Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-12-04, 10:59   #31
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Bump.

Citat:
Research on physical activity and health has pointed clearly to increasing the time that adults spend doing moderate-to-vigorous intensity activities: 30 minutes a day is generally recommended. Recent evidence, however, underlines the importance of also focusing on sedentary behaviours -- the high volumes of time that adults spend sitting in their remaining 'non-exercise' waking hours. In the context of contemporary interest in physical activity and health, we provide a brief overview of recent evidence for the distinct relationships between 'too much sitting' and biomarkers of metabolic health, and thus with increased risk of type 2 diabetes, cardiovascular disease and other prevalent chronic health problems. Particular concerns for this new field include the challenges of changing sedentary behaviours in the context of ubiquitous environmental and social drivers of sitting time; examining the effects of interventions for reducing or breaking-up sitting time; and, identifying the most-relevant implications for clinical and public health practice.
Br J Sports Med. 2008 Dec 2. Too Much Sitting: A Novel and Important Predictor of Chronic Disease Risk?

http://bjsm.bmj.com/cgi/rapidpdf/bjsm.2008.055269v1
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-04, 11:30   #32
obesogen
Registered User
 
obesogens avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 114
Läste precis fullängdaren, ganska sjävklart och inget nytt egentligen tycker jag, även om det är bra om de börjar ta med "sitttid" i studier framöver
__________________
http://traningslara.se/blogg, en blogg om träningslära, prestation och skador
obesogen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-07, 08:47   #33
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
PURPOSE:: Although moderate-to-vigorous physical activity is related to premature mortality, the relationship between sedentary behaviors and mortality has not been fully explored and may represent a different paradigm than that associated with lack of exercise. We prospectively examined sitting time and mortality in a representative sample of 17,013 Canadians 18-90 yr of age.

METHODS:: Evaluation of daily sitting time (almost none of the time, one fourth of the time, half of the time, three fourths of the time, almost all of the time), leisure time physical activity, smoking status, and alcohol consumption was conducted at baseline. Participants were followed prospectively for an average of 12.0 yr for the ascertainment of mortality status.

RESULTS:: There were 1832 deaths (759 of cardiovascular disease (CVD) and 547 of cancer) during 204,732 person-yr of follow-up. After adjustment for potential confounders, there was a progressively higher risk of mortality across higher levels of sitting time from all causes (hazard ratios (HR): 1.00, 1.00, 1.11, 1.36, 1.54; P for trend <0.0001) and CVD (HR:1.00, 1.01, 1.22, 1.47, 1.54; P for trend <0.0001) but not cancer. Similar results were obtained when stratified by sex, age, smoking status, and body mass index. Age-adjusted all-cause mortality rates per 10,000 person-yr of follow-up were 87, 86, 105, 130, and 161 (P for trend <0.0001) in physically inactive participants and 75, 69, 76, 98, 105 (P for trend = 0.008) in active participants across sitting time categories.

CONCLUSIONS:: These data demonstrate a dose-response association between sitting time and mortality from all causes and CVD, independent of leisure time physical activity. In addition to the promotion of moderate-to-vigorous physical activity and a healthy weight, physicians should discourage sitting for extended periods.
Med Sci Sports Exerc. 2009 Apr 3. Sitting Time and Mortality from All Causes, Cardiovascular Disease, and Cancer.

http://www.ms-se.com/pt/re/msse/pdfh...195628!8091!-1
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-26, 07:45   #34
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Prolonged sitting (sedentary behavior) has deleterious cardiovascular and metabolic correlates; however, little is known about the associations of too much sitting with all-cause and cardiovascular mortality risk. In addition to the adverse effects of total sitting time, the manner in which it is accumulated has also been postulated to be important for cardiovascular health.

RECENT FINDINGS:

We describe recent evidence from several research papers published in the last 12-18 months, showing deleterious relationships of sedentary behavior with mortality outcomes. We also explore emerging findings on breaking up sedentary time and its potential beneficial impact on cardiovascular health.

SUMMARY:

Consistent independent associations have been observed between sitting time/sedentary behaviors and elevated all-cause and cardiovascular disease mortality risk. Generally, these associations have persisted following adjustment for physical activity. Furthermore, total sedentary time (measured objectively via accelerometer) is detrimentally associated with several cardiovascular risk factors, whereas breaking up sedentary time (independent of total sedentary time and moderate-to-vigorous intensity activity) is beneficially associated. This evidence provides further support to the importance of avoiding prolonged, uninterrupted periods of sitting time for cardiovascular health. However, further evidence from intervention trials is required to establish the causal pathways.
Curr Opin Cardiol. 2011 Jul 21.Prolonged sitting: is it a distinct coronary heart disease risk factor?
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-26, 09:36   #35
Juxta
Broder Broccoli
 
Juxtas avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 448
Har för mig att jag läste i en annan tråd att det finns egentligen inget tränande som kan motpolisera stillasittande. Men, jag har ett relativt stillasittande jobb och har börjat känna av det i ländryggen, även när jag inte sitter och det strålar ner i högra benet när jag går, hur kan jag motverka detta? Sluta på mitt jobb och hitta ett annat? Jag anstränger mig hela dagarna med att försöka sitta rakt i både rygg och nacke.
Juxta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-26, 11:01   #36
Ponitus
Registered User
 
Ponituss avatar
 
Reg.datum: May 2010
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 088
Citat:
Ursprungligen postat av Juxta Visa inlägg
Har för mig att jag läste i en annan tråd att det finns egentligen inget tränande som kan motpolisera stillasittande. Men, jag har ett relativt stillasittande jobb och har börjat känna av det i ländryggen, även när jag inte sitter och det strålar ner i högra benet när jag går, hur kan jag motverka detta? Sluta på mitt jobb och hitta ett annat? Jag anstränger mig hela dagarna med att försöka sitta rakt i både rygg och nacke.
När du sitter mycket så blir höftböjarna korta. Hade själv det problemet och fick råd av en massör att stretcha ut dessa.
Denna övningen funkar bra för mig - http://www.fitness-magazine.com/dece...s/stretch2.jpg
Testa att stretcha lite och se ifall du märken nån skillnad?
__________________
Ponitus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-26, 13:05   #37
Juxta
Broder Broccoli
 
Juxtas avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 448
Citat:
Ursprungligen postat av Ponitus Visa inlägg
När du sitter mycket så blir höftböjarna korta. Hade själv det problemet och fick råd av en massör att stretcha ut dessa.
Denna övningen funkar bra för mig - http://www.fitness-magazine.com/dece...s/stretch2.jpg
Testa att stretcha lite och se ifall du märken nån skillnad?
Tack, kan alltid testa. Hur ofta körde du stretchningen?
Juxta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-26, 14:43   #38
Ponitus
Registered User
 
Ponituss avatar
 
Reg.datum: May 2010
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 088
Citat:
Ursprungligen postat av Juxta Visa inlägg
Tack, kan alltid testa. Hur ofta körde du stretchningen?
Jag kör stretchingen flera gånger i veckan. Stretchar väldigt mycket för att bli bättre i böj och jag kan säga att jag känner mig både bättre i ryggen, benen och böjen!
__________________
Ponitus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-26, 15:09   #39
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Vad exakt anses vara "sedentary time". Vanligt sittande förstår jag, men säg att man sitter på en träningsboll, t.ex. Eller att man konstant rör på foten, eller ngt sådant. Finns det några konkreta gränsdragningar?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-26, 15:25   #40
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av Juxta Visa inlägg
Har för mig att jag läste i en annan tråd att det finns egentligen inget tränande som kan motpolisera stillasittande.
Det är inte riktigt sant då man t ex kan resa sig upp en gång i halvtimmen och göra något aktivt för att bryta perioderna av stillasittande. Det finns t ex färdiga pausprogram som man kör via datorn (om man sitter vid en dator) men det räcker bra att bara gå en sväng och veva med armarna etc.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-26, 15:31   #41
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Det är inte riktigt sant då man t ex kan resa sig upp en gång i halvtimmen och göra något aktivt för att bryta perioderna av stillasittande. Det finns t ex färdiga pausprogram som man kör via datorn (om man sitter vid en dator) men det räcker bra att bara gå en sväng och veva med armarna etc.
Då har man dock per definition minskat på sitt stillasittande. Vilket jag inte tror var andemeningen med det ursprungliga påståendet.
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-26, 15:49   #42
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Då har man dock per definition minskat på sitt stillasittande. Vilket jag inte tror var andemeningen med det ursprungliga påståendet.
Nej inte alls. Det är däremot en ännu bättre metod att planerar sin dag så att man sitter mindre.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-26, 16:28   #43
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Nej inte alls. Det är däremot en ännu bättre metod att planerar sin dag så att man sitter mindre.
Vad jag fortfarande är mest intresserad av är exakt vad som krävs för att inte anses vara "stillasittande". Räcker det att sitta ner men svänga lite med armarna? Resa sig upp en gång, eller flera gånger? Vifta med foten?
Tugga tuggummi?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-26, 18:05   #44
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Vad jag fortfarande är mest intresserad av är exakt vad som krävs för att inte anses vara "stillasittande". Räcker det att sitta ner men svänga lite med armarna? Resa sig upp en gång, eller flera gånger? Vifta med foten?
Tugga tuggummi?
De har inte direkt kontrollerat för tuggummituggande och tåviftande i studierna om du trodde det. Men att ta avbrott, typ resa sig upp en stund, tror jag kan räknas in som att avbryta stillasittandet. Låt säga att du reser dig, gör något benlyft, rullar axlarna och sedan slår dig ner igen. Kanske räcker?
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-26, 19:30   #45
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
De har inte direkt kontrollerat för tuggummituggande och tåviftande i studierna om du trodde det. Men att ta avbrott, typ resa sig upp en stund, tror jag kan räknas in som att avbryta stillasittandet. Låt säga att du reser dig, gör något benlyft, rullar axlarna och sedan slår dig ner igen. Kanske räcker?
Jo men jag undrade just vad som var kontrollerat för. Vad ansågs vara "bryta stillasittande"?
Gärna något mer specifikt än "kanske".
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)