Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-08-22, 13:28   #1
Korvil
Registered User
 
Reg.datum: May 2019
Inlägg: 113
Är ethylestrar skadligt?

Hej.

En gång i tiden tog jag mycket EAA men så visade det sig att de billiga produkterna trots allt hade aminosyror från fjädrar så då ville jag inte ta det längre. Jag köpte ett fyrtiotal burkar ALRi HumaPro som höll på att gå ut för halva priset och fick en massa essentiella aminosyror i ethyletsterform. Varför de var det vet jag inte och nu verkar de ju inte vara det längre men så var det då i alla fall. Jag vet ju även att kreatin fanns i sådan form.

Är det skadligt? Blir det alkohol i kroppen?

På 6 gram EAA i EE-form kanske man inte tycker det spelar så stor roll men det var väl rätt vanligt med 12 före och 6-12 efter och kanske istället för protein vid andra tillfällen med. (Enligt principen more = better. De är rätt dryga att svälja de där drygt gramtabletterna i kapselform, torra jävlar.)

Jag tänker dels för närheten till ethanol och dels för att de verkar ha ändrat innehållet till bara vanliga aminosyror nu.

Skulle ju såklart kännas så sämst om man drog i sig något som var ohälsosamt vare sig det bara var det självt eller som etanol.

Senast redigerad av Korvil den 2020-08-22 klockan 13:32.
Korvil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-22, 14:02   #2
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Ja. Etylestern blir etanol. Vilket är ren sprit.

Ska vi gissa att en fjärdedel till en tredjedel av det du tar blir sprit.
En lättöl till träningspasset.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-22, 14:29   #3
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Någon annan får räkna. Jag fixar det inte.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-22, 16:15   #4
Korvil
Registered User
 
Reg.datum: May 2019
Inlägg: 113
Metionin: C5H11NO2S = 6*5+1*11+7+8*2+16 = 80
Leucin: C6H13NO2 = 6*6+13+7+8*2 = 72

C2H4 = 6*2+4 = 16

Men om det bildas C2H5OH av det 6*2+1*5+8+1=26

Rimligtvis får man ju räkna om att 6 gram EAA-EE inte är 6 gram EAA.

Fast jag kollade nu på burken hur de skrev och de skrev att 6 var 5.15 gram av det och det var ju inte alls EE utan bara att just leucinet var leucine malate. Så om nu inte den här burken var unik mindes jag väl fel och det unika kanske var att det var malate istället men kanske bara av just leucin.

Kan väl fråga det är det normalt så att de är bundna till / producerar saltsyra istället? Ibland står det ju HCL efteråt?

Hade man snittat 76 för aminosyrorna + 16 = 92 och sedan kollat 26/92 hade det ju gett 28% alkohol ifrån det.
6 gram = 1.68 gram alkohol. Volymprocenten kanske fungerar annorlunda men 1.68/0.035 = 48 så som du säger.

Men jag har visst fel =P. Men bra att veta.

Hade en påse kreatinethylester en gång i tiden med men det var nog bara 100 gram totalt och en tesked per tillfälle så .. Aldrig blivit full på den heller och har inte känt av någon sådan effekt på de här tabletterna och det fick vi ju kanske svar på varför nu =P

Jag undrar hur det är med te och som nämndes nu nyss av grubben indisk ginseng o.s.v. hur tungt det är för kroppen att rensa upp allt sådant där (säg om det hade varit rosenrot eller som jag har hemma nu nypon och astaxanthin och chlorella men jag antar ingen av dem kanske ställer till det, har en påse moringa med men verkar ju vara skit och framförallt smakar det skit så nej tack , nyponen smakar ju bara nypon iaf.) Fast det får jag ta en separat tråd om

Jag borde väl egentligen varit säker på själv att det rimligtvis blev alkohol av det men bäst att fråga

HADE det varit ethylestrar och HADE man tagit 12 gram före och 12 gram efter vore det ju fyra lättöl runt ett pass ..
Då har de väl inte ändrat innehållet och det är samma nu som innan. Eller något.

Senast redigerad av Korvil den 2020-08-22 klockan 16:24.
Korvil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-22, 16:26   #5
Korvil
Registered User
 
Reg.datum: May 2019
Inlägg: 113
Bitter melon extract och green coffee bean extract tillsammans 250 mg är ju inte så oklart som jag tänkte först för står koffeinfritt så inte + koffein med iaf.
Korvil är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)