Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-02-17, 15:37   #901
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 066
Uppenbarligen googlar jag för slött...
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 15:39   #902
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Uppenbarligen googlar jag för slött...
Jag kanske är lite för intresserad
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 15:51   #903
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 488
Här är en bild som faktiskt visar att handtagen är ihop. Dock så kan man ifrågasätta hur vid sättningen var när han stängde sina grippers såhär.

David_wigren är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 15:58   #904
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Min högerhand var precis 21 centimeter lång när jag mätte på det viset. Här kommer en bild för att visa vad jag menar.




Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren Visa inlägg
Jag har samma problem. Det är nog främst ett problem om man har väldigt långa fingrar. För mig är det lite av en balansgång rent tekniskt för att förhindra att fingrarna ”curlar” runt det yttre handtaget och hamnar i vägen. Jag har inget bra tips på hur man motverkar det. Det är bara att fortsätta nöta. Efter ett tag kommer din hand att fatta hur den ska göra för att fingrarna inte ska komma runt.
Kul att man inte är ensam om det, åtminstone. Tror du har rätt att man bara ska fortsätta nöta. Så länge jag aktivt tänker på att undvika "curlandet" går det okej.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 16:06   #905
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 488
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Min högerhand var precis 21 centimeter lång när jag mätte på det viset. Här kommer en bild för att visa vad jag menar.






Kul att man inte är ensam om det, åtminstone. Tror du har rätt att man bara ska fortsätta nöta. Så länge jag aktivt tänker på att undvika "curlandet" går det okej.
När jag ser bilden är det dock tydligt att du har det bakre handtaget för långt ner i handen. Problemet minskar om du flyttar fram grippern längre ut i handflatan närmare fingrarna.
David_wigren är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 16:07   #906
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 488

Ett klipp som är värt att titta på!
David_wigren är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 16:08   #907
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren Visa inlägg
När jag ser bilden är det dock tydligt att du har det bakre handtaget för långt ner i handen. Problemet minskar om du flyttar fram grippern längre ut i handflatan närmare fingrarna.
Japp, tänkte det också när jag lade upp bilden. Blir något bättre när jag sätter den djupare i handflatan, men problemet försvinner inte.

(Ska kolla på videon, behöver öva på sättningen ändå)

Edit igen: Bra grejer. Ska ta till mig det tills kvällens pass. Uppskattar att ni hjälper en newbie, grabbar.

Senast redigerad av Brofessorn den 2020-02-17 klockan 16:13.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-22, 07:39   #908
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
Grepp-SM är över för i år. Cim Johansson försvarade sitt guld från förra året och Kalle Lane tvåa, Kalles adept Tony blir 3a i sitt första SM.

Jag blev 4a vilket jag är helt klart nöjd med!

Resultat:
https://m.facebook.com/story.php?sto...78911?sfnsn=mo
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-22, 21:06   #909
BjornS
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 41
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Grepp-SM är över för i år. Cim Johansson försvarade sitt guld från förra året och Kalle Lane tvåa, Kalles adept Tony blir 3a i sitt första SM.

Jag blev 4a vilket jag är helt klart nöjd med!

Resultat:
https://m.facebook.com/story.php?sto...78911?sfnsn=mo
Grattis, en 4e plats är inte dåligt med det motståndet! Superstarkt jobbat av dig och de andra! Bra att den blev tävlingen och inte ställdes in.
BjornS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-22, 22:07   #910
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
Citat:
Ursprungligen postat av BjornS Visa inlägg
Grattis, en 4e plats är inte dåligt med det motståndet! Superstarkt jobbat av dig och de andra! Bra att den blev tävlingen och inte ställdes in.
Tack Björn! Ja det va riktigt vass tävling med många riktigt bra lyft och bra stämning! Ja tyvärr utan publik men va gör det när vi lyftare firar varandras bra lyft
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-26, 17:50   #911
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
183kg apollons:


Min apollons axel är ju uppenbarligen mycket lättare än helt släta eftersom jag failade 160 i helgen (utlåst men snebelastad så vänster gled ner i fingrarna och blev inte utlåst)

Men! Det är 10kg PB med min egna axel. Var riktigt nära på 188kg också.
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-24, 08:38   #912
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
Skrev en liten turtorial till Purewhey om grippers, tänkte att den har en plats här också:
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Stänga och träna grippers:

Det finns olika "sättningar" när man tränar grippern, alltså olika sätt att sätta grippern i handen för att optimera styrka osv.

1. TNS - (Table No Set) Mestadels till för skryt, att man kan stänga en gripper utan att använda andra handen. Bygger inte så mycket styrka förutom att man blir bra på just TNS.
2. MMS - (Monster mash set) Man hjälper till med andra handen att sätta grippern i en position där det är ca 15-20mm mellan handtagen. Sen släpper man givetvis och stänger med 1 hand. Detta är huvudsakliga metoden för träning för att bli stark samt det folk inom greppvärlden räknar som om man klarar stänga en gripper eller inte.
3. CCS (Credit Card Set) Man hjälper till med offhanden att sätta grippern i en position där man får in ett kreditkort mellan handtagen och sedan stänger. Detta är sätter man certifierar hos ironminds de som tillverkar captain of crush grippers.


Hur man tränar grippers:
Hur ofta? - De flesta tränar 2-3 gånger per vecka, vissa fler vissa väldigt mycket mindre. De som tränar tunga grippers som 3.5+ kan behöva så lång tid som 10 dagar mellan passen. Jag har kört varje dag vissa perioder och händerna har klarat det, mer armbågarna som blir problem då. Skador är det som begränsar folk i börjar, snorlätt att få helt inflammerade händer.

Hur mycket och på vilket sätt? - I början tycker jag man kan köra 4-5 set och öka reps linjärt tills man når 5-6 reps varje set. Då kan det vara bra att börja slänga in 1 försök på målgripper och sedan utöka det linjärt. Reps brukar inte förespråkas för att bli stark i grippers utan de flesta tränar tunga singlar MMS på målgripper eller den tyngsta grippern de klarar.
Negativa reps har vissa upplevt vara väldigt givande men med hög skaderisk.


Sätta MMS:


CCS:
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-24, 10:16   #913
BjornS
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 41
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Skrev en liten turtorial till Purewhey om grippers, tänkte att den har en plats här också:
Bra introduktion, blir spännande vad han kan orka i grippers. Såg i underarmstråden att hans var ordentliga, då borde det finnas potential!
BjornS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-24, 10:49   #914
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
Citat:
Ursprungligen postat av BjornS Visa inlägg
Bra introduktion, blir spännande vad han kan orka i grippers. Såg i underarmstråden att hans var ordentliga, då borde det finnas potential!
Tack!
Inte alls säkert, vet att dom lekt lite med det på gripboard att testa bodybuilders greppstyrka med monsterarmar och de har inte imponerat. De som imponerar är hantverkare och liknande yrken.

Men eftersom han nästan TNSa 2an direkt så har han absolut potential
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-24, 12:13   #915
BjornS
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 41
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Tack!
Inte alls säkert, vet att dom lekt lite med det på gripboard att testa bodybuilders greppstyrka med monsterarmar och de har inte imponerat. De som imponerar är hantverkare och liknande yrken.

Men eftersom han nästan TNSa 2an direkt så har han absolut potential
Har kanske sett en tråd där angående det. Men om jag kommer ihåg rätt var det inte bodybuilders med monsterarmar utan folk på stan som såg ut som de gymmade. Sen om folk klarar COC#2 eller inte beror mycket på om man bara ger dem grippern eller visar korrekt teknik.

Jag skulle säga att felet många gör är att hålla för högt upp samt inte skjuta fram tummen. Då kommer grippern inte klicka även om nån är stark nog.

Att folk har "tränade armar" (biceps triceps) gör inte så mycket för grippers. Men om nån kör tung mark, och i alla fall ibland utan remmar och har grova underarmar bör de kunna stänga COC#2 om de får se tekniken.
BjornS är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)