Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-09-07, 09:33   #46
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
30 år och tränat i 13 år. Står stilla och dom bästa dagarna är bakom. Skulle säkert kunna göra bättre resultat men har inte samma driv, tid + slitage så.. Jag har ändå en slags grundstyrka som jag ej hade förut. Rätt bra hålls styrkan kvar trots slarv
Men, 30år och 13 träningsår är inte jättemycket egentligen. Visst, du kanske har nått närmre någon övre gräns eftersom du ätit havregrynsgröt... men som du säger mycket handlar det om din motivation just nu. Det kan mycket väl komma en nytändning om ett par år. Och det finns alltid något man kan förbättra, eller något nytt träningsupplägg som ger dig något nytt.

Jag upplever också att lägstanivån höjs ju längre man tränar. Gjorde man ett uppehåll tidigt i sin träningskarriär så tappade man snabbt ALLT. Nu gör man det sannerligen inte.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-07, 10:08   #47
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Men, 30år och 13 träningsår är inte jättemycket egentligen. Visst, du kanske har nått närmre någon övre gräns eftersom du ätit havregrynsgröt... men som du säger mycket handlar det om din motivation just nu. Det kan mycket väl komma en nytändning om ett par år. Och det finns alltid något man kan förbättra, eller något nytt träningsupplägg som ger dig något nytt.

Jag upplever också att lägstanivån höjs ju längre man tränar. Gjorde man ett uppehåll tidigt i sin träningskarriär så tappade man snabbt ALLT. Nu gör man det sannerligen inte.
När upplevde du att du nådde nära din peak? Börjar fundera om jag är där. Jag är snart 24 och har tränat till och från sen jag var 15, dock aldrig optimalt och sällan efter ett schema. Har gjort 2st bulks, men majoriteten av tiden har jag legat still i kroppsvikt.

Första bulken var från 65-86kg (15 år till 18 år). Sedan gick jag ned till 80kg och låg där från 18-21 års ålder typ. Byggde då knappt några muskler alls. Sen gick jag ned till 76kg när jag var runt 21 och kom i mycket bra form.

Den andra bulken har varit "nyligen" från 76kg till 86kg (21-24 år). Det verkar som att jag har byggt ungefär 4 kg muskler under den senaste bulken sedan jag var 21 och vägde 76. Kanske har mer att bygga? Verkar dock som att jag bygger 0 på kaloribalans och en del på kaloriöverskott över flera år, där dock hälften av viktuppgången blev fett det senaste trots långsam uppgång. Kanske fungerar så att nästa 3 år kan jag förvänta mig 2kg muskler om jag går upp 10 kg kommande år. Och efter det halvera siffran per period?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-07, 10:13   #48
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 708
Om man aldrig börjar med att öka i styrka så kan man aldrig sluta öka i styrka
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-09-07, 21:10   #49
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Jag har varit på styrkeplatå i många år och för mig ser det ut såhär.

1 Tränar grundträning
2 Känner mig i bra form och bestämmer mig för att satsa mot förbättring
3 kör 8-10 veckor med bra grundträning och känner att jag kan närma mig pers
4 Startar toppningsprogram
5 Ju närmare slutet på programmet jag kommer desto tyngre blir det
6 Mot slutet av programmet så börjar jag faila för jag har inte blivit starkare
7 Den minskade volymen under toppningen har gjort mig tillfälligt svagare
8 Tröttnar och tränar utan mål och mening i några veckor
9 Sen infinner sig motivation och allt börjar om igen.

Har hållit på så i typ 4 år.
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-09, 13:28   #50
broman
Registered User
 
bromans avatar
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 476
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Jag har varit på styrkeplatå i många år och för mig ser det ut såhär.

1 Tränar grundträning
2 Känner mig i bra form och bestämmer mig för att satsa mot förbättring
3 kör 8-10 veckor med bra grundträning och känner att jag kan närma mig pers
4 Startar toppningsprogram
5 Ju närmare slutet på programmet jag kommer desto tyngre blir det
6 Mot slutet av programmet så börjar jag faila för jag har inte blivit starkare
7 Den minskade volymen under toppningen har gjort mig tillfälligt svagare
8 Tröttnar och tränar utan mål och mening i några veckor
9 Sen infinner sig motivation och allt börjar om igen.

Har hållit på så i typ 4 år.
Låter som att du ska hålla dig till grundträningen bra mycket längre då och bara lite på processen.
broman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-09, 13:31   #51
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Citat:
Ursprungligen postat av broman Visa inlägg
Låter som att du ska hålla dig till grundträningen bra mycket längre då och bara lite på processen.
Har testat det med. Gör ingen skillnad.

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-09, 14:55   #52
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 216
Styrka handlar mycket om att fokusera på de moment som du vill bli starkare.

Det går inte att köra en massa övningar om du fokuserar på styrka det handlar om specialträning för momentet.

Bli stark i knäböj/mark/bänk fokusera träningen på knäböj/mark/bänk och utvecklas./


Men de flesta antar jag försöker göra båda delarna träna för att bli starkare och skaffa sig muskelmassa och kör komplementövningar för just det i huvudsak volymträning som gör att vikterna hamnar på 65-80% av RM eller som många gör kör maxtyngder även i komplementövningarna.

Båda sakerna minimerar resultaten och drar med sig träningsrelaterade skador som gör att alla fortsatt utveckling kan bli omöjlig efter några års felsatsning.

Langster är ett bra exempel där delar av hans nack och ryggproblem kommer av att han älskade att visa på hur repsstark han var marklyft ofta och gärna. Det skulle inte förvåna mig att något liknande händer Carl den store rätt som det är...

Träna förståndigt utifrån förutsättningarna som du har för dagen och tänk långsiktigt.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-10, 07:28   #53
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Men, 30år och 13 träningsår är inte jättemycket egentligen. Visst, du kanske har nått närmre någon övre gräns eftersom du ätit havregrynsgröt... men som du säger mycket handlar det om din motivation just nu. Det kan mycket väl komma en nytändning om ett par år. Och det finns alltid något man kan förbättra, eller något nytt träningsupplägg som ger dig något nytt.

Jag upplever också att lägstanivån höjs ju längre man tränar. Gjorde man ett uppehåll tidigt i sin träningskarriär så tappade man snabbt ALLT. Nu gör man det sannerligen inte.
Jag tar i beaktande gröten och motivationen så tycker jag skillnaden inte är så grymt stor. Det motiverar ej att satsa 100% då skillnaden mellan 80 och 100 onte är tillräckligt stor. Klart man kan fila vaderna eller liknande men efter 13års träning så får man inga underverk till ståbd
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-10, 14:06   #54
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Jag tar i beaktande gröten och motivationen så tycker jag skillnaden inte är så grymt stor. Det motiverar ej att satsa 100% då skillnaden mellan 80 och 100 onte är tillräckligt stor. Klart man kan fila vaderna eller liknande men efter 13års träning så får man inga underverk till ståbd
Det är just det jag menar... JUST NU har du inte mer motivation än så, men om 10 år av träning på typ 50% kan du ju få en rejäl nytändning och skillnaden mellan att då gå från 50% till bara 80% är större än skillnaden mellan 80 och 100 nu. Då kommer du att kunna öka utifrån din dåvarande form.

Många känner sig typ ”gamla” när de är 30, jag gjorde inte det och inte nu heller, 40+, men jag kan förstå det. Men även om man inte packar på sig någon ny muskelmassa så har man 10-20-30-40 år att vara i bättre form och att vara starkare än sin omgivning kvar.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-11, 13:13   #55
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Det är just det jag menar... JUST NU har du inte mer motivation än så, men om 10 år av träning på typ 50% kan du ju få en rejäl nytändning och skillnaden mellan att då gå från 50% till bara 80% är större än skillnaden mellan 80 och 100 nu. Då kommer du att kunna öka utifrån din dåvarande form.

Många känner sig typ ”gamla” när de är 30, jag gjorde inte det och inte nu heller, 40+, men jag kan förstå det. Men även om man inte packar på sig någon ny muskelmassa så har man 10-20-30-40 år att vara i bättre form och att vara starkare än sin omgivning kvar.
Jo om man tänker så. Det jag har märkt redan som 30 år gammal är att jag drar på mig fläsk betydligt lättare än tidigare. Det som ändras för dom flesta då man blur äldre är att saker som jobb,familj, skador mm kommer med i bilden. Då man tränade 5 ggr i veckan hårt och satsade på matlagning och var noga med måltiderna så åt det en massa energi. Jag säger inte att man fysiskt sett skulle vara mindre kapabel att bygga som 35 vs 25.
Många snackar ju om att byggare är som bäst vid typ 35-40 vilket jag tror stämmer om man talar om folk som tar aas och har möjlighet att utvecklas en längre tid. Om jag efter 15 års tränande skulle försöka få nån slags utveckling så skulle jag helt enkelt periodvis försöka satsa satsa på nåt styrkemoment eller helt enkekt priorisera vissa muskelgrupper under perioder
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-14, 11:56   #56
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Jag stod stilla ett par år tills jag inspirerad av @termy började med mikroökningar för 1-2 år sedan. Det innebar även ökad motivation. Sammanföll lustigt nog med en bulk några månader före där jag gick från 84 till 90 kg, 190cm lång.
Kosten sköter jag halvdant som vanligt. Håller inte jättebra koll på forna PB men ökar jämnt och fint, vilket räcker för mig. 40 år gammal.

Senast redigerad av d1anny2 den 2020-09-14 klockan 12:00.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-17, 07:55   #57
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Jag stod stilla ett par år tills jag inspirerad av @termy började med mikroökningar för 1-2 år sedan. Det innebar även ökad motivation. Sammanföll lustigt nog med en bulk några månader före där jag gick från 84 till 90 kg, 190cm lång.
Kosten sköter jag halvdant som vanligt. Håller inte jättebra koll på forna PB men ökar jämnt och fint, vilket räcker för mig. 40 år gammal.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-17, 07:58   #58
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Vad är mikroökningar? Det låter som vad jag sysslat med det senaste året.. dvs ökat mikroskopiskt lite ..
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-17, 08:06   #59
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Vad är mikroökningar? Det låter som vad jag sysslat med det senaste året.. dvs ökat mikroskopiskt lite ..
Vem det var som började med det vet jag inte, men det återfinns väl här och där i olika system? T.ex. Mark Rippetoe skriver en del om det i sina artiklar. Tanken så som jag har applicerat den i alla fall är ju att öka i så stora eller små steg som man kan på varje pass man kör. Om det nu är 1kg, 0.25kg eller någonstans däremellan beror ju på hur stora muskler det är som jobbar.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-24, 12:58   #60
Carlo Fatface
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 159
Jag höll styrkan rätt bra till säg;42 ungefär.Där blev en tydlig försvagning,gick inte att komma tillbaka genom att äta lite mer,träna lite hårdare,som tidigare.

Fysiken o formen hölls dock bra och ganska intakt.

Nästa riktiga setback kom runt 46,svårare att hålla formen trots att jag successivt äter bättre och bättre.Mkt mindre processat,köpmat,skräp etc och mer och mer grönsaker(mindre kal).

Styrkan gått stadigt nedåt såklart.Inga större problem att förlika mig med det dock! Det är vad det är,det suger att bli äldre..

Märker att många gamla dopade gymrävar har svårare med det,de flesta har helt sonika lagt ner och blivit feta & skalliga.
Carlo Fatface är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)