Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-08-31, 10:15   #1291
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 739
Dagens:
RJ-press golv bröst: 5kg+1*22
Axlar: 5kg+1*10
En blandning mellan kickbacks och facepulls: 5 kg*15
Sidolyft med utförande typ flaxa med armarna för att försöka flyga: 5kg hantlar * 20

Summa: lyckades låta bli underarmar och biceps idag! Är imponerad av min egen rentav vansinniga disciplin. Imorn däremot blir det mer brytning. Ska köra starter och övergångar igen. Hoppas vi blir minst 3!
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-01, 19:15   #1292
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 739
Blev lite bryt idag Övade på lite av varje.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-03, 19:19   #1293
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 739
Har tränat idag med! Men är sjukt svårt att journala armbrytningsträningen just nu när den börjar bli mer specifik är ju nästan alltid övningar som inte har något namn. Ingen idé att ens namnge dem heller när de hela tiden förändras eller byts ut. Men såhär körde jag iallafall på förmiddagen: https://www.instagram.com/p/BnRIjkgB...d=9fnm1ysb5ici

Nu på eftermiddagen körde jag lite press (alltså armbrytarpress) i cablecross
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-04, 13:54   #1294
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 739
Dagens:lite armbrytning mot cablecrossen och gummiband. Sen powerball i typ 10 min i sträck. Därefter lite skruvpressar i cablecrossen samt lite tester av övningar som ska vara med i morgondagens gruppträningspass
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-04, 19:57   #1295
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
När du lyckas övervinna cabblecrossen i armbrytning så är det bara att kliva upp en nivå till Roddstationen,den bör du inte övervinna på bra länge,och gör du det så är du nog färdig för VM med god marginal styrkemässigt!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-04, 20:40   #1296
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 739
Citat:
Ursprungligen postat av micke81 Visa inlägg
När du lyckas övervinna cabblecrossen i armbrytning så är det bara att kliva upp en nivå till Roddstationen,den bör du inte övervinna på bra länge,och gör du det så är du nog färdig för VM med god marginal styrkemässigt!
Hahaha ja så är det räcker dessutom att man lägger på lite gummiband hit och dit så blir halva viktpaketet i cablecrossen, trots dubbeltrissa, ouppnåeligt
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-05, 06:54   #1297
Carcer
Råstyrka gym
 
Carcers avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 1 017
Ifall du vill gästträna med iron arms på råstyrka gym i Växjö så är du välkommen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Med vänliga hälsningar,
SL-konspirationen
Citat:
Ursprungligen postat av Rusk Visa inlägg
Du är härmed den så kallade SL maffians nya ledare!
Carcer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-05, 09:27   #1298
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 739
Citat:
Ursprungligen postat av Carcer Visa inlägg
Ifall du vill gästträna med iron arms på råstyrka gym i Växjö så är du välkommen.
Grymt dum fråga men antar att ni kör armbrytning? Brukar ni ha fasta dagar/tider?
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-05, 10:58   #1299
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 739
Dagens pass 1... Körde lite medans jag coachade, ska själv delta i eftermiddagens gruppträningspass

Har velat uppdatera och optimera mina basövningar, tror starkt att det är viktigt för den långsiktiga progressionen att ha några bra stapelövningar att bli riktigt stark i, och då menar jag stora övningar som är lätt att hålla koll på progressionen i, inte tillkrånglade och där man kan hantera mycket vikt, jmf med alla de småövningar man kör för brytningen som må vara mer relevanta men som inte riktigt ger en den där massiva köttstyrkan som t.ex 10 strikta och långsamma reps på 250 i knäböj innebär. Enbart sån styrka är tämligen värdelös i alla andra sammanhang men en riktigt bra grund. Har dock haft problem med att hitta övningar som dels täcker upp större delen av överkroppen som man missar i brytningen, men ändå är mycket relevant, tränar in korrekta rörelsemönster, och som man kan köra när man är fullkomligt demolerad från den mer specifika armbrytningsträningen. Alltså många kör ju t.ex chins eller muscleups som sådan bas jag pratar om, men jag vill ha nåt som är ännu lite mindre likt men ändå bra. Fatbarswingcurl är min favorit i den kategorin som är väldigt nära begränsad, men den kan jag aldrig köra när jag bryter mycket, den kommer däremot vara fokus i några grundningsperioder jag tänkt jag ska ha, ska ha en från och med lördag efter fredagens brytning.

Men har även hittat några övningar jag kan köra när som helst, som både rehabar och tränar på ett mycket bra sätt, både relevant motorik, muskelgrupper, funktioner som dels är med i armbrytningen men som man även missar.

Övningar kategori 1:
rodd med rörligt fyrkantshandtag PB 70*15, mål 100*10
Fatbarswingcurl tumlöst, PB 40*15 mål 100*6
sidotryckskit med fyrkantshandtag, PB 12.5*10 mål 25*10
pronationscurl med stumt band och fri vikt, PB 21*10 mål 35*10
Hammer rise curl med stumt band fri vikt PB 21*6 mål 35*10

Kategori 2:
En ny sorts liggande tricepsextensions i CC, provade ju bara lite idag men gjorde 10 reps på 2 plattor, får se nästa pass vad man ungefär ligger på för att kunna sätta ett bra mål.

En viss sorts flyes, samma här. Ska filma båda och visa.

Powerball med extravikt runt handleden. I armbrytarläge samt med armen rakt ut åt sidan. Gjorde idag 30 sek med 2 kg extra på båda sätten. Var fan svintungt jmf med att bara ha bollen mål är 8 kg i 1 minut.

Om jag uppnår alla målen innan SM i mars kommer jag fan köra över allihop, så kommer satsa stenhårt på dessa övningar tillsammans med brytningen,och ska för en gångs skull följa min egen plan, no matter what
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-05, 11:04   #1300
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 739
Kommer köra perioder som är anpassade inför tävling, men med samma ratios, som är 20/20/20/20/10/10, armbrytning/grundning/armbrytning/grundning/armbrytning/toppning. Det är typ 9 veckor kvar nu så blir bara 3 perioder, grundning från lördag, september ut, sen brytning oktober, toppning november. Tävlingen är 10 nov. Armbrytning är alltså armbrytarsträning samt kategori 2, grundning är kategori 1+2. Kommer bli svinbra
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-05, 11:55   #1301
Carcer
Råstyrka gym
 
Carcers avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 1 017
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Grymt dum fråga men antar att ni kör armbrytning? Brukar ni ha fasta dagar/tider?
Armbrytningsträning söndagar 17.00
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Med vänliga hälsningar,
SL-konspirationen
Citat:
Ursprungligen postat av Rusk Visa inlägg
Du är härmed den så kallade SL maffians nya ledare!
Carcer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-05, 19:13   #1302
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 739
Vart med lite på gruppträningen nu på kvällen också men fick rejäl tandvärk. Bådar inte gott inför fredag
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-06, 12:57   #1303
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 739
Blir att flytta på armbrytningsträningen tills nästa vecka pga olika anledningar har ändå tandvärk så gör inget!

Dagens:
nya LTE: 7 plattor 12 reps
Nya flyes: 7 plattor på varje sida 12 reps
Fatbar swingcurl tumlöst: 50*25, enormt PB!

Satte upp en justerbar trissa idag så jag kan köra olika övningar i armbrytarlägen, t.ex rise hammercurls osv. Har medvetet lagt in friktion osv i "trissan", så blev åt helvete mycket tyngre än att bara lyfta vikten med band ifrån golvet, så får stryka de förra persen och göra nya mål. Provade inte mer än att 16 kg var omöjligt, sen kände jag lite på 8 kg men då fick jag mer tandvärk igen. Ska köra enbart axlar, triceps och grepp imorn, alltså typ kategori 3 hoppas vara lite mer fräsch i underarm och brachii tills i övermorgon.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-07, 13:48   #1304
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 739
Dagens:
studsrodd med fyrkantshandtag, upp till 23 reps på 80: https://www.instagram.com/p/BnbJ1HuB...d=g42l6oy9scv4

Lite tester av curlsen på bordet:
Rise Hammercurl med band på bordet: 5kg*10
Pronationscurl med band på bordet: 5kg*10

Gungsidolyft 1.36kg hantlar 1 min, hopprep 1 min, 30 sek gung i bottenläget av en böj.

Summa: bra pass. Är riktigt gött och lättande att öka i viktiga övningar av att köra muskelgrupperna etc i andra övningar eller i brytningen.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-08, 16:04   #1305
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 739
Idag blev det armbrytning vi var ett gäng! Jag, Mikael, Jimmie, Cristian och Philip. Därefter provkörde jag ett par nya fyrkantshandtag
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)