Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-10-25, 00:52   #16
Magrauta
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2022
Inlägg: 90
Citat:
Ursprungligen postat av RökteUppMinKatt Visa inlägg
Tack, testar cykla lite innan nästa gång för att få upp pulsen.

Körde hur som helst 45 minuter cykel idag med norska intervaller, 4x4 och sen ungefär det tempot jag brukar ha i vanliga fall när jag värmde upp, vilade och avslutade.

Vet inte alls om jag låg på rätt puls så ska köpa mig en pulsklocka (tips på en billig och bra sådan?).

Däremot upplever jag att mjölksyran i låren är problematisk. Kämpade mig igenom, men om det visar sig att jag inte låg på rätt puls så ser jag det svårt/omöjligt att köra i ett högre tempo med mer belastning på grund av mjölksyran som blir för outhärdig.
Det är svårt att hålla hög puls på cykeln innan man får "cykelben". Intervaller går ju alltid men oftast benen som sätter stopp och inte pulsen. Hade samma problem tidigare och försvinner ju gradvis men först när jag börja spinna mycket regelbundet varje dag ish så försvann de snabbt. 2-3 ggr i veckan räckte inte för att mina ben skulle anpassa sig tillräckligt.

"cykelben" vet jag knappt vad det är egentligen men att benen pallar kötta längre stunder utan att man får mjölksyra är så jag tolkar det. Vilket gör att man kan ligga nära(70-80% av maxpuls) i iaf 20 min på en cykel innan benen börjar vika.
Magrauta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-25, 07:13   #17
sjövärdig
Registered User
 
sjövärdigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 346
Citat:
Ursprungligen postat av RökteUppMinKatt Visa inlägg
Är det skillnad på kondition vid cykling och springning eller är min kondis bara usel?

Jag har ett väldigt stillasittande jobb, men jag har kört kardio på cykel 45 minuter 2 gånger i veckan i 2 år och ska jag någonstans (vilket är sällan) cyklar jag dit.

När jag kör kardio så ligger jag på ett intervall på 90 - 100 tramp i minuten. Jag har inte jättemycket mostånd då jag blir trött i låren, men har så mycket jag kan för att hålla tempot uppe hela tiden. Jag brukar inte bli speciellt andfådd av detta, men har läst att det ska räcka? Sista minuten kör jag all in och efter det är jag anfådd.

Fick en fet reality check idag då jag bestämmde mig för att springa vilket jag aldrig gör. Tog nog mindre än 15 sekunder så var jag anfådd och hjärtat slog hårt. Fortsatte springa, men det blev intervaller med typ 15 - 30 sekunders springning varvat med 15 - 30 sekunders gång konstant.

Nu är jag nojjig att min cykling inte ger något och att min kondis är skit.

Så min fråga är om jag borde börja springa istället för att cykla? Eller är det här normalt?
Om du sitter och trampar lätt på cykeln 2 gånger i veckan bibehåller du förmodligen den kondition du har men inte så mycket mer. Precis som progression med allt annat måste du antingen höja tempot och/eller volymen för att konditionen ska förbättras.

Komma igång med löpning brukar också underlättas av om man hållit på med det i ungdomen, tex spelat fotboll.
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-25, 09:41   #18
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Citat:
Ursprungligen postat av Magrauta Visa inlägg
Det är svårt att hålla hög puls på cykeln innan man får "cykelben". Intervaller går ju alltid men oftast benen som sätter stopp och inte pulsen. Hade samma problem tidigare och försvinner ju gradvis men först när jag börja spinna mycket regelbundet varje dag ish så försvann de snabbt. 2-3 ggr i veckan räckte inte för att mina ben skulle anpassa sig tillräckligt.

"cykelben" vet jag knappt vad det är egentligen men att benen pallar kötta längre stunder utan att man får mjölksyra är så jag tolkar det. Vilket gör att man kan ligga nära(70-80% av maxpuls) i iaf 20 min på en cykel innan benen börjar vika.
70-80 % av maxpuls är inte speciellt hårt för en normaltränad individ.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-25, 13:51   #19
RökteUppMinKatt
Registered User
 
RökteUppMinKatts avatar
 
Reg.datum: Sep 2020
Inlägg: 299
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Var mjölksyran outhärdlig så hade du snarare för hög belastning. På en stationär cykel kan du ju faktiskt mäta pulsen själv till att börja med; för att få ett hum.
Kan inte på den cykeln jag har. Dessutom är mätaren sönder

Jag känner dock att med lägre belastning så blev inte flåset tillräckligt = tror inte pulsen vore tillräckligt hög.
RökteUppMinKatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-25, 14:20   #20
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Citat:
Ursprungligen postat av RökteUppMinKatt Visa inlägg
Kan inte på den cykeln jag har. Dessutom är mätaren sönder

Jag känner dock att med lägre belastning så blev inte flåset tillräckligt = tror inte pulsen vore tillräckligt hög.
Jag menar alltså fingret på halspulsådern, räkna antal slag på tex 20 sekunder och sedan multiplicera med 3.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-27, 21:33   #21
RökteUppMinKatt
Registered User
 
RökteUppMinKatts avatar
 
Reg.datum: Sep 2020
Inlägg: 299
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Jag menar alltså fingret på halspulsådern, räkna antal slag på tex 20 sekunder och sedan multiplicera med 3.
Tycker det är skitsvårt att känna helt. Testade flera gånger, men endast tre som verkligen gick.

1. Direkt efter en av mina intervaller, under vilocyklingen - 162 slag (87% av max) men väldigt osäker då jag tappade pulsen vid något tillfälle så fick höfträkna baserat på tidigare rytm.

2. Direkt efter en av mina intervaller, under vilocyklingen - 144 slag (77% av max). Denna kändes mer säker då jag inte tappade pulsen.

3. Direkt efter mitt avslut som var pusha ut det sista till den grad motståndet blev så högt att det inte gick att fortsätta för det var för tungt - 156 slag (83% av max).

Baserat på detta så känns det inte som att jag är i närheten där jag bör ligga.

Läste att pulsklockor kan visa rejält fel. Finns det något man kan köpa som är hyfsat billigt och tillförlitligt?
RökteUppMinKatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-27, 21:44   #22
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Polar H7 och H10 mäter i alla fall pulsen med 99 % träffsäkerhet vid cykling. De är de säkraste jag sett riktiga mätningar på. Det är bröstband som gäller om du vill ha korrekta mätningar.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-27, 21:55   #23
RökteUppMinKatt
Registered User
 
RökteUppMinKatts avatar
 
Reg.datum: Sep 2020
Inlägg: 299
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Polar H7 och H10 mäter i alla fall pulsen med 99 % träffsäkerhet vid cykling. De är de säkraste jag sett riktiga mätningar på. Det är bröstband som gäller om du vill ha korrekta mätningar.
God, jag är så snål

Men det får antagligen bli en sådan. Tack!
RökteUppMinKatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-28, 01:54   #24
Magrauta
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2022
Inlägg: 90
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
70-80 % av maxpuls är inte speciellt hårt för en normaltränad individ.
För att komma upp där på en cykel måste man dock trampa satan eller ha rätt tungt motstånd.. Och att sen orka det i 20+ min vet jag inte om en normaltränad orkar just för benen tar slut. Aboslut om man legat på beachen i en vecka och är full med glykogen men inte om man cyklar för att förebättra kondisen och måste göra det hårt och ofta.
Magrauta är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)