Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-03-28, 16:53   #1
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Question Olutat Löpband VS Lutat Löpband - bäst för kondition?

Jag har följande löpband hemma som går max 8 km/h:


Märket är "adrenalin" och tidigare hade farfar det innan han trillade av pinnen cirka 70-80 år gammal i diabetes-2 och övervikt.

Jag ser att det finns en uppdaterad variant av denna som går upp till max 10 km/h. Den har en lutning på säkert runt 30 grader.

Vad jag undrar är som sagt var om löpband med lutning ger bättre kondition VS ingen lutning alls på löpband? Båda ger såklart kondition vid tillräcklig användning men är någon ännu bättre än det andra så att säga?

Mvh,
Hemmatränaren.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-28, 17:42   #2
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Lutning i sig ger inte bättre kondition. Men springer man på ett löpband utan lutning så kan man hålla lite högre tempo än man skulle ha klarat "naturligt" dvs ute på en landsväg. Så man brukar oftast ha c:a 4-5 graders lutning på löpbandet för att det ska gå att jämföra rakt av med löpning på en platt asfaltsväg.

Ifall du inte vill behöva springa så snabbt (för att nå en viss puls) kan du också öka på lutningen. Löpning i lägre tempo är mindre slitsamt för fötter, ben och knän. Så har man issues med detta så kan man öka på lutningen istället och ändå få samma träningseffekt.

Ifall man är ute efter att få löpningen att ta mer på benmusklerna så är löpning i uppförsbacke också en bra idé.

Med allt detta sagt så har jag själv bara sprungit på löpband en handfull gånger, eftersom jag föredrar utomhus. Men jag tror inget av det jag skrev är särskilt kontroversiellt.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-28, 18:27   #3
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Ja alltså du kan tänka såhär, 10km/h utan lutning på ett löpband är bra mycket lättare än samma hastighet utomhus, då fötterna får hjälp att flytta sig bakåt av bandet. 10km/h med lutning kommer öka energiförbrukning, vilket såklart gör det tyngre, vilket självklart leder till bättre kondition än samma fart/längd på passet utan lutning.
Tänk dig 100m på plan asfalt vs 100m asfalt upphör en 10graders lutande backe. De fysiska lagarna kräver mer energi för att flytta kroppen i backen - vilket resulterar i högre puls - vilket leder till bättre kondis vid kontinuerligt utförande. Makes sence
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-28, 18:31   #4
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Finns ju studier som tyder på att ju hög intensitet är den bästa metoden för att öka konditionen. Kör man typ 3,5km 2ggr i veckan på exakt samma speed kommer man tillslut att sluta utvecklas. Måste utmana sig själv för att fortsätta förbättras, precis som progressive overlaod i styrketräningsvärlden. Och en bra metod är då att springa intervaller på hög intensitet för att komma nära maxpuls, och ju bättre kondis du får ju snabbare/längre/ mindre vila mellan intervallerna kommer behövas helt naturligt
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-29, 17:44   #5
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Lutning i sig ger inte bättre kondition. Men springer man på ett löpband utan lutning så kan man hålla lite högre tempo än man skulle ha klarat "naturligt" dvs ute på en landsväg. Så man brukar oftast ha c:a 4-5 graders lutning på löpbandet för att det ska gå att jämföra rakt av med löpning på en platt asfaltsväg.

Ifall du inte vill behöva springa så snabbt (för att nå en viss puls) kan du också öka på lutningen. Löpning i lägre tempo är mindre slitsamt för fötter, ben och knän. Så har man issues med detta så kan man öka på lutningen istället och ändå få samma träningseffekt.

Ifall man är ute efter att få löpningen att ta mer på benmusklerna så är löpning i uppförsbacke också en bra idé.

Med allt detta sagt så har jag själv bara sprungit på löpband en handfull gånger, eftersom jag föredrar utomhus. Men jag tror inget av det jag skrev är särskilt kontroversiellt.
Följdfråga: Jag har kört två gånger nu. Första gången var 7 minuter och sedan fick jag typ "träningsvärk" i lungorna som om det gjorde lite ont att andas, inte att jag var andfådd men typ ont i lungorna.

Idag (andra gången) körde jag 10 minuter (samma hastighet: 8km/h) och då fick jag inte samma "träningsvärk" i lungorna. Det är ju inte muskler i lungorna eller är det det?
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-29, 17:59   #6
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Får samma sak när jag varit otränad, musklerna runt lungorna är ovana, de får ju arbeta på ett ovant sätt. Blir snabbt bättre om du bara fortsätter köra.
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-29, 18:00   #7
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
No pain, no gain
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-29, 18:32   #8
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
Följdfråga: Jag har kört två gånger nu. Första gången var 7 minuter och sedan fick jag typ "träningsvärk" i lungorna som om det gjorde lite ont att andas, inte att jag var andfådd men typ ont i lungorna.

Idag (andra gången) körde jag 10 minuter (samma hastighet: 8km/h) och då fick jag inte samma "träningsvärk" i lungorna. Det är ju inte muskler i lungorna eller är det det?
Nej det är inte muskler I lungorna, men det är muskler i bröstkorgen +diafragman som gör att du expanderar bröstkorgen och drar in luft i lungorna
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-29, 18:34   #9
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av Tjenatja Visa inlägg
Finns ju studier som tyder på att ju hög intensitet är den bästa metoden för att öka konditionen. Kör man typ 3,5km 2ggr i veckan på exakt samma speed kommer man tillslut att sluta utvecklas. Måste utmana sig själv för att fortsätta förbättras, precis som progressive overlaod i styrketräningsvärlden. Och en bra metod är då att springa intervaller på hög intensitet för att komma nära maxpuls, och ju bättre kondis du får ju snabbare/längre/ mindre vila mellan intervallerna kommer behövas helt naturligt
Studierna visar att du ökar din vo2max mer/snabbare vid högre intensitet, men konditionen består av mer än vo2max.
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-29, 19:07   #10
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator Visa inlägg
Studierna visar att du ökar din vo2max mer/snabbare vid högre intensitet, men konditionen består av mer än vo2max.
Jag känner för en liten hårklyvning.

Det råder ganska mycket språkförbistring kring detta med kondition.
Ganska ofta likställs begreppet kondition just med VO2max.

Ska man prata om kapacitet för aerobt arbete (löpning eller cykling e.dyl) så spelar såklart en massa andra faktorer in. Men frågan är om man ska säga att det är fler aspekter än enbart konditionen som påverkar hur snabbt man kan springa milen. Eller är det kanske så att man ska säga att begreppet "kondition" innehåller även de andra grejerna förutom syreupptaget.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-29, 19:13   #11
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
Följdfråga: Jag har kört två gånger nu. Första gången var 7 minuter och sedan fick jag typ "träningsvärk" i lungorna som om det gjorde lite ont att andas, inte att jag var andfådd men typ ont i lungorna.

Idag (andra gången) körde jag 10 minuter (samma hastighet: 8km/h) och då fick jag inte samma "träningsvärk" i lungorna. Det är ju inte muskler i lungorna eller är det det?
Jag har ingen aning om det du beskriver beror på det Frustrator och Tjena skrev, eller om det kan vara nåt annat. Det är iaf inget jag känner igen. Var du verkligen inte andfådd, men hade ändå nåt slags problem med andningen och lungorna?

Det är inte håll då? Fast det sitter ju oftare längre ner, och beror väl främst på att diverse småmuskler inte är starka/uthålliga nog att hålla magsäcken på plats då man springer. Men jag har ju lite svårt att tro att du skulle blandat ihop lungorna med magsäcken...

EDIT: Vad det nu än beror på så tycker jag du ska testa att sänka tempot och se om du inte kan hålla igång längre tid då. Försök få ihop minst 20-30min och gärna uppåt 45min när du fått lite vana. Försök gör detta 2-3 ggr per vecka till att börja med, och bry dig inte så mycket om vilket tempo du håller. Låt det gå långsamt om det krävs för att du ska kunna hålla igång kontinuerligt.

Senast redigerad av svenbanan den 2020-03-29 klockan 19:16.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-29, 22:46   #12
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag har ingen aning om det du beskriver beror på det Frustrator och Tjena skrev, eller om det kan vara nåt annat. Det är iaf inget jag känner igen. Var du verkligen inte andfådd, men hade ändå nåt slags problem med andningen och lungorna?

Det är inte håll då? Fast det sitter ju oftare längre ner, och beror väl främst på att diverse småmuskler inte är starka/uthålliga nog att hålla magsäcken på plats då man springer. Men jag har ju lite svårt att tro att du skulle blandat ihop lungorna med magsäcken...

EDIT: Vad det nu än beror på så tycker jag du ska testa att sänka tempot och se om du inte kan hålla igång längre tid då. Försök få ihop minst 20-30min och gärna uppåt 45min när du fått lite vana. Försök gör detta 2-3 ggr per vecka till att börja med, och bry dig inte så mycket om vilket tempo du håller. Låt det gå långsamt om det krävs för att du ska kunna hålla igång kontinuerligt.
Jag kör ju i 30 graders lutning eller vad det kan vara. Körde först 10 minuter sedan 7 minuter idag. Gick rätt bra. Jag märker att det blir jobbigare när jag börjar bli riktigt varm.

Illa nog står den vid solsidan i lägenheten så det kmr bli tuffare att löpa längre när det börjar bli ännu varmare utomhus än vad det redan är nu. Trots persienner och mörkläggande gardiner så blir ändå rummet som ett växthus.

Hursomhelst, bör jag alltså orka 20-30 min och jag kör lugnare tempo? Jag kan köra 8km som max med maskinen. På gymmet kunde jag köra typ hur snabbt som helst men körde då 12 km/h, men då var det oxå bredare och längre band. Denna är smalare och lite kortare.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-30, 00:10   #13
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Hur mycket du bör orka är ju såklart relativt, men att köra 8km/h i 30 grader lutning är ju endå rätt så tuff träning. Kan ju börja med mindre lutning och se var du pallar 30 min, sen utöka lutning därifrån. 8 km/h är ett väldigt långsamt löptempo om du springer det i lätt lutning/plant. Vissa kan powerwalka i den farten. Och ur hälsopersperspektiv bör man nog palla den farten i minst en timme för att ha någorlunda flås skulle jag tro. Men håller med svenebanan att trappa upp din träning, gå inte ut för hårt om du mår dåligt av det. Exakt det du fick i lungorna hände mig igår på löprundan, körde 3.5km skogslöpning o höll ca 5.50 min /km, mot slutet krampa det/hade ett hårt tryck runt/i lungorna. Inget att oroa sig för enligt mig, bara köra, blir bättre.
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-30, 00:28   #14
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
Jag kör ju i 30 graders lutning eller vad det kan vara. Körde först 10 minuter sedan 7 minuter idag. Gick rätt bra. Jag märker att det blir jobbigare när jag börjar bli riktigt varm.

Illa nog står den vid solsidan i lägenheten så det kmr bli tuffare att löpa längre när det börjar bli ännu varmare utomhus än vad det redan är nu. Trots persienner och mörkläggande gardiner så blir ändå rummet som ett växthus.

Hursomhelst, bör jag alltså orka 20-30 min och jag kör lugnare tempo? Jag kan köra 8km som max med maskinen. På gymmet kunde jag köra typ hur snabbt som helst men körde då 12 km/h, men då var det oxå bredare och längre band. Denna är smalare och lite kortare.
Jag fattar inte alls vad du menar när du skriver "Jag kan köra 8km som max med maskinen." och i meningen innan skrev att du inte grejade mer än 10min. Och vad menar du med "På gymmet kunde jag köra typ hur snabbt som helst"?

Försöker du köra nåt slags löpning i maxfart eller försöker du köra lugn distans? Jag tycker det verkar vara en salig röra.

Det jag förespråkar är alltså motsvarande löpning i ett lågintensivt tempo som inte är särskilt ansträngande (c:a 75% av maxpuls eller "pratfart") i 20-30min, 2-3 ggr per vecka, och att successivt springa lite längre för att på så sätt springa fler kilometrar för varje vecka.

Ifall du inte klarar att hålla igång i 20-30 min i det lägsta tempot du öht kan kalla för löpning så varva jogg med prommenad tills du klarar att jogga oavbrutet i 20min. Du ska alltså hålla "pratfart", vilket betyder att du ska kunna föra ett samtal med en träningspolare samtidigt som du springer. Ifall du blir så andfådd att du kippar efter luft då du försöker prata så betyder det att du springer för snabbt.

Om du har mycket lutning på bandet så blir det jobbigare. Och om du vill hålla igång längre tid så ska du såklart inte ha överdrivet mycket lutning. 30 graders lutning låter dock helt orimligt. Om löpbandet är 2m långt så skulle du behöva palla upp fronten c:a 1,2m från marken för att det ska bli 30 grader.

Det jag rekomenderar är alltså inte det allra effektivaste sättet att förbättra sitt syreupptag. Det är däremot grunden till hur man bör lägga upp sin träning om man vill komma igång med löpträning. Ifall man är nybörjare på konditionsträning (och har dålig kondition) så kommer det också funka bra för att förbättra syreupptaget. När man vant sig med löpträningen (ett flertal månader framåt i tiden) så kan man behöva lite intensivare löpning ifall man vill fokusera på att förbättra just syreupptaget.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-30, 20:35   #15
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up Förtydligande och uppdatering

Idag sprang jag 11 minuter i 8km/h vilket är maxhastigheten på löpbandet hemma. På gymmet kan du säkert ställa in på 18-20 km/h som maxfart vilket troligen också är livsfarligt om du kliver snett.

På gym: löpband maxfart över 12 km/h och jag springer då 12 km/h där - ingen lutning.

Hemma: löpband maxfart 8 km/h och jag springer då 8 km/h där - 10-30 graders lutning, vet ej exakt hur mycket lutningen är.

Idag hade jag dessutom ingen "värk" i musklerna runt lungorna och även snabbare återhämtning (lägre puls efter jag var färdig jämfört med förra passet). Jag märker att så fort jag börjar bli varm och även en del svettig i kroppen (jag springer bar underkropp) så börjar det bli jobbigt.

Det kommer troligen bli i princip omöjligt att löpa i det rummet under sommaren då det brukar bli 30+ grader varmt i just det rummet. Hm. Skulle på något vis ha fått ner den i källaren och löpt där om det bara fanns eluttag där!
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)