Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-10-30, 17:08   #22501
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av thompaboy Visa inlägg
Kikat på den tabellen men är mer nyfiken på hur högt upp man behöver starta för att slippa trängsel? T ex grupp 5 skulle jag greja utan att förta mig men frågan är om det räcker eller om man ska pressa sig ännu mer och sikta på en bättre grupp. Har bara tänkt se stravaloppet som ett lite snabbare träningspass.

Har försökt hitta info om det finns några restriktioner gällande stravabanan, men bara hittat ”spring var du vill, när du vill”. Då borde ju löparbana vara det bästa alternativet
Du ska bara försöka hamna i en så snabb grupp som möjligt. Ju snabbare grupp desto färre sega folk desto mindre slöseri av tid vid starten. Finns ingen grupp där du slipper trängsel. Jag hamnade i en startgrupp med en sek marginal på min miltid och var således mycket möjligt långsammast i hela startgruppen. Eftersom alla satte av i bra tempo flöt det på bra hela vägen.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-30, 17:17   #22502
thompaboy
Registered User
 
thompaboys avatar
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 026
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Du ska bara försöka hamna i en så snabb grupp som möjligt. Ju snabbare grupp desto färre sega folk desto mindre slöseri av tid vid starten. Finns ingen grupp där du slipper trängsel. Jag hamnade i en startgrupp med en sek marginal på min miltid och var således mycket möjligt långsammast i hela startgruppen. Eftersom alla satte av i bra tempo flöt det på bra hela vägen.
Så pass, tack för infon!
__________________
Journal

10 km: 39:32
thompaboy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-31, 08:33   #22503
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av thompaboy Visa inlägg
Så pass, tack för infon!
No worries, lycka till!

Eliuds bålpass ligger ute på tuben för den som är intresserad. Jag tänkte instinktivt "nice, det där borde man orka göra varje gympass" innan jag kom på att jag inte ens orkar med de två-fyra övningarna som jag har i schemat just nu

https://www.youtube.com/watch?v=7eFweoFgFf4

Jag tänkte f.ö. igår en del på vad min fot inte gillar och jag kan nog fastslå att det som känns sämst för högerfoten är när det lutar i sidleds åt vänster. Löste det genom att springa på en viss sida av vägen.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-31, 09:16   #22504
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Finns det någon sida som är överlägsen andra vad gäller att se leder och stigar? Mina standardverktyg är Hitta.se och Östgötaledens digitalkarta. Börjar komma till vägs ände med dessa två.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-31, 11:11   #22505
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Finns det någon sida som är överlägsen andra vad gäller att se leder och stigar? Mina standardverktyg är Hitta.se och Östgötaledens digitalkarta. Börjar komma till vägs ände med dessa två.
Känd led har ofta en hemsida. Samma för nationalparker och naturreservat.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-31, 20:11   #22506
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Finns det någon sida som är överlägsen andra vad gäller att se leder och stigar? Mina standardverktyg är Hitta.se och Östgötaledens digitalkarta. Börjar komma till vägs ände med dessa två.
Har du kollat lantmäteriets karta?

Jag tror denna karta är bättre än östgötaledens karta (jag kollade lite som hastigast). Dock är ju inte leden i sig utmärkt tror jag. Fast själva stigarna är ju med på kartan...

https://kso.etjanster.lantmateriet.se/#
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-31, 21:26   #22507
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Hrm, inte sprungit sedan Lidingöloppet och stapplade ikväll runt elljusspåret med ambitionen att det skulle kännas skönt och locka till fler turer.

Finns det ingen ”Lilla löpartråden” så man slipper känna sig så medioker???
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-31, 21:28   #22508
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
Hrm, inte sprungit sedan Lidingöloppet och stapplade ikväll runt elljusspåret med ambitionen att det skulle kännas skönt och locka till fler turer.

Finns det ingen ”Lilla löpartråden” så man slipper känna sig så medioker???
Lägg utav. Alla börjar vi någonstans.

Det var inte många år sen jag var inne i tråden med frågor, naiv och blåögd som få.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-01, 07:33   #22509
gungstol
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 57
Igår var jag tvungen att göra en formcheck för att se om några framsteg har gjorts.

8 augusti sprang jag 5 km löpband på 21.33 min.
Igår (31 okt) sprang jag 5 km löpband på 19.53 min.
(Här uppe i norrland blir det mestadels löpband på hösten/vintern).

Väldigt nöjd att ta mig sub 20 min, även om löpband såklart är enklare än att springa utomhus. Det positiva var också att jag var mindre trött när jag gick i mål den här gången. Förra gången hade jag ingenting kvar i tanken, men den här gången känns det som att jag hade kunnat kapa 10-15 sekunder till om jag hade planerat loppet perfekt. Positivt också att ingen av den kapade tiden har berott på att jag har tappat i vikt, så den "gratisförbättringen" har jag kvar när jag bestämmer mig för att gå ned 6-8 kg.

Kul att se att träningen ger resultat, trots att det många gånger känns som att man knappt tränar när man kör sina 8-10 km i 5.30-tempo.

Veckovolymen har jag sakta lyckats bygga upp på följande sätt:
25->26->28->30->32 km och denna vecka är tanken att det ska bli 34 km.
gungstol är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-01, 07:54   #22510
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av gungstol Visa inlägg
Igår var jag tvungen att göra en formcheck för att se om några framsteg har gjorts.

8 augusti sprang jag 5 km löpband på 21.33 min.
Igår (31 okt) sprang jag 5 km löpband på 19.53 min.
(Här uppe i norrland blir det mestadels löpband på hösten/vintern).

Väldigt nöjd att ta mig sub 20 min, även om löpband såklart är enklare än att springa utomhus. Det positiva var också att jag var mindre trött när jag gick i mål den här gången. Förra gången hade jag ingenting kvar i tanken, men den här gången känns det som att jag hade kunnat kapa 10-15 sekunder till om jag hade planerat loppet perfekt. Positivt också att ingen av den kapade tiden har berott på att jag har tappat i vikt, så den "gratisförbättringen" har jag kvar när jag bestämmer mig för att gå ned 6-8 kg.

Kul att se att träningen ger resultat, trots att det många gånger känns som att man knappt tränar när man kör sina 8-10 km i 5.30-tempo.

Veckovolymen har jag sakta lyckats bygga upp på följande sätt:
25->26->28->30->32 km och denna vecka är tanken att det ska bli 34 km.
Snyggt jobbat Det är ett sånt jävla underbetyg till mig själv att jag inte har tagit mig sub 20 min än på femman, är lite avundsjuk.

Måste dock flika in att du för fan får sluta kalla träningspass för "lopp" Det har blivit en grej mellan mig och min kompis, han kallade helt seriöst sina träningpass för just lopp("det blev ett riktigt bra lopp igår") och jag förklarade att det får han fan sluta med Sedan dess kallar han väl passen för lopp 50 % för att det är hans benämning och 50 % för att han vet att jag stör mig på det.

Låter klokt med volymen. Det är skönt att slippa bry sig om ömma benhinnor eller knän, det har jag lärt mig.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-01, 08:07   #22511
gungstol
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 57
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Snyggt jobbat Det är ett sånt jävla underbetyg till mig själv att jag inte har tagit mig sub 20 min än på femman, är lite avundsjuk.

Måste dock flika in att du för fan får sluta kalla träningspass för "lopp" Det har blivit en grej mellan mig och min kompis, han kallade helt seriöst sina träningpass för just lopp("det blev ett riktigt bra lopp igår") och jag förklarade att det får han fan sluta med Sedan dess kallar han väl passen för lopp 50 % för att det är hans benämning och 50 % för att han vet att jag stör mig på det.

Låter klokt med volymen. Det är skönt att slippa bry sig om ömma benhinnor eller knän, det har jag lärt mig.
Hahha, jag skulle aldrig kalla mina vanliga träningspass för "lopp", men när jag skulle testa mitt max så såg jag det mer som ett "lopp" än som ett träningspass. Men nu har jag ju helt klart fått en anledning till att fortsätta kalla mina träningspass för lopp

Löpband är för övrigt väldigt fusk tycker jag, så ställ dig på ett löpband och kör 15.0 km/h så har du snabbt checkat av sub 20 min
gungstol är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-01, 08:34   #22512
sjövärdig
Registered User
 
sjövärdigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 346
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Finns det någon sida som är överlägsen andra vad gäller att se leder och stigar? Mina standardverktyg är Hitta.se och Östgötaledens digitalkarta. Börjar komma till vägs ände med dessa två.
Open Street Map tycker jag är bra på att visa stigar;

https://www.openstreetmap.org/#map=14/59.3654/16.4848

Fråga på annars. Jag jobbar som GIS-ingenjör
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-01, 08:38   #22513
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av gungstol Visa inlägg

Löpband är för övrigt väldigt fusk tycker jag, så ställ dig på ett löpband och kör 15.0 km/h så har du snabbt checkat av sub 20 min
Jag tillhör dom som tycker att det är typ lika imponerande att göra en prestation på löpband som utomhus Förstår inte hur man fixar mer än fem min på bandet rent mentalt.

Citat:
Ursprungligen postat av sjövärdig Visa inlägg
Open Street Map tycker jag är bra på att visa stigar;

https://www.openstreetmap.org/#map=14/59.3654/16.4848

Fråga på annars. Jag jobbar som GIS-ingenjör
Den där sidan såg kanon ut, tack snälla! Väldigt detaljerad.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-01, 08:54   #22514
sjövärdig
Registered User
 
sjövärdigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 346
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg

Den där sidan såg kanon ut, tack snälla! Väldigt detaljerad.
Där kan du fylla på med egen data om du tex loggat ett spår någonstans och det inte finns med i kartan!
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-01, 09:08   #22515
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av sjövärdig Visa inlägg
Där kan du fylla på med egen data om du tex loggat ett spår någonstans och det inte finns med i kartan!
Okej. Jag letade mig ut till min gamla hemby och kikade i skogen där jag vet att det finns ett gäng mindre stigar och hur de ser ut. Kartan hade ju läskig precision. Den där sidan kommer jag att ha stor nytta utav.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)