Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-03-15, 10:00   #19831
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Citat:
Ursprungligen postat av grondahl Visa inlägg
Om en löpare som vunnit UTMB, Western States, Transvulcania, Hardrock etc inte är ultralöpare, vem är då ultralöpare?
Sorry, glömde bort att han springer lååångt Hade av någon anledning enbart Sierre-Zinal i huvudet, jag har egentligen koll på detta. Han är självklart ultralöpare!
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-15, 11:14   #19832
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Appropå sådana superlånga "tröskelpass" på 20-40k i 30s långsammare än tröskeltempo. Brukar du köra sådana du som springer en massa maror, och hur resonerar man kring hur mycket man måste sänka tempot från tröskelfart ifall man kör 60min istället för de 20-30min som brukar vara standardpass i tröskeltempo?

Inget är normalt med Kipchoge, så jag vet inte vad jag ska tro.
Haha, om massa maror = 2 Däremot så säger jag "gör inte som jag gör utan som jag säger"

Dvs mina upplägg brukar vara att jag vilar mig i form under vintern, tävlar mig i form under sommaren sedan brukar jag få panik och inse att jag inte sprungit några långpass och sedan klämmer in en rask stegringstakt de sista 10 -12 veckorna (varierar mellan ökning av längd eller springa snabbare än maratonfart 5 - 7 km inuti passet - vilket väl iofs gissningsvis är rätt nära "långsam tröskel"). Eftersom jag forcerar långpassen tar jag det lite lugnare i övrigt utöver det jag tävlar.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-15, 12:40   #19833
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Sorry, glömde bort att han springer lååångt Hade av någon anledning enbart Sierre-Zinal i huvudet, jag har egentligen koll på detta. Han är självklart ultralöpare!
Sen är väl Kilian ett dåligt exempel, då han spenderar halva året med att träna på ett par skidor. Rent träningsmässigt verkar han inte följa något utstakat program, utan han är ett sånt underbarn som kan köra på känn.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-15, 12:42   #19834
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Till att börja med: har ni också ett par pass varje år då det utan någon direkt förklaring går otroligt bra? Följdfråga: hur förklarar man detta?

Exempel från igår: sovit 5-5,5 h varje natt under veckan, var lite av ett vrak. Tufft tempopass i måndags och sedan backpass med sega ben i tisdags. Vila onsdag. Sprang sent, började vid 19:15 och tanken var två mil, två mil som jag gissade skulle gå segt. Istället fick jag ett av mitt livs pass där jag inte kunde bli trött. Trots att jag under sista milen klockade kilometrar på 4:42-4:47 så kändes det som att jag inte tog i, jag bara nötte i lagom fart. Blev aldrig trött, andningen var helt kolugn.

Det fanns INGENTING som talade för detta på förhand. Har liknande exempel från i fjol, minns t.ex. ett 15K-pass i 5-tempo där jag knappt blev ansträngd. Startade detta pass 21:30 en söndag, helt utan sug. Vad är det som klickar? Varför sker det vid sådana random tillfällen?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-15, 14:29   #19835
Torsk_ole
Fil.Kand Oxéfilé
 
Torsk_oles avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Allt från söder till norr
Inlägg: 1 360
Det sker i allra högsta grad att jag har sådana pass. Den enda lärdomen jag har är att helt koppla bort hur jag tror att sömn, mat, stress och liknande kommer att påverka mig.
Torsk_ole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-15, 14:33   #19836
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Citat:
Ursprungligen postat av Torsk_ole Visa inlägg
Det sker i allra högsta grad att jag har sådana pass. Den enda lärdomen jag har är att helt koppla bort hur jag tror att sömn, mat, stress och liknande kommer att påverka mig.
Fan vad intressant. Med "allra högsta grad", menar du att du har dom oftare än ett par gånger per år? Har du "lärt" dig själv att få dom oftare genom det som du beskriver?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-15, 15:22   #19837
Torsk_ole
Fil.Kand Oxéfilé
 
Torsk_oles avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Allt från söder till norr
Inlägg: 1 360
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Fan vad intressant. Med "allra högsta grad", menar du att du har dom oftare än ett par gånger per år? Har du "lärt" dig själv att få dom oftare genom det som du beskriver?
Svårt att uppskatta hur ofta det sker. Men framförallt så handlar det om vilka förväntningar man har på passet utifrån förutsättningarna. Jag har flera gånger blivit överraskad när jag trott att det kommer gå dåligt men blev tvärtom. Blev extra mycket så efter att man fått barn. Därför slutade jag att försöka förutspå hur det skulle gå.

Jag ser nästan inga fördelar med att i förväg ha en mental inställning om att det kommer gå dåligt, det får bli som det blir helt enkelt. Med en sån inställning blir man inte längre överraskad på samma sätt.
Torsk_ole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-15, 15:33   #19838
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 164
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Till att börja med: har ni också ett par pass varje år då det utan någon direkt förklaring går otroligt bra? Följdfråga: hur förklarar man detta?

Exempel från igår: sovit 5-5,5 h varje natt under veckan, var lite av ett vrak. Tufft tempopass i måndags och sedan backpass med sega ben i tisdags. Vila onsdag. Sprang sent, började vid 19:15 och tanken var två mil, två mil som jag gissade skulle gå segt. Istället fick jag ett av mitt livs pass där jag inte kunde bli trött. Trots att jag under sista milen klockade kilometrar på 4:42-4:47 så kändes det som att jag inte tog i, jag bara nötte i lagom fart. Blev aldrig trött, andningen var helt kolugn.

Det fanns INGENTING som talade för detta på förhand. Har liknande exempel från i fjol, minns t.ex. ett 15K-pass i 5-tempo där jag knappt blev ansträngd. Startade detta pass 21:30 en söndag, helt utan sug. Vad är det som klickar? Varför sker det vid sådana random tillfällen?
Jag har gjort mina absolut bästa lopp resultatmässigt (dvs seger ) och även sett till löpkänsla i USA. Båda gångerna på högre höjd än vad jag är van vid (i Colorado ca 2000 möh, högplatå), och i varmt och torrt väder vilket vi nästan aldrig har i Sverige (p.g.a. relativt sett havsnära läge är det alltid högre luftfuktighet här än i det amerikanska inlandet). Dessutom har jag sprungit loppen bara ett par dagar efter en lång flygresa och en tidsskillnad på 8 timmar. Mao: borde vara urkassa förutsättningar men av någon jäkla anledning så passar det tydligen min kropp att byta miljö och tidszon helt när den ska prestera. Haha.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-15, 15:51   #19839
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag kan inte se mer än dagboken som länkades men den stöder i alla fall inte det du skriver. Möjligtvis 80-90 % easy/moderate. Kanske var det du menade? Det är inte helt lätt att avgöra hur tuffa hans intervaller är och således under vilken kategori de hamnar men jag gjorde ett försök och någonstans mellan 30 och 40 % av den totala volymen verkar hamna under "easy".

Jag förstår ju också att han tränar hårdare inför ett lopp än vad han gör off season men det ska ju till otroliga mängder "lök-träning" för att åtta-nio tiondelar av hans totala årsvolym ska vara just "lök-träning". I dagboken tar vi del av fem veckor och det är inför ett marathon, han gör väl ett par om året? Tio veckor sådan träning som är beskriven i dagboken är ju ändå 20 % av hans år.
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag tror 4:00 tempo är mer av återhämtningstempo för Kipchoge. Dvs det tempo han kör på extremlugna pass på kvällen då han kanske redan har kört ett tufft tempopass på morgonen.

1h39min på 30k blir dock ett snittempo på 3:16 vilket bara är marginellt snabbare än hans E-tempo (utifrån runsmart kalkylatorn). Man får ju också komma ihåg jämföra tempo mellan olika underlag och kupering är vanskligt.

LL är ju rätt kuperat, och ett pass på 30k i 100min i ett tempo som är betydligt långsammare än tröskeltempo (2:45/km) och även långsammare än maratontempo (2:51/km) är alltså helt enkelt ett längre tröskelpass. Han kan ju alltså springa i tröskelfart i runt 90min. Nu sprang han 10min längre i ett betydligt lugnare tempo vilket betyder att det inte är ett mördarpass för honom.

Du kör ju själv tempopass i betydligt snabbare än tröskelfart. Så snarare att du kör hårdare än honom (relativt förmåga).
Precis det som verkar hårt är för honom inte så hårt som man/vi kan tro. Sedan skrev jag ju årsgenomsnitt av en anledning.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-15, 17:13   #19840
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Haha, om massa maror = 2 Däremot så säger jag "gör inte som jag gör utan som jag säger"

Dvs mina upplägg brukar vara att jag vilar mig i form under vintern, tävlar mig i form under sommaren sedan brukar jag få panik och inse att jag inte sprungit några långpass och sedan klämmer in en rask stegringstakt de sista 10 -12 veckorna (varierar mellan ökning av längd eller springa snabbare än maratonfart 5 - 7 km inuti passet - vilket väl iofs gissningsvis är rätt nära "långsam tröskel"). Eftersom jag forcerar långpassen tar jag det lite lugnare i övrigt utöver det jag tävlar.

"gör inte som jag gör utan som jag säger"

Det är mitt motto ockå.
Själv har jag gjort de flesta misstag man kan tänka sig i träningen och verkar vara skadad mer än jag är hel...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-15, 17:34   #19841
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Vad tror vi om ultralöparna? Är det samma sak för dom, vid 200K går gränsen?

Kilian är förvisso inte ultralöpare men av det som jag har sett så har han en del variation i sin träning. Det handlar mycket mer om att vara igång länge snarare än att springa från A till B. Gör givetvis båda men t.ex. under vintern så blir det mycket skidor från honom. Gå upp till en topp, åka ned etc. I ett klipp på Youtube är han t.ex. igång i 10-12 h. Går/joggar upp till en topp, åker ned, en ny topp etc.

Har även kikat lite på hans Strava-profil, där han tyvärr inte uppdaterar nitiskt. Hittade något pass i fjol som hette "Day running at the lakes". 100K och 8000 m elevation gain, runt 7-tempo i snitt
Jag tror det kvittar om man är ultralöpare eller maratonlöpare. Men jag har inte undersökt saken nogrannare.

Men jag tycker det verkar kvitta vilken distans man tävlar i. Eliten försöker springa så jävla mycket det bara går. De som satsar på 5k har ju ungefär samma träningsmängd som maratonlöpare. Dvs de brukar nå nån slags punkt av "diminishing returns" mellan 90-125miles/vecka (144-200k/vecka).

Men som snödrivan skrev så kan man ju i viss mån modifiera träningen så det blir mindre stötar och mindre slitage om man springer i uppförsbacke och kanske går i nedförsbackarna. Ingen aning om nettoresultatet på en vecka kan tänkas bli fler kilometer än om man kör "vanlig" löpning. Det lär ju ta sjukt lång tid att samla ihop 250k på en vecka om man enbart springer i uppförsbackar samt går tillbaka ned.

Sen kan man ju som sagt köra 250k gång på en vecka. Frågan är dock om detta ger lika bra resultat som 200k jogg? Detta lär också ta löjligt lång tid, och dessutom blir det ju lite konstig jämförelse. Gång är ju gång, och löpning är löpning...

Det jag tror mig veta är att alla de där "dårarna" som springer från San Fransisco till New York på så få dagar som möjligt (650k/vecka i 50 dagar) som Marshal Ulrich, är rätt förstörda ett bra tag efter en sådan urladdning och behöver ett gäng månader för att bli kuranta igen.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-15, 17:39   #19842
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Torsk_ole Visa inlägg
Tips på något att käka när man är ute och springer länge?
Godis! Gärna geléhallon.

Frukt funkar också bra, och ger lite mer fibrer vilket jag tycker kan vara lite trevligt för magen. Dock är det lite besvärligt att släpa med sig en fruktkorg ut i löparspåret. Russin tar dock inte så mkt plats. Se dock till att ha vatten att skölja ner med. Blir snabbt trist annars.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-15, 18:05   #19843
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Angående det där med att man kan plötsligt få jättebra resultat trots att inget pekar på det.

Jag tror det beror på att det är så många variabler inblandade.

Ju mer amatör man är ju mindre möjlighet har man att kontrollera alla dessa variabler utan vissa saker verkar ske slumpmässigt (fast det egentligen är ett gäng bakomliggande variabler som styr det).

Dessutom har man troligtvis inte ens kunskap om vilka alla dessa variabler är, eller full förståelse för hur olika typer av träning påverkar dem positivt eller negativt. Är man elitsatsande har man ju troligen dels koll på sin träning och kropp sedan ett decenium eller mer, så man har lite bättre koll. Dessutom har man förhoppningsvis en duktig coach som har bra koll på det teoretiska som kan hjälpa till med upplägg.

TLDR;

Jag tror vi dödliga råkar ut för sådana "oförklarliga" fluktuationer just för att vi ligger långt från vår maxpotential och för att vi inte riktigt vet vad vi håller på med, utan famlar i mörkret med vår träning.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-18, 21:04   #19844
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Har tänkt låta ett av årets projekt vara att testa på ultraintervaller. Googlade och 8x1 mil dök upp lite varstans, det är jag inte intresserad av. Däremot så har jag tänkt en del på 3x2 mil. Det ska kunna göras under en heldag, börja tidigt en helgmorgon och vara klar till kvällen. Vad har vi för förslag på setvila? Tar gärna emot förslag på intervaller också, bortsett 8x1 mil då

Syftet är främst att känna på ultraträning p.g.a. kul att testa. Sedan är det ju rätt applicerbart till det jag ska göra i sommar eftersom att jag under två lopp kommer att vara igång i 6-7 h.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-18, 21:56   #19845
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Har tänkt låta ett av årets projekt vara att testa på ultraintervaller. Googlade och 8x1 mil dök upp lite varstans, det är jag inte intresserad av. Däremot så har jag tänkt en del på 3x2 mil. Det ska kunna göras under en heldag, börja tidigt en helgmorgon och vara klar till kvällen. Vad har vi för förslag på setvila? Tar gärna emot förslag på intervaller också, bortsett 8x1 mil då

Syftet är främst att känna på ultraträning p.g.a. kul att testa. Sedan är det ju rätt applicerbart till det jag ska göra i sommar eftersom att jag under två lopp kommer att vara igång i 6-7 h.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Det är inget jag hört att någon ultralöpare faktiskt ägnar sig åt.

Vad är det för träningseffekt man vill åt med sådana pass?

3x20km som ska ta hela dagen låter som att man kör tre halvlånga långpass under dagen helt enkelt. Ifall man är van vid att träna 5-6 pass per vecka och inte är van vid att köra flera pass om dagen så skulle jag tro att det ger ungefär samma typ av effekt som av att ha en tävling som ett träningspass. Dvs att det riskerar att vara mer nedbrytande än uppbyggande.

Jag rekomenderar att du håller setvilan till 48h.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)