Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2022-11-09, 02:40   #1
MGA89
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 112
Svag kroppshalvan, hur lösa?

Hur bör man gå tillväga när underkroppen släpar efter i styrka jämfört med överkroppen. I flertalet övningar med maskiner på gymmet tar jag 75-80 kr medan jag i benpress endast tar 47 kg vilket är grymt lite. Jag är 33 år, runt 171 cm lång och väger runt 72 kg i morgonvikt.

Hur göra för att underkroppen ska komma ikapp överkroppen i styrka och muskelmassa och för att avståndet inte ska öka mer? I dagsläget tränar jag 3-5 ggr per vecka med ett medel på 4 ggr. Ben och överkropp tränas flera ggr per vecka.

Jag har nu tränat regelbundet sedan början av augusti och körde endast överkropp den första tiden då jag kände det mer relevant. För ett par veckor sedan började jag köra ben. Men dessa trodde jag ej skulle vara så svaga som det ändå är då jag fått för mig att ben bör vara starkare än överkropp även vid flera års icke tränande. Därmed var min förhoppning att träna upp överkroppen först för att komma till en nivå där hela kroppen låg på samma nivå då jag i augusti vid början på den nuvarande träningsperioden tänkte mig att överkroppen vid den tidpunkten var svagare än benen. Dock var fallet tydligen ej så då benen vid start av träningen av dessa låg på samma nivå som överkroppen hade i början av augusti. Därmed har överkroppen haft mera tid att dra i från underkroppen styrkemässigt vilket nu ger att underkroppen är betydligt svagare än den övre kroppshalvan.

Med följande information nedtecknade undrar jag om någon har ett effektivt sätt som går att använda sig av för att minska skillnaden i muskelstyrka de två kroppshalvorna emellan samt även se till att enskilda kroppsdelar ej sticker iväg och blir betydligt starkare än övriga kroppen?

Senast redigerad av MGA89 den 2022-11-09 klockan 02:49.
MGA89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-09, 05:34   #2
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Du kan inte jämföra vikter mellan olika maskiner. De har helt olika utväxlingar. Och skulle jag gissa tror jag du orkar lyfta mer i benpressen, det är bara din ovana att ta i med benen som hindrar dig. Många nybörjare gör dramatiska förbättringar i styrka för benen efterhand, mycket på grund av att kroppens neurologiska system anpassas. Det är bara att kötta på, inget att fundera på.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-09, 10:27   #3
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Jag tycker inte det är något att oroa sig för. Jag och några till på forumet är starkare i bänkpress än knäböj, det påverkar inte mitt liv negativt alls. Om du hade varit ojämnt stark i fram/baksida eller höger/vänster sida, då hade det kanske kunnat leda till krämpor, men jag har svårt att se hur det skulle orsaka problem med för svag underkropp.

Men om du verkligen vill utjämna obalansen så finns det ett antal strategier för det. Lägga benträningen på tider och dagar där du är extra fräsch, kanske någon dag där du är ledig. Köra underkroppsträningen först i passet, om du kör över/under samma pass. Träna underkroppen med lite högre volym och/eller intensitet än överkroppen. Hålla igen på överkroppsträningen lite; att sluta träna överkroppen helt är nog dumt, men du kan köra lättare underhållsträning för den.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-09, 10:31   #4
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Kör över/under 4 ggr per vecka, du har troligtvis mycket newbiegains på underkroppskontot än överkropp därför kommer du komma ikapp förutsatt att volymen är tillräcklig och att du tillämpar progressiv överbelastning på benträningen.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-09, 12:02   #5
Magrauta
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2022
Inlägg: 93
Jag håller med att maskiner kan inte jämföras då vikterna har hävstångseffekt i olika grader så man har ingen aning om den riktiga vikten som lyfts om de inte är den de skriver ut, vilket sällan är fallet.

Jag hade lagt in lite benträning varje pass om du snabbt vill få resultat på styrka/tillväxt

Börja att varva tex squat och splitsquat på bänk vartannat pass med låg volym utöver dina vanliga pass så tex.

Pass 1: 5 set squat
Pass 2: 5 Set Splitsquat/hacksquat/bulgarian squat
Pass 3 :5 set Squat
Pass 4: 5 set Splitsquat

Detta kan du köra en period och ha kul med dina ökningar. Frekvens är mycket bra för snabba resultat och då volymen är låg lär återhämtningen inte vara ett större bekymmer men beror såklart på din nivå.


Vill du bli stark i hela kedjan och inte endast benen är fria vikter att fördra som grundträning. Benpressen är jättebra men kanske inte som BAS då du utesluter bålen lite samt en hel del andra assisterande muskler som är viktiga för din helkroppsstyrka generellt.
Magrauta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-09, 16:29   #6
MGA89
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 112
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Träna underkroppen med lite högre volym och/eller intensitet än överkroppen. Hålla igen på överkroppsträningen lite; att sluta träna överkroppen helt är nog dumt, men du kan köra lättare underhållsträning för den.
Så det du säger är att jag kanske bör ändra från att idag öka vid varje pass av överkroppens övningar till att öka kanske varannat pass och under tiden fortsätta öka vid varje pass av underkroppen. Alltså så att progressionen av överkroppens saktas ner medan underkroppens progression ligger kvar på dagens nivå. Kör jag så typ i tre månader bör de båda kroppshalvorna kanske ha närmat sig varandra styrke mässigt. Har jag förstått dig rätt då?
MGA89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-09, 18:27   #7
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av MGA89 Visa inlägg
Så det du säger är att jag kanske bör ändra från att idag öka vid varje pass av överkroppens övningar till att öka kanske varannat pass och under tiden fortsätta öka vid varje pass av underkroppen. Alltså så att progressionen av överkroppens saktas ner medan underkroppens progression ligger kvar på dagens nivå. Kör jag så typ i tre månader bör de båda kroppshalvorna kanske ha närmat sig varandra styrke mässigt. Har jag förstått dig rätt då?
Alltså, nej. Kör bara på. Sluta fundera så jävla mycket. Du är nybörjare. Träna på. Du kan garanterat lyfta mer med benen än med överkroppen redan nu, det är bara att du inte förstår din kropps förmåga ännu.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-09, 18:33   #8
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av MGA89 Visa inlägg
Så det du säger är att jag kanske bör ändra från att idag öka vid varje pass av överkroppens övningar till att öka kanske varannat pass och under tiden fortsätta öka vid varje pass av underkroppen. Alltså så att progressionen av överkroppens saktas ner medan underkroppens progression ligger kvar på dagens nivå. Kör jag så typ i tre månader bör de båda kroppshalvorna kanske ha närmat sig varandra styrke mässigt. Har jag förstått dig rätt då?
Det var så jag menade, ja. Dock håller jag med MasterChief i att det förmodligen är bäst om du bara tränar på.

Om du fortfarande har samma problem om, säg, ett år, då kanske det är läge att göra någon ändring.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-09, 18:37   #9
MGA89
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 112
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det var så jag menade, ja. Dock håller jag med MasterChief i att det förmodligen är bäst om du bara tränar på.

Om du fortfarande har samma problem om, säg, ett år, då kanske det är läge att göra någon ändring.
Men hur tänker du dig att det kommer lösa sig genom att träna på som idag? Borde inte skillnad fortsätta att vara lika stor även då om säg ett år om inget görs aktivt för att minska den?

Tittar man på följande graf som sträcker sig från då jag började träna denna gången den 1 augusti tills idag (exakt 100 dagar) så har jag ju ökat hela tiden och detta mest i överkropp då jag nyss börjat träna underkropp.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg IMG_20221109_184237.jpg (66.2 KB, 0 visningar)

Senast redigerad av MGA89 den 2022-11-09 klockan 18:47.
MGA89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-09, 18:51   #10
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av MGA89 Visa inlägg
Men hur tänker du dig att det kommer lösa sig genom att träna på som idag? Borde inte skillnad fortsätta att vara lika stor även då om säg ett år om inget görs aktivt för att minska den?
Men det är ingen skillnad, du är om något antagligen starkare i benen. Och kör du på ambitiöst med träning för hela kroppen kommer du bli stark överallt. Och som jag sa, du kan inte jämföra vikter på det sättet du gör. Vi tar ett enkelt exempel: Det står en tung låda på marken. Du behöver flytta den en meter, annars dör du. Du får två alternativ, att lägga dig på magen och pressa bort lådan med armarna eller lägga dig på rygg och pressa bort lådan med benen. Vad hade du valt?
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-09, 18:54   #11
MGA89
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 112
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Alltså, nej. Kör bara på. Sluta fundera så jävla mycket. Du är nybörjare. Träna på. Du kan garanterat lyfta mer med benen än med överkroppen redan nu, det är bara att du inte förstår din kropps förmåga ännu.
Om jag räknas som nybörjare eller ej är beroende på vad som menas med det begreppet. Jag har ju tränat vid tidigare perioder i mitt liv också ända sedan 2012 men bara korta perioder och ej regelbundet samt inte ätit ordentligt vilket gjort att jag aldrig riktigt kunnat bygga som idag. Det jag lyckats bygga upp i form av muskelmassa har alltid försvunnit vid långa träningsuppehåll. Men tekniken för övningarna samt en del muskelminne bör finnas där sedan tidigare så av den definitionen är jag knappast nybörjare på gymmet då jag har tidigare har tränat alla övningar jag kör idag men som sagt aldrig ökat lika bra som nu.
MGA89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-09, 19:04   #12
MGA89
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 112
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Men det är ingen skillnad, du är om något antagligen starkare i benen. Och kör du på ambitiöst med träning för hela kroppen kommer du bli stark överallt. Och som jag sa, du kan inte jämföra vikter på det sättet du gör. Vi tar ett enkelt exempel: Det står en tung låda på marken. Du behöver flytta den en meter, annars dör du. Du får två alternativ, att lägga dig på magen och pressa bort lådan med armarna eller lägga dig på rygg och pressa bort lådan med benen. Vad hade du valt?
Jag hade valt det alternativ som är minst ansträngande för min kropp men ändå gör att lådan förflyttas den sträcka som behövs för att jag själv ska klara mig därifrån med livet i behåll. Sedan beror det på hur tung lådan är. Tungt är bara något som väger mer än ens kropp vanligtvis är van med att lyfta/förflytta, alltså är det ett relativt begrepp. Ett kilo kan vara tungt för en råtta då denne ej är van att flytta så stora objekt. 300 kg är nog inte tungt för en elefant. Så vad som anses tungt för dig kan anses lätt för mig och tvärt om. Därav är frågan svår att besvara utan att veta lådans vikt eller andra premisser för det tänkta scenariot.

Senast redigerad av MGA89 den 2022-11-09 klockan 19:06.
MGA89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-09, 19:06   #13
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av MGA89 Visa inlägg
Om jag räknas som nybörjare eller ej är beroende på vad som menas med det begreppet. Jag har ju tränat vid tidigare perioder i mitt liv också ända sedan 2012 men bara korta perioder och ej regelbundet samt inte ätit ordentligt vilket gjort att jag aldrig riktigt kunnat bygga som idag. Det jag lyckats bygga upp i form av muskelmassa har alltid försvunnit vid långa träningsuppehåll. Men tekniken för övningarna samt en del muskelminne bör finnas där sedan tidigare så av den definitionen är jag knappast nybörjare på gymmet då jag har tidigare har tränat alla övningar jag kör idag men som sagt aldrig ökat lika bra som nu.
Om du ökar bra så är ju mitt tips att fortsätta. Den skillnad du känner kommer jämna ut sig. Det är bara att köra på, du behöver inte prioritera bort något.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-09, 19:09   #14
MGA89
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 112
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Om du ökar bra så är ju mitt tips att fortsätta. Den skillnad du känner kommer jämna ut sig. Det är bara att köra på, du behöver inte prioritera bort något.
Hur kan det jämna ut sig om jag ökar ett kilo i alla övningar vid varje pass i säg ett år, bör inte skillnaden kvarstå då om ett år?

Senast redigerad av MGA89 den 2022-11-09 klockan 19:15.
MGA89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-09, 19:19   #15
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av MGA89 Visa inlägg
Jag hade valt det alternativ som är minst ansträngande för min kropp men ändå gör att lådan förflyttas den sträcka som behövs för att jag själv ska klara mig därifrån med livet i behåll. Sedan beror det på hur tung lådan är. Tungt är bara något som väger mer än ens kropp vanligtvis är van med att lyfta/förflytta, alltså är det ett relativt begrepp. Ett kilo kan vara tungt för en råtta då denne ej är van att flytta så stora objekt. 300 kg är nog inte tungt för en elefant. Så vad som anses tungt för dig kan anses lätt för mig och tvärt om. Därav är frågan svår att besvara utan att veta lådans vikt eller andra premisser för det tänkta scenariot.
Du missade poängen med en miljon ljusår. Du hade pressat med dina ben, inte armarna. Du hade inte ens funderat. Och du hade valt rätt.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)