Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-10-01, 15:30   #1336
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 740
Körde lite rehab idag. Det är typ samma övningar som vid press för mig fast lite simplare och lättare vikt då förstås!
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-02, 13:09   #1337
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 740
Blev en lite dum träningstid idag och var tvungen att mixtra som fan för att fram en övning, så hann knappt köra den. Det tog bra ändå som tur är! Har döpt den till THG

https://www.instagram.com/p/Bobfc7Hh...d=zydlx37fcj9q
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-02, 15:32   #1338
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 740
Just det fan, videotime: https://www.youtube.com/watch?v=qYJXydUz5wk

Har varit sugen ett tag på att prata lite om träning och skit. Kan kallas för blogg, talkshow, dynga eller whatever. Tryck like så blir jag glad
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-02, 21:27   #1339
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 488
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Just det fan, videotime: https://www.youtube.com/watch?v=qYJXydUz5wk

Har varit sugen ett tag på att prata lite om träning och skit. Kan kallas för blogg, talkshow, dynga eller whatever. Tryck like så blir jag glad
Kommer bli intressant att följa! Även om du har haft genetiska förutsättningar för att prestera bra så är nog stor del av dina framgångar ett resultat av din extremt analytiska förmåga. Jag har nog aldrig stött på någon som så ihärdigt kan bryta ner komplicerade rörelser för att skapa en detaljerad förståelse över dem. Även om jag skämtar lite med dig om din jakt efter ”The holy grail” av övningar för armbrytningen så ser jag nyttan med övningarna du utvecklat. En annan (läs mig) hade liksom bara stått o curlat med en hantel i lite olika vinklar.
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-03, 08:31   #1340
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 740
Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren Visa inlägg
Kommer bli intressant att följa! Även om du har haft genetiska förutsättningar för att prestera bra så är nog stor del av dina framgångar ett resultat av din extremt analytiska förmåga. Jag har nog aldrig stött på någon som så ihärdigt kan bryta ner komplicerade rörelser för att skapa en detaljerad förståelse över dem. Även om jag skämtar lite med dig om din jakt efter ”The holy grail” av övningar för armbrytningen så ser jag nyttan med övningarna du utvecklat. En annan (läs mig) hade liksom bara stått o curlat med en hantel i lite olika vinklar.
Det viktigaste såklart är ju alltid att kötta och öka, men tanken på att det skulle kunna finnas, inom en armlängds avstånd, en övning eller ett upplägg som är mycket bättre än det man för tillfället är sånt jag drömmer mardrömmar om sen om jag verkligen ska lära mig något så måste jag förstå det i grund och botten. Funkade ju i bänkpress: den infon och det träningstänket som fanns då var rätt kasst och är glad att jag hittade nya saker! Armbrytning är ju betydligt mer komplicerat och att förstå det helt och hållet med alla vinklar osv är en tankenöt som är för svår att motstå, samtidigt som det är först när man förstår rörelserna ordentligt som kan börja nöta in dem helt korrekt och mest effektivt!
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-03, 19:46   #1341
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 740
Tränade lite idag, fortfarande helt skrot men håller ändå på att nöta in lite rörelser och motorik i TGH så det gör inget att köra lite lättare, fick hursom brutal pump och det tog som fan. Med olika sätt att linda bandet runt handen tycker jag verkligen det är den överlägset bästa övningen. Jag kör så banden går ut på nersidan, då blir det mer motstånd när man går offensivt och inte så jättetungt i startläget och det går typ inte förlora. Hugger därifrån åt olika håll! Har man ut banden på uppsidan så blir det mer defensivt, och mer radial förstås. Men det kör jag mer specifikt när jag ska träna det så.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-04, 10:02   #1342
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 740
Video 2: https://m.youtube.com/watch?v=QqNQoQCVVFo

Blev visst lite redigering och skit ändå haha
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-04, 17:34   #1343
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 740
Dagens:

Idag, efter mycket uppvärmning, kunde jag fan träna lite. Passar bra att nöta in nya rörelser när man ändå är för skrot för att kunna lyfta tungt, idag kändes dessa rörelserna rätt så bra och kunde köra på en nästan godkänd vikt. Brukar vara så för mig när jag ska bli stark i någon ny grej, först så kör jag bara övningen väldigt ofta och lätt i början (det känns svintungt ändå så har inget val) sen helt plötsligt så är man stark i den.

Först lite The Holy Grail: post top roll till press och tillbaka, ett gäng gånger

Sen ett band i en ögla snett uppifrån rakt framifrån: post, pronation, cup, supination med knivning, typ 10 reps på varje på 2.5 kg, 5kg, 7.5kg.

Sen lite THG igen, körde post top roll i den på 20 kg och press på 15 kg. Det är svintungt att supinera i den övningen för at det undre bandet släpar i bordskanten så är inte lika kasst som man kanske först tänker

Sen den första övningen fast cup/supination/knivning tillsammans med lite kroppsrörelser, i läget där man kan fastna i en press och det blir "farligt", så man kan säga att det var övergångar från flopp-press till press och tillbaka. Var mycket nöjd när jag märkte att jag orkar mer om jag försöker göra det till en riktig press, även om det inte går, än när jag enbart försöker floppa. Det gör att rätt muskler är spända och det dels minskar skaderisken men gör att jag även har övat in rätt och kan fortsätta öva in att alltid dra mot en riktig press och få mest tryck så. I min värld är en flopp-press bara en press där man har tappat näven. En failad press på nästan samma vis som att en kingsmove är en failad extrem post top roll Finns förstås olika sätt att se på saken men det passar min triangelbild som sitter på gymmet!
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-06, 15:16   #1344
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 740
Idag blev det armbrytning igen så man är väl skrot i en vecka till hehe
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-06, 22:12   #1345
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 488
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Idag blev det armbrytning igen så man är väl skrot i en vecka till hehe
Haha, hög igenkänningsfaktor!
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-07, 11:23   #1346
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 740
Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren Visa inlägg
Haha, hög igenkänningsfaktor!
Skulle bara prova lite av en övning idag, har nu extrem smärta....
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-07, 13:07   #1347
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
"skulle bara pröva" "hold my beer and watch this shit" och så vidare är ju ofrånkomligt ord som gärna följs av grandiosa resultat
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-07, 14:35   #1348
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 740
Citat:
Ursprungligen postat av micke81 Visa inlägg
"skulle bara pröva" "hold my beer and watch this shit" och så vidare är ju ofrånkomligt ord som gärna följs av grandiosa resultat
Hahaha ja det är ju så men kände mig tvungen, tack vare lite råd av en expert inom armbrytning igår hittade jag ett läge där jag utan att överdriva nog är dubbelt så stark som vanligt, så ville mot ett gummiband försöka fastställa det läget mer. Det innebär ju förstås att se på vilket sätt man orkar dra isär gummibandet mest, vilket ja, innebär maximalt itag
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-09, 11:48   #1349
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 740
Körde lite igår med, vridrodd men försökte hitta ett läge som var i bordsläge.

https://www.instagram.com/p/BotaEcll...d=al7fw79ewz8y
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-09, 18:23   #1350
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 740
Dagens: lite rehab, sen lite vridrodd, sen lite häng i bottenläget av enarmschins, sen chins med tumlöst grepp och wristcurl med handdukar lindade runt stången så det blir lite som "rolling thunder". https://www.instagram.com/p/BouE53EF...rikardsvanskog

samt lite brytning, och enarmsmark fast med armdrag, alltså egentligen hantelrodd fast med stång istället. Tjock stång givetvis Upp till 50 kg tumlöst på varje arm.

Nu känner jag mig faktiskt riktigt fräsch igen, inte stark men läkt iallafall, ifrån brytningen i lördags. Så imorn kan jag nog kanske prestera lite i något innan jag ska ta det lugnt med brytmusklerna inför söndag!
__________________
Winners win

Senast redigerad av Rikard Jansson den 2018-10-09 klockan 18:24.
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)