Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-11-28, 09:14   #22741
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 009
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Ja, hans dröm var väl helt enkelt inte realistisk för fem öre.

En annan snubbe har ju i sin bio att han sedan 1977 har sprungit 15-20 miles(24-32 km) varje dag. Man har väldigt svårt att tro det men hans veckosnitt för 2018 var 26 mil(26/7=3,7 mil) och hittills 2019 är det 25 mil(25/7=3,5 mil). Så fruktansvärt jävla udda
Jag hade en kollega som joggade 12km till jobbet på morgonen och rätt ofta 12km hem igen om inget speciellt skulle göras efter jobbet den dagen. Tog tydligen runt timmen per riktning, så det går ju minst 2h per dag till det + duschtid och ombyte. Men visst, lägger man ihop mångas totala träningstid med deras arbetspendlingstid så är väl många uppe i den tidsåtgången ändå kan jag tänka.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-28, 10:18   #22742
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Jag hade en kollega som joggade 12km till jobbet på morgonen och rätt ofta 12km hem igen om inget speciellt skulle göras efter jobbet den dagen. Tog tydligen runt timmen per riktning, så det går ju minst 2h per dag till det + duschtid och ombyte. Men visst, lägger man ihop mångas totala träningstid med deras arbetspendlingstid så är väl många uppe i den tidsåtgången ändå kan jag tänka.
Kanske, men det är inte många som är uppe i den mängden km/tid ren löpning. Han springer sannolikt betydligt mer än världseliten inom marathon och ultralöpning. För vi ska ha i åtanke att de där 25-26 milen är ett SNITT över 52 veckor, det skulle han nästan kunna vara unik med. 25-26 mil är knappt eliten uppe i under sina hårdaste träningsperioder.

Roade mig med att kolla tiden också, ett snitt på 35 h/vecka under 2018. Snitt på 5 h/dag. Fan, nu börjar jag nästan tro att han bullshittar. Låter helt otroligt.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-28, 13:47   #22743
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Kanske, men det är inte många som är uppe i den mängden km/tid ren löpning. Han springer sannolikt betydligt mer än världseliten inom marathon och ultralöpning. För vi ska ha i åtanke att de där 25-26 milen är ett SNITT över 52 veckor, det skulle han nästan kunna vara unik med. 25-26 mil är knappt eliten uppe i under sina hårdaste träningsperioder.

Roade mig med att kolla tiden också, ett snitt på 35 h/vecka under 2018. Snitt på 5 h/dag. Fan, nu börjar jag nästan tro att han bullshittar. Låter helt otroligt.
Är allting verkligen löpning då? Det kanske är några mil cykling inräknat nånstans.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-28, 13:53   #22744
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Är allting verkligen löpning då? Det kanske är några mil cykling inräknat nånstans.
Allt är löpning Jag kommenterade en av hans aktiviteter och frågade hur i helvete han kan snitta 5 h/dag över ett år.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-28, 15:49   #22745
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Roade mig med att kolla tiden också, ett snitt på 35 h/vecka under 2018. Snitt på 5 h/dag. Fan, nu börjar jag nästan tro att han bullshittar. Låter helt otroligt.
5h per dag låter väl inte så otroligt? Tex en mara om dagen i ett år är väl lite av en standardgrej för folk som vill sticka ut. Vad håller han för fart?
__________________
Mr. Dad-bod

Senast redigerad av Wain den 2019-11-28 klockan 15:52.
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-28, 16:03   #22746
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
5h per dag låter väl inte så otroligt? Tex en mara om dagen i ett år är väl lite av en standardgrej för folk som vill sticka ut. Vad håller han för fart?
Jo, det gör det. Framförallt om man har gjort det sedan 1977 samt har ett jobb. Tyvärr kan jag bara se 2018 och 2019's data i Strava och då är det 5 respektive 5,3 h/dag i snitt. Har han inget jobb eller jobbar väldigt lite blir det lättare att förstå men för mig med mitt 8-17 jobb så blir det svårt att ta in

2018 var hans snittempo över hela året 8 min/km.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-28, 16:36   #22747
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
För att 4mil om dagen ska vara möjligt under flera decenier så måste det ju också vara så att den mängden är uppbyggande, och inte bara sliter ned kroppen. Om det faktiskt är så att den snubben klarar av att absorbera den mängden löpning så lär han ju tillhöra en väldigt liten skara som faktiskt kan greja 175miles/vecka år ut och år in.

100-150miles/vecka är väl ungefär vad världseliten i maraton håller sig kring, och vissa kanske kommer upp i 200miles riktiga mastodontveckor. Nu springer ju dessa inte allt detta i återhämtningstempo så de skulle kanske kunna springa mer. Men å andra sidan har de ju också vissa veckor då de springer mindre än detta. Sage Canaday loggar ju all sin löpning på Strava, och jag tror hans längsta veckor ligger runt 175miles, men ingen längre än så under det senaste året.

Dean Karnazes kanske främsta "claim to fame" var väl att han sprang 50 maror i 50 delstater på 50 dagar. Detta är det nog fler som gjort, men det är ju ändå såpass spektakulärt att han kunde skriva en storsäljande bok om det. Själv kan jag tycka att det var ännu coolare att han beställde hämtpizza till nån random vägkorsning ute på vishan då han var ute på långpass. När budkillen kom med pizzan så ska han ha betalat, rullat ihop pizan och fortsatt springa tuggandes på sin pizzarulle. Jag skulle så gärna vilja se reaktionen på pizzabudet.

Hur som helst tror jag att jag landar i att det är möjligt att tillgodogöra sig 40k/per dag under rätt lång tid (om man har turen att tillhöra den lilla percentilen som kan klara den mängden utan att bli nedbruten). Att göra det varje dag sedan 1977 låter som att det kanske finns en teoretisk möjlighet att det har hänt. Men jag skulle sätta varenda öre jag någonsin ägt på att det inte stämmer. Det lär finnas flera dagar där han inte gjort det. Det lär också finnas veckor och månader där han inte nått upp till snittet.

Jag skulle dock inte säga att detta nödvändigtvis betyder att han snackar skit. Ifall han faktiskt springer två mil till och från jobbet varje dag då han jobbar, och inte är sjuk. Så är det ju faktiskt rätt rimligt att man säger att man springer 4mil om dagen varje dag. Det är ju ganska mycket omständigare att vara petnoga och berätta att man missat en dag i september och att han var på semester i maj och då missade ett par dagar.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-28, 20:56   #22748
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Annars kan man ju kanske göra ett maraton om dagen på detta sätt...

svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-29, 03:58   #22749
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Passade på att klicka hem en 235 för 1690. Bra pris känns det som.

Passade på när jag flaskmatade ungen 03:45

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-29, 23:11   #22750
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Passade på att klicka hem en 235 för 1690. Bra pris känns det som.

Passade på när jag flaskmatade ungen 03:45

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Haha, classic! Jag gjorde många ”intressanta” inköp när jag ammade på nätterna, rätt så bra för min ekonomi att den tiden är över nu
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-30, 07:09   #22751
klutsch
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2017
Inlägg: 14
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Passade på att klicka hem en 235 för 1690. Bra pris känns det som.

Passade på när jag flaskmatade ungen 03:45

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Hehe, köpte en Garmin Instinct på samma manér denna vecka. Flaskmata och shoppa. När de sa att barn är dyra i drift trodde jag inte att de menade att det var den egna konsumtionen sköt i höjden...
__________________
Mor åt gröt, far åt helvete
klutsch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-30, 11:56   #22752
te1on
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 219
Jag kör all löpträning på morgonen, inklusive långpass 30km+.
Aldrig frukost innan utan bara gels under långpassen.
Gillar inte att springa med mat i magen.
Men när det är dags för att springa maraton och man vill starta med fulla glykogendepåer.
Skulle man då kunna dricka gainer istället för att äta ? Vad tror ni om det ?
Kommer välja lopp som startar runt 8:30-9:00
te1on är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-30, 14:36   #22753
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av te1on Visa inlägg
Jag kör all löpträning på morgonen, inklusive långpass 30km+.
Aldrig frukost innan utan bara gels under långpassen.
Gillar inte att springa med mat i magen.
Men när det är dags för att springa maraton och man vill starta med fulla glykogendepåer.
Skulle man då kunna dricka gainer istället för att äta ? Vad tror ni om det ?
Kommer välja lopp som startar runt 8:30-9:00
Du menar att dricka gainer innan tävlingen istället för att käka mat?

Hurpass nära inpå din löpning kan du tänka dig att käka en tallrik gröt utan att det irriterar dig?

Jag skulle tro att de flesta försöker undvika att käka nåt under de tre närmsta timmarna inpå tävling, och att det man äter till frukost inte är nåt mastigt, utan nåt som hinner gå ur magsäcken rätt snabbt.

Dina energidepåer ska du ju ha fyllt upp med mat dagarna innan tävlingen. Så frukosten är ju inte superviktig. Förutom att du såklart vill se till att du inte gör av med en massa inlagrat glykogen timmarna innan loppet.

Så huvudsaken är väl att du trycker i dig några hundra kcal några timmar innan, och att dessa kalorier gärna är av den lite långsammare naturen så du faktiskt står dig en bit in på loppet.

Så ifall din gainer uppfyller detta och beter sig ungefär som en tallrik gröt och inte är jobbigt för magen att processa (helst inte mjölk om man är lite känslig för detta i kombination med löpning). Men å andra sidan har jag lite svårt att riktigt se vitsen med gainern isåfall, eftersom ju gröten (eller vad man nu tuggat i sig) ska vara en bra bit genom tunntarmen och till största delen upplöst då det är dags för start. Om du är rädd för att behöva kuta ut i buskarna halvvägs genom loppet pga mat i magen, så borde ju gainern ge lika mycket problem då. Den ska ju också ligga där och skvalpa.

Men jag tror inte det borde vara några större problem med att köra så som du beskrev. Det ska väl vara ifall magen blir irriterad för att den gått på tomgång och bara fått sötsliskig dricka och gel under lång tid då. Men det kanske inte är nån issue för dig.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-30, 18:38   #22754
te1on
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 219
Tack för svaret svenbanan.
Får testa lite olika upplägg innan.
Problemet tycker jag är att har jag börjat äta så förväntar sig kroppen mer mat hela tiden.
Innan dagen första mål blir jag nästan aldrig hungrig. Kan gå länge utan mat, men bara jag äter nåt så känns det som att jag blir hungrig hela tiden.
Efter en rejäl frukost är jag snabbt hungrig igen men äter jag inget kommer inte de hungerskänslorna
te1on är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-01, 10:33   #22755
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Annars kan man ju kanske göra ett maraton om dagen på detta sätt...

Faan vad jag är efter, gick precis hit för att tipsa om den där :p
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)