Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-03-25, 20:37   #1
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Vi som gummibandstränar eller tänkar börja göra det eller skratta åt de som gör det

Det tog lite spinn i Coronaträningstråden så varför inte det en egen tråd.

Saxat från den tråden:

Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Jag hade redan sedan två månader innan den första nyheten om coronan kom (den här omgången) bestämt mig för att börja införskaffa saker som gjorde det lättare för mig att träna hemma. Det roliga i det klassiska gymmandet har väl mer eller mindre försvunnit för mig och mitt gym har nappat på noll av mina förslag till förbättringar (Dvs sådant jag hade velat ha där, och som jag tror andra också hade använt) så det kändes som att det inte fanns någon logik i att lägga pengar på medlemskapet.

Igår kom den sista biten jag hade beställt, så fr.o.m. nu blir det träning hemma och utomhus. Som tur bor jag nära tre, fyra utegym varav ett av dem har ett chinsräcke högt nog för en fullvuxen man (dvs 2m+ ) att göra raka Pull Ups i, ett av dem har battle ropes, två av dem har klätterväggar, osv. Så detta är nog det smartaste jag kunde göra.



Hemmagymmet innehåller nu:

1 Pilatesboll
2 Gummimattor (1 typisk Yoga, 1 typisk något)
2 foam rollers, en för uppmjukning och en för masochism.
1 Ab Wheel
1 Kvastskaft
1 120cm stålstång (ej på bild)
1 Väst för att släpa släde/Hänga fast vikt i
1 TRX-band
1 Rött Smalt Gummiband (ca 14kg)
1 Grönt Gummiband (ca 23kg)
1 Blått Gummiband (ca 35kg)
1 Orange Gummiband (ca 60kg)
1 Rött Brett Gummiband (ca 70kg)
5 Mini bands
1 Boxningssäck (ej på bild)
1 Släde (Snart, håller på att bygga den)

Jag känner mig ganska okej med att träningen hemma kommer kunna hålla måttet
Jag hade ett helkroppspass idag och lade även till isolerad armträning för första gången. Jag har nog aldrig på så få set fått sådan pump i triceps som jag fick av French Press med gummiband.

Jag är so far, och detta är väldigt tidigt i mitt gummibandstränande, imponerad över hur mycket som fem gummiband kan ersätta.

Någon mer som använder sig att detta fenomen?
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-25, 21:12   #2
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Om man har ett tungt nog är fan supersnabba kronlyft en gudalik övning med band.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-27, 14:03   #3
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Om man har ett tungt nog är fan supersnabba kronlyft en gudalik övning med band.
Det kan jag tänka mig!

Jag körde precis mitt första "splittade" gummibandspass, jag har fram tills nu kört mest blandad helkropp där jag bara testat mig fram, nu hade jag ändå en generell plan.

Passet var fokuserat på Drag och var totalt 12 set.

Att ha ett Trx-dörrfäste hjälpte väldigt mycket för att kunna fästa gummibanden i vinklar som gjorde det lättare att mimicka övningar som t.ex. Latsdrag.
Det här passet var definitivt likvärdigt med ett vanligt dragpass på gymmet i form av ansträngning och pump. Styrkemätning är för tidigt för mig att uppskatta, jag tror inte ens att vikterna på gummibanden stämmer överens med vad jag fått för information.
Om jag skulle göra en jämförelse - Det gummiband som har vikten 23kg är ungefär som att göra Latsdrag med än 80kg i en vanlig Latsdragsställning, i alla fall så utsträckt som jag hade det. Det känns väldigt lustigt.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-27, 15:07   #4
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Gummiband är underskattade, men de kan ha lite udda belastningskurva jämfört med fria vikter. <men det behöver ju nödvändigtvis inte vara dåligt.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-27, 15:31   #5
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Jag får bra tryck av att köra med band och det känns bra men är verkligt motigt med motivationen dels att träna hemma och dels "kvantifiera" vad man faktiskt gör om ni förstår vad jag menar.

Jag kör halvkroppspass just nu.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-27, 15:54   #6
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
"Kvantifieringen" är definitivt en av de största utmaningarna.

Vad använder du för band Anton?
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-27, 16:13   #7
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
"Kvantifieringen" är definitivt en av de största utmaningarna.

Vad använder du för band Anton?
Jag har bara två, ett som är som ditt röda och ett lila som är typ 50kg, var slutsålt på mellantunga band när jag köpte tyvärr. Blir ju även en del träning med kroppsvikt såklart, främst gällande benträning.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-27, 18:58   #8
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 033
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Om man har ett tungt nog är fan supersnabba kronlyft en gudalik övning med band.
Ah, du är inte dum du.

Uppenbarligen så är gummiband inte helt värdelöst.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-28, 14:52   #9
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Jag har bara två, ett som är som ditt röda och ett lila som är typ 50kg, var slutsålt på mellantunga band när jag köpte tyvärr. Blir ju även en del träning med kroppsvikt såklart, främst gällande benträning.
Ah, det blir ett rätt rejält hopp, men man kan göra mycket med det också!

Jag fortsätter utvärdera mina erfarenheter lite. Jag hade mitt första Benpass med gummibanden idag.

Bulgarian Split Squats med Frontböjsfattning och ståendes med framfoten på bandet var en enkel biff att fixa rent tekniskt. Jag testade först att ha bandet upp över axeln men det blev snabbt ganska obehagligt.

Nästa övning var Sumoböj. Blev väldigt speciellt innan jag hittade tekniken. I och med att jag stod på bandet så blev det att när jag drog, så ville ju gummibandet även dra ihop mina fötter. Efter lite meck fick jag rätt på det, men jag kan tänka mig att denna mimicken kommer bli väldigt svår längre fram. Jag har en plan för det med dock - När stålstången är tillbaka så tror jag att mimicken blir mycket lättare.

Sista övningen blev Leg Curl - Jag trodde den skulle bli den enklaste men mycket fokus hamnade på att få gummibandet att inte åka av foten. Ska bygga ihop en ankelsele till den.

Jag fortsätter vara positivt överraskad över hur mycket man faktiskt kan göra med gummibanden. Jag är också positivt överraskad över hur mycket pump jag fortfarande har i biceps från igår
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-29, 12:38   #10
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
En sista omgång nybörjarreflektion från mitt presspass nyss

Pressrörelser är utan tvekan det lättaste att använda gummibanden i. Jag tror både att de kan läggas så bra i rörelsen och att man är sedan barnsben van vid armhävningar som också kan användas som grundrörelse i väldigt många av övningarna.

Men jag ville utforska lite mer och satte mitt TRX-fäste, och gummiband i det, strax under brösthöjd i dörren och körde en form av stående bröstpress.
Som bröstövning var den inte den bästa, men det var ändå en väldigt skön pressövning som involverade både bröst, triceps, serratus anterior samt rörelsen i höften på ett sätt jag inte känner att man får annars.

Bäst är gummibanden fortfarande för armarna. Det är galet vilken pump jag får av att curla/tricepsextensiona med gummibanden jämfört med hantlar, stänger, och kablar.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-29, 13:21   #11
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
En sista omgång nybörjarreflektion från mitt presspass nyss

Pressrörelser är utan tvekan det lättaste att använda gummibanden i. Jag tror både att de kan läggas så bra i rörelsen och att man är sedan barnsben van vid armhävningar som också kan användas som grundrörelse i väldigt många av övningarna.

Men jag ville utforska lite mer och satte mitt TRX-fäste, och gummiband i det, strax under brösthöjd i dörren och körde en form av stående bröstpress.
Som bröstövning var den inte den bästa, men det var ändå en väldigt skön pressövning som involverade både bröst, triceps, serratus anterior samt rörelsen i höften på ett sätt jag inte känner att man får annars.

Bäst är gummibanden fortfarande för armarna. Det är galet vilken pump jag får av att curla/tricepsextensiona med gummibanden jämfört med hantlar, stänger, och kablar.
Håller med gällande armarna, blir finfint tröck.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-29, 15:16   #12
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 611
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
En sista omgång nybörjarreflektion från mitt presspass nyss



Pressrörelser är utan tvekan det lättaste att använda gummibanden i. Jag tror både att de kan läggas så bra i rörelsen och att man är sedan barnsben van vid armhävningar som också kan användas som grundrörelse i väldigt många av övningarna.



Men jag ville utforska lite mer och satte mitt TRX-fäste, och gummiband i det, strax under brösthöjd i dörren och körde en form av stående bröstpress.

Som bröstövning var den inte den bästa, men det var ändå en väldigt skön pressövning som involverade både bröst, triceps, serratus anterior samt rörelsen i höften på ett sätt jag inte känner att man får annars.



Bäst är gummibanden fortfarande för armarna. Det är galet vilken pump jag får av att curla/tricepsextensiona med gummibanden jämfört med hantlar, stänger, och kablar.
Skönaste bröstövningen med band är flyes med en arm tycker jag. Har man möjlighet att sätta upp två band tillräckligt långt ifrån varandra funkar det nog lika bra också.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-29, 15:23   #13
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Sista övningen blev Leg Curl - Jag trodde den skulle bli den enklaste men mycket fokus hamnade på att få gummibandet att inte åka av foten. Ska bygga ihop en ankelsele till den.
Du kan ju också göra nåt slags nordic hamstring curls. Typ stå på knä på en kudde och med fötterna under soffan (eller nåt) och några tunga sandsäckar ovanpå så inte soffan lyfter då du lutar dig framåt.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-29, 22:50   #14
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Jag kan härmed berätta att jag hoppar in i gummibandsträningsmatchen.

Beställt:
- 1st röd recoil band
- 1st grön recoil band

Ville oxå ha en svart men finns ej på lager. Det verkar dock som om andra sidor säljer liknande band fast i andra märken. Skulle inte förvåna om de kommer från samma tillverkare i slutändan.

Frågan är om samma tillverkare har olika tillverkningskrav för olika slutleverantörer så de tillverkar olika kvalité åt olika återförsäljare?

Hursomhelst, jag är öppen för visuella exempel på övningar för power bands för följande muskelgrupper då jag inte har en aning om hur jag skall gå tillväga (ponera att jag INTE har någon träningsbänk att använda mig av än så länge, dock en pianostol jag kan sitta på):
- Biceps (curls antar jag?)
- Triceps
- Rygg
- Mage
- Bröst
- Axlar (+ baksida axlar)
- Ben/knän/vader

Tack för hjälp på förhand. Beställde nyss så får prylarna förhoppningsvis till veckan. Då rapporterar jag med utifrån förslagsvisa övningar.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-30, 07:24   #15
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av Köttis Visa inlägg
Skönaste bröstövningen med band är flyes med en arm tycker jag. Har man möjlighet att sätta upp två band tillräckligt långt ifrån varandra funkar det nog lika bra också.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Den ligger faktiskt med på mitt nästa presspass, jag tror också att det är en sådan övning där gummibanden kommer skina extra. Det känns spontant som att när det gäller basövningar så gör de sig bäst när de kör kroppen tyngre, och för isoleringsövningar gör de sig väldigt bra som hantelersättare.

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Du kan ju också göra nåt slags nordic hamstring curls. Typ stå på knä på en kudde och med fötterna under soffan (eller nåt) och några tunga sandsäckar ovanpå så inte soffan lyfter då du lutar dig framåt.
Den ligger också med på mitt nästa benpass, men jag har inte fått ett bra hum om hur jag ska få det att fungera i hemmet. Har inte riktigt någon möbel där jag kan föra under fötterna för att få den där låsningen. Plus att det hade varit väldigt skönt att kunna ha ett gummiband runt bröstet för att inte göra en sådan där "Fallande Nordic Leg Curl" utan faktiskt kunna resa sig med musklerna med

Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
Jag kan härmed berätta att jag hoppar in i gummibandsträningsmatchen.

Beställt:
- 1st röd recoil band
- 1st grön recoil band

Ville oxå ha en svart men finns ej på lager. Det verkar dock som om andra sidor säljer liknande band fast i andra märken. Skulle inte förvåna om de kommer från samma tillverkare i slutändan.

Frågan är om samma tillverkare har olika tillverkningskrav för olika slutleverantörer så de tillverkar olika kvalité åt olika återförsäljare?

Hursomhelst, jag är öppen för visuella exempel på övningar för power bands för följande muskelgrupper då jag inte har en aning om hur jag skall gå tillväga (ponera att jag INTE har någon träningsbänk att använda mig av än så länge, dock en pianostol jag kan sitta på):
- Biceps (curls antar jag?)
- Triceps
- Rygg
- Mage
- Bröst
- Axlar (+ baksida axlar)
- Ben/knän/vader

Tack för hjälp på förhand. Beställde nyss så får prylarna förhoppningsvis till veckan. Då rapporterar jag med utifrån förslagsvisa övningar.
Kul! Ska bli roligt att höra vad du tycker om dem.

Angående övningar, jag rekommenderar att titta på James Grage på youtube. Du behöver inte nödvändigtvis träna som honom, jag gör inte det, men det hjälpte mycket att kolla igenom hands videos för att få in lite tänket av hur man kan använda gummibanden. Jag tror t.o.m. han har videos som är typ "Best resistance band exercises for [Muskelgrupp]".

Annars kan jag starkt rekommendera att skaffa ett dörrfäste som typ detta:



Det gör träningen mycket mer flexibel.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)