Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2014-02-26, 21:08   #1
Pöjken
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 21
Nervös inför tävling!

[Inleder tråden med att moderator/admin mer än gärna får flytta tråden om det så skulle behövas, visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden.]

Hejsan!

Jag har kört tyngdlyftning i snart fyra månader och ska göra min första tävling om ca 5 veckor! Jag lyfter inte så tungt ännu, men det är inte det som är problemet!

Jag har alltid en tendens att bli lite skakig i armar och ben när jag ska göra nånting framför en publik. Jag är rädd att jag inte kommer kunna vara stabil nog när jag lyfter och att jag kommer tappa stången eller liknande pga att jag blir skakig i armar och ben.

Vad är era bästa tips för att bli av med denna nervositet? Uppskattar alla svar!
Pöjken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-26, 22:37   #2
2scoop
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 189
Sätta igång musik i lurarna precis innan man ska prestera
2scoop är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-26, 22:39   #3
mela
#curl4lajf
 
melas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 13 880
Jag blir också skakig och darrig av att stå inför folk men klarade av att tävla i SL då det baea blev en massa adrenalin som pumpades. Undvik ögonkontakt med publiken bara. Amdad djupt och fokusera på andningen. Så går det bra.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Mela, jag gillar dig.
Citat:
Ursprungligen postat av Nattljus Visa inlägg
Jag älskar henne, så jag vinner
mela är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-26, 22:48   #4
Vunnis
Tunnis
 
Vunniss avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 4 386
Citat:
Ursprungligen postat av mela Visa inlägg
Jag blir också skakig och darrig av att stå inför folk men klarade av att tävla i SL då det baea blev en massa adrenalin som pumpades. Undvik ögonkontakt med publiken bara. Amdad djupt och fokusera på andningen. Så går det bra.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
Samma här. Jag kan säga ungefär tre ord inför publik, sen är det kört. Lyfta skrot framför folk var inte alls samma sak.
Vunnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-26, 23:20   #5
TimOlsson
Registered User
 
TimOlssons avatar
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 155
Samma som ovanstående, har sjuk ångest att tala inför publik. Men vid tävling så var det bara att kolla längst bak i rummet och fokusera på lyftet så var det inga problem.
TimOlsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-27, 23:32   #6
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Det bästa mot nervositeten är att vara förberedd. Så förberedd som det nu går. Välj en ingångsvikt som du känner dig väldigt trygg med så du absolut sätter första lyftet. Ha en coach som har sett dig lyfta och vet vad du kan. Sedan är det helt normalt att vara nervös. Du kan trösta dig med att publeken på lyftartävlingar inte är så stor.
__________________
STK
Andra bullar
mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-28, 09:53   #7
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
tävla så ofta du kan.

ingen är perfekt i början och första tävlingen bör man vara nervös inför om man är normalt funtad viktiga är att försöka omvandla nervositeten till fokus på lyften.

på lyftartävlingar är ju bara de närmst sörjande i publiken. tyvärr
Så precis som mini skriver så är det inte många
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-28, 12:41   #8
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Kör övningstävlingar på klubben och gå igenom rutinerna innan så att du vet vad som händer. Då slipper sådana saker störa dig och du kan fokusera på det du ska lyfta och inte så mycket annat.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-28, 12:50   #9
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Och, det är ok att vara nervös. Jag blir det fortfarande efter sju år. Det är ju en effekt av att det är något viktigt.
__________________
STK
Andra bullar
mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-28, 14:34   #10
forslund
Registered User
 
forslunds avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 2 314
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Det bästa mot nervositeten är att vara förberedd. Så förberedd som det nu går. Välj en ingångsvikt som du känner dig väldigt trygg med så du absolut sätter första lyftet. Ha en coach som har sett dig lyfta och vet vad du kan. Sedan är det helt normalt att vara nervös. Du kan trösta dig med att publeken på lyftartävlingar inte är så stor.
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Kör övningstävlingar på klubben och gå igenom rutinerna innan så att du vet vad som händer. Då slipper sådana saker störa dig och du kan fokusera på det du ska lyfta och inte så mycket annat.
Dessa två grejer hjälpte mig att klara min första tävling relativt bra.
Hade genomgång veckan innan med en erfaren lyftare som också var med mig under tävlingen och såg till att jag gjorde det jag skulle.
Även två erfarna som hjälpte mig att välja vikter till nästa lyft.

Valde svinlätta ingångsvikter också för att få uppleva det första lyftet utan den ångesten.

Gällande publiken så såg man den inte ens tycker jag och då var det ganska många som kollade på vår omgång. Fäste blicken under huvuddomaren och så zonar jag ut...

Men nervös var jag, som fan. Och resten också, av lukten i toaletterna att döma...
__________________
MP -182 cm Tyngre Classic I 2015
Athletic Fitness 180+ cm SM 2016
forslund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-28, 22:46   #11
collieweed
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 349
Hehehe
collieweed är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)