Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-11-14, 15:36   #376
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Har ni läst Lars Wilderängs "Stjärnklart"-trilogi? Den beskriver bra det scenario ni fruktar.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-15, 11:15   #377
Blomkål
Registered User
 
Blomkåls avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 297
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Hahah du verkar vara en härlig lirare. Får man fråga vad du packat i väskan?
Sovsäck så jag kan sova utan tält, gainer, vitaminer, morfin, gräs, euro, guld, tändare, tändstål, bomull, stormstickor, strumpor, kniv, en liten yxa, pistol, snören, en liten spade, ficklampa, första hjälpen och nål/tråd.

Finns fler grejer jag hade velat ha med men tanken är också att jag ska kunna se hyfsat inkognito ut, som om jag är på väg till gymmet eller så, så väskan är rätt liten och kan användas i fler tillfällen än domedagen. Typ om el snuto vill mig illa så funkar den liksom att gå med på gatan utan att jag ser ut som en lajvare. Det är ju även en perfekt grund till en campinghelg så varför inte. Det skadar mig inte att ha den men sannolikheten att jag ska behöva använda den är jävligt liten. Skulle det bli uppror/statskupp/krig/invasion/inbördeskrig eller liknande så är inte min taktik att fly till skogs och tro att jag ska klara mig. Bästa jag kan göra då är att börja fylla kranvatten i olika behållare, låsa dörrens alla lås, smälla igen grinden och hålla mig undan från fönstren.

Sedan får jag väl sitta och glo, sippa gainer och vänta på att bli räddad. Precis som alla andra

Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Det gäller att hitta medelvägen. Bra att vara förberedd på ett sätt som inte kostar en så mycket om allt flyter på, men som kan vara guld värt om det inte gör det. Sitter också på en väska sedan flera år tillbaka med det allra nödvändigaste packat och klart. Hade kunnat försvinna på under en minut om det hade krävts.
Ja, det låter klokt.

Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Har ni läst Lars Wilderängs "Stjärnklart"-trilogi? Den beskriver bra det scenario ni fruktar.
Försöker mig hålla undan sådant numera, spär bara på oron.
Blomkål är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-15, 12:11   #378
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Har ni läst Lars Wilderängs "Stjärnklart"-trilogi? Den beskriver bra det scenario ni fruktar.
började med den ljudboken men orkade inte med den, var lite småjobbig
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-15, 12:14   #379
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av Blomkål Visa inlägg
Det är alltid bra att vara förberedd för lite olika scenarior men något jag har insett med tiden är att jag också måste vara förberedd för att saker och ting bara flyter på. Jag har exempelvis vattendunkar, lite brustabletter och gainer i garderoben som jag överlever rätt länge på. Sedan jag flyttade hemifrån har jag en rygga packad så att jag kan sticka hemifrån på någon minut. Jag äger också lite ädelmetaller och vapen men har samtidigt majoriteten av mina tillgångar i FIAT-valutor.
Fast det är väl just detta du inte vill göra vid en kris/akut situation? Vid en sådan situation kommer vägarna och alla transporter chockas totalt och det är mer troligt att du fastnar på vägen med människor som är oroliga/förbannade.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-15, 15:30   #380
Blomkål
Registered User
 
Blomkåls avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 297
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Fast det är väl just detta du inte vill göra vid en kris/akut situation? Vid en sådan situation kommer vägarna och alla transporter chockas totalt och det är mer troligt att du fastnar på vägen med människor som är oroliga/förbannade.
Citat:
Ursprungligen postat av Blomkål Visa inlägg
Skulle det bli uppror/statskupp/krig/invasion/inbördeskrig eller liknande så är inte min taktik att fly till skogs och tro att jag ska klara mig. Bästa jag kan göra då är att börja fylla kranvatten i olika behållare, låsa dörrens alla lås, smälla igen grinden och hålla mig undan från fönstren.

Sedan får jag väl sitta och glo, sippa gainer och vänta på att bli räddad. Precis som alla andra
Med det sagt så innehåller väskan sånt jag ändå behöver eller hade velat ha men det är inte prylar jag använder särskilt ofta så den kan lika gärna stå packad. Man vet aldrig när man kan tänkas behöva dra och skulle det vara en mer urban flykt hade jag bara slängt ur överlevnadsprylarna och ersatt det med mer droger och cash.
Blomkål är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-15, 15:37   #381
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av Blomkål Visa inlägg
Med det sagt så innehåller väskan sånt jag ändå behöver eller hade velat ha men det är inte prylar jag använder särskilt ofta så den kan lika gärna stå packad. Man vet aldrig när man kan tänkas behöva dra och skulle det vara en mer urban flykt hade jag bara slängt ur överlevnadsprylarna och ersatt det med mer droger och cash.
Fast vid vilken situation ska du använda väskan till då?

Om elen går?
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-16, 01:33   #382
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Slår ett slag för fondroboten Lysa.

https://lysa.se/

__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-17, 20:19   #383
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 404
Dum fråga ang bolån: hur mycket man måste amortera beror på lånegraden och inkomst. Det gäller väl inte hela tiden? Alltså, när lånegraden sjunker till 50% så upphör väl amorteringskravet, eller?

Siffror
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-17, 20:23   #384
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Dum fråga ang bolån: hur mycket man måste amortera beror på lånegraden och inkomst. Det gäller väl inte hela tiden? Alltså, när lånegraden sjunker till 50% så upphör väl amorteringskravet, eller?

Siffror
Ja och Nej.

Amorteringskravet (https://lagen.nu/prop/2015/16:89) är (om jag fattat det rätt) en lag som ska följas, den dikterar att du ska amortera ner till 50%. Sedan finns det inget stöd i lagen att du måste amortera.

Men banken kan fortfarande kräva att du ska amortera, i enlighet med deras avtal mellan dig och banken.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-17, 20:50   #385
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 404
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Ja och Nej.

Amorteringskravet (https://lagen.nu/prop/2015/16:89) är (om jag fattat det rätt) en lag som ska följas, den dikterar att du ska amortera ner till 50%. Sedan finns det inget stöd i lagen att du måste amortera.

Men banken kan fortfarande kräva att du ska amortera, i enlighet med deras avtal mellan dig och banken.
Summa summarum, amorteringskravet upphör när lånegraden nått 50%, eller? Frågan berörde inte lag-eller-inte eller bankspecifik policy.
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-17, 20:55   #386
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Summa summarum, amorteringskravet upphör när lånegraden nått 50%, eller? Frågan berörde inte lag-eller-inte eller bankspecifik policy.
Ja, typ. Din skuldkvot måste ner med.

__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-18, 00:37   #387
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 404
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Ja, typ. Din skuldkvot måste ner med.
Yes. Var fick du tag på bilden förresten, fi.se yes men mer då?

Jag förstår inte riktigt y-axeln, hur i perkele kan skuldkvot vara så hög för så många? "totalt bolån/bruttoinkomst" står det, ok låt oss räkna helt galet säg 50 mille på 30k, 5e7 / (12 * 3e4) = 138, jomen det låter absolut rimligt att så många gula prickar ligger över 200, ok... Nej men, vad pågår där? De flesta torde ligga en bra bit under 50 i skuldkvot, n'est-ce pas?
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-18, 05:21   #388
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Citat:
Ursprungligen postat av Blomkål Visa inlägg
Sovsäck så jag kan sova utan tält, gainer, vitaminer, morfin, gräs, euro, guld, tändare, tändstål, bomull, stormstickor, strumpor, kniv, en liten yxa, pistol, snören, en liten spade, ficklampa, första hjälpen och nål/tråd.
Svårt att se att du ska ha nån nytta av detta, förutom sovsäcken.

Jag menar snöre och nål/tråd när solklart ett liggunderlag och skithuspapper är viktigare. Spaden är ju till för att gräva en skitgrop.

Du får nog tänka om lite om du ändå ska ha nån nytta av väskan.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-18, 06:22   #389
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Yes. Var fick du tag på bilden förresten, fi.se yes men mer då?

Jag förstår inte riktigt y-axeln, hur i perkele kan skuldkvot vara så hög för så många? "totalt bolån/bruttoinkomst" står det, ok låt oss räkna helt galet säg 50 mille på 30k, 5e7 / (12 * 3e4) = 138, jomen det låter absolut rimligt att så många gula prickar ligger över 200, ok... Nej men, vad pågår där? De flesta torde ligga en bra bit under 50 i skuldkvot, n'est-ce pas?
Skuldkvoten lär väl vara uttryckt i %.
(1 mille i lån på 1 mille i årsinkomst =100)
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-18, 07:08   #390
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Yes. Var fick du tag på bilden förresten, fi.se yes men mer då?

Jag förstår inte riktigt y-axeln, hur i perkele kan skuldkvot vara så hög för så många? "totalt bolån/bruttoinkomst" står det, ok låt oss räkna helt galet säg 50 mille på 30k, 5e7 / (12 * 3e4) = 138, jomen det låter absolut rimligt att så många gula prickar ligger över 200, ok... Nej men, vad pågår där? De flesta torde ligga en bra bit under 50 i skuldkvot, n'est-ce pas?
Varför tror du det borde ligga under 50?

Varenda tjomme har ju använt bostadsbankomaten, tyvärr oftast inte för att fullt ut rusta upp bostadens standard utan mycket har spillt över på privatkonsumtion, vilket är riktigt hjärndött
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)