Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-01-16, 18:06   #1
Novaline90
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 4
Börja tävla i bikini. Hjälp!

Jag har en dröm att börja tävla i bikini men känner mig just nu helt lost i den frågan.

Är det någon som kan ta mig under sina vingar och hjälpa mig med allt från träningsschema, matschema till hur tävlingarna fungerar?

Styrketränat tungt och regelbundet sedan 1.5år, men innan dess träning under 25år i form av gymnastik, amerikansk fotboll, simning, ridning och tungt gårds arbete.

Jag tror mig ha en tillräckligt bra fysik för att kunna tävla snart, bortsett från att iag behöver tappa 5-10kg för att vara deffad nog.

Kvinna. 28 år. 169cm. 68kg.
Novaline90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-16, 19:36   #2
Filipb
Registered User
 
Filipbs avatar
 
Reg.datum: Aug 2010
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 8 516
RassK på brädan arbetar som tävlingscoach. Hör med honom!
__________________
Journal


Instagram
Filipb är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-16, 20:51   #3
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Läs reglerna: http://ifbbsweden.se/assets/regler_bikini_180805.pdf
Besök en (eller flera) tävling/ar för att se hur det går till.

Ta kontakt med någon som håller på med just att coacha i bikini. Det finns flera som är duktiga i Sverige. Och många som inte är det, tyvärr.
Träna posering. Mycket. Och sen lite till.
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-17, 00:45   #4
Novaline90
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Filipb Visa inlägg
RassK på brädan arbetar som tävlingscoach. Hör med honom!
Tack för tipset!
Novaline90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-17, 00:48   #5
Novaline90
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
Läs reglerna: http://ifbbsweden.se/assets/regler_bikini_180805.pdf
Besök en (eller flera) tävling/ar för att se hur det går till.

Ta kontakt med någon som håller på med just att coacha i bikini. Det finns flera som är duktiga i Sverige. Och många som inte är det, tyvärr.
Träna posering. Mycket. Och sen lite till.
Stort tack för tips!
Finns det någon sida för internationella tävlingar med?
Jag är inte bosatt i Sverige, så det gör det hela lite mer komplicerat.

Coacher finns givetvis här med, men jag har svårt att lita på de jag träffat då jag känner att de inte riktigt har koll på vad de pysslar med..
Novaline90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-17, 06:27   #6
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Citat:
Ursprungligen postat av Novaline90 Visa inlägg
Stort tack för tips!
Finns det någon sida för internationella tävlingar med?
Jag är inte bosatt i Sverige, så det gör det hela lite mer komplicerat.

Coacher finns givetvis här med, men jag har svårt att lita på de jag träffat då jag känner att de inte riktigt har koll på vad de pysslar med..
Det finns tävlingar på https://ifbb.com/events/, men har du aldrig tävlat tidigare är dom inget bra ställe att börja på då dom tävlingarna som finns där håller för hög standard för en nybörjare.
Bättre att börja på en lägre nivå och arbeta sig uppåt.

Det nationella förbundet i landet du bor i borde kunna vara behjälpliga med en tävlingskalender.

Prata med tjejer som tävlar och kolla av vem dom rekommenderar.
Men du måste inte ha en coach, du kan lära dig själv också.
Finns hur mycket information som helst att leta reda på och det är inte så extremt svårt.
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-18, 02:31   #7
Novaline90
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 4
Var hade du letat efter informationen? Jag tycker att det är hyfsat svårt för att vara ärlig ����
Novaline90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-18, 08:05   #8
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Citat:
Ursprungligen postat av Novaline90 Visa inlägg
Var hade du letat efter informationen? Jag tycker att det är hyfsat svårt för att vara ärlig ����
Bibliotek eller internet är två bra ställen att börja på. Sen att fråga folk som tävlar hur dom brukar göra.

Näringslära av Anki Sundin och Forma kroppen och maximera din prestation 2 av Jacob Gudiol och Nicklas Neuman är två bra och enkla ställen att börja på.
Värt att veta om vätskebalans : lärobok om vatten-, elektrolyt och syra-basbalans av Olle Henriksson, Ingalill Lennermark är också en bok som fler borde läsa.
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-18, 13:30   #9
Ramboline
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 262
Många är med i Team, där har dom oxå coacher som kan hjälpa dig, därkan du få hjälp med posering. Annars kan du ju fråga på det gymmet du tränar hur du skall gå till väga. Många gym har atleter som tävlar för det gymmet som dom tränar på.

Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk
Ramboline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-18, 18:51   #10
Ramboline
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 262
https://tyngre.se/Podcasts/Tyngre-Ra...vla-i-fitness/



Skickat från min Pixel 3 XL via Tapatalk
Ramboline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-19, 13:48   #11
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Citat:
Ursprungligen postat av Ramboline Visa inlägg
Många är med i Team, där har dom oxå coacher som kan hjälpa dig, därkan du få hjälp med posering. Annars kan du ju fråga på det gymmet du tränar hur du skall gå till väga. Många gym har atleter som tävlar för det gymmet som dom tränar på.

Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk
Tyvärr så är också många coacher inte vidare bra med tanke på hur dåligt många poserar på tävlingarna i landet.
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-29, 17:36   #12
biceptuell
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2019
Ort: blekingetrakten
Inlägg: 3
nu ska jag inte försöka golva några bikinidrömmar här, men vill ändå dela en åsikt jag knappast är ensam om bland alla lyftarnördar och fitnessidioter, men ändå väl värt att nämna:
det kan aldrig skada att vänta 1,2, kanske tillochmed 3-4 år innan du ställer dig på en scen, ens som nybörjare. dels såklart för din egen skull - vill du verkligen stå däruppe bland stenhårda, supertorra och rutinerade brudar som styrketränat strikt i åratal för en klassisk bikiniframe när du själv mest är nedbruten, deppig och hungrig av din första tunga tävlingsdeff? - men också för de andra brudarna däruppe - jämför med om du ställer upp i en friidrotts- eller dressyrtävling som glad amatör bland proffs.
det låter kanske hårt, men hade du varit intresserad av att träna i exempelvis Womens physique hade du snabbt fått höra att du borde vänta 5 år, och den svenska bikiniscenen är bokstavligen full och översvämmad av unga tjejer som gymmat ett år och ser scenen som en vidarebyggning på sitt fitnessinstagramkonto, medan det är bara ett litet fåtal tjejer som ständigt tar placeringar i alla svenska tävlingar och som fastnar på folks näthinna, och det är tjejerna som slitit röven av sig i flera år, och som är rutinerade på såväl tränings- som dietbiten på ett sätt som helt enkelt inte går att bli på ett och ett halvt år.

har du öht varit på tävling, ens som publik? rekommenderar verkligen det i första hand innan det ens kommer på tal att någon "poseringscoach" eller "dietcoach" ska sätta klorna i dig, för att se atleterna röra sig på riktigt och få en känsla för själva tävlingsmomentet - och eftersom du ju har intresse för fitness som sport kommer du nog tycka det är superkul!
var bor du utomlands? när jag bodde i lissabon för några år sedan gick jag på Diamond cup där, extremt gemytlig stämning i publiken, väldigt engagerade fans om man jämför med ex Grand prix på svensk mark.
__________________
satsar på att få lika hög poäng i totalen som jag har sex appeal, så har en del att jobba på.

60 kg småbrud - 60; 100; 120; 35
biceptuell är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)