Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2022-10-29, 17:47   #1
Maccan16
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2022
Inlägg: 1
Hårdhet

Hej!

Har en son på 12 som spelar mycket fotboll. Tränar 3 dagar i veckan och har tränat på gym tillsammans med mig snart 1 år. Då med mycket kroppsviktsövningar, balans och en del lätta basövningar. Han är rätt lång för sin ålder, 170cm. Han satsar på att bli ett monster till back! Är det ngn här med bra tips på hur han kan träna bäst på sin ”hårdhet” i kroppen. Är det basövningar som gäller? Sprint? Kom med så mycket tips ni kan bara!

Mvh mackan
Maccan16 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-31, 09:36   #2
Iliyas
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 291
Bara att fortsätta med det han gör idag, "hårdheten" kommer med åldern med hjälp av testosteronet, han har några år kvar så stressa inte över det.
Iliyas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-31, 09:46   #3
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Vad menar du med hårdhet, mer exakt?

Vi som håller på med baddybilding brukar mena "låg fettprocent" när vi pratar om det. Men när jag tränade karate så använde vi samma ord för att beskriva muskler som hade tränats så de blev stenhårda när man spände dem, så man kunde ta en smäll mot kroppen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-31, 10:11   #4
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 686
Jag antar att du inte syftar på hård som i lågt kroppsfett som i dom vanliga termerna här på forumet.

Jag antar att du menar hård som i stark i närkamper.
Fokusera på olika övningar med balans/balansmoment och stark bål - det är det viktigaste.
Sen lägg lite krut på enbenta benövningar - typ utfall osv.

Sen är det viktigt att helt enkelt utsättas för såna situationer på träningar osv.

Finns otroligt mycket tips och info på youtube t.ex.


Bara som exempel, två av dom absolut bästa på det du syftar på är Messi och Salah. Inga giganter på längd osv, men otrolig balans. Dom vet hur dom ska använda kroppen för att stå upp och vinna duellerna.
Salah har mobbat mittbackarna i Premier League senaste fem åren, trots att backarna ofta är 20-30 cm längre och väger 20 kg mer.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.

Senast redigerad av StarkaUlf den 2022-10-31 klockan 10:16.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2022-11-01, 14:34   #5
Dk1ng
Registered User
 
Dk1ngs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Ort: Sverige
Inlägg: 424
Tror inte man ska pusha för mycket i den åldern, låta glädjen driva utvecklingen och fokusera på det som barnet tycker är kul i form av komplementträning. Ren konditionsträning före och under puberteten ger inte samma avkastning som hos "vuxna" och själv är jag rätt skeptisk till att riktad styrketräning ger allt för mycket.

Lite kroppsviktsövningar om han tycker det är kul, cykla med polarna, hoppa studsmatta, hjälpa till hemma med tyngre vardagssysslor etc. Själv sätter jag koordination, motorik och teknik långt framför styrka i den åldern, då styrkan kommer senare och är väldigt lätt att ta igen.

Har själv en son (något år yngre) som älskar fotboll och med 3-4 träningar/v (akademilag) samt match alla helger utom off-season, så har jag snarare pushat honom att göra annat som är helt orelaterat till fotboll eller utvecklingen som fotbollspelare.
Dk1ng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-11-01, 20:43   #6
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Maccan16 hur såg du ut som 12 åring och som 16 åring. Om det finns anlag kommer det synas väl vid 16 år. Det är inte alla som blir naturligt hårda utan förblir med mjuka muskler och kroppsform.

Det går säkert att arbeta fram hårdheten men det krävs muskulära anlag för att se hård ut.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)