Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-01-21, 10:26   #1
Permaximum
Registered User
 
Permaximums avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 126
Hur hanterar man såna här arbetskollegor?

Jag vet inte om kolozzeum är tillräckligt stort för såna här frågor längre men jag vill inte posta på flashback och familjeliv suger. Så jag gör ett försök.

Jag har lite problem med att hantera en av mina arbetskollegor. Det är en relativt liten arbetsplats så det går inte att undvika honom under dagen utan en viss kommunikation krävs.

Jag ska försöka beskriva personligheten så gott det går.

Först och främst är han en slags "världsmästare" och har nog en liten sväng av narcicism. Han svarar "Ja, jag vet" flera gånger per dag. Tex om han gjort något och man vänligt tipsar han om ett bättre alternativ blir svaret "Ja, jag vet" på allt eftersom han lever under illusionen att han kan allt och är bäst. Det är ju ganska lättundvikligt, jag ger bara fan i att konversera på det sättet. Men det blir nog så irriterande när han går fram och frågar folk saker och direkt han får ett svar säger han bara "Ja, jag vet". OKEJ VARFÖR STÄLLDE DU FRÅGAN FÖR DÅ DIN JUBELIDIOT?!?!?!

Sen irriterar jag mig även på att han ungefär 5 gånger per dag måste berätta hur extremt mycket han har att göra bara för att all ska tycka att han är så sjukt duktig. Han har fått mindre och mindre uppgifter för att han ska hinna med men han hänvisar hela tiden till att hans arbetsuppgifter är svårare så det tar längre tid.

Sen finns det ett till problem. Han går ständigt och halvdrygar sig mot mig om allt möjligt skit. Jag klarar av skoj och går själv och skojar med folk på jobbet men vissa verkar inte veta när enough is enough.

Exempel: Någon talar om blommor. Då kan han mitt i allt säga "x vattnar säkert aldrig blommorna, blommorna dör nog alltid".

Jag har problem med datorn "Jaha har dom kopplat bort dig för att du inte är betrodd höhöhöhöh"

Det är läckage på toaletten "Jaha har x varit och förstört toaletten höhöhöhöh"

Helt oskyldigt tänker ni? Helt klart, men när man får 50 såna kommentarer per dag blir det tröttsamt. Jag är väldigt öppen för skämt och tolererar mer än de flesta gör.

Ska man bara ignorera såna här människor så slutar det eller? En gång när han gick över gränsen har jag sagt till åt honom att han får ta det lite lugnt, och det har lugnat sig lite sen dess. Men nu orkar jag inte säga till något mer så jag blir någon gnällspik.

Kan det vara så att jag helt enkelt bara börjat störa mig lite grann på denna person och nu överdriver jag varenda situation för att jag är sur? Är det mig själv jag behöver arbeta på inte honom?
Permaximum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-21, 10:34   #2
chadd
Registered User
 
chadds avatar
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 123
chadd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-21, 10:38   #3
Ignatius72
Gubbe
 
Ignatius72s avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Hörby
Inlägg: 5 290
Eftersom det fungerade att säga till kollegan så gör det igen.
__________________
En gubbdjävels bekännelser

Citat:
Ursprungligen postat av Pågasnöre efter dagis
Pappa, lejon har inga händer och får inga paket.
Ignatius72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-21, 10:40   #4
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Det där med "ja, jag vet" som svar när man förklarat något som personen uppenbarligen inte vet är så in i helvete irriterande. Min farsa gör exakt samma sak varenda gång, och det driver mig till vansinne. Tyvärr har jag inget råd på att hantera det.

Vad gäller allt det övriga låter det som att din kollega inte gillar dig och du inte gillar honom. Han tar alla chanser att sätta sig på dig och trycka ner dig. Antingen slår du honom på käften (eller hotar med det) eller ger tillbaka med samma mynt (om du har det i dig). Alternativt finner du dig i att han kör med dig. Eller så byter du jobb så du slipper honom.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-21, 10:41   #5
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Hög igenkänningsfaktor. Har både kollegor och gamla pluggkompisar osv som är/har varit exakt så. I 9 fall av 10 så har det varit väldigt små osäkra personligheter som försöker skapa en fasad att gömma sig bakom, gärna med att försöka göra sig "viktiga" och/eller göra sig lustiga på andras bekostnad.

Jag hade nog delat upp det hela. De första delarna om hans arbetsuppgifter och att han kan allt och vet allt, hade jag ignorerat. Om det gått undvikt personen helt och hållet och fokuserat på mitt eget istället. Om det är en bra arbetsgivare hade jag talat om för min chef att det sänker min arbetsmiljö med hans agerande och låtit cheferna jobba för lönen och se till att hjälpa honom jobba på sin personlighet.

De andra delarna hade jag tagit ett allvarligt samtal kring. Kort och gott hade jag sagt att visst kan det vara skoj att kivas ibland, men att det är tröttsamt när han gör det så ofta och hela tiden använder dig som hackkyckling. Hade på riktigt sagt att det där får han lägga av med och visat att jag inte skämtat, utan att jag varit märkbart irriterad. Fortsätter han efter det så gör han det med vetskap om att du har markerat på allvar och då tar man det till en annan nivå, men min erfarenhet är att säger man till en sådan här person på skarpen så backar de faktiskt.

Använd dock alltid exempel, precis som du gjorde nu, så det blir sakligt och konkret vad det är du reagerar emot.

Vi hade en konferens på mitt jobb i höstas där en kollega som är känd för att han hela tiden ska skämta på andras bekostnad vevade loss mot en tjej och flera gånger om skulle få hela gänget att skratta åt henne, men vi hade en ny tillfällig chef som plötsligt avbröt och i lugn ton talade om att vi fick gärna skämta på hans bekostnad om vi ville, men att från och med den sekunden gällde regeln att vi skämtar inte på någon annans bekostnad. Det blev knäpptyst kan jag säga och kollegan som alltid beter sig så, skämdes rejält. Blev lite tryckt stämning först, men sedan blev det bättre stämning. SÅ ska slipstenen dras.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-21, 10:41   #6
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Såg åt honom att sluta,inför alla andra. Då kommer han säga något i typ om "vadå?", be honom sluta sen är det över.

Sen bara ignorera rakt av, tipsa inte om saker, undvik frågorna etc.

Så kommer han krypande efter ett tag.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-21, 10:54   #7
Alexton
Registered User
 
Alextons avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Frankrike
Inlägg: 524
Säger han :" jag vet " kontra med "varför gjorde du inte det direkt då?" Och liknande, helst högt nog att andra hör.
Pika när personen använder ett drygt ordval, efter en stund brukar de sluta för de inte gillar att behöva bli defensiva när de ska framstå som effektiva / bättre.

Oftast osäkra personer som måste försöka höja sin status genom att försöka sänka andra till deras nivå.
__________________
“If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality.”

/ Desmond Tutu
Alexton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-21, 10:58   #8
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Ja, jag vet.
-Varför frågar du då?
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-21, 11:39   #9
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Svara "ja, jag vet att du vet" varje gång han säger "ja, jag vet".
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-21, 13:40   #10
timoat
Registered User
 
timoats avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 147
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det där med "ja, jag vet" som svar när man förklarat något som personen uppenbarligen inte vet är så in i helvete irriterande. Min farsa gör exakt samma sak varenda gång, och det driver mig till vansinne. Tyvärr har jag inget råd på att hantera det.
Min farsa med, han kan ALDRIG ha fel eller inte veta något. Kolla på På Spåret eller Vem vill bli miljonär är nästintill olidligt. Svarar han fel på en fråga så är hans första respons "de har fel!". Aha, ja du farsan, de har nog fel och du har rätt... Han säger ofta att han skulle komma långt om han var med i ett sånt program men att han skulle falla på "vardagliga saker eller pop kultur", det är typ under honom på nåt sätt. Men allt han är intresserad i är naturligtvis finculture.

Om det är något han vet men man själv inte kan, tex nåt klassiskt musik stycke, nåt HAN har intresse i kör han "Vad är detta för nåt då?" som nån sorts pop quiz, och sen säger man "jag vet inte", så får man "visste du inte ens det eller?" som om han var född med den kunskapen och inte behövt lära sig det nån gång i livet. Kommer morsan med nån gissning blir han nästintill förbannad för att gissningen var fel "korkad".

Man får under inga förutsättningar komma med förslag eller ifrågasätta något han säger, då kan han bli asförbannad. Så jävla märkligt beteended.

Om man frågar honom en fråga, så kan han svara, "jag tror inte det" och om man själv säger, "jo jag tror det så" är det helt plötsligt bombsäkert att det INTE är på det viset du tror, och definitivt på det viset han för 3 sekunder sen själv var osäker på.

Kollar vi antikrundan så använder han appen där man ska gissa sig fram till vad saker är värda, och gissar han rätt blir han helt jävla överlycklig och visar stolt upp hur många poäng han har, medans han typ blir förbannad på andra som inte gissat rätt. En extremt dålig vinnare och ännu sämre förlorare.

Man får inte prata under tiden, och blir man blir tillsagd på skarpen, men 5 sek senare sitter han själv och pratar för att det är något han kan eller nånstans han har varit på tv.

Happy Times.
timoat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-21, 13:46   #11
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Citat:
Ursprungligen postat av timoat Visa inlägg
Om det är något han vet men man själv inte kan, tex nåt klassiskt musik stycke, nåt HAN har intresse i kör han "Vad är detta för nåt då?" som nån sorts pop quiz, och sen säger man "jag vet inte", så får man "visste du inte ens det eller?" som om han var född med den kunskapen och inte behövt lära sig det nån gång i livet..
Igenkänningsfaktor 10000% Och då är det alltid något ämne som liksom ingen annan människa har lärt ut senaste 40 åren.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.

Senast redigerad av StarkaUlf den 2018-01-21 klockan 13:48.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-01-21, 14:27   #12
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av timoat Visa inlägg
Min farsa med, han kan ALDRIG ha fel eller inte veta något. Kolla på På Spåret eller Vem vill bli miljonär är nästintill olidligt. Svarar han fel på en fråga så är hans första respons "de har fel!". Aha, ja du farsan, de har nog fel och du har rätt... Han säger ofta att han skulle komma långt om han var med i ett sånt program men att han skulle falla på "vardagliga saker eller pop kultur", det är typ under honom på nåt sätt. Men allt han är intresserad i är naturligtvis finculture.

Om det är något han vet men man själv inte kan, tex nåt klassiskt musik stycke, nåt HAN har intresse i kör han "Vad är detta för nåt då?" som nån sorts pop quiz, och sen säger man "jag vet inte", så får man "visste du inte ens det eller?" som om han var född med den kunskapen och inte behövt lära sig det nån gång i livet. Kommer morsan med nån gissning blir han nästintill förbannad för att gissningen var fel "korkad".

Man får under inga förutsättningar komma med förslag eller ifrågasätta något han säger, då kan han bli asförbannad. Så jävla märkligt beteended.

Om man frågar honom en fråga, så kan han svara, "jag tror inte det" och om man själv säger, "jo jag tror det så" är det helt plötsligt bombsäkert att det INTE är på det viset du tror, och definitivt på det viset han för 3 sekunder sen själv var osäker på.

Kollar vi antikrundan så använder han appen där man ska gissa sig fram till vad saker är värda, och gissar han rätt blir han helt jävla överlycklig och visar stolt upp hur många poäng han har, medans han typ blir förbannad på andra som inte gissat rätt. En extremt dålig vinnare och ännu sämre förlorare.

Man får inte prata under tiden, och blir man blir tillsagd på skarpen, men 5 sek senare sitter han själv och pratar för att det är något han kan eller nånstans han har varit på tv.

Happy Times.
Goddamn! På pricken!
Ifall man diskuterar nåt och det börjar bli uppenbart att han haft fel i det han sagt från början i diskussionen så börjar han vränga på argumenten och helt plötsligt är hans åsikt i princip motsatt den han hade från början. Fast då har han "glömt" att han nånsin tyckte så.

Sinnessjukt är vad det är.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-21, 14:41   #13
timoat
Registered User
 
timoats avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 147
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Goddamn! På pricken!
Ifall man diskuterar nåt och det börjar bli uppenbart att han haft fel i det han sagt från början i diskussionen så börjar han vränga på argumenten och helt plötsligt är hans åsikt i princip motsatt den han hade från början. Fast då har han "glömt" att han nånsin tyckte så.

Sinnessjukt är vad det är.
ja haha, exakt så är det. Han lurar sig själv också, när han sitter där med den appen, och nån av tågen svarar först, då hör han det, petar in det svaret i appen och upplyser alla om att han minnsann "kunde" svaret. Helt jävla otroligt ibland. Han blir förbannad om man synar hans skitsnack med, vi har haft ett par ordentliga bråk, han ger sig inte. Jag är ju sonen så jag ska ju absolut inte kunna mer än honom om någonting, det blir liksom syntax error.

Om det är någon fråga om blommor eller växter eller medicin som morsan kan men inte han, ja då är det liksom kunskap som inte är värd att kunna på nåt sätt. ingen annan får cred för att kunna nåt, men han är extremt snabb på att gratulera sig själv. Självbelåtenheten vet inga gränser!

Det går inte heller att ställa en ponerande fråga, typ "undrar vad som hade hänt om så och så hände", det blir inte någon diskussion, utan vad han nu tänkte på är "rätt" direkt liksom.

Du kanske känner igen det här med;

om något inte går enligt hans planer blir han förbannad, och om nån inte reagerar EXAKT som han ville eller planerade att de skulle reagera så blir han sur.

Han är också snabb på att stjälpa över ansvar på andra, och sen bli förbannad när de inte gjort exakt som han skulle ha gjort. Exempel ; be mamma packa hans kläder inför nån resa och sen bli förbannad när hon glömt ett visst bälte eller tekitteln.

Han förlägger saker hela tiden, och skyller sen på att morsan städat undan dem "som vanligt"

Han kan säga en sak och sen totalt glömma att han sagt det.

Senast redigerad av timoat den 2018-01-21 klockan 14:43.
timoat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-21, 15:50   #14
chidde
Projektledare
 
chiddes avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: London
Inlägg: 1 352
@Permaximum
Ar din kollega i en hogre position an vad du ar?
Hur manga ggr per dag maste du ga till honom och radfraga?

En jakligt effektiv grej om man vill ha minimal kontakt ar musik i oronen, garna head phones sa det ar klart och tydligt att man inte ar med i andras konversationer

Man far vara lite smart och strategisk ocksa, i ett jobb dar man ar beroende av varandra bor man helst undvika att hamna i kant med andra och forsoka vara i god fot med alla

Tank lite pa hur en brand uppstar t ex, vilket ar Bransle, Syre och Varme
Forestall dig att han ar branslet, kollegorna ar syret och er uppmarksamhet ar varmen

Plocka bort ett av ovan, forslagsvis er uppmarksamhet?
Sa nagon/nagra maste borja ignorera honom och sasmaningom kvavs han for att ingen tycker att han ar rolig

Vissa personligheter maste man helt enkelt lara sig att hantera och det kan enbart komma med erfarenhet. Man tror alltid att man har sett allt och traffat alla typer, men det blir sa otroligt latt att glomma bort att den siste idioten aldrig ar fodd
__________________
chidde.blogg.se

Projekt: Hästsvans
Läs om mig och Titta på mig
chidde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-21, 15:51   #15
Bubblan84
Registered User
 
Bubblan84s avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: Luleå
Inlägg: 1 513
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Svara "ja, jag vet att du vet" varje gång han säger "ja, jag vet".
"I know you. You know you. And I know you know that I know you."
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av NNIF Visa inlägg
haha tänkt dig då i början på seklet
"ska du sporta utan kavaj? är du gheeyy eller?"
Citat:
Ursprungligen postat av Matsa Visa inlägg
Formpolisen på youtube brände hela proppskåpet och långa var köerna bland de som skulle lära far göra barn.
Min journal
Bubblan84 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)