Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-10-22, 09:33   #1
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Vilken övning har gett mig så här brutal träningsvärk?

Sitter just nu med en helt mördande träningsvärk där jag verkligen känner latsen på bägge sidor ömma, från höft till armhåla, resten av ryggmusklerna känns fräscha. Hade den vart hälften så stark hade det känts behagligt.

Jag körde bara två övningar rygg, 5 set i varje, så den måste vara från någon av dem. Jag började med bröststödd rodd i hammer, jag brukar köra den fast enarmsrodd, nu körde jag tvåarms. Efter det körde jag pullups fast utåtvinklat i en dipsställning (som går att höja upp), där greppet blev axelbrett nånstans mellan parallellt och supinerat.

En av den (med en möjlig diskrepans för bägge) är orsaken. Istället för att behöva testa med att köra 10 set av den ena, inga andra ryggövningar i först ett ryggpass och sedan samma sak för den andra övningen så undrar jag om någon helt enkelt vet eller starkt misstänker endera av de två övningarna och därmed kan spara mig ca 2 veckors huvudbry med testande. Vilken av dem tog så bra/hårt?
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-22, 09:35   #2
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 782
Brukar du köra pull ups?
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-22, 09:37   #3
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Utan tvekan det vertikala draget, då en horisontell rodd bara tar latsen genom en halv rörelsebana.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-22, 09:45   #4
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 782
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Utan tvekan det vertikala draget, då en horisontell rodd bara tar latsen genom en halv rörelsebana.
Skulle säga att den rörelsen han är mest ovan att göra kan vara "kulpriten" också

Jag kör jämt o ständigt pull ups och aldrig armhävningar men ibland slänger jag in dom och dagen efter har jag sinnes tärningsvärk i latsen och då är det från armhävningarna
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-22, 09:47   #5
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Skulle säga att den rörelsen han är mest ovan att göra kan vara "kulpriten" också

Jag kör jämt o ständigt pull ups och aldrig armhävningar men ibland slänger jag in dom och dagen efter har jag sinnes tärningsvärk i latsen och då är det från armhävningarna
Jag skulle även säga att den övning som hade långsammast negativ fas kan vara kulprit.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-22, 13:39   #6
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Brukar du köra pull ups?
En till två gånger i veckan, (som fet måste man köra pullups, gör man inte det kan man snart inte ens utföra den längre) fast olika varianter kan det gå lång tid mellan.
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-22, 14:35   #7
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 782
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
En till två gånger i veckan, (som fet måste man köra pullups, gör man inte det kan man snart inte ens utföra den längre) fast olika varianter kan det gå lång tid mellan.

Ja då borde du ju vara rätt van vid den rörelsen kan man tycka

Dio hade en bra poäng ang negativa fasen.. körde du lite långsammare där detta passet?

Mer vikt kanske? Högre reps än vanligt? Mer volym overall?

Kanske kommer från rodden då du lär kunnat smaska på med kanske med mer än dubbla vikten och blivit mer köttad på så vis..

i enarmsövningar brukar man ju naturligt rotera mer på överkroppen.. kanske blev de mer kontakt när du var mer statisk med överkroppen

/diplomerad broscientist
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-23, 13:54   #8
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Ja då borde du ju vara rätt van vid den rörelsen kan man tycka

Dio hade en bra poäng ang negativa fasen.. körde du lite långsammare där detta passet?

Mer vikt kanske? Högre reps än vanligt? Mer volym overall?

Kanske kommer från rodden då du lär kunnat smaska på med kanske med mer än dubbla vikten och blivit mer köttad på så vis..

i enarmsövningar brukar man ju naturligt rotera mer på överkroppen.. kanske blev de mer kontakt när du var mer statisk med överkroppen

/diplomerad broscientist
På rodden hade jag lite mindre lastat/sida än när jag kör enarms 80 istället för 100 (4 viktskivor istället för 5). Tror mig ha kört i liknande tempo.
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-23, 14:03   #9
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Utan tvekan det vertikala draget, då en horisontell rodd bara tar latsen genom en halv rörelsebana.
Du låter säker. Det låter dessutom vettigt. Skall se om jag kan skapa samma känsla om jag vänder på mig och det blir halvt pronerat istället för halvt supinerat.
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-06, 13:02   #10
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 449
Skulle säga pull-ups rent spontant fast det förklarar inte träningsvärk i höften. Så jag tror att det är en kombination av pull-ups och någon av de andra.

Träningsvärk kan man givetvis få även fast man utför en övning ofta.
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)