Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2022-11-23, 08:08   #1
Vinston
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2022
Inlägg: 2
För dig som bygger hemmagym

Jag köpte ett egnahemshus och fick grönt ljus av frugan att bygga ett hemmagym i vårt garage på 30m2. Budgeten är smått snäv, men tillstånd beviljat Jag hade tänkt mig utrusta träningsrummet med ett squat rack, en dragmaskin, en lutande bänk och hantlar samt ett viktset mm. En motionscykel eller roddmaskin kunde även fungera som uppvärmningsmaskiner om budgeten på 20 000 sek tillåter.

Jag kollade runt litegrann och såg att Tyskland har ett rätt proffsigt märke ATX som verkar intressant. Är det någon som har erfarenhet av detta märke eller rekommendationer var man möjligtvis kunde få tag på ATX-produkter? Bör vara prisvärda... :viileä: Jag tar gärna emot rekommendationer på både svenska och utländska nätbutiker!

Dessa butiker hittade jag själv, bra utbud och konkurrenskraftiga priser,

https://gymkompaniet.se
https://www.gofit.se
https://kraftmark.se
https://traningsprodukter.se
Vinston är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-23, 08:57   #2
Jeneric
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 622
Thor Fitness som säljs via Nordic Fighter har också väldigt bra produkter.
Jeneric är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-24, 05:55   #3
david80
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 186
Om du har Facebook så finns det en grupp som heter hemmagymmet. Där finns mycket info. Har ingen erfarenhet av atx. Jag har positiv erfarenhet av att handla på gymkompaniet.se.
david80 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-24, 11:28   #4
Liffa
Registered User
 
Liffas avatar
 
Reg.datum: May 2003
Ort: London UK
Inlägg: 24
2018 kontaktade jag ATX i Tyskland angående ett hantelset jag ville köpa, 5kg till 35kg i steg om 2.5kg. De levererade inte till Sverige utan hänvisade till deras samarbetspartner i Sverige, Gofit.se som du nämnde. Jag beställde från Gofit och det var riktigt fina saker, kostade cirka 22.000kr inkl två stycken hantelställ och leverans vilket var betydligt billigare än något annat jag hittade på den tiden.
Liffa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-24, 13:06   #5
Magrauta
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2022
Inlägg: 90
Var noga när du köper träningscykel. De flesta billigare märkena har ett relativt lätt svänghjul vilket gör träningen mycket sämre. Alla företag får sina produkter att se bra ut, och de flesta känns säkert bra vid provcykling men sen ska de gärna hålla och gå att kötta hårt på.

Viktiga faktorer är :
Drivsystem - jag gillar magnetmotstånd

Svänghjulets vikt är A och O (min har 15kg) och då kan man verkligen kötta på många hundra watt och cykeln är fortfarande jämn i trampningen och stabil.

Senast redigerad av Magrauta den 2022-11-24 klockan 13:09.
Magrauta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-24, 18:39   #6
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 449
ATX rekommenderar jag inte. Hade en av deras stänger och den rostade väldigt enkelt. Vilket var en besvikelse.

Som någon nämnde, Thor Fitness är ett bra märke, de säljer en stång i samma prisklass som de flesta ATX-stängerna. Nu vet jag inte kvalitén på den, men att läsa på specifikationerna så verkar den bra.

Har haft stång för 2000 kr också, som klarar upp till 400 kg. Inget märke utan bara en random-stång som jag hittade på nätet. Den hade 32 mm grepp, alltså lite tjockare än standard 28 mm. Drar du med tumlås så kanske det inte fungerar så bra. Kör du utan tumlås eller om du använder remmar så duger en sådan stång väldigt bra.

Den rostade inte alls på de 6-7 åren jag hade den (i samma miljö som ATX-stången som rostade efter tre månader.).

Senast redigerad av DiktatorN den 2022-11-24 klockan 18:41.
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-25, 07:10   #7
Kicken
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Ort: Vasa,Finland
Inlägg: 103
Jag är väldigt nöjd med min ATX ram bar.
Kicken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-25, 23:40   #8
Jontalinen
Registered User
 
Jontalinens avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Uppsala
Inlägg: 200
Köpte allt i mitt hemmagym från Gymkompaniet.

Rack, SL-stång, vikter upp till 200 kg (en del bumper), bänk, det tjocka dämpande golvet.

Riktigt nöjd. Tycker allt gick supersmidigt och snabbt att få hem. Enkelt att skruva ihop och känns rejält. Hög kvalitet.

Det är inte Eleiko, men jag märker ingen större skillnad.
Jontalinen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-12-12, 13:36   #9
Vinston
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2022
Inlägg: 2
Tack för rekommendationen. Jag är rätt sugen på deras RECOIL power rack, men skulle vilja lägga till Safetyremmar och ett latsdrag, helst med stor viktkapacitet (de tycks inte ha det, eller?). Racken i ATX 700-serien verkar ha mer tilläggsalternativ.
Vinston är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)