Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-11-06, 12:25   #22591
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Det är det inte heller men likafullt verkar folk ha svårt att förstå vad som menas med lugnt och sedan ha problem med att hålla det lugna tempot.

Har dock ej läst boken utan bara lite utdrag som man ju kan göra på Amazon. Där testade de ju två likvärdiga grupper i tempo och mängd. Där en grupp sprang 65 % lugnt och den andra 80 % lugnt. 80 %-gruppen förbättrade sig mer. Detta var alltså de som sprang 3-4 mil/vecka. Men det är ju inte så lite ändå som sagt...



Va!? Lever du inte som du lär...?

OBS! Se din egen rekommendation ovan...
Nä, ifall man aldrig sprungit på detta sätt tidigare är det något av en chock hur långsamt man kan behöva springa för att maximera veckomängden. Det minns jag att det var för mig i alla fall.

Jag lever definitivt inte som jag lär. Min paroll verkar vara att begå alla misstag och lära mig "den hårda vägen" trots att jag vet påföljderna. Skämt åsido så tror jag "farligheten" ligger i att man förbättrar sig väldigt mycket på kort tid med det där programet. Särskilt om man har ägnat sig åt en massa basträning och lugnare tröskel innan. Det är ett väldigt formdrivande upplägg, och ju närmare toppformen man kommer ju smalare blir knivseggen man balanserar på. Springer man lite för mycket så blir man lätt övertränad, springer man för lite stagnerar man eftersom man i princip realiserat all sin nuvarande potential.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-06, 12:57   #22592
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Lionel Sanders verkar ha studsat tillbaka rätt snabbt efter malören i Kona.



Om inte annat så är han ju sjukt underhållande då han pratar.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-06, 13:48   #22593
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Någonstans nämndes det att säsongen varit kort och otillräcklig för honom. Inte i den videon, men tidigare.

Oavsett är Sanders väldigt vass på halva distansen, och behöver hitta rätt upplägg för att Kona 2017 ska kunna upprepas.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-06, 18:35   #22594
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Någonstans nämndes det att säsongen varit kort och otillräcklig för honom. Inte i den videon, men tidigare.

Oavsett är Sanders väldigt vass på halva distansen, och behöver hitta rätt upplägg för att Kona 2017 ska kunna upprepas.
Han släppte en video för några dagar sedan också, där han pratade om att han återupptagit samarbetet med den tränare han jobbade med inför 2017.

Jag är benägen att tro att han tränat hyfsat rätt och haft ett bra upplägg inför årets Kona, men att det sket sig främst pga en bristfällig plan för själva loppet. Det är ju också hans egna slutsats verkar det som. Kona är ju ett såpass extremt lopp (ifall man försöker tävla om medaljer) att skillnaden mellan banrekord och 20:e plats nog kan vara ett det brustit i någon liten detalj. Jag vet inte annars hur man kan förklara att han kan prestera såpass bra några veckor efter Kona.

Inför förra årets Kona hade han björnkoll på hur mycket han svettades och hur mycket vätska han var tvungen att dricka under hela loppet, men han fuckade upp diverse andra grejer istället (allt enligt vad han sagt i tidigare videos). Men inför årets Kona släppte han den bollen helt och körde tydligen på måfå hur mycket han drack, och körde sig ju också uppenbarligen rätt ner i källaren under cyklingen. Han beskrev det någonstans som att han hade lätt för att snöa in på vissa grejer och ta dessa till perfektion, men helt glömma bort andra saker, och att han hoppas tränarsammarbetet ska hjälpa till med detta. Dvs ha någon som har nåt slags övergripande blick över hela pusslet.

Man kan ju tänka sig att han haft fullt upp i skallen i sommar med att först rehaba sin skada, och sedan komma i form igen på rekordtid för att hinna med att kvalificera sig. Så det är ju inte svårt att tro att han helt kan ha glömt bort en av pusselbitarna för själva loppet (vätskeintaget) för att han helt enkelt har haft för mycket annat att fokusera på. Sen är det ju svårt att säga om han kanske ändå inte hunnit få plats med all uppbyggande träning pga att rehaben tog så lång tid. Jag tror nog inte det var en betydande faktor med tanke på att han ändå låg såpass långt fram i början av löpningen trots att han måste haft katastrofal vätskebrist långt in på cyklingen.

Med det sagt så är det ju en hel drös triatleter som verkar ha kapacitet för att spränga vilka tidsgränser som helst på Kona ifall de är friska och i form. Så att ta medalj kanske innebär att man måste ner och nosa på banrekordet. Man får ju hoppas att det blir ett lika sjukt startfält nästa år. Fast kanske kommer Brownlee köra OS istället. Vem vet.

Senast redigerad av svenbanan den 2019-11-06 klockan 18:38.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-06, 19:26   #22595
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Jag tror inte han haft för mycket att fokusera på, utan snarare att han inte haft ett bredare perspektiv från början. Karln säger det ju själv, och du med, att han snöar in sig alldeles för tungt på vissa detaljer. Blicken lyfts inte, och saker som ska vara självklara faktorer glöms bort eller förminskas.

Jag är inte lika förvånad att han presterar på 70.3-loppen, det är trots allt halva distansen för vad han siktar på. Att klanta sig lite med vissa aspekter svider inte lika hårt som på Kona.

Fascinerande hur en atlet med sådan oerhörd kapacitet och förmåga kan harva på med vad jag anser vara självklara saker. Han har skjutit sig i foten två år i rad, så det är nog dags att sätta sig på Ödmjukhetens Bänk nu.

Senast redigerad av Rahf den 2019-11-06 klockan 19:28.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-06, 20:09   #22596
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Jag tror inte han haft för mycket att fokusera på, utan snarare att han inte haft ett bredare perspektiv från början. Karln säger det ju själv, och du med, att han snöar in sig alldeles för tungt på vissa detaljer. Blicken lyfts inte, och saker som ska vara självklara faktorer glöms bort eller förminskas.

Jag är inte lika förvånad att han presterar på 70.3-loppen, det är trots allt halva distansen för vad han siktar på. Att klanta sig lite med vissa aspekter svider inte lika hårt som på Kona.

Fascinerande hur en atlet med sådan oerhörd kapacitet och förmåga kan harva på med vad jag anser vara självklara saker. Han har skjutit sig i foten två år i rad, så det är nog dags att sätta sig på Ödmjukhetens Bänk nu.
Han hade ju alltså en video angående Kona 2018 där han pratade i detalj om hur han skulle sköta vätskeintaget, vilket också funkade bra det året. I den videon sade han också nåt i stil med att han skulle titta på denna videon inför varje års Kona för att friska upp sig gällande detta. Men det sade han nu efter årets Kona att han alltså inte gjort, och istället kört lite mer på känsla. Vilket alltså verkar vara ett stort no-no för just Kona, eftersom det är så varmt, och man svettas mycket mer.

Hur får du det till att han inte ens tänkt på dessa saker?

Med tanke på hurpass "på håret" det var att han inte han bli hel och kvalificera sig så tycker jag det låter väldigt rimligt att han tappade bort ett par bollar på vägen.

Hur många elitidrottare berättar lika öppet om sin träning och hur de tänker angående träningsupplägg och liknande? Inte många skulle jag vilja säga. Det är lätt att titta på utifrån och i efterhand konstatera vad som gått fel. Men vad gjorde tex hela svenska skidlandslaget för fel förra säsongen då de underpresterade å det grövsta? Det vet vi inget om eftersom man inte alls får en sådan inblick i vad de faktiskt sysslar med och hur de tar olika beslut. Ifall de hade undvikit diverse misstag så kanske de hade tagit 3 guld på VM. Så det kan nog mycket väl vara väldigt vanligt att elitidrottare begår små eller stora fel i sin träning som påverkar en eller flera säsonger. Skidlandslaget var bara ett påhittat exempel. Jag vet inte ens om de underpresterade ifjol, eller om det ens var ett VM.

Jag tror att det kan vara just det faktumet att det är såpass självklara saker som är en del i anledningen till att han tappar dessa bollar. Han tycker väl också det är självklarheter och fokuserar på en massa andra detaljer och har sedan typ glömt bort det uppenbara just därför.

Angående ödjukhet så vet jag inte vad mer du begär av honom. Han har väl i princip i varenda video bekräftat att han är totalidiot och att han inser att det är hans egna misstag och klantigheter som lett till brist på resultat. Det är ju också därför han återupptagit sammarbetet med tränaren.

Senast redigerad av svenbanan den 2019-11-06 klockan 20:12.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-07, 12:50   #22597
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Hehe, såg en snabb kille på insta som lade upp ett träningspass enligt följande: 2x10 km där båda milen gick på 37:30. Hans milpers är 36,02...

Hur fan tänkte han där var min omedelbara reaktion...

Senast redigerad av Macroman den 2019-11-07 klockan 12:56.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-07, 13:25   #22598
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Hehe, såg en snabb kille på insta som lade upp ett träningspass enligt följande: 2x10 km där båda milen gick på 37:30. Hans milpers är 36,02...

Hur fan tänkte han där var min omedelbara reaktion...
10-15s långsammare per kilometer då man dubblar distansen ger att han sprang i sitt maxtempo för 20k då han körde de där "intervallerna". Så det han gjorde var i princip att springa en halvmara i tävlingsfart.

Kanske kan han ha spolat ut en del slaggprodukter i vilan mellan de båda tiorna, men det beror ju då på hur lång vila han haft. Men kanske att han inte blivit fullt lika sliten som ifall han sprungit alla 20k i ett svep.

Så kanske kan tanken vara nåt i stil med det där McMillan programet för 10k, vilket ju kulminerar i 3x3,3km i den tänkta målfarten för 10k. Dvs att vänja sig vid att springa längre och längre i det tempo man i slutändan vill hålla i hela loppet.

Dock är jag tveksam till att det konceptet går att extrapolera till att springa såpass långa pass i tävlingsfart. Jag skulle ju tro att han troligen komer få väldigt bra träningseffekt på just de sakerna han (gissningsvis) är ute efter. Men jag tror väl också att han kanske samlar på sig en jävla massa ackumulerad trötthet och slggprodukter som kommer ta rätt lång tid att spola ut. Dvs han kanske i förlängningen kommer vara tvungen att ta en massa vilodagar och bli tvungen att skippa en del andra pass pga att detta pass blev såpass tufft. Så han hade kanske kunnat få nästan samma effekt med ett lite mindre extremt pass, och ändå inte kört sig i botten helt och kunna fortsätta träna och utvecklas i veckorna efteråt.

Men det kan ju lika gärna vara så att han helt enkelt gillar att ta ut sig maximalt och inte försöker optimera sin träning.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-07, 14:12   #22599
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
10-15s långsammare per kilometer då man dubblar distansen ger att han sprang i sitt maxtempo för 20k då han körde de där "intervallerna". Så det han gjorde var i princip att springa en halvmara i tävlingsfart.

Kanske kan han ha spolat ut en del slaggprodukter i vilan mellan de båda tiorna, men det beror ju då på hur lång vila han haft. Men kanske att han inte blivit fullt lika sliten som ifall han sprungit alla 20k i ett svep.

Så kanske kan tanken vara nåt i stil med det där McMillan programet för 10k, vilket ju kulminerar i 3x3,3km i den tänkta målfarten för 10k. Dvs att vänja sig vid att springa längre och längre i det tempo man i slutändan vill hålla i hela loppet.

Dock är jag tveksam till att det konceptet går att extrapolera till att springa såpass långa pass i tävlingsfart. Jag skulle ju tro att han troligen komer få väldigt bra träningseffekt på just de sakerna han (gissningsvis) är ute efter. Men jag tror väl också att han kanske samlar på sig en jävla massa ackumulerad trötthet och slggprodukter som kommer ta rätt lång tid att spola ut. Dvs han kanske i förlängningen kommer vara tvungen att ta en massa vilodagar och bli tvungen att skippa en del andra pass pga att detta pass blev såpass tufft. Så han hade kanske kunnat få nästan samma effekt med ett lite mindre extremt pass, och ändå inte kört sig i botten helt och kunna fortsätta träna och utvecklas i veckorna efteråt.

Men det kan ju lika gärna vara så att han helt enkelt gillar att ta ut sig maximalt och inte försöker optimera sin träning.
Jo, det där passet gör garanterat mer skada än nytta pga det du skriver samt skaderisken. Han hade ju kunnat springa det passat i typ 4.30-fart med bättre total effekt.

Senast redigerad av Macroman den 2019-11-07 klockan 14:13.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-07, 14:50   #22600
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Jo, det där passet gör garanterat mer skada än nytta pga det du skriver samt skaderisken. Han hade ju kunnat springa det passat i typ 4.30-fart med bättre total effekt.
Att det garanterat skulle göra en massa skada tycker jag är att ta i. Det tror jag inte det finns belägg för.

Det han gjort är ju i princip sprungit en halvmara. Det är väl inte skdligt att tävla såvitt jag vet. Men dessutom har han tagit en liten vilopaus (oklart hur lång) mitt i loppet så det har inte varit fullt lika slitsamt som en vanlig tävling.

Han lär dessutom ha en rätt bra basträning i ryggen eftersom han faktiskt kunnat hålla 10s långsammare per km då han dubblat distansen från 10k till 20k så han har nog hyfsat bra tålighet i benen också. Så skaderisken lär inte vara överhängande om han inte kör denna typ av pass varje vecka, och dessutom hög volym i övrigt.

Det lär dock inte vara det mest optimala sättet att träna på. Kör man mycket träning på detta sätt kommer volymen bli rejält lidande (eller så övertränar man).
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-07, 16:04   #22601
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Att det garanterat skulle göra en massa skada tycker jag är att ta i. Det tror jag inte det finns belägg för.

Det han gjort är ju i princip sprungit en halvmara. Det är väl inte skdligt att tävla såvitt jag vet. Men dessutom har han tagit en liten vilopaus (oklart hur lång) mitt i loppet så det har inte varit fullt lika slitsamt som en vanlig tävling.

Han lär dessutom ha en rätt bra basträning i ryggen eftersom han faktiskt kunnat hålla 10s långsammare per km då han dubblat distansen från 10k till 20k så han har nog hyfsat bra tålighet i benen också. Så skaderisken lär inte vara överhängande om han inte kör denna typ av pass varje vecka, och dessutom hög volym i övrigt.

Det lär dock inte vara det mest optimala sättet att träna på. Kör man mycket träning på detta sätt kommer volymen bli rejält lidande (eller så övertränar man).
Med skada menade jag då att volymen skulle bli lidande och därmed den långsiktiga effekten av utebliven mängd. Grejen är ju att han egentligen borde springa milen snabbare om han kan springa 2*milen så snabbt på träning men jag såg sen att han misslyckades att slå sitt pb ngn post senare och fick 36,19.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-07, 16:41   #22602
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Med skada menade jag då att volymen skulle bli lidande och därmed den långsiktiga effekten av utebliven mängd. Grejen är ju att han egentligen borde springa milen snabbare om han kan springa 2*milen så snabbt på träning men jag såg sen att han misslyckades att slå sitt pb ngn post senare och fick 36,19.
Ja, utebliven mängd lär det bli, iaf om han kör såna pass ofta.

Kanske kan det funka ifall han egentligen har en bättre tävlingskapacitet på 20k än det tempot (dvs om han är väldigt uthållig i förhållande till sitt VO2max). Dvs att det passet kanske inte är fullt så jobbigt som man kan tro om man inte har full koll på hans fysprofil.

Samma sak kan kanske gälla om hans nuvarande kapacitet på 10k kanske är bättre än hans PB (eller om personbästat är satt på en jobbigare bana än hans 2x10k).

I sådana fall kan man ju kanske tänka sig att ett sådant pass kan vara ett hyfsat vettig sätt att "tävla sig i form" om han sedan har några lugnare veckor innan han tänker tävla (om tävlingen är typ halvmara eller mara kanske). För hur man vänder och vrider på det så lär det vara ett rätt så formdrivande pass. Så ifall det ska vara nån vits med det så bör det vara i anslutning till tävlingssäsong och minskad träningsvolym.

Tempot för hans pers på 10k och det tempot han hade på 2x10k (om han sprungit 20k i det tempot) är i princip ekvivalenta resultat. Ifall man klarar av att motivera sig fullt ut på träning till att ta ut sig helt, så finns det inget som säger att han borde greja milen på en bättre tid tycker jag. Men det är ju till stor del också beroende av hur man förberett sig inför "loppet" (dvs eventuell formtoppning genom att dra ner på volymen veckan innan och liknande).
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-07, 16:44   #22603
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Ja, utebliven mängd lär det bli, iaf om han kör såna pass ofta.

Kanske kan det funka ifall han egentligen har en bättre tävlingskapacitet på 20k än det tempot (dvs om han är väldigt uthållig i förhållande till sitt VO2max). Dvs att det passet kanske inte är fullt så jobbigt som man kan tro om man inte har full koll på hans fysprofil.

Samma sak kan kanske gälla om hans nuvarande kapacitet på 10k kanske är bättre än hans PB (eller om personbästat är satt på en jobbigare bana än hans 2x10k).

I sådana fall kan man ju kanske tänka sig att ett sådant pass kan vara ett hyfsat vettig sätt att "tävla sig i form" om han sedan har några lugnare veckor innan han tänker tävla (om tävlingen är typ halvmara eller mara kanske). För hur man vänder och vrider på det så lär det vara ett rätt så formdrivande pass. Så ifall det ska vara nån vits med det så bör det vara i anslutning till tävlingssäsong och minskad träningsvolym.

Tempot för hans pers på 10k och det tempot han hade på 2x10k (om han sprungit 20k i det tempot) är i princip ekvivalenta resultat. Ifall man klarar av att motivera sig fullt ut på träning till att ta ut sig helt, så finns det inget som säger att han borde greja milen på en bättre tid tycker jag. Men det är ju till stor del också beroende av hur man förberett sig inför "loppet" (dvs eventuell formtoppning genom att dra ner på volymen veckan innan och liknande).
Tycker han borde springa sub 35 baserat på 2X10 km.

Men han kanske har marafokus.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-07, 17:04   #22604
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Tycker han borde springa sub 35 baserat på 2X10 km.

Men han kanske har marafokus.
Man blir typ 10-15s långsammare per km om man dubblar distansen, förutsatt att man också har rätt specifik träning även för den längre distansen.

I det här fallet borde mjölksyratröskeln spela ungefär lika stor roll i bägge distanserna, så där handlar det väl mest om att vänja sig vid att hålla igång under längre tid om man går från 10 till 20k. Jag tror det är större risk att man kan greja 10k på en viss tid men inte har tillräcklig mängdträning för att kunna få ett ekvivalent resultat på 20k (dvs 10-15s långsammre per km).

Detta säger jag med en brasklapp om att jag kanske underskattar skillnader på den specifika uthålligheten (mjölksyratröskel) mellan 10k och 20k. Jag inbillar mig som sagt att träning som är optimal för 10k i det närmaste är optimal även för 20k (i just detta syfte alltså).

Ifall passet med 2x10k faktiskt är en del av ett seriöst upplägg för att prestera på nån tävling så skulle jag gissa att det nog är för just maraton det känns som vettigast. Men isåfall lär nog maran gå av stapeln inom 3-4 veckors tid, och att syftet just är att driva på formen.

Men det kan ju som sagt också vara så att han bara gillar att pressa sig hårt på träning i bland, och skiter i om det inte är det allra mest optimala träningsupplägget. Hans tider på 10k är ju ändå inte så bra att de indikerar att han skulle vara en superseriös elitsatsande löpare. Det är ju bra tider, men det ligger ju ändå på "amatörnivå" om man säger så. Så det känns ju fullt möjligt att han bara lajjar runt.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-07, 22:03   #22605
Landström
Registered User
 
Landströms avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 2 757
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
jag såg sen att han misslyckades att slå sitt pb ngn post senare och fick 36,19.
Om vi tänker på samma kille... Det loppet innefattade att han gav upp efter 3 km och satte sig i gräset. Ångrade sig och sprang vidare in på strax över 36 min. Wtf sa jag på det.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av creperiet Visa inlägg
Vad gör Landström här?
Citat:
Ursprungligen postat av hertzman Visa inlägg
Förutom det ser du fan ut att vara en av de hårdaste djävlarna jag någonsin sett.
Carl Von Linné x 3
Landström är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)