Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-11-01, 10:18   #22516
sjövärdig
Registered User
 
sjövärdigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 355
Nu är kullamannen 100 miles igång.

http://kullamannen2019.legendstracking.com/#
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-01, 13:25   #22517
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av sjövärdig Visa inlägg
Open Street Map tycker jag är bra på att visa stigar;

https://www.openstreetmap.org/#map=14/59.3654/16.4848

Fråga på annars. Jag jobbar som GIS-ingenjör
OSD är najs. Det är den kartan som Strava är baserad på också.

Jag hade en issue med att en av de grusvägar jag brukade springa på inte var registrerad som väg i OSM, och när man skulle skapa en rutt i Strava så ville interfacet i Strava alltid ta en sjujävla omväg istället för planera in rutten längs min grusväg. Så jag gick in på OSM och ändrade en sjujävla massa stigar och grejer. Men det blev aldrig nån förändring i Strava förrän mer än ett år senare. Så det går att få sina förändringar att slå igenom, men det kan ta en jävla tid innan Strava mfl uppdaterar sina kartor.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-01, 13:25   #22518
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av gungstol Visa inlägg
Igår var jag tvungen att göra en formcheck för att se om några framsteg har gjorts.

8 augusti sprang jag 5 km löpband på 21.33 min.
Igår (31 okt) sprang jag 5 km löpband på 19.53 min.
(Här uppe i norrland blir det mestadels löpband på hösten/vintern).

Väldigt nöjd att ta mig sub 20 min, även om löpband såklart är enklare än att springa utomhus. Det positiva var också att jag var mindre trött när jag gick i mål den här gången. Förra gången hade jag ingenting kvar i tanken, men den här gången känns det som att jag hade kunnat kapa 10-15 sekunder till om jag hade planerat loppet perfekt. Positivt också att ingen av den kapade tiden har berott på att jag har tappat i vikt, så den "gratisförbättringen" har jag kvar när jag bestämmer mig för att gå ned 6-8 kg.

Kul att se att träningen ger resultat, trots att det många gånger känns som att man knappt tränar när man kör sina 8-10 km i 5.30-tempo.

Veckovolymen har jag sakta lyckats bygga upp på följande sätt:
25->26->28->30->32 km och denna vecka är tanken att det ska bli 34 km.
Stabilt!
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-01, 15:01   #22519
srenix
Registered User
 
srenixs avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 148
Citat:
Ursprungligen postat av gungstol Visa inlägg
Igår var jag tvungen att göra en formcheck för att se om några framsteg har gjorts.

8 augusti sprang jag 5 km löpband på 21.33 min.
Igår (31 okt) sprang jag 5 km löpband på 19.53 min.
(Här uppe i norrland blir det mestadels löpband på hösten/vintern).

Väldigt nöjd att ta mig sub 20 min, även om löpband såklart är enklare än att springa utomhus. Det positiva var också att jag var mindre trött när jag gick i mål den här gången. Förra gången hade jag ingenting kvar i tanken, men den här gången känns det som att jag hade kunnat kapa 10-15 sekunder till om jag hade planerat loppet perfekt. Positivt också att ingen av den kapade tiden har berott på att jag har tappat i vikt, så den "gratisförbättringen" har jag kvar när jag bestämmer mig för att gå ned 6-8 kg.

Kul att se att träningen ger resultat, trots att det många gånger känns som att man knappt tränar när man kör sina 8-10 km i 5.30-tempo.

Veckovolymen har jag sakta lyckats bygga upp på följande sätt:
25->26->28->30->32 km och denna vecka är tanken att det ska bli 34 km.
Tycker du bör få in en återhämtningsvecka strax, dvs gå ner på 20k, i veckovolym för att sedan börja öka igen. Att alltid öka belastningen så får kroppen aldrig någon riktig återhämtning. Genom att få en återhämtningsvecka så kan du sedan börja öka volymen igen.
srenix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-01, 15:22   #22520
gungstol
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 57
Citat:
Ursprungligen postat av srenix Visa inlägg
Tycker du bör få in en återhämtningsvecka strax, dvs gå ner på 20k, i veckovolym för att sedan börja öka igen. Att alltid öka belastningen så får kroppen aldrig någon riktig återhämtning. Genom att få en återhämtningsvecka så kan du sedan börja öka volymen igen.
Det låter som en klok idé!

Någon vecka när jag har varit lite sliten så har jag omfördelat delar av träningen från intervaller till distans i lugnt tempo för att reglera. Men det vore nog nyttigt för mig att köra en lugnare vecka - kanske redan nästa vecka.

Tack för tipset
gungstol är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-02, 12:36   #22521
gungstol
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 57
Jag har några nya funderingar, denna gången gällande kroppsvikten.

Just nu ligger jag omkring 77 kg på mina 180 cm. Tanken till vår och sommar när jag ska springa några lopp (riktiga lopp alltså MackeJuve ) är att ligga omkring 70 kg.

För att vara så bra som möjligt till våren, spelar min vikt under vinterhalvåret någon roll då tycker ni? Det jag egentligen undrar är om jag redan nu bör närma mig min målvikt på 70 kg eller om det helt kvittar nu under grundträningsperioden i drygt ett halvår?

Jag tänkte att jag ju kommer kunna hålla lite högre nivå på min träning och kanske även att kroppen tål lite bättre volym om jag är lättare, men samtidigt kan det vara tufft mentalt att ligga 7-8 kg lägre i vikt än vad jag är van vid under en så lång tid.

Hur skulle ni resonera?
gungstol är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-02, 13:14   #22522
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Jag skulle sikta på att sätta målvikten under 2020, och bry mig mindre om optimal prestation eller något sånt. Med största sannolikhet kommer resultatet vara bättre om det påverkar ditt övriga liv lite mindre över tid.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-02, 13:39   #22523
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av gungstol Visa inlägg
Jag har några nya funderingar, denna gången gällande kroppsvikten.

Just nu ligger jag omkring 77 kg på mina 180 cm. Tanken till vår och sommar när jag ska springa några lopp (riktiga lopp alltså MackeJuve ) är att ligga omkring 70 kg.

För att vara så bra som möjligt till våren, spelar min vikt under vinterhalvåret någon roll då tycker ni? Det jag egentligen undrar är om jag redan nu bör närma mig min målvikt på 70 kg eller om det helt kvittar nu under grundträningsperioden i drygt ett halvår?

Jag tänkte att jag ju kommer kunna hålla lite högre nivå på min träning och kanske även att kroppen tål lite bättre volym om jag är lättare, men samtidigt kan det vara tufft mentalt att ligga 7-8 kg lägre i vikt än vad jag är van vid under en så lång tid.

Hur skulle ni resonera?
Hur har du tänkt komma ner till 70kg? Att deffa dig ner under 2-3månader på våren = stor risk för skador när ligger ordentligt lågt i kcal. (I förhållande till vad du behöver).

Varför ska du gå ner i vikt? Beroende på löpstil är det inte säkert att du vinner särskilt mycket tid på det.

Bättre att sjunka långsamt i vikt.
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-02, 14:11   #22524
gungstol
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 57
Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator Visa inlägg
Hur har du tänkt komma ner till 70kg? Att deffa dig ner under 2-3månader på våren = stor risk för skador när ligger ordentligt lågt i kcal. (I förhållande till vad du behöver).

Varför ska du gå ner i vikt? Beroende på löpstil är det inte säkert att du vinner särskilt mycket tid på det.

Bättre att sjunka långsamt i vikt.
Historiskt har jag känt mig som snabbast och mest uthållig när jag har legat omkring 70 kg. Har dock haft perioder med mer fokus på styrketräning och då varit på vikt över 80 kg. Just nu tycker jag löpningen är det klart roligaste och då känner jag att jag vill ned till en vikt där jag har större chans att lyckas med mina mål.

När jag ska deffa så brukar jag göra det noggrant och sikta på ungefär minus 0.5-0.7 kg i veckan för att inte ha en för snabb viktnedgång. Själva viktnedgången bör inte vara något problem, då jag har gjort det tidigare.

Det jag tycker är svårt att veta är som sagt om det är bättre för mig att gå ned de kilona nu direkt under ~2-3 månader och sedan ligga viktstabil, eller om jag lika gärna kan ligga viktstabil nu och vänta en stund med viktnedgången.
gungstol är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-02, 17:36   #22525
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Men vad är anledningen att du vill ligga kvar på din nuvarande vikt då?

Mest troligt är det effektivare att gå ner i vikt så tidigt som möjligt. Dels för att du då slipper göra en så snabb bantning, med de problem som kan följa på detta. Och dels att du kan få längre tid att träna vid din lägre vikt, vilket rimligtvis är postitivt för löpekonomi och sådant. Jag tror inte du tjänar något löpmässigt på att vänta med nedbantningen och springa ett antal månader med "extravikt".

Har du tänkt gå ner till 70kg för att prestera lite bättre i löpning under några månader, och sedan gå upp till 80kg igen, eller vad är tanken? Det låter som att det är nåt åt det hållet du funderar på , med tanke på hur du skriver. Jag tycker det låter som en rätt risig idé. Risk för att det blir varken hackat eller malet. Jag tycker du borde göra som Macke, och skita i att du "väger för mycket" och försöka bli så bra som möjligt på den vikt du är bekväm med. Alternativt går du helt enkelt ned till en lägre vikt och stannar där, och då finns det ju heller ingen vits med att vänta med viktnedgången.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-03, 09:55   #22526
Supertusingen
Registered User
 
Supertusingens avatar
 
Reg.datum: Aug 2019
Ort: .
Inlägg: 55
Citat:
Ursprungligen postat av gungstol Visa inlägg
Jag har några nya funderingar, denna gången gällande kroppsvikten.

Just nu ligger jag omkring 77 kg på mina 180 cm. Tanken till vår och sommar när jag ska springa några lopp (riktiga lopp alltså MackeJuve ) är att ligga omkring 70 kg.

För att vara så bra som möjligt till våren, spelar min vikt under vinterhalvåret någon roll då tycker ni? Det jag egentligen undrar är om jag redan nu bör närma mig min målvikt på 70 kg eller om det helt kvittar nu under grundträningsperioden i drygt ett halvår?

Jag tänkte att jag ju kommer kunna hålla lite högre nivå på min träning och kanske även att kroppen tål lite bättre volym om jag är lättare, men samtidigt kan det vara tufft mentalt att ligga 7-8 kg lägre i vikt än vad jag är van vid under en så lång tid.

Hur skulle ni resonera?
7 - 8 kg i rent fett är en kraftig nedgång, om du i praktiken över tid klarar hålla -500 KCAL utan att det stör tränings prestation, återhämtning, sömn, och du tycker det är värt all tid och energi som krävs för o sätta alla variabler på plats för och lyckas med ditt mål go for it, vem är ja o säga va du klarar och inte.
Supertusingen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-03, 10:10   #22527
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av Supertusingen Visa inlägg
7 - 8 kg i rent fett är en kraftig nedgång, om du i praktiken över tid klarar hålla -500 KCAL utan att det stör tränings prestation, återhämtning, sömn, och du tycker det är värt all tid och energi som krävs för o sätta alla variabler på plats för och lyckas med ditt mål go for it, vem är ja o säga va du klarar och inte.
9kg fett Och -500kcal om dagen är väl sådär 150dagar..
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-03, 14:24   #22528
gungstol
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 57
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Mest troligt är det effektivare att gå ner i vikt så tidigt som möjligt. Dels för att du då slipper göra en så snabb bantning, med de problem som kan följa på detta. Och dels att du kan få längre tid att träna vid din lägre vikt, vilket rimligtvis är postitivt för löpekonomi och sådant. Jag tror inte du tjänar något löpmässigt på att vänta med nedbantningen och springa ett antal månader med "extravikt".

Har du tänkt gå ner till 70kg för att prestera lite bättre i löpning under några månader, och sedan gå upp till 80kg igen, eller vad är tanken? Det låter som att det är nåt åt det hållet du funderar på , med tanke på hur du skriver. Jag tycker det låter som en rätt risig idé. Risk för att det blir varken hackat eller malet. Jag tycker du borde göra som Macke, och skita i att du "väger för mycket" och försöka bli så bra som möjligt på den vikt du är bekväm med. Alternativt går du helt enkelt ned till en lägre vikt och stannar där, och då finns det ju heller ingen vits med att vänta med viktnedgången.
Jag har pendlat min vikt mellan 70-85 kg ungefär de senaste 10 åren, beroende på om jag spelat innebandy (lite lättare i vikt) eller styrketränat (lite tyngre i vikt). Detta har jag gjort för att ha så bra förutsättningar som möjligt för att lyckas med det jag håller på med just då. Oftast har jag dock legat omkring 77-78 kg, vilket även är vikten just nu.

Min fråga var kanske dåligt formulerad, men min tanke är att jag ska/vill väga omkring 70-72 kg till våren/sommaren för att känna mig i bra löpform. Min fråga var tänkt som om jag hade någon fördel av att redan nu gå ned i vikt eller om jag kan ta det lugnt en stund. För om det inte är någon fördel (eller endast marginell fördel) att tidigt nå sin målvikt så tänkte jag att jag kan se om viktnedgången kommer automatiskt nu när jag springer mer än vanligt eller om jag behöver lägga om kosten en aning.

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Men vad är anledningen att du vill ligga kvar på din nuvarande vikt då?
Jag vill inte ligga kvar på min nuvarande vikt.

Min grundtanke är att det vore mer hållbart att göra viktnedgången långsamt över 6-8 månader och sakta men säkert ändra livsstil och träningsdos så att jag "automatiskt" når dit. Men om det hade varit stora fördelar att nå sin målvikt tidigare (högre kvalité på träning osv) så hade jag kunnat tänka mig en lite mer seriös deff för att optimera förutsättningarna för att vara bra till sommaren.

Men om jag läser era svar så verkar det som att de flesta snarare tror att det är ganska små fördelar (om ens några) att göra en tidig viktnedgång.
gungstol är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-03, 15:04   #22529
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Jag tycker iaf det vettigaste verkar vara att sätta igång med viktnedgången på en gång.

Då behöver du som sagt inte gå ned 1kg per vecka under sex veckor för att vara i form till dina tävlingar. Istället kan du gå ner 1kg per månad i ett halvår och slippa att ha veckor där du ligger på så lågt energiminus att du knappt orkar träna.

Dessutom kommer du ha vara nere på 70kg redan i april och ha mer tid på dig att träna vid din målvikt eller strax över. Ifall du börjar viktnedgången i april kommer du ju inte väga 70kg förrän i maj-juni beroende på hur agressivt du tänker banta.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-03, 23:38   #22530
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Nu har jag tagit mig igenom NYC marathon. Lätt den roligaste mara jag någonsin sprungit, publiken var helt SJUK och i princip bar fram en alla 26.2 miles (men att springa en mara med markeringar i miles var jobbigt, jag fattade typ aldrig hur långt jag hade sprungit eller hur långt jag hade kvar. Det hjälper inte att vara PhD i ett matematiskt ämne, hjärnan kan inte räkna under ett marathon).

Sluttit blev 3:38, vilket jag är nöjd med. Jag gick ut lugnt, ökade lite efter 15 km men insåg vid halvmaran att PB inte var aktuellt och tog det sen i en ganska maklig takt andra halvan. Det spelade liksom ingen roll om jag skulle få en sluttid på 3:35 eller 3:45, detta är verkligen ett lopp man springer för upplevelsen. Jag log typ hela loppet igenom för att publiken var så härlig. Det hjälpte kanske lite att jag hade en t-shirt med mitt namn på samt texten "This is my honeymoon" på framsidan och "Wife goals: faster than my husband" på baksidan. Jag har hört mitt namn skrikas på amerikanska följt av olika varianter på "congratulations, nice honeymoon" säkert femhundra gånger idag.

Rekommenderar detta till ALLA som vill ha ett minne för livet och en fantastisk maraupplevelse. Till och med min make som är totalt anti att springa på asfalt, definitivt inte hade tränat tillräckligt för en mara (tror knappt han snittar 20 km löpning per vecka), och fick rejäl kramp efter 30 km tyckte att det var ett askul lopp.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)