Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-01-28, 10:22   #4816
Poxeman
Collecting stars
 
Poxemans avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Floda
Inlägg: 5 759
Jag har fått en inbjudan till löparclinic med Marcus Stålbom och funderar på om det är något att ha?

Han är tydligen certifierad pose-instruktör och det skulle kosta mig 700kr.

Som löpare är jag medioker, ska ju köra marathon i sommar men vill gärna bli snabbare på milen också.
__________________
Collect some stars to shine for you, but start today, there is only a few.
En Ironman på väg mot nya äventyr...
Citat:
Ursprungligen postat av Kaggsmurfen Visa inlägg
en joggare på elitnivå
Poxeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-28, 10:29   #4817
ulfalf
Går det så går det
 
ulfalfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 2 300
Citat:
Ursprungligen postat av Poxeman Visa inlägg
Jag har fått en inbjudan till löparclinic med Marcus Stålbom och funderar på om det är något att ha?
Vi ska en serie pass med honom i klubben med början på tisdag, så efter det kan jag svara exakt. Men vad jag hört av andra, så ska det tydligen vara riktigt bra och lärorikt. Så ja, jag skulle säga att det absolut är något att ha.
ulfalf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-28, 10:49   #4818
Karvig
Registered User
 
Karvigs avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 902
Citat:
Ursprungligen postat av loolY Visa inlägg
Hur gör folk när de springer på löpband? När jag var på gymmet såg jag att nästan alla springer utan att hålla i sig men när jag försöker att springa som ute så känns det som om jag ska snubbla hela tiden och jag slår i med foten längst fram så det har blivit så att jag helt enkelt får hålla i mig i räcket. Problemet är att jag får springa lätt framåtlutad när jag tränar på löpband, är det ett problem och hur bör jag göra för att återgärda det i så fall, kanske är så lätt som att man får börja träna långsammare tills man känner sig säker?
Jag springer en hel del på löpband, även riktigt snabba pass, och likt dig befinner jag mig långt fram på bandet. När foten är som längst fram i löpsteget brukar det bara vara någon millimeter kvar tills jag slår i längst fram på bandet. Förut kunde det hända enstaka gånger att jag råkade sparka till det men nu är det som att kroppen lärt sig var gränsen går, behöver aldrig titta ner på bandet.

Som du identifierat själv tror jag att det är bäst att börja i lite bekvämare farter tills du har helkläm på var du har fötterna på bandet. Hur menar du med att du får springa lätt framåtlutad när du kör löpband? Alla springer vi olika men jag upplever inte att jag lutar mig framåt på löpband mer än annars.
__________________
Löpning.
Karvig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-28, 10:51   #4819
Los
Registered User
 
Loss avatar
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 663
Citat:
En annan fråga om löparskor, som det verkar vara mycket snack om just nu, ska alla skrota sina skor och köra tunt eller är det för folk som tränar på bana?
Varken eller, det blir lättare för dig att förstå om inte övertolkar.

Citat:
Oftast tränar jag i väldigt kuperad terräng där det kan finnas rötter och stenar att hoppa mellan så man inte snubblar.
Då är orienteringsskor att föredra, dvs låga grovsulade med minimal dämpning. Inov8 gör bra grejjer i många viktklasser.
__________________
Träningsdagbok. | Löpning: 10K @ 35:54 min, 21,1K @ 1:21:52, Marathon @ 2:59:21 | Cykling: Vätternrundan: 8:55, solo

Senast redigerad av Los den 2011-01-28 klockan 10:52.
Los är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-28, 10:55   #4820
Poxeman
Collecting stars
 
Poxemans avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Floda
Inlägg: 5 759
Citat:
Ursprungligen postat av loolY Visa inlägg
Hur gör folk när de springer på löpband? När jag var på gymmet såg jag att nästan alla springer utan att hålla i sig men när jag försöker att springa som ute så känns det som om jag ska snubbla hela tiden och jag slår i med foten längst fram så det har blivit så att jag helt enkelt får hålla i mig i räcket. Problemet är att jag får springa lätt framåtlutad när jag tränar på löpband, är det ett problem och hur bör jag göra för att återgärda det i så fall, kanske är så lätt som att man får börja träna långsammare tills man känner sig säker?

En annan fråga om löparskor, som det verkar vara mycket snack om just nu, ska alla skrota sina skor och köra tunt eller är det för folk som tränar på bana? Oftast tränar jag i väldigt kuperad terräng där det kan finnas rötter och stenar att hoppa mellan så man inte snubblar.
Du vänjer dig.
Efter några mil på löpband så vet du exakt var gränserna går och du kan springa avslappnat och normalt igen.
__________________
Collect some stars to shine for you, but start today, there is only a few.
En Ironman på väg mot nya äventyr...
Citat:
Ursprungligen postat av Kaggsmurfen Visa inlägg
en joggare på elitnivå
Poxeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-28, 11:00   #4821
Lars Brinkhoff
Registered User
 
Lars Brinkhoffs avatar
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 5 253
Citat:
Ursprungligen postat av Karvig Visa inlägg
Jag springer en hel del på löpband, även riktigt snabba pass, och likt dig befinner jag mig långt fram på bandet.
Jag undrar om ni båda har gemensamt att ni har en relativt låg stegfrekvens?
Lars Brinkhoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-28, 21:52   #4822
hiko
Registered User
 
hikos avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Södra Sverige
Inlägg: 49
Citat:
Ursprungligen postat av loolY Visa inlägg
Problemet är att jag får springa lätt framåtlutad när jag tränar på löpband, är det ett problem och hur bör jag göra för att återgärda det i så fall,.
Prova lägg lutningen på +1.0 så tror jag det blir mer likt utomhusträning.
__________________
Rome was not built in a day
hiko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-28, 23:06   #4823
Mollestam
Registered User
 
Mollestams avatar
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 1 038
Jaha, då har man drabbats av benhinneinflammation, vilket sägs bero på löpbandet och grusträningen till stor del (brist på dämpning sade läkaren?)
Läkaren sade också att det bara var att vila, men då jag känner att jag är lite smått beroende av löpningen, och också behöver hålla konditionen så bra som möjligt inför årets fotbollssäong undrar jag om det finns något knep för att snabba på läkningen, eller bli av med det helt? Vill påminna mig om att jag har läst att någon "tränade" bort inflammationen, är detta möjligt?

Senast redigerad av Mollestam den 2011-01-28 klockan 23:07.
Mollestam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-28, 23:51   #4824
Springer
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 1 708
Satt läkaren på en värdcentral händelsevis?

Pröva att springa lite mer på tårna än hälen och ta kortare steg (men oftare). Jag tror också det har hjälpt att stretcha framsida underben genom att "sätta sig på hälarna".

http://www.marathon.se/news/article.cfm?ThemeId=190

Vila har aldrig hjälpt mina benhinnor, även efter några år paus så har det kommit tillbaka efter några veckor lätt löpning. Numera så har jag inga problem. Om det är löpsteget eller om jag bara "tränat igenom" vågar jag inte uttala mig om. Istället är det knäna som börjar gnälla.
__________________
Tränar helst i skogen - löpning och skogsarbete

Senast redigerad av Springer den 2011-01-28 klockan 23:54.
Springer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-29, 10:30   #4825
maRRtin
Registered User
 
maRRtins avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: J-town baby
Inlägg: 1 215
Prova även att "trycka bort" benhinnorna från benet med tummarna efter att du sprungit, det hjälpte för mig när jag hade lite känningar i benhinnorna.
Det gör väldigt ont och ska göra väldigt ont, men det är skönt efteråt.
maRRtin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-29, 11:04   #4826
Mollestam
Registered User
 
Mollestams avatar
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 1 038
Tackar för svar, ska prova era tips nästa gång det blir löpning.
Mollestam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-29, 11:41   #4827
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Väldigt många barfotaförespråkare menar på att man automatiskt landar på framfoten när man springer barfota samt kortar ned steget och därmed alltså får en bättre löpteknik. Min fråga till dessa personer är: har ni varit på ett gym i nyårslöftestider och observerat folk på löpbanden? Ganska många på mitt gym springer i strumplästen på löpbanden, främst personer som troligtvis mest är ute efter att tappa några kg. Det är väldigt många av dessa som landar med väldigt tydlig hälisättning, tar riktigt långa steg och orsakar ett högljutt dunsande när de studsar fram.

Varför funkar inte teorin på de här personerna? Är det för att de är nybörjare och inte känner till hur kroppen "ska" reagera "automatiskt"?
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-29, 12:02   #4828
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Citat:
Barfotalöpning och framfotisättning är utan tvekan korrelerade men det är inte samma sak. Hos de 16 kenyanska ungdomarna som levt hela livet barfota var det 12 % som landade på hälen och 22 % på mellanfoten. Lieberman nämner inte ens detta faktum i diskussionen. Hur kan det komma sig att en tredjedel av personerna inte landar på framfoten när han påstår att det är så vi är evolutionärt skapade för att landa?
http://traningslara.se/skor-barfotal...ng-av-studier/
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-29, 12:10   #4829
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG Visa inlägg
Jo, jag har läst det där. Känns upplyftande med en något mer nyanserad text för en gångs skull. Mycket Halleluja-stämning när det diskuteras barfotalöpning. Lite samma känsla som när LCHF diskuteras när det gäller matvanor.
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-29, 12:20   #4830
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av Mollestam Visa inlägg
Jaha, då har man drabbats av benhinneinflammation, vilket sägs bero på löpbandet och grusträningen till stor del (brist på dämpning sade läkaren?)
Läkaren sade också att det bara var att vila, men då jag känner att jag är lite smått beroende av löpningen, och också behöver hålla konditionen så bra som möjligt inför årets fotbollssäong undrar jag om det finns något knep för att snabba på läkningen, eller bli av med det helt? Vill påminna mig om att jag har läst att någon "tränade" bort inflammationen, är detta möjligt?
Vila och korrekt ökning av träinngsdosen när du väl sätter igång är ett bra tips, det sista slarvar en hel del med och då "hjälper inte vilan".

Du kan däremot köra andra träningsformer för att upprätthålla den centrala konditionen så att du inte helt tappar den. Du kommer tycka det är jobbigt att springa i början men eftersom du i alla fall kommer att trappa upp löpningen långsamt så hinner du vänja kroppen vid löpningen.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)