Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-11-26, 12:42   #22711
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Jag har en enkel variant med AA batterier. Funkar fint att springa och cykla med. Använder den också hemma på gården. När man ska hämta ved och såna saker. Fyller helt klart sin funktion och batterierna håller faktiskt ganska länge.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Typ vad jag tänker ha den till, exakt. Den ja länkade från Jula hade dåliga recensioner, blev brännande varm och var otymplig att ha på skallen. Råkar du veta var du köpte din eller vad den heter?
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-26, 14:10   #22712
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Gällande pannlampa. Har ju hört att Lumonite Compass R ska vara the shit. Men vet inte om jag pallar lägga 1500 kr på en pannlampa som kommer användas typ 3-4 gånger i månaden 4 månader om året. Någon som kommit undan med en billigare som är bekväm att ha på sig och gör jobbet?

Tex denna: https://www.komplett.se/product/1006...en-rechargable
630 lumen, Lumonite sägs ju ha 1200 eller vad det är. Behöver man alla lumen?

Eller ännu hellre denna: https://www.jula.se/catalog/fritid/c...B&gclsrc=aw.ds

1500 lumen.
Jag har Petzl Reactic+ som nu verkar kosta runt 1000:- Den har motsvarande stats som den lampan du länkade, men är mycket dyrare.

Den är helt klart ljusstark nog för att springa i skogen mitt i natten utan problem, så det borde du också kunna göra med den lampan. Dock är det ju inte enbart ljusstyrka som avgör hurpass bra detta funkar, utan även hur ljuskonerna ser ut. Min erfarenhet är att det dels behövs en smal riktad kägla som lyser upp långt framför om man är på en väg eller stig. Men för att det ska funka om man är på en lite stig i en mörk skog så behövs det också en väldigt vid kägla som lyser upp runt om kring. Har man inte det blir det väldigt irriterande och skarpa skuggor. Man behöver alltså bägge käglorna samtidigt. Många billiga lampor har bara en av varianterna (åt gången). Leta recensioner på nätet eller demonstrationsvideos där man kan se hur lampan ifråga beter sig.

Ifall man enbart ska springa på dåligt upplysta vägar kan man klara sig med mycket sämre ljusstyrka och hur käglorna ser ut är inte heller viktigt.

Lampan du länkade vägde dock 195g jämfört med 115g för min Reactik+ vilket kanske kan vara ett problem. Om lampan skumpar runt på skallen kan man ju tröttna rätt snabbt. Nu har ju "din" lampa en sådan rem tvärs över huvudet, så den kanske inte skumpar av den anledningen. Men den är ganska tung. Kan vara nåt att ha i åtanke om man gör jämförelser.

Batteritiden verkar helt okej, men det är ju svårt att veta hur den faktiskt funkar i verkligheten. Ganska ofta anges det glädjesiffror och "best case scenario" i dessa batteritider. Svårt att veta innan man provat. Det som är positivt är att den har ett helt vanligt utbytbart liriumbatteri. Vilket gör att du enkelt kan ha ett extra batteri med i fickan ifall du ska ut på långtur och är osäker på om lampan räcker hela vägen.

Överlag tycker jag den verkar såpass billig att den nog är värd en chansning. Det lär ju vara nån detalj i den som gör att den inte kostar det tredubbla. Troligen är några komponenter i den av lite lägre kvalitet. Men den är som sagt såpass billig att den nog är prisvärd även om det kanske visar sig att det inte är en lampa du skulle våga chansa på att ha med dig ifall du skulle ge dig ut på en natthajk genom oländig terräng.

https://www.outnorth.se/petzl/reactik-50241#Rd


EDIT: Nåt att hålla i åtanke kan vara hur länge batterierna håller laddningen då lampan är avstängd. Min Reactik laddar ur sig på ett par veckor, vilket är otroligt irriterande. Ifall man tar loss batteriet (vilket är superenkelt) så håller den dock laddningen i flera månader.

Senast redigerad av svenbanan den 2019-11-26 klockan 14:14.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-26, 14:17   #22713
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Jag har en enkel variant med AA batterier. Funkar fint att springa och cykla med. Använder den också hemma på gården. När man ska hämta ved och såna saker. Fyller helt klart sin funktion och batterierna håller faktiskt ganska länge.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Största problemet med sådana lampor är väl att ljusstyrkan avtar när batteriet blir mer urladdat, eftersom sådana batterier beter sig på ett annat sätt än litiumbatterier. Beroende på hur man använder dem kan ju detta vara irriterande.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-26, 16:19   #22714
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Typ vad jag tänker ha den till, exakt. Den ja länkade från Jula hade dåliga recensioner, blev brännande varm och var otymplig att ha på skallen. Råkar du veta var du köpte din eller vad den heter?
Jag har en Petzl Nao+ som jag trivs med, den är mycket dyrare än det du efterfrågar. Vill dock slå ett slag för pannlampor som laddas via USB, det är förbannat smidigt. Argumentet emot är ju att om du har batterier så är du teoretiskt lite tryggare i.o.m. att du alltid kan ha med extra batterier när du springer utifall att lampan skulle dö. Min upplevelse är dock att det är en fördel som är försumbar och inte väger upp det sköna med med att slippa batterierna.

Så överväg en USB-laddningsbar lampa, det är mitt tips.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-26, 16:28   #22715
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Typ vad jag tänker ha den till, exakt. Den ja länkade från Jula hade dåliga recensioner, blev brännande varm och var otymplig att ha på skallen. Råkar du veta var du köpte din eller vad den heter?
Ptxpro headlight står det på lampan

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-26, 17:12   #22716
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag har en Petzl Nao+ som jag trivs med, den är mycket dyrare än det du efterfrågar. Vill dock slå ett slag för pannlampor som laddas via USB, det är förbannat smidigt. Argumentet emot är ju att om du har batterier så är du teoretiskt lite tryggare i.o.m. att du alltid kan ha med extra batterier när du springer utifall att lampan skulle dö. Min upplevelse är dock att det är en fördel som är försumbar och inte väger upp det sköna med med att slippa batterierna.

Så överväg en USB-laddningsbar lampa, det är mitt tips.
Den lampan han länkade till är litiumjon och laddbar med usb. Men det är alltså ett standardbatteri (fast litiumjon då och inte AA eller AAA), så han kan köpa en hel hög lösa litiumbatterier och ha i reserv, och ladda de allihopa via USB.

Min Petzl Reactic+ (och troligen din Nao) använder ju speciella batterier som inte är av standardmått. Men i övrigt är det kanske ingen större skillnad på betteriprestandan på dessa batterier jämfört med standardbatterier. Sen är ju såklart inte alla batterier som följer standarden likvärdiga. Men det finns ju säkert någon som tillverkar lika bra batterier som Petzls egna fast i standradformat. Petzl tillverkar ju inte batterier själva utan köper väl rimligen den teknologin.

Till min Reactic+ kan man köpa en insats som passar där det vanliga batteriet sitter. I denna insats kan man sätta 3st AAA batterier och använda istället. Då kommer dock batteritiden inte bli lika bra, och dessutom tror jag inte lampan kommer upp i full ljusstyrka heller. Och så kommer den såklart bli ljussvagare då batterierna börjar bli halvt urladdade. Men det finns i alla fall möjligheten att ha med sig lite extrabatterier ifall man är ute på nån campingtur.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-26, 17:16   #22717
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Det var väl nån som länkade en rätt intressant lampa här i sommras. Jag kan inte minnas vad den lampan hette tyvärr. Har för mig det fanns en del intressanta specifikationer på den lampan, varav det faktum att den använde standardbatterier var en.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-26, 17:19   #22718
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
150:- kostar ett sådant batteri som pannlampan från komplett.se
Borde gå att hitta billigare (och kanske bättre) på andra sajter. Jag kollade på första bästa nu.

https://www.clasohlson.com/se/Litium...8650/p/36-6374
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-26, 17:38   #22719
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Jag behöver också tips på thights. Nu springer jag i underställ och överdragskläder. Men långkalsongerna sitter ganska löst. Bättre med thights då gissar jag.

Kan man ta vad som helst eller har ni några favoriter?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-26, 17:50   #22720
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Jag behöver också tips på thights. Nu springer jag i underställ och överdragskläder. Men långkalsongerna sitter ganska löst. Bättre med thights då gissar jag.

Kan man ta vad som helst eller har ni några favoriter?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Köp sådana som har så få sömmar som möjligt, eftersom sömmar kan skava. Dvs undvik sådana som har en massa olika paneler i olika material (extra slitstarka på framsidan, och extra ventilerade vid knäna och liknande). Jag har haft ett par sådana och de hade en tendens att skava i knävecket vid en av de "onödiga" sömmarna.

I övrigt tycker jag 99% av det som är bra med tajts finns i alla tajts, och ifall man vill betala 500:- extra för nåt som gör dem 1% bättre så kan man väl få göra det, men jag är ointresserad.

Det enda jag kan tänka mig som kan skilja dem åt är uppe vid linningen. Ifall de är lågt skurna så kan de ha en tendens att vilja åka ner. Så lite högre skurna kan vara bra, och bekvämare (eftersom man då slipper stasa midjan genom att dra åt med snöret så hårt). Men det finns sådana som är lite lägre skurna som inte kanar ner över arslet också. Jag tror att det som får detta att funka är om insidan på linningen har en liten rand av silikongummi som går runt hela vägen runt midjan. Så det kan man ju titta efter.

Senast redigerad av svenbanan den 2019-11-26 klockan 17:52.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-26, 18:07   #22721
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Hmm lite som jag misstänkte. Jag har tidigare varit nöjd med grejer från intersport. Kanske kollar in sortimentet på black friday.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-26, 20:49   #22722
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Har ett par löjligt bra gamla under armour, verkar tyvärr inte göras längre. Har någon form av "silvertråd" i knävecket. Har hållit i över tio år men börjar bli slitna nu. Var nog för dålig lönsamhet på dem. Tar också gärna emot tips på riktigt bra löpartights.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-27, 08:05   #22723
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 009
Sitter på jobbet och svär lite nu. Konstaterade i morse att så här mycket har det inte regnat på något tidigare pass. M men jag var ju redan vaken så jag tänkte att varm blir man ju ändå av att springa. Och rätt så, det var inte kylan som var problemet. Men jag var helt genomblöt redan första kilometern. Det plumsade om skorna och både jackan och funktionströjan limmade mot kroppen. Så någonstans runt 5km började strumpor/skor skava. Jag viker ned mig och gör bara 7 mot planerade 10km. Haltar hem och skalar av mig kläderna. När varmvattnet rinner över bröstet inser jag att mina bröstvårtor är två blödande skavsår. Faaaan vad det svider nu! Löpning skall bedrivas i uppehållsväder framöver
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-27, 10:15   #22724
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Vid såna tillfällen är det guld att ha småbarn hemma. Massor av bra krämer och salvor finns att tillgå

Inotynol är en vinnare mot skav.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-27, 10:19   #22725
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Jag klickade hem ett par Salomon Agile Warm Tights

Blir säkert bättre än understället.


Nästa fråga... Det får bli en pulsklocka på black friday. Jag har spanat på Suunto 9 och Garmin 235. Vilken bör jag välja?

Suunto finns för 3k nu. Bra rea men fortfarande mycket dyrare än garmin som kostar 2k utan rea.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)