Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2010-11-06, 10:05   #1
Fettecke
Registered User
 
Fetteckes avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Östersund
Inlägg: 4 018
Tråden om ryggproblem och ryggskador

Här samlar vi bra information och egna berättelser om ryggproblem och ryggskador, att undvika, att tänka på när man har har fått ryggproblem och ryggskador. Hur man kan träna med problemen för att både förebygga och rehabilitera osv osv osv...

Tråden är tillägnad oss som har, har fått, eller kommer få ryggproblem och ryggskador i framtiden.

Vi har bara en rygg så en gemensam kraftsamling för att motverka framtida elller pågående skador med kunskap vore på sin plats

Senast redigerad av Eddie Vedder den 2010-11-06 klockan 10:22.
Fettecke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-06, 10:09   #2
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Väldigt bra initiativ! Ryggproblemen verkar drabba många av oss på Kolo. Om du inte har något emot det så ändrar jag gärna "diskbråck" till "ryggskador" och gör tråden till en sticky. Är det okej eller vill du behålla avgränsningen till enbart diskbråck?
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-06, 10:15   #3
Fettecke
Registered User
 
Fetteckes avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Östersund
Inlägg: 4 018
Jag har haft 2 diskbråck tidigare, ett mindre som jag aldrig visste av, samt ett "större" som hittades på magnetröntgen. Det mindre har aldrig spökat men det större var lite jävligt att ha.

Jag fick det under ett en knäböj, plötsligt högg det till i bottenläget efter 4 reppen av 8 på 150kg, det var inte kul att stå där med massa kilo på ryggen som bara värkte så inni helvete!, en vecka senare uppsöktes en läkare som konstaterade att det var diskbråck...

Jag trodde att livet var över i princip, all träning framöver var att glömma och allt sånt man kan gräva ner sig över, såklart jag tänkte så, jag kunde ju inte röra mig som tidigare, jag fick be om hälp när jag skulle ta på mig strumpor då det värkte som fan när jag böjde mig fram.

"Räddningen" var att ha turen att träffa en riktigt bra naprapat/rådgivare/"insert-title here" som visade vilka övningar jag kunde göra för att "förbättra" min skada, totalt fokus låg på bollövningar för att få stabilitet i bålen... Det kändes OTROLIGT fånigt att kliva ner från böja rätt manliga vikter till att göra enbent knäböj och ramla omkull för att man inte är stark nog i bålen vid det tillfället...

Men det var det värt!, Det tog nog inte mer än 1 månad innan smärtan helt försvann och jag kunde börja träna lite mer likt tidigare.
Fettecke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-06, 10:16   #4
Fettecke
Registered User
 
Fetteckes avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Östersund
Inlägg: 4 018
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Väldigt bra initiativ! Ryggproblemen verkar drabba många av oss på Kolo. Om du inte har något emot det så ändrar jag gärna "diskbråck" till "ryggskador" och gör tråden till en sticky. Är det okej eller vill du behålla avgränsningen till enbart diskbråck?
Gör det till ryggskador och sticky, perfekt...

Du kan tabort denhär posten också nu när du vet om det =)
Fettecke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-06, 10:24   #5
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Fettecke Visa inlägg
Gör det till ryggskador och sticky, perfekt...

Du kan tabort denhär posten också nu när du vet om det =)
Nja det kan vara kvar. Men fixat nu i alla fall! Mot ett mindre ryggbesvärat Kolozzeum!
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-06, 10:30   #6
JoeyP
Banned User
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 3 951
Bra tråd! Har själv problem med ryggen!
Glömde skorna en gång på gymmet.
Tränade barfota. Marklyft med remmar.
Råkade luta mig framåt för mkt i lyftet och "rammlade" framåt och det sträckte till som fan i höger pelare längst ner.

Första två dagarna var ett helvete sov 2-3 timmar per natt. Kunde knappt resa mig. Fick ligga ner och ta på mig strumpor.
Efter tredje dagen kunde jag resa mig osv, kunde stå upp och ta på mig strumpor.
Började promenera! Lång promenader för att ge genomblödning.
Att har blivit bättre och bättre hela tiden ända tills nu. Nu verkar det inte bli bättre.
Har alltid värk vid en viss rörelse.
Vissa dagar har jag ingen värk när jag rör mig normalt, vissa dagar känner man det.
Vissa dagar känns det som "ischais?" dvs falsk ischais då det bara kommer emellan åt.

Gick till sjukan men hon rek bara smärtstillande...
JoeyP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-06, 10:37   #7
Fettecke
Registered User
 
Fetteckes avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Östersund
Inlägg: 4 018
Till 99% chans har jag fått tillbaka mitt gamla diskbråck IGEN =/...
Så det blir läkare så fort som möjligt jag får tid...

Men åter till min träning, vad jag har förstått så fungerar tankesättet "gör det inte ont så är det lugnt" med träning med diskbråck (det har jag hört tidigare iaf :P)...

För egen del så funderar jag på ifall jag fortfarande kan utöva någon typ av träning på övriga muskelgrupper med rätt val av övningar som inte aktiverar min skada i ländryggen.
Och i så fall, vilken grad av motstånd bör jag lägga mig på i jämnförelse med vad jag tränade på tidigare i dessa övningar ?
Jag hade tänkt lätta frontböjar för att hålla igång benen, kettlebellsböjar med klotet mellan benen. sedan exempelvis FU-bänk, diverse biceps/triceps-träning, dips, chins, sittande rodd med stöd mot bröstet osv osv osv... förutsatt att det är mycket striktare utförande för att minimera påfrestningen på ländryggen.

Vilka övningar är att föredra egentligen?
Fettecke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-06, 13:47   #8
krubkungen
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Sthlm
Inlägg: 1 609
Har fått ryggproblem jag också nu. Smärtan har varit stor i skuldran som har spridit sig upp till nacken och man har känt sig helt förlamad. Svanken har gjort grymt ont och jag har inte kunnat träna på 2veckor.
Har varit hos en sjukgymnast som sa att min rygg var stel som en Oxé + att jag har överbelastat den. Har blivit en ond cirkel helt enkelt. Fick akupunkter och ska få 6behandligar till och får hoppas det släpper.

Segt som i bövelen när man inte kan träna. Får promenera, cyckla och simma, ingen styrketräning eller kickboxning

Som man bäddar får man ligga antar jag
krubkungen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-06, 16:41   #9
cero
Registered User
 
ceros avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 5 956
Kan diskbråck påverka växten på något vis? Känns ju inte som någon höjdare med trasig ryggrad, och att samtidigt växa.
cero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-07, 13:23   #10
nyrjoh
Registered User
 
nyrjohs avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Jönköping, uppvuxen i Orsa.
Inlägg: 1 401
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=154576 Några tips i den här tråden.

Stretch av hamstring i sittande:Sitt rakt, axlarna skall vara i linje med höfterna. Spänn ländryggen hårt, så att den hålls i bra svank. Sträck lugnt ena knäet. Låte inte svanken rätas ut! Behåll spänningen i ländryggen hela tiden. Håll kvar i ytterläget i 10-30sek 2-5ggr.

Denna är också bra. Även här är det viktigt att du håller ländryggen i svank/lordos genom att hålla den spänd hela tiden.

http://www.exrx.net/Stretches/HipAdd...torMagnus.html
__________________
Leg. Sjukgymnast
nyrjoh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-15, 12:53   #11
Thompan
Registered User
 
Thompans avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 29
Har för tillfället fått väldigt ont i ländryggen. (Vaknade konstigt i sängen för nån dag sen.) Kan man ändå gå och träna andra muskelgrupper? Samt kondition?
Thompan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-17, 09:07   #12
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Thompan Visa inlägg
Har för tillfället fått väldigt ont i ländryggen. (Vaknade konstigt i sängen för nån dag sen.) Kan man ändå gå och träna andra muskelgrupper? Samt kondition?
Är det en väldig smärta kombinerat med andra symptom, typ stel nacke, huvudvärk, domningar, pirrningar, strålning ner mot arslet etc. så ska du nog kolla upp det innan. Oftast blir ju rådet att ta det lugnt och inte göra saker som gör ont. Men att kolla upp före experiment är väl klokt som allmänt råd.

On topic: För egen del bråkar ryggen med nerver som kommer i kläm. Känns förjäkligt, lite som personer som enkelt kan dra axeln ur led. Det behöver inte vara ett marklyft, det kan lika gärna vara när jag vänder en köttbit i stekpannan eller diskar.

Det positiva är ju att sjukgymnasten uteslutit bråck eller svag ryggrad exempelvis. Det negativa är ju att det är jobbigt att spela rysk roulette varje gång jag lägger en tung bok i ryggsäcken eller plockar upp en penna från golvet. Det är som att genast när ländryggen får lite "pump" och musklerna växer hamnar den där nerven nästan i kläm.

Tre gånger har jag fått akupunktur och rygg och nacke knäckt. 500 spänn per gång.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-17, 19:26   #13
Fettecke
Registered User
 
Fetteckes avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Östersund
Inlägg: 4 018
Citat:
Ursprungligen postat av Thompan Visa inlägg
Har för tillfället fått väldigt ont i ländryggen. (Vaknade konstigt i sängen för nån dag sen.) Kan man ändå gå och träna andra muskelgrupper? Samt kondition?
Jag har liknande symptom, eller hade... det visade sig vara en tidigare skada som fått sig en smäll (en spricka i en kota)... så det gjorde ont i ischias... på grund av det så krampade vissa muskler i höften för att kompendera smärtan (dum jävla kropp)... så det blev värre genom att min höft blev sned (några cm) så det blev ännu värre pga det... efter ett besök hos en sjukgymnast och lite våldsamma vridningar så var jag rak igen och ryggen gör otroligt mycket mindre ont...

Jag "måste" även stretcha baksida lår och rumpa för att jag ska fungera normalt för tillfället... utan stretch så är det inte så kul att gå runt, men efter en redig stretch så är jag nästan fullt fungerande i många lägen....

Lite tips eller funderingar typ :P
Fettecke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-17, 20:58   #14
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Det negativa är ju att det är jobbigt att spela rysk roulette varje gång jag lägger en tung bok i ryggsäcken eller plockar upp en penna från golvet. Det är som att genast när ländryggen får lite "pump" och musklerna växer hamnar den där nerven nästan i kläm.
Hur är det med lyfttekniken? Regel 1A för folk med griniga ryggar (eller framtunga gravidmagar, för den delen) är ju att lära sig böja åtminstone en smula på benen när man lyfter även lättare saker än en marklyftsstång.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-17, 21:06   #15
JoeyP
Banned User
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 3 951
Min läkare rek bara smärtlindrande för min rygg?
Trots falsk ischais, ömma höfter, problem med knän... Jävla kärring.
Hjälper det på riktigt? Eller bara tillfälligt?
Kan man vägra ta smärt stillande?
Så ont har jag inte, sen är jag jävligt härdad också ................
JoeyP är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)