Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-11-14, 22:36   #91
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 969
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
4-6 set per vecka är full tillräckligt för att få till stånd meningsfull muskelökning även för avancerade tränande, så länge man tar i ordentligt.

Jag har säkert redan frågat och du har garanterat svarat, men hur tränar du idag Slarti?
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-15, 10:33   #92
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
4-6 /vecka set till "close to failure or failure" och få meningsfull muskelökning. Men det är lite vagt beskrivet. Får jag blott 80% av det jag skulle kunna ha fått av 8-10 set/vecka så väljer jag det senare. Handlar det om ett par procent, självklart väljer jag 4-6 set.

Men idén är lockande. Jag gillar lågvolym.
Jeff går igenom det i videon i första inlägget. 1-4 set ger ~64% och 4-9 set per vecka ger ~84% av potentiella maxgainz.

Sen, som du säger, om det är en tradeoff mellan att köra 3 set ben så att man får rektalprolaps, eller att halvsofta 6 set, så gör även jag det senare.
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-15, 10:36   #93
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Jag har säkert redan frågat och du har garanterat svarat, men hur tränar du idag Slarti?
Jag kör vanligen tre gympass per vecka, då jag kör ben och bröst. Rygg tränar jag hemma. Blir totalt ca 12 set per vecka för dom stora musklerna. Alla set är 0-1 RIR.

Ett gympass kan se ut såhär:

Benpress 3 x 8-12
Bröstpress i maskin 3 x 8-10
Bencurl 3 x 8-10
pec dec 1 x 12
Benspark 1-2 x 10-12

Görs tre ggr per vecka med lite variation i övningar.

För rygg kör jag chins, hantelrodd och chest supported dumbell row. vanligen 6 set två gånger per vecka.
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.

Senast redigerad av Slartibartfast den 2022-11-15 klockan 10:41.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-15, 11:08   #94
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Jeff går igenom det i videon i första inlägget. 1-4 set ger ~64% och 4-9 set per vecka ger ~84% av potentiella maxgainz.

Sen, som du säger, om det är en tradeoff mellan att köra 3 set ben så att man får rektalprolaps, eller att halvsofta 6 set, så gör även jag det senare.
Jag brukar köra runt 6-10 set / vecka men då tar jag seten till nära failure, 0-1 rir, så något halvsoftande blir det inte. Men skillnaden i utmattning och återhämtning är givetvis stor mellan 1-4 vs 6-10 set. Skillnaden hade säkert blivit mindre om jag hade kört till absolut failure för 1-4 set, men de pratar om "proximity to failure" vilket jag tolkar som 0-1 rir. Så jag skulle kunna få 64% av gainzen av 1-4 set, 0-1 rir men får alltså 85% av 9-10 set /vecka. Jag väljer 9-10 set alla dagar i veckan.

I mitt fall skulle 1-4 set (eller t om 2 set) / vecka vara en vettig lösning när jag är på resande fot. 64% ökning känns ändå rätt sub-opti.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-15, 18:59   #95
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 969
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Jag kör vanligen tre gympass per vecka, då jag kör ben och bröst. Rygg tränar jag hemma. Blir totalt ca 12 set per vecka för dom stora musklerna. Alla set är 0-1 RIR.

Ett gympass kan se ut såhär:

Benpress 3 x 8-12
Bröstpress i maskin 3 x 8-10
Bencurl 3 x 8-10
pec dec 1 x 12
Benspark 1-2 x 10-12

Görs tre ggr per vecka med lite variation i övningar.

För rygg kör jag chins, hantelrodd och chest supported dumbell row. vanligen 6 set två gånger per vecka.
Ser helt klart ut som att du skulle kunna minimalisera det där ännu mera.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-15, 19:20   #96
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Ser helt klart ut som att du skulle kunna minimalisera det där ännu mera.
Det gör jag sen med gott samvete då motivationen tryter 🙂
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-28, 18:05   #97
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Jeff går igenom det i videon i första inlägget. 1-4 set ger ~64% och 4-9 set per vecka ger ~84% av potentiella maxgainz.
Tror forskning kommer visa att det är hur hårt du pressar seten som är av mest betydelse när du nått en avancerad nivå, tex Hunter Labrada kör ben var 9 dag, Intensity is king enligt honom. Tror knappast han skulle köra så om det inte var det optimala, och enligt honom är det låg volym och hög intensitet som gäller nu bland proffsen och de är ju även större än någonsin tidigare.

Påminner om Yates träning =>

Seated Hamstring Curl — 2 set
Banded Hack Squat — 1 set
Unilateral Hip Press — 1 set
Leg Extensions — 1 set
Adductors — 1 set
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-28, 18:14   #98
RökteUppMinKatt
Registered User
 
RökteUppMinKatts avatar
 
Reg.datum: Sep 2020
Inlägg: 307
Citat:
Ursprungligen postat av Mats J Visa inlägg
Tror forskning kommer visa att det är hur hårt du pressar seten som är av mest betydelse när du nått en avancerad nivå, tex Hunter Labrada kör ben var 9 dag, Intensity is king enligt honom. Tror knappast han skulle köra så om det inte var det optimala, och enligt honom är det låg volym och hög intensitet som gäller nu bland proffsen och de är ju även större än någonsin tidigare.

Påminner om Yates träning =>

Seated Hamstring Curl — 2 set
Banded Hack Squat — 1 set
Unilateral Hip Press — 1 set
Leg Extensions — 1 set
Adductors — 1 set
Vad innebär intensitet? Är det att pressa ett set nära failure / till failure eller handlar det om kort vila mellan seten och övningarna?
RökteUppMinKatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-28, 18:20   #99
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Hög intensitet är väl så tung vikt som möjligt inom lägre repsintetvallet, ex 3-5
och köra väldigt nära fail?
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-28, 18:52   #100
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
I detta fall handlar det om 10+ RPE dvs att pressa seten så hårt du bara kan med maximala vikter, har inget med låga reps och hög % av 1 RM att göra.

Dvs inte ens under pistolhot skulle du kunna göra en rep till, sedan 1-2 forced reps på det.

Senast redigerad av Mats J den 2022-11-28 klockan 18:54.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-28, 19:59   #101
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av Mats J Visa inlägg
I detta fall handlar det om 10+ RPE dvs att pressa seten så hårt du bara kan med maximala vikter, har inget med låga reps och hög % av 1 RM att göra.

Dvs inte ens under pistolhot skulle du kunna göra en rep till, sedan 1-2 forced reps på det.
Alltså det som Arthur Jones predikade redan på 70-talet.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-29, 09:15   #102
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av Mats J Visa inlägg
Tror forskning kommer visa att det är hur hårt du pressar seten som är av mest betydelse när du nått en avancerad nivå, tex Hunter Labrada kör ben var 9 dag, Intensity is king enligt honom. Tror knappast han skulle köra så om det inte var det optimala, och enligt honom är det låg volym och hög intensitet som gäller nu bland proffsen och de är ju även större än någonsin tidigare.

Påminner om Yates träning =>

Seated Hamstring Curl — 2 set
Banded Hack Squat — 1 set
Unilateral Hip Press — 1 set
Leg Extensions — 1 set
Adductors — 1 set
Men hur såg Dorians träning ut i praktiken? Han körde, tror jag, stegrande set, pre-exhaust osv tills han körde sitt arbetsset.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-29, 09:33   #103
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Men hur såg Dorians träning ut i praktiken? Han körde, tror jag, stegrande set, pre-exhaust osv tills han körde sitt arbetsset.
Utifrån det jag läst och sett var det ganska exakt som Hunter kör, dvs värm upp och förbered dig med minsta möjliga arbete men ändå tillräkligt för att minimera skaderisken. Första övningen kanske körde 3-4 set sedan mindre och mindre ju längre in i träningen du är.

Första övningen var typiskt:

12 rep*50 kg, 10 rep*75 kg, 6-8 rep * 90 kg sedan 1 max set där han gjorde 6-8 rep med 120 kg till total fail, andra övningen kanske var 1-2 set innan maxsetet och en ev tredje övningar var oftast inga alls.

Senast redigerad av Mats J den 2022-11-29 klockan 09:34.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-29, 11:09   #104
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av Mats J Visa inlägg
Utifrån det jag läst och sett var det ganska exakt som Hunter kör, dvs värm upp och förbered dig med minsta möjliga arbete men ändå tillräkligt för att minimera skaderisken. Första övningen kanske körde 3-4 set sedan mindre och mindre ju längre in i träningen du är.

Första övningen var typiskt:

12 rep*50 kg, 10 rep*75 kg, 6-8 rep * 90 kg sedan 1 max set där han gjorde 6-8 rep med 120 kg till total fail, andra övningen kanske var 1-2 set innan maxsetet och en ev tredje övningar var oftast inga alls.

Ok, liknar som en mix av uppvärming och en gnutta pre-exhaust i en minimalistisk form. Eller en bantningsversion av stegrande set.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-29, 13:04   #105
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Ok, liknar som en mix av uppvärming och en gnutta pre-exhaust i en minimalistisk form. Eller en bantningsversion av stegrande set.
Jag skulle säga att det är ren uppvärmning (set 1,2) samt aktivering av nervsystem (set 3 och ev 4) för att vara maximalt redo för det tunga setet, utan dessa set skulle du prestera sämre i maxsetet.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)