Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-03-05, 12:22   #2506
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
It included studies that involved interactions, effects on efficacy, and toxicity/adverse drug reactions (ADR) due to concomitant alcohol consumption and antimicrobials. All interactions were considered in terms of three components: (i) alteration in pharmacokinetics/pharmacodynamics (PK/PD) of antimicrobials and/or alcohol, (ii) change in antimicrobial efficacy, and (iii) development of toxicity/ADR.

Available data support that oral penicillins, cefdinir, cefpodoxime, fluoroquinolones, azithromycin, tetracycline, nitrofurantoin, secnidazole, tinidazole, and fluconazole can be safely used with concomitant alcohol consumption. Data are equivocal for trimethoprim-sulfamethoxazole. Erythromycin may have reduced efficacy with alcohol consumption, and doxycycline may have reduced efficacy in chronic alcoholism.
https://aac.asm.org/content/64/3/e02167-19

Vanlig oral antibiotika kan kombineras med alkohol, både vad gäller säkerhet och effektivitet.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-06, 11:58   #2507
sladdbarn
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 273
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Gör det?

Kombinerar man Flagyl eller Trikozol med alkohol kan resultatet bli en slags antabus-effekt, men andra vanliga penicilliner påverkas inte.
Det var som tusan, var en doktor som sa det till mig vid något tillfälle.
sladdbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-06, 18:27   #2508
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
https://aac.asm.org/content/64/3/e02167-19

Vanlig oral antibiotika kan kombineras med alkohol, både vad gäller säkerhet och effektivitet.
Infektionen i sig kan dock vara ett skäl till att avstå.


Dock ska man ha respekt för alkohol och dess interaktioner med läkemedel
Citat:
RESULTS:

Pathological intoxication, characterized by unexpected and often gross disinhibition, was identified in 100 of 201 reports that provided enough detail to be evaluated. Memory impairment was prominent in just over half (53/100) of these. Outcomes included serious violence; homicide occurred in 8 cases, including two double and one triple homicide (12 deaths).
CONCLUSIONS:

Multiple lines of evidence amplify a thus far barely recognized signal of interactions of SSRI and related antidepressants with alcohol. Systematic collection of further data is required to further characterize this syndrome, but in the meantime effective warnings must be introduced to alert prescribers and patients to the serious risk of pathological intoxication during antidepressant treatment.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25214162
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-07, 20:36   #2509
Duckfeathers
Registered User
 
Duckfeatherss avatar
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 103
Citat:
Ursprungligen postat av Plasttiger Visa inlägg
Dock ska man ha respekt för alkohol och dess interaktioner med läkemedel


https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25214162
Sen kan man ju fråga sig hur mycket av resultaten som berodde på interaktionen mellan alkohol-läkemedel och hur mycket som berodde på interaktioner mellan alkohol och underliggande diagnoser. Nu har jag inte sett fullängdaren och vad dom haft för deltagare i studien, men jag har otroligt svårt att tänka mig att alkohol + ssri skulle få en vanlig stabil svensson-kille att begå trippelmord.
__________________
Obsession is a gift. Balance is mediocrity in disguise.
Duckfeathers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-07, 23:27   #2510
FoolsGold
Registered User
 
FoolsGolds avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 85
Periodisk fasta och förstorad buk

Jag klurar på följande: Som jag förstått det leder stora proteinintag vid ett och samma tillfälle till en förstoring av buken (organen och annan vävnad?). Om så är fallet, borde inte anhängare av periodisk fasta, där matintaget koncentreras till få tillfällen, vara överrepresenterade när det gäller förstorade bukar? Tänker speciellt på leang gains där proteinintaget efter träning är skyhögt.
FoolsGold är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-07, 23:36   #2511
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av FoolsGold Visa inlägg
Jag klurar på följande: Som jag förstått det leder stora proteinintag vid ett och samma tillfälle till en förstoring av buken (organen och annan vävnad?). Om så är fallet, borde inte anhängare av periodisk fasta, där matintaget koncentreras till få tillfällen, vara överrepresenterade när det gäller förstorade bukar? Tänker speciellt på leang gains där proteinintaget efter träning är skyhögt.
Finns knappast några kliniska studier som stödjer detta.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-08, 08:26   #2512
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av Duckfeathers Visa inlägg
Sen kan man ju fråga sig hur mycket av resultaten som berodde på interaktionen mellan alkohol-läkemedel och hur mycket som berodde på interaktioner mellan alkohol och underliggande diagnoser. Nu har jag inte sett fullängdaren och vad dom haft för deltagare i studien, men jag har otroligt svårt att tänka mig att alkohol + ssri skulle få en vanlig stabil svensson-kille att begå trippelmord.
Inte för att vara den men för många räcker alkohol ensamt (inte riktigt för hela vägen till trippelmord förstås).

SSRI verkar ensamma dubblera risken i friska personer för suicidala eller våldsamma handlingar.
Citat:
Treatment of adult healthy volunteers with antidepressants doubled their risk of harms related to suicidality and violence, odds ratio 1.85 (95% confidence interval 1.11 to 3.08, p = 0.02, I2 = 18%). The number needed to treat to harm one healthy person was 16 (95% confidence interval 8 to 100; Mantel-Haenszel risk difference 0.06).
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5066537/
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-22, 13:12   #2513
azarr
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2016
Inlägg: 289
Hur länge håller sig fryst torsk? Hur länge efter utgånget datum kan man äta det utan att riskera att bli dålig pga av fisken är dålig.? Jag menar i detta fall torsk filé och torskblock man köper i frys disken i butiken.
azarr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-22, 13:16   #2514
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Minst ett år.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-22, 15:25   #2515
azarr
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2016
Inlägg: 289
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Minst ett år.
Ok. Tack. Hittade nämligen några paket torskblock i frysen om gick ut för 3-4 månader sen.
azarr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-23, 08:46   #2516
Alseno
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 1
Hej,
Jag är lite ny på det här, men funderar på det här med periodisk fasta. Har nyss börjat med ab wheel och tänker är det att rekommendera att köra den direkt på morgonen och sen ta bcaa direkt efter och sedan dagens första mål runt 12.00 eller blir effekten av träningen dålig iom att jag isf inte äter direkt efter?
Alseno är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-03, 20:07   #2517
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 232
Blev oväntat bortbjuden på middag och min proteinpudding (kaseinprotein och vatten) ,som stått i kylen i 24 h, kommer stå ytterligare 24 h till morgondagen. Är den OK är pula i sig då? Totalt 48 h i kylen.
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-03, 20:15   #2518
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av Alseno Visa inlägg
Hej,
Jag är lite ny på det här, men funderar på det här med periodisk fasta. Har nyss börjat med ab wheel och tänker är det att rekommendera att köra den direkt på morgonen och sen ta bcaa direkt efter och sedan dagens första mål runt 12.00 eller blir effekten av träningen dålig iom att jag isf inte äter direkt efter?
Av vad jag läst här på kolozzeum är BCAA kontraproduktivt. Alltså inte bara verkningslöst, utan sämre för resultaten än att inte ta det. Ta inte mitt ord för det dock.

Såvida det inte har dykt upp något nytt så är min förståelse att bästa ät-fönstret efter träning är inom 3 timmar när proteinsyntesen är förhöjd. Sen hur stor påverkan det kommer ha i praktiken låter jag vara osagt. Men själv har jag alltid kört proteinshake efter träning följt av större måltid ca 90 - 120 min efter.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-03, 20:33   #2519
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
BCAA är värdelöst. Plus att du inte fastar längre efter det.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-04, 07:23   #2520
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 517
Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
Blev oväntat bortbjuden på middag och min proteinpudding (kaseinprotein och vatten) ,som stått i kylen i 24 h, kommer stå ytterligare 24 h till morgondagen. Är den OK är pula i sig då? Totalt 48 h i kylen.
Helt omöjligt att säga eftersom vi inte vet hur smutsiga händer du hade eller hur bra du diskat skål och visp.

Är det OK är det temperaturen i kylskåpet som styr. Har du kallare än 8 grader C så är två till tre dygn inga problem.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)