Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-11-27, 10:42   #22726
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Nästa fråga... Det får bli en pulsklocka på black friday. Jag har spanat på Suunto 9 och Garmin 235. Vilken bör jag välja?

Suunto finns för 3k nu. Bra rea men fortfarande mycket dyrare än garmin som kostar 2k utan rea.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Fundera över vad du ska ha klockan till. Jag har inget ont att säga om 235:an mer än att batteriet pushar gränsen nu när jag kör längre och längre lopp. 7 h och 14 min fixade den uppenbarligen men på Ultravasans +9 h blir det nog verkligen på gränsen. Gör dock dessa grejer så pass sällan att jag nog inte byter klocka bara för att få en mer ultraloppsanpassad.

Annars så är den lättmanövrerad och har de funktioner som jag vill ha. Jag är en enkel man och vid 95 % av användningstillfällena så har jag time, distance och avg pace på skärmen där jag snabbt kan växla till en annan skärm där jag även ser lap pace. Det är oftast allt jag behöver. Har testat Garmins race-app en gång och den fungerade mycket bra. Ser man ett stort värde i att kunna lägga in rutter att följa på klockan så finns det bättre urverk.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-27, 13:12   #22727
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Jag klickade hem ett par Salomon Agile Warm Tights

Blir säkert bättre än understället.


Nästa fråga... Det får bli en pulsklocka på black friday. Jag har spanat på Suunto 9 och Garmin 235. Vilken bör jag välja?

Suunto finns för 3k nu. Bra rea men fortfarande mycket dyrare än garmin som kostar 2k utan rea.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Fundera över vad du ska ha klockan till. Jag har inget ont att säga om 235:an mer än att batteriet pushar gränsen nu när jag kör längre och längre lopp. 7 h och 14 min fixade den uppenbarligen men på Ultravasans +9 h blir det nog verkligen på gränsen. Gör dock dessa grejer så pass sällan att jag nog inte byter klocka bara för att få en mer ultraloppsanpassad.

Annars så är den lättmanövrerad och har de funktioner som jag vill ha. Jag är en enkel man och vid 95 % av användningstillfällena så har jag time, distance och avg pace på skärmen där jag snabbt kan växla till en annan skärm där jag även ser lap pace. Det är oftast allt jag behöver. Har testat Garmins race-app en gång och den fungerade mycket bra. Ser man ett stort värde i att kunna lägga in rutter att följa på klockan så finns det bättre urverk.
Jag köpte ju en ny Garmin för ngn månad sen efter att min gamla trotjänare 310 XT börjat visa rejäla ålderstecken med sina 10 år på nacken. Tänkte att jag behöver ju bara den allra enklaste modellen så jag köpte FR 45 för 1700 kr. Visade sig att den också hade det mesta av den senaste gällande hälsodata etc. Har varit tämligen ointresserad av detta men tyckte det var ganska intressant när man fick pulsdata dygnet runt, stressnivåer, sömndata etc. Pulsmätaren vid handleden funkar också väldigt bra tycker jag. Tekniken är ju numera mycket bättre enligt de tester jag läst.

Grejen är att om jag ska ha klockan dygnet runt (vilket ju inte var tänkt vid inköpstillfället...) skulle jag vilja ha en snyggare klocka. Så i efter hand hade jag köpt dyra Fenix 6X. Tycker urtavlan på FR 45 är lite liten också men det beror nog mest på min numera usla syn...

Senast redigerad av Macroman den 2019-11-27 klockan 13:13.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-27, 13:17   #22728
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg

Grejen är att om jag ska ha klockan dygnet runt (vilket ju inte var tänkt vid inköpstillfället...) skulle jag vilja ha en snyggare klocka. Så i efter hand hade jag köpt dyra Fenix 6X. Tycker urtavlan på FR 45 är lite liten också men det beror nog mest på min numera usla syn...
Icke att underskatta. Jag har på mig min hela tiden med enda undantag ibland när jag ska på partaj.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-27, 13:29   #22729
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 011
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Vid såna tillfällen är det guld att ha småbarn hemma. Massor av bra krämer och salvor finns att tillgå

Inotynol är en vinnare mot skav.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Jag har alltid Idomin hemma då jag sommartid ofta får infanterield vid längre. Marcher
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-27, 14:04   #22730
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Icke att underskatta. Jag har på mig min hela tiden med enda undantag ibland när jag ska på partaj.
Får erkänna att det är en av anledningarna till att suunto 9 lockar. Det, batteritiden och att den är starkt rabbaterad lockar.

Har andra klockor till vardags. Vill inte vara förknippad som en träningsnörd. Men det skadar ju inte om den är snygg.

Ska kolla vad det dyker upp för erbjudanden imorgon.




Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-27, 14:06   #22731
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Vet inte om ni minns men jag fascinerades ju över vissa personers livsval som jag hittade på de månatliga distansutmaningarna på Strava. Gjorde en update och gick in och kollade på han som skulle "springa" 1000 mil på 100 dagar och såg att han var mitt i en rage quit från Strava då han var trött på folk som tycker att han mestadels går. Han babblade också en del om "flagging" och det är det som jag undrar över. Har folk flaggat hans aktiviteter för att liksom påkalla Stravas uppmärksamhet om att han inte springer utan går eller har han flaggat sina egna aktiviteter? Har inte koll på funktionen. När flaggar man något? Är det en dålig grej?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-27, 14:42   #22732
Bigass
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 61
Man flaggar en aktivitet om man med god grund misstänker att utövaren har fuskat tex åkt bil för att klara utmaning/ta KOM. Då är det upp till utövaren att motbevisa detta annars försvinner aktiviteten från alla segment och ladderboards. Antagligen gör folk det för att jävlas med honom eller så är han en fraud. Man kan dock inte flagga riskfritt utan missbrukar man funktionen stängs kontot ned.
Bigass är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-27, 14:51   #22733
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Bigass Visa inlägg
Man flaggar en aktivitet om man med god grund misstänker att utövaren har fuskat tex åkt bil för att klara utmaning/ta KOM. Då är det upp till utövaren att motbevisa detta annars försvinner aktiviteten från alla segment och ladderboards. Antagligen gör folk det för att jävlas med honom eller så är han en fraud. Man kan dock inte flagga riskfritt utan missbrukar man funktionen stängs kontot ned.
Då är jag med. Då har de flaggat honom för att de inte tycker att han hör hemma i Strava Running Distance Challenge. Det är väl ändå rimligt då han verkar gå flera av sina pass.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-27, 14:59   #22734
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Angående klockdiskussionen så var jag mkt nöjd med min Garmin 235 som tyvärr fick en spricka i skärmen, läckte in vatten och dog. Nu har jag en Fenix 5S Sapphire Rose Gold som jag avgudar Just safirglaset ville jag åt pga erfarenheten med föregående klocka och så är den ju svinsnygg också. Min make köpte en Garmin 245 Music på mässan inför NYC marathon och trots att han är Sveriges minst strukturerade löpare så har han tack vare klockan nu börjat intressera sig så smått för sånt som statistik och intervallpass. Jag har egentligen bara gott att säga om Garmin - tycker att både mjukvara och hårdvara är stabila och de utvecklar appen på ett trevligt sätt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-27, 15:17   #22735
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 011
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Då är jag med. Då har de flaggat honom för att de inte tycker att han hör hemma i Strava Running Distance Challenge. Det är väl ändå rimligt då han verkar gå flera av sina pass.
Spelar nog mindre roll, då jag skulle säga att gå tusen mil på 100 dagar är snudd på omöjligt, springa är sjukt svårt men kan gå. Säker på att det inte var miles?

Går man med 5km i timmen måste man gå 20h per dag i 100 dar för att klara utmaningen.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-27, 15:19   #22736
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Då är jag med. Då har de flaggat honom för att de inte tycker att han hör hemma i Strava Running Distance Challenge. Det är väl ändå rimligt då han verkar gå flera av sina pass.
Om det är fallet tycker jag det låter löjligt. I mina ögon är gång samma sak som löpning, bara långsammare. Världseliten i bergiga långlopp går ju vissa partier av banorna ibland. Ifall man ska hålla på och "diska" löpare för att de går så kommer man aldrig någonsin få korrekta resultatlistor, eftersom detta obönhörligen kommer leda till en diskussion om hur stor andel av sträckan man isåfall får prommenera och det ändå ska räknas som löpning.

Får börja dela ut separata diplom, med en brasklapp om för stor andel gång, till alla som tar sig i mål på över 5h på maraton.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-27, 15:30   #22737
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Spelar nog mindre roll, då jag skulle säga att gå tusen mil på 100 dagar är snudd på omöjligt, springa är sjukt svårt men kan gå. Säker på att det inte var miles?

Går man med 5km i timmen måste man gå 20h per dag i 100 dar för att klara utmaningen.
Säger inte att han lyckas men det är hans dröm: "Big Dream To Run 10000 Km's in 100 Days.". Huvudmålet är att ta sig så långt som möjligt på 100 dagar. Kollade hans "last 4 weeks" på Strava och där är hans snitt sex mil/dag så nej, det var nog omöjligt även för honom.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-27, 15:37   #22738
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Spelar nog mindre roll, då jag skulle säga att gå tusen mil på 100 dagar är snudd på omöjligt, springa är sjukt svårt men kan gå. Säker på att det inte var miles?

Går man med 5km i timmen måste man gå 20h per dag i 100 dar för att klara utmaningen.
Ifall man prommenerar i 9min/km tempo så är man väl precis på gränsen till "powerwalk" skulle jag säga. Då hinner man 6,5km på en timme. Håller man det tempot så behöver man knata i 15h per dag.

Så ifall man vill hinna käka mat, gå på toa, tejpa fötterna och dylikt så lär man behöva rappa på en aning.

8min/km borde räknas som ett rätt högt tempo ifall man går. Då behöver man tugga på i 13h varje dag för att greja de tio milen.

Ifall man springer istället så tror jag det kanske är möjligt. Det är ungefär det tempot de hållit då de sprungit tvärs över USA på rekordtid. 2-3 maror om dagen i snitt tror jag. Dock är ju detta "bara" 3000mi, dvs ungefär 500mil. Så man får hålla igång dubbelt så länge.

Undrar om tummregeln om 15s långsammare per kilometer om man dubblar distansen fortfarande är applicerbar då man dubblar från 500mil till 1000mil?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-27, 15:42   #22739
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
In the fall of 2008, he attempted to break the world record for a trans-American crossing (currently held by Pete Kostelnick [5]) and completed a 3,063.2-mile run from San Francisco to New York in 52.5 days, equal to 117 marathons, or two marathons plus a 10K each day. Ulrich succeeded in setting new Masters and Grand Masters records and recorded the third fastest crossing of the United States on foot.[6] The effort, which included many injuries and obstacles, was chronicled in the 2010 movie, Running America.
https://en.wikipedia.org/wiki/Marshall_Ulrich

Om Ulrich bara lyckades hålla 9,5mil per dag i 52 dagar så kan vi fastslå att 10mil per dag i 100 dagar är inte bara praktiskt utan även teoretiskt omöjligt.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-27, 15:55   #22740
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
https://en.wikipedia.org/wiki/Marshall_Ulrich

Om Ulrich bara lyckades hålla 9,5mil per dag i 52 dagar så kan vi fastslå att 10mil per dag i 100 dagar är inte bara praktiskt utan även teoretiskt omöjligt.
Ja, hans dröm var väl helt enkelt inte realistisk för fem öre.

En annan snubbe har ju i sin bio att han sedan 1977 har sprungit 15-20 miles(24-32 km) varje dag. Man har väldigt svårt att tro det men hans veckosnitt för 2018 var 26 mil(26/7=3,7 mil) och hittills 2019 är det 25 mil(25/7=3,5 mil). Så fruktansvärt jävla udda
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)