Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-01-09, 21:35   #916
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Jag har aldrig lämnat ett underställ hemma. Ser det som en säkerhetsaspekt också då jag råkat ut för snöfall i Jämtlandsfjällen mitt i augusti vid ett tillfälle, men sedan är ett underställ i merino bara skönt för att kunna reglera temperaturen med. Vissa dagar tycker jag det är galet skönt att bara vandra i underställströjan t.ex. så det ger lite mer skalbarhet till hur man vill/kan klä sig.

Jag ligger på ca 9 kg på mina sommarvandringar, men då med ett tält som väger 2,3 kg. Har unnat mig att vandra med 11 kg ett par gånger i form av mer godis och popcorn
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-09, 22:03   #917
BelowAverage
Kärvt maskulin
 
BelowAverages avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 1 000
Nån som har koll på bra handskar? Jag har försökt botanisera lite men vet inte vad det jag söker heter eller om det finns.

Skulle gärna ha femdelade eller tredelade skalhandskar, helt vattentätt, slitstarkt ytterskal (inte Gore-Tex, helt vattentätt). Sen tänkte jag att jag kan kombinera det med varma yllehandskar under ifall det behövs, så något slags spänne att dra åt över handleden vore bra.

Någon med erfarenhet? shadowfire? Är jag fel om jag är anti Gore-Tex i handskar?
Ser hellre handsvett än att vätska läcker in vad gäller handskar, tänker jag mig iaf.
__________________
Do I have potential?
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.
BelowAverage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-09, 22:51   #918
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Citat:
Ursprungligen postat av BelowAverage Visa inlägg
Nån som har koll på bra handskar? Jag har försökt botanisera lite men vet inte vad det jag söker heter eller om det finns.

Skulle gärna ha femdelade eller tredelade skalhandskar, helt vattentätt, slitstarkt ytterskal (inte Gore-Tex, helt vattentätt). Sen tänkte jag att jag kan kombinera det med varma yllehandskar under ifall det behövs, så något slags spänne att dra åt över handleden vore bra.

Någon med erfarenhet? shadowfire? Är jag fel om jag är anti Gore-Tex i handskar?
Ser hellre handsvett än att vätska läcker in vad gäller handskar, tänker jag mig iaf.
Jag tror inte på vattentäta handskar, då kommer du svettas, och svettas du blir du kall till slut. Jag skulle hellre satsat på ha två par tunna bra handskar istället, så kan du hänga en på tork på ryggan vid behov.

På samma sätt är jag egentligen tveksam till regnkläder.. jag håller med om att det är bra om det busar, men jag har ibland struntat i det och gått vidare med min vindjacka och vandringsbyxor, det torkar upp så fort igen. Om det skulle visa sig att man hade fel kan man slänga av sig det och ta på sig understället bara, eller regnkläderna då.

Minsta lilla svett så tycker jag det blir kasst fort...
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-09, 23:38   #919
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av BelowAverage Visa inlägg
Nån som har koll på bra handskar? Jag har försökt botanisera lite men vet inte vad det jag söker heter eller om det finns.

Skulle gärna ha femdelade eller tredelade skalhandskar, helt vattentätt, slitstarkt ytterskal (inte Gore-Tex, helt vattentätt). Sen tänkte jag att jag kan kombinera det med varma yllehandskar under ifall det behövs, så något slags spänne att dra åt över handleden vore bra.

Någon med erfarenhet? shadowfire? Är jag fel om jag är anti Gore-Tex i handskar?
Ser hellre handsvett än att vätska läcker in vad gäller handskar, tänker jag mig iaf.
Prova ta på dig en diskhandske eller latexhandske och gör något fysiskt så får du känna hur du upplever det. Det blir samma effekt av en vattentät handske, typ neopren etc. Jag gillar det inte då jag svettas för mycket om fötter och händer, så jag får den där krypande känslan som säger att man måste ta av sig handskarna och så får man försöka kyla ner en svettig hand hela tiden. Samma med skor. Jag har hellre material som andas lite eller som är luftigt, typ en tumvante (för den extra luften inuti gör att det upplevs som torrare) och sedan har jag hellre en extra uppsättning liners osv och slänger på en ny torr liner om det krävs.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-10, 00:00   #920
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Jag har aldrig lämnat ett underställ hemma. Ser det som en säkerhetsaspekt också då jag råkat ut för snöfall i Jämtlandsfjällen mitt i augusti vid ett tillfälle, men sedan är ett underställ i merino bara skönt för att kunna reglera temperaturen med. Vissa dagar tycker jag det är galet skönt att bara vandra i underställströjan t.ex. så det ger lite mer skalbarhet till hur man vill/kan klä sig.

Jag ligger på ca 9 kg på mina sommarvandringar, men då med ett tält som väger 2,3 kg. Har unnat mig att vandra med 11 kg ett par gånger i form av mer godis och popcorn
Vad är rimligt viktmässigt för en veckas vandring typ i kungsleden? Genomförde min första vandring, vilket blev kungsleden, för första gången i somras under en vecka och jag tror att jag var uppe i typ 19kg med tvåmannatält (hade morfars typ 60 år gamla väska). Var lagom sliten i kroppen efter det
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-10, 00:05   #921
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Vad är rimligt viktmässigt för en veckas vandring typ i kungsleden? Genomförde min första vandring, vilket blev kungsleden, för första gången i somras under en vecka och jag tror att jag var uppe i typ 19kg med tvåmannatält (hade morfars typ 60 år gamla väska). Var lagom sliten i kroppen efter det
Första gången var jag uppe i runt 20 kg och hade fått för mig att det var normalt. För det "hade man i lumpen". Sedan har jag kapat mig neråt i vikt. För fem dagar landar jag på runt 11 kg numera och då med lite lyx till i ryggsäcken. För en veckas vandring kanske 2 kg till. Maten väger en del när man kör med frystorkat som jag gör osv, men fördelen är att packningen blir lättare och lättare för varje dag när man äter också.

Jag upplevde en rejäl skillnad i fräschhet i kroppen av att bara få ner packningen till 15 kg från 20. Rätt gott att kunna göra en bra marsch och slå läger och känna att en mil till hade varit lugnt. Slippa alltför ömmande höfter osv.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-10, 06:38   #922
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Sen ska man ju helst inte hamna i att vandringen blir en ny högstanivå av vikt, då blir man sliten oavsett.

Jag gör inga extremvandringar direkt men jag körde hemma innan och packade min väska så den blev tung som in i helvete (körde med vattendunkar och grejer ), så gick jag hemma 1 mil till 2 mil ett par ggr, dessutom i värre terräng.
Detta stegade jag upp till försiktigt.

Väl uppe på fjället var det easy peasy.

Sen tror jag min kropp är bra på gå tungt, eftersom jag i mitt tidigare liv gick runt och vägde 140 kg, och promenerade även ofta då. xD
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?

Senast redigerad av shut teh face den 2019-01-10 klockan 06:40.
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-10, 07:59   #923
herodes
Registered User
 
herodess avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 13
Citat:
Ursprungligen postat av BelowAverage Visa inlägg
Nån som har koll på bra handskar? Jag har försökt botanisera lite men vet inte vad det jag söker heter eller om det finns.

Skulle gärna ha femdelade eller tredelade skalhandskar, helt vattentätt, slitstarkt ytterskal (inte Gore-Tex, helt vattentätt). Sen tänkte jag att jag kan kombinera det med varma yllehandskar under ifall det behövs, så något slags spänne att dra åt över handleden vore bra.

Någon med erfarenhet? shadowfire? Är jag fel om jag är anti Gore-Tex i handskar?
Ser hellre handsvett än att vätska läcker in vad gäller handskar, tänker jag mig iaf.
Ska du ha dem på sommaren eller vintern? Ska du ha dem på vintern och kan tänka dig tumvantar kan jag rekommendera dessa kombinerat med tunna fingervantar/liner av ull under: http://www.rodastjarnan.com/handskar...swehr-od-17650

De är väldigt praktiska i och med att de har läder på insidan av handsken = blir aldrig blött när man arbetar i snön. De har snoddar runt handlederna så att man kan dra av och på dem när man behöver fingrarna. Har aldrig frusit eller blivit blöt i dem. Har haft dem i cirka -15 grader som kallast. Väldigt billiga också. Tyskarna vet vad de gör.
herodes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-10, 08:17   #924
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 011
Citat:
Ursprungligen postat av herodes Visa inlägg
Vad säger ni om min UL-packning för en vecka ute på fjället?
Underskatta inte moralhöjningen av en fickplunta. Att ta sig en liten fin whiskey i vikkåsa är skitfint, både om det är storm och regn eller bara en magnifik solnedgång att glo på. Självklart tar man en liten plastflaska om man vill hålla ned vikten.

Sedan brukar jag köra extra tungt första dagen, och ha med en fin köttbit, lite rödvin, lite färskt bröd osv, så första middagen på fjället blir lite lyxig, dessutom är det skönt när väskan är 1.5kg lättare dag 2-7.

Att steka på en fin ryggbiff med kappa och lite vitlökssmör och färskt bröd gör att det är lättare att leva på frystorkat resten av vandringen.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-10, 12:15   #925
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Att steka på en fin ryggbiff med kappa och lite vitlökssmör och färskt bröd gör att det är lättare att leva på frystorkat resten av vandringen.
Hahah när Östermalmarna går på tur tänkte jag säga
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-10, 14:04   #926
BelowAverage
Kärvt maskulin
 
BelowAverages avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 1 000
Tack för svaren!

Ang. hur svettigt det är tänkte jag att man enkelt tar av skalet, lättare än att ta av en skaljacka.

Byt innerliners, ha olika handskar eller skaffa något robust, alltså. Man tackar!
__________________
Do I have potential?
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.
BelowAverage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-10, 14:48   #927
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 618
Bra ryggsäck är allt iaf.
På min första fiskevandring som var ca 2 mil vägde ryggan 21 kilo innan jag hängde på mina neoprenvadare. Den var av en gammal billig typ med alu-ram som började skava in fint efter några km. Det blev fina skavsår på skuldrorna och på sidorna och gjorde trippen till tortyr mot slutet. Att gå i gummistövlar var inte heller den bästa iden, men det funkade faktiskt ok.
Kompisens vägde nästan 30 eftersom han tyckte vi behövde både sprit och öl(!) med. Det uppskattades iofs när vi kom fram och blev apfulla..
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-10, 21:44   #928
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Underskatta inte moralhöjningen av en fickplunta. Att ta sig en liten fin whiskey i vikkåsa är skitfint, både om det är storm och regn eller bara en magnifik solnedgång att glo på. Självklart tar man en liten plastflaska om man vill hålla ned vikten.

Sedan brukar jag köra extra tungt första dagen, och ha med en fin köttbit, lite rödvin, lite färskt bröd osv, så första middagen på fjället blir lite lyxig, dessutom är det skönt när väskan är 1.5kg lättare dag 2-7.

Att steka på en fin ryggbiff med kappa och lite vitlökssmör och färskt bröd gör att det är lättare att leva på frystorkat resten av vandringen.
+1

Men man kan ha god mat med sig till andra dagar också. Köp en påse färdig risotto som bara behöver lite smör, vatten och vin för att tillredas (blir inte som den man gör från grunden hemma men allt smakar 10x bättre ute), väger väldigt lite men ökar lyxkänslan.

Är man ute tillräckligt ofta så blir real turmat rejält tråkigt till slut.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-11, 08:18   #929
herodes
Registered User
 
herodess avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 13
Skinnarmos carbonara från Blå band är mat för gudar. Tillsätt bara hett vatten och njut.

En fråga: Vad är det kallaste respektive svåraste vädersituationer ni varit med om på det skandinaviska högfjället?
herodes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-11, 09:37   #930
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 011
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Är man ute tillräckligt ofta så blir real turmat rejält tråkigt till slut.
Jag äter olika former av frystorkat och MRE ca 15 dygn per år i div militära åtaganden, när jag är ute civilt så är det för att njuta, då tänker jag fan inte ge avkall på god mat (eller jo, det gör jag visst, men från dag två och frammåt)
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)