrig kunna äta fritt och inte tänka på vad jag får i mig. Många kanske hävdar att jag också har en ätstörning, men det är i så fall en ätstörning som jag mer än gärna har.

Jag har full kontroll på min vikt, min hälsa och mitt ätande. Genom att räkna kalorier, fasta och äta massa grönsaker och annat nyttigt får jag i mig allt jag behöver.

Hungrig är jag sällan, men även om jag skulle vara det så låter jag inte det styra över mig. Har jag en fastardag så fastar jag. Är det däremot en dag då jag äter, ja då slänger jag givetvis i mig något om jag är hungrig.

Men då jag räknar kalorier (och för den delen socker, fett och mättat fett) så varken under- eller överstiger dessa min långsiktiga kaloribalans. Visst har jag tillfällen (t.ex. helger) då jag hamnar över i kalorier för att jag unnar mig äppelkaka eller choklad. Onyttigheter kan även förekomma på vardagar.

Enligt mig kan det inte gå fel om man kör mitt upplägg. Men vill man komma bort ifrån allt vad tänka på kost heter så är det så klart den sista vägen man borde gå. En stor del av mitt liv kretsar onekligen kring mat och vad jag får i mig.

Ta med andra ord inte åt dig och anamma detta - skrev bara av mig. Hur man lyckas äta efter hunger och ändå hålla vikten är däremot något jag fascineras av. Men det är väl vad kaloriräknande i närmare 15 år gör med en.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-20, 19:00   #21385
lifteatrepeat
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 49
Dagens;

07.00 30g vassle, 40g muesli

10.00 250g fläskfile

16.30 en fralla med ost på flyget

18.30 en stor jävla räkmacka och en nötfärsbiff med keso

Ingen koll på näringsvärdet för dagen, men ändå ingen ågren 😁
Postat via en mobil enhet
lifteatrepeat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-21, 20:19   #21386
tutanota
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 6
Gårdagens intag

Mål 1 200g kyckling 80g ris + fett till stekning
Mål 2 200g kyckling 80g ris + fett till stekning
Mål 3 110g ägg 20g vassle 200g mjölk 100g hallon 85g banan 15g jordnötssmör
Mål 4 Ryggbiff 220g 250g potatis + fett till stekning
Mål 5 200g kyckling 80g ris + fett till stekning
Sen EAA och kolhyrater innan gym, protein efteråt och två öl på kvällen

Dagens mat

Mål 1 200g kyckling 80g ris + fett till stekning
Mål 2 200g kyckling 80g ris + fett till stekning
Mål 3 200g lövgiff 250g protatis + fett till stekning
Mål 4 110g ägg 20g vassle 200g mjölk 100g hallon 85g banan 15g jordnötssmör
Sen EAA och kolhyrater innan gym, två proteinshakes, 100g popcorn och två öl på kvällen
tutanota är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-21, 20:24   #21387
PKtarzan
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 321
Slår ett slag för att alla loggar sitt intag den 24e�� Kan bli kul å höra vad alla lyckats få ner❤️ Jag ska försöka om jag kommer ihåg iallafall ❤️❤️
__________________
Vill Du veta resultatet i en fotbollsmatch mellan
två 16-åriga pojklag??
”Mät lagens sammanlagda testikelvolym!”
PKtarzan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-21, 20:35   #21388
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av PKtarzan Visa inlägg
Slår ett slag för att alla loggar sitt intag den 24e�� Kan bli kul å höra vad alla lyckats få ner❤️ Jag ska försöka om jag kommer ihåg iallafall ❤️❤️
Kul ide, ska se till att försöka göra det så gott jag kan!
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-21, 20:43   #21389
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av tutanota Visa inlägg
Gårdagens intag

Mål 1 200g kyckling 80g ris + fett till stekning
Mål 2 200g kyckling 80g ris + fett till stekning
Mål 3 110g ägg 20g vassle 200g mjölk 100g hallon 85g banan 15g jordnötssmör
Mål 4 Ryggbiff 220g 250g potatis + fett till stekning
Mål 5 200g kyckling 80g ris + fett till stekning
Sen EAA och kolhyrater innan gym, protein efteråt och två öl på kvällen

Dagens mat

Mål 1 200g kyckling 80g ris + fett till stekning
Mål 2 200g kyckling 80g ris + fett till stekning
Mål 3 200g lövgiff 250g protatis + fett till stekning
Mål 4 110g ägg 20g vassle 200g mjölk 100g hallon 85g banan 15g jordnötssmör
Sen EAA och kolhyrater innan gym, två proteinshakes, 100g popcorn och två öl på kvällen
Ser ut som ordentlig byggarmat här också. Deffar du, ligger på balans eller bulkar nu? Popcorn, inspirerad av Doucette?
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-21, 21:00   #21390
tutanota
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 6
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Ser ut som ordentlig byggarmat här också. Deffar du, ligger på balans eller bulkar nu? Popcorn, inspirerad av Doucette?
Har börjat gymma för en månad sen efter ett långt uppehåll så just nu ligger jag runt balans men blir större och hårdare, får se hur länge det håller i. Försöker äta så bra som möjligt men vill ändå ha balans så någon öl och lite popcorn till en film på kvällen är inget jag nojar över. Men planen är att gå på en seriösare diet när jag kommit tillbaka i gamet lite mera. Greg är rolig men sin papegojaröst men har sina poänger om man tar det hela med en nypa salt
tutanota är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)