Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-03-28, 20:58   #46
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Kan utveckla lite vidare om efterfrågan och penningmängden.

Ökning av penningmängden skulle ju inte öka priserna / minska penningvärdet om inte den ökade penningmängden kontinuerligt spenderades på varor och tjänster. Ökad penningmängd är således bara en föregångare till den faktiska pådrivaren av inflation vilken är ökad efterfråga relativt till utbud.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-28, 22:44   #47
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Intervju med kreditanalytiker som spår deflation.



Frågan är ju om det snart kommer att bli bank runs och pengar i madrasserna.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-29, 20:36   #48
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Låt flygbolagen konka. Flygplanen försvinner inte för det.

https://www.rt.com/uk/484430-taleb-l...rline-go-bust/

Citat:
Famed author and statistician Nassim Nicholas Taleb has trained his sights on billionaire Richard Branson, urging the UK government to let the airline owned by the “tax refugee” to go bankrupt.

Branson has had a torrid fortnight, drawing the ire of politicians of all stripes for putting all Virgin Atlantic staff on unpaid leave because the carrier has been walloped by the Covid-19 pandemic.

The tycoon has led the calls for a state-sponsored bailout of the aviation sector, but plans to use the funds to cover fixed costs, rather than pay its staff.

Taleb wrote The Black Swan, which is widely touted as one of the most influential books of the century. His writings give his words extra weight in the current global situation as they focus on the extraordinary impact of rare events.

The risk analyst has given short shrift to the suggestion of bailouts for airlines, saying that the industry was hugely influential in preventing governments from calling a halt to flights from China as the outbreak spread in the Asian country.

However, the author reserved his most scathing analysis for Branson, whom he dubbed a “tax refugee” who “walks around virtue-faking with [the] TED [and] Davos crowd.”

“He lives in the British Virgin Islands and since the UK has no worldwide taxation, [he] pays no taxes. Yets wants the UK taxpayer's backstop,” Taleb said, in a blistering tweet.

Virgin Atlantic has been particularly badly hit by the Covid-19 crisis as it does not have the cash reserves of some of its larger competitors. It reportedly approached the UK government and the Rothschild investment bank, who are said to be handling negotiations, for a package worth hundreds of millions of pounds in loans and guarantees.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-30, 14:27   #49
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Uförlig artikel om hur det moderna pengasystemet fungerar:

https://www.bankofengland.co.uk/-/me...205CE476E01654

Artikeln utgavs av Bank of England år 2014.

Citat:
This article has discussed how money is created in the modern
economy. Most of the money in circulation is created, not by
the printing presses of the Bank of England, but by the
commercial banks themselves: banks create money whenever
they lend to someone in the economy or buy an asset from
consumers. And in contrast to descriptions found in some
textbooks, the Bank of England does not directly control the
quantity of either base or broad money. The Bank of England
is nevertheless still able to influence the amount of money in
the economy. It does so in normal times by setting monetary
policy — through the interest rate that it pays on reserves held
by commercial banks with the Bank of England. More
recently, though, with Bank Rate constrained by the effective
lower bound, the Bank of England’s asset purchase programme
has sought to raise the quantity of broad money in circulation.
This in turn affects the prices and quantities of a range of
assets in the economy, including money.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-03, 14:19   #50
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Nationalekonom Hans Jensevik varnar småföretag för att ta lån i dessa kristider och förseslår istället att man kapar utgifterna maximalt och ligger lågt.

Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-03, 17:51   #51
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Advokaten Morgan Hallen instämmer i kören och säger att vägen framåt är företagsrekonstruktion eller konkurs snarare än ökad belåning och stöd från tillväxtverket:

https://www.di.se/debatt/konkurs-bat...illvaxtverket/

Citat:
Företagarens verktyg är företagsrekonstruktion eller konkurs. Att ens närma sig dessa verktyg med sedvanlig hållning till affärsmannaskap är svårt men är nu helt nödvändigt. Båda leder, rätt använda, till överlevnad för företaget såsom en sammanhållen organisation och många gånger till att företagaren kan fortsätta verka som dess ledare och ägare. Båda förfarandena ger möjlighet till lönegaranti, det vill säga att staten övertar ansvaret för löner. Självklart finns det begränsningar beträffande statens lönegarantiansvar men även med beaktande av dessa framstår alternativet att äska medel för del av lönekostnaderna hos Tillväxtverket som mer ogynnsamt för företagaren.

Senast redigerad av Klein den 2020-04-03 klockan 17:54.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-20, 17:05   #52
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Nu börjar låntagarna att defaulta på lånen:

https://www.zerohedge.com/markets/go...cially-started

Citat:
In recent weeks, as the US economy came to a screeching halt because of the coronavirus pandemic, we have seen banks take over $20 billion in reserves in anticipation of a looming default wave (a five-fold increase if not nearly enough based on historical precedent)...

... Moody's predicting that as many as 30% of Americans with home loans – about 15 million households – could stop paying their mortgages if the U.S. economy remains closed through the summer or beyond...

... and even JPMorgan in the process of shutting down its entire net interest margin origination platform, by getting out of new loans and HELOCs and boosting the standards on new loans.

Perhaps even more notably, Goldman is quick to pour cold water over speculation that the Fed's actions may somehow ease the coming default wave, writing that "some observers have expressed optimism that the Fed’s recently-expanded policy actions may help ease the pressure on HY defaults. We disagree and continue to point to the severity of the economic downturn as a key driver of HY defaults. In our view, the Fed’s expanded policy actions will not translate into material fundamental improvement for the weak HY balance sheets"

Bank of America echoes this and writes that the Fed's "bold, surprising" announcements "do nothing to address the ultimate credit risk - nonpayment, downgrades, and fallen angels, nor should they, and we thus remain comfortable with our existing views on expected default rates, which we estimate at 9% over the next 12mo." However, it will only rise from there as BofA continues to make the argument that "default rates are unlikely to reach their peak levels in the next 12mo, given their historical tendency to rise only gradually following a turn in a given credit cycle. Issuers generally have a runway to deal with maturities, revolver capacity to tap, covenants to waive, and levers to pull to preserve cash by cutting employment and capex."

Och eftersom pengar skapas av bankerna genom lån så försvinner pengarna när lånen avskrivs eller betalas igen. Resultatet blir deflation.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-20, 21:41   #53
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Negativt oljepris i Kanada:

https://www.zerohedge.com/markets/hi...rices-negative

Och om grundläggande saker blir billigare så vad är vi och nosar på då? Jo deflation.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-20, 21:57   #54
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Intressekravaller
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-20, 21:58   #55
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
Intressekravaller
Va? Så du håller med Klein i den här frågan, alltså?
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-21, 08:54   #56
Raschmus
Registered User
 
Raschmuss avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Västkusten
Inlägg: 6 172
Nu önskar jag ett inlägg från Hong Kong Robb_boy(?) med den goa visningsbilden
__________________
Journalen

Citat:
Ursprungligen postat av ryss Visa inlägg
Om jag ser en snigg tjejen moste jag ge till henne stor knull hehehe :P
Citat:
Ursprungligen postat av hibbe Visa inlägg
Bara jag bygger muskler o ser kriminell ut är det chill
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bland kycklingar är det lätt att vara tupp.
Raschmus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-21, 09:09   #57
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Citat:
Ursprungligen postat av Raschmus Visa inlägg
Nu önskar jag ett inlägg från Hong Kong Robb_boy(?) med den goa visningsbilden
Nästan rätt! Man minns bara avataren

Vet inte riktigt vad du önskar ett inlägg om? Är ingen jätte-expert på macro, även om jag gör mitt bästa att försöka förstå vår upp-och-ner-värld.
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-22, 07:26   #58
Raschmus
Registered User
 
Raschmuss avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Västkusten
Inlägg: 6 172
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
Nästan rätt! Man minns bara avataren

Vet inte riktigt vad du önskar ett inlägg om? Är ingen jätte-expert på macro, även om jag gör mitt bästa att försöka förstå vår upp-och-ner-värld.


Hur kommer oljepriset att påverka nationalekonomin?
__________________
Journalen

Citat:
Ursprungligen postat av ryss Visa inlägg
Om jag ser en snigg tjejen moste jag ge till henne stor knull hehehe :P
Citat:
Ursprungligen postat av hibbe Visa inlägg
Bara jag bygger muskler o ser kriminell ut är det chill
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bland kycklingar är det lätt att vara tupp.
Raschmus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-23, 15:20   #59
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Citat:
Ursprungligen postat av Raschmus Visa inlägg


Hur kommer oljepriset att påverka nationalekonomin?
Ja det finns ju många nivåer på detta. Basics är ju att oljeproducerande länder som Norge blir stora förlorare, medans olje-importerande länder som Indien blir stora vinnare. Olja är ju en så viktig produkt så det är också en geopolitisk kamp om vilka länder som har makt. USA har ju t.ex. med sin skifferolja gått ifrån kraftigt sinade "klassisk Texas" olja till världens största oljeproducent. Problemet är bara att skiffer olja har en betydligt högre break even nivå än arabernas och ryssarnas olja. Även Norges nordsjö olja är betydligt billigare att pumpa upp än skiffer oljan.

På företags och individ-nivå blir det för de flesta positivt, då lägre oljepris slår igenom både på drivmedel men också mängder av produkter som blir billigare (lägre inflation helt enkelt).

Sen kommer vi till att oljesektorn faktiskt är ganska stor arbetsgivare, Skiffer oljan är den som drabbas hårdast av detta oljepris. Det är flera miljoner jobb på spel i USA om hela den industrin stängs ner. Knock-on effekterna av så många hyffsat välbetalda människor som alla blir arbetslösa är enorm. Visst USA har sina stimulanser nu där dom bryggar människors lön för en period. Poängen är ju att just är för en period, för typ restaurang och hotell anställda. Men om skifferolje industrin går helt i sanken i år och oljepriset förblir lågt i 1 år till, ja då är det ju inte jobb som kommer tillbaka.

På baksidan av hela den här oljeindustrin finns high yield bonds, leveraged loans (lån till högt skuldsatta bolag som ibland är packeterade till CLOs) och andra private equity pengar som har gått in. De har fått en attraktiv ränta kanske 6-7% under dom goda tiderna för att låna ut enorma belopp som ska återbetalas med den olja som pumpas upp. Allt detta faller ju som ett korthus nu när oljepriset är så lågt. Det enda som står emot är de enorma stimulanspaket och att Trump pratar om att stötta/rädda USAs oljeindustri.

Så lågt oljepris är normalt bra, då det eldar på ekonomin, men blir priset för lågt, blir det ett problem. Då kreditförlusterna isåfall kommer. Sådana smällar snurrar sen igenom till alla dom som lånat ut pengar (banker, pensionsfonder, försäkringsbolag, osv). Det blir oklart var förlusterna hamnar och man hamnar i en misstroende kris. Det blir som dominos som faller och ingen vågar gå tillbaka till normal-mode innan man sätt hur brickorna faller.

Kan skriva fyra böcker till om allt jag nämnt ovan, men det får räcka så kanske
__________________
Iron addict for life

Senast redigerad av The_RobRoy den 2020-04-23 klockan 15:23.
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-23, 21:27   #60
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Varför påverkas inte inflationen längre när volymen pengar förändras i olika länder

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)