Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-10-04, 18:25   #46
DarcyGrahn
Smalare än Emme
 
DarcyGrahns avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 1 217
Tror jag fått en diskutbuktning. Blir mycket bättre då kör jag Mckenzieövningen på golvet. Avråder ni mig att köra thaiboxning så länge jag har ont i ryggen? Har haft lite känningar i någon vecka men igår blev det riktigt illa efter att ha kört marklyft.
DarcyGrahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-04, 18:41   #47
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av DarcyGrahn Visa inlägg
Tror jag fått en diskutbuktning. Blir mycket bättre då kör jag Mckenzieövningen på golvet. Avråder ni mig att köra thaiboxning så länge jag har ont i ryggen? Har haft lite känningar i någon vecka men igår blev det riktigt illa efter att ha kört marklyft.
Nej, jag skulla inte avråda dig bara sådär. Det finns mycket i (thai)boxningen som rent av kan vara behandlande vid en diskbuktning: hopprep, skuggboxning, rotationer (i slagen) mm. Sparkar (knän) över midjehöjd är det jag skulle avråda från så länge du har extra ont eftersom du över 90-graders vinkel i höften alltid får en viss bakåtrotation av bäckenet. Det och alla komplementsövningar där du böjer dig framåt (stående stretching för hamstrings eller vad man nu kan tänkas göra).
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-04, 18:47   #48
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av skeletron Visa inlägg
Känner mig samtidigt trött i bröstryggen och området mellan axlarna. Axlarna också ibland vill värka. Finns det någon motsvarande övning för dem?
Trötthet i bröstryggen beror mer ofta på låsningar som man helt enkelt får ha någon till att "knäcka rätt". Det och dålig uthållighet i muskulaturen i skuldran (erector spinae och trapezius). Det finns McKenzie för bröstryggen också men det är inget jag använt med särskild framgång (än).
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-04, 18:55   #49
DarcyGrahn
Smalare än Emme
 
DarcyGrahns avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 1 217
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Nej, jag skulla inte avråda dig bara sådär. Det finns mycket i (thai)boxningen som rent av kan vara behandlande vid en diskbuktning: hopprep, skuggboxning, rotationer (i slagen) mm. Sparkar (knän) över midjehöjd är det jag skulle avråda från så länge du har extra ont eftersom du över 90-graders vinkel i höften alltid får en viss bakåtrotation av bäckenet. Det och alla komplementsövningar där du böjer dig framåt (stående stretching för hamstrings eller vad man nu kan tänkas göra).
Okej tack så mycket för svaret =) När det sedan börjar bli bättre och jag inte känner av det lika mycket skulle jag kunna smyga igång med mark/böj/höga sparkar osv? Vad finns det för rygg- och benövningar kan kan köra utan att förvärra det?
DarcyGrahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-04, 19:00   #50
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av DarcyGrahn Visa inlägg
Okej tack så mycket för svaret =) När det sedan börjar bli bättre och jag inte känner av det lika mycket skulle jag kunna smyga igång med mark/böj/höga sparkar osv? Vad finns det för rygg- och benövningar kan kan köra utan att förvärra det?
Vet inte om det var här jag skrev det, men när besvären inte längre uppfattas som akuta kan du köra alla övningar så länge du har bra teknik. Gör du sedan, säg 2 x 10 reps McKenzie-extensioner direkt efter passet (eller ett par stycken efter något set som du kände kanske blev "too much") så brukar man vara i hamn. När besvären är akuta ska du helt enkelt undvika alla övningar där du böjer ryggen framåt.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.

Senast redigerad av Sheogorath den 2010-10-04 klockan 19:01.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-04, 19:26   #51
nyrjoh
Registered User
 
nyrjohs avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Jönköping, uppvuxen i Orsa.
Inlägg: 1 401
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Hej!

Om man har ett diskbråck är det i regel så att reflexer, kraft, känsel, ja rubbet är påverkat. Och man blir inte bättre av McKenzie (ofta tvärtom sämre eftersom man klämmer bråcket mellan kotorna). Vid en diskbuktning är det inte alls så att reflexerna måste vara påverkade. En mindre buktning brukar bara ge smärta och stramhet, en lite större buktning även känselpåverkan och viss kraftnedsättning. Endast undantagsvis är reflexerna påverkade, enligt min erfarenhet. Sen gällande hamstrings: det kan vara så att man har fått sina ryggproblem p.g.a. att hamstrings är för stela: när man fäller i höften tas ryggrörligheten ut för tidigt och diskarna hamnar i ett utsatt läge. Men det krävs inte stela hamstrings för att lyfta fel, och stela hamstrings hör ju också till den klassiska symtombilden hos lumbago ischias. D.v.s. hamstrings får för mycket impulser p.g.a. att ischiasnerven är retad och den upplevs som stram därför att den har en högre grundtonus.

Men alltså: nej, man kan inte utesluta nervpåverkan p.g.a. disk bara genom att konstatera att reflexerna funkar.
Jag skulle nog säga att det är vanligare med reflexpåverkan än vad man t ex får lära sig på grundutbildningen. Och även att man inte fått lära sig att reflexen kan vara både sänkt och ökad. Min uppfattning är nog att åtminstone hälften av pat med ryggbesvär som jag träffar har en reflexpåverkan och mer än så har en nervpåverkan. Inte markant men ändå en viss skillnad mellan vänster och höger sida. Även att man har en påverkan på SLUMP alt. SLR upplever jag är riktigt vanligt, över 70% iaf, vid ryggbesvär. Samma gäller känselpåverkan, då om man testar med sporrar bilateralt, vilket är väldigt känsligt för att upptäcka känselpåverkan. Se gärna denna avhandling:

http://diss.kib.ki.se/2009/978-91-7409-331-5/thesis.pdf

Artikel från avhandlingen:

http://www.biomedcentral.com/1471-2474/11/202

Här kommer de fram till att MR undersökning hittar nervpåverkan i väldigt få fall där den kliniska undersökningen gör det. Vilket stämmer med min bild av det hela. Orsaken till det är inte klarlagd. Kan vara att MR oftast görs i avlastat läge alt. skador på nerven genom inflammatoriska ämnen från skadad disk eller annan struktur osv.

Jag upplever att man vid L5 påverkan ffa kan missa reflexpåverkan pga quadriceps reflexen ofta är något ökad på den sidan som nervpåverkan sitter, vilket gör att man kan missa den.

Lite tips angående mark och knäböj, sen får man ju inte glömma din Squat stretch sheo:

Smärta vid eller efter marklyft och knäböj beror enligt min uppfattning ofta på att svaghet i ffa ländrygg kontra baksida lår, adduktorer och bakre höftmuskulaturen. Detta yttrar sig på så vis att man i slutet av knäböjen eller i början på marklyftet får/har en bakåtvridning av bäckenet, vilket innebär att ländryggen rundas. Denna rundning av ländryggen ger stor belastning av bakre delarna av diskarna i ryggen.
Rundningen av ländryggen beror på att ffa erector spinae inte orkar hålla sin längd konstant genom rörelsen utan sträcks ut och då vrids bäckenet bakåt. I marklyftet så är det viktigt att ländryggsmusklerna är så starka att de klarar att vrida bäckenet framåt så att ländryggen hamnar i rätt position innan du startar lyftet.



Min åsikt är att man kan träna upp styrkan och kontrollen av ländryggen och öka på rörligheten i musklerna som vrider bäckenet bakåt. Detta för att minska risken för skador på ffa diskarna i ländryggen. Denna träning börjar du utan belastning, för klarar du inte att ställa in och hålla ländryggen i rätt position utan belastning så klarar du det absolut inte med belastning.

Knäböjs stretch:Håll i en stol eller liknande spänn ländryggen och sjunk ned i knäböjsposition. Låren skall peka i samma riktning som fötterna. Låt inte bröstkorgen vridas ned utan spänn upp bröstkorgen. När du känner att bäckenet börjar vridas bak stannar du där och spänner ländryggsmusklerna hårdare och håller kvar 5-30sek. Försök komma lite längre hela tiden. Upprepa 3-5ggr.



Stretch för marklyft och stångrodd: Böj knäna lätt. Spänn ländryggen. Håll knäna låsta i lätt böjt läge och fäll framåt i höften så långt du kan. Stanna när du känner att ländryggen börjar rundas. Spänn ländryggsmusklerna igen och håll kvar 5-30sek. Försök komma lite längre hela tiden med ländryggen i svankat läge. Upprepa 3-5ggr. Du kan avlasta genom att hålla händerna på ett bord. Det kan vara bra att i början använda spegel för att se hur det ser ut. Men du skall eftersom lära dig att känna när du inte håller ländryggen i rätt position för att kunna avbryta lyft innan det går åt skogen.

Du behöver inte böja så mycket på knäna som görs på bilden. Men håll ländryggen svankad som figuren till höger. Det runda insticket till vänster visar hur rundning av ländryggen drar isär bakre delen av disken.



Den här träningen görs med fördel ofta initialt(läs dagligen) och används sedan regelbundet för att se till att rörligheten bibehålls.
mvh
__________________

Länk till tråd där bilderna jag hänvisar till är med:
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=154576
__________________
Leg. Sjukgymnast
nyrjoh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-04, 20:56   #52
skeletron
Registered User
 
skeletrons avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 831
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Trötthet i bröstryggen beror mer ofta på låsningar som man helt enkelt får ha någon till att "knäcka rätt". Det och dålig uthållighet i muskulaturen i skuldran (erector spinae och trapezius). Det finns McKenzie för bröstryggen också men det är inget jag använt med särskild framgång (än).
Jag bör gå till naprapaten igen alltså?
Hur tränar jag upp uthålligheten i dessa muskler? Höga reps i trapz och ryggträningen endast?
Kan det ha något att göra med min sittposition? Pluggar och använder laptop så det blir ingen optimal ergonomi där kan jag tro.
__________________
Lyssna på min podcast "Andra kammaren"

En podcast om politik och nyheter
skeletron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-05, 14:20   #53
skeletron
Registered User
 
skeletrons avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 831
Citat:
Ursprungligen postat av skeletron Visa inlägg
Jag bör gå till naprapaten igen alltså?
Hur tränar jag upp uthålligheten i dessa muskler? Höga reps i trapz och ryggträningen endast?
Kan det ha något att göra med min sittposition? Pluggar och använder laptop så det blir ingen optimal ergonomi där kan jag tro.
Undrar också om det finns något samband med att jag har känningar runt piriformis samt bak i axlarna? (även trött runt skuldrer, bröstrygg)
__________________
Lyssna på min podcast "Andra kammaren"

En podcast om politik och nyheter
skeletron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-05, 14:49   #54
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Skeletron: känningar i piriformis har ofta sitt ursprung i annat än just piriformis. Ischiasnerven kan vara retad vid förskjuten disk eller förträngningar som gett nervpåverkan, och då det är ganska tajt där ischiasnerven passerar piriformis kan det göra ont när man trycker över muskeln. Det kan också vara så att smärtan i piriformis är referrerad (problemet sitter någon annanstans än där det gör ont). Hur det skulle ha ett samband med dina axlar har jag svårt att se.

Jag kan varken råda eller avråda dig från att gå till din naprapat om din bröstryggssmärta: jag vet inte hur han jobbar. Vad man kan säga generellt är ju dock att det såklart alltid är bra att bli undersökt "in real life": jag har ju som bekant inte undersökt dig.

Din dåliga hållning i sittande kan mycket väl vara bidragande (eller orsakande). "Säckig hållning" tänjer på musklerna i ryggen så att de blir förslappade. Man får ont och långvarig värk kan påverka fibersammansättningen i musklerna så att man får ännu mer ont. Alternativet, att sitta och spänna sig för att inte sjunka ihop, är inte bra det heller. Cirkulationen försämras och man kan få muskelknutor mm. Det bästa är att ha kontorsutrustning som gör att du får ett optimalt sittande utan att behöva spänna dig. Det viktigaste är kanske bra ländryggsstöd (www.scanergo.se) och avlastning för underarmarna så att du inte behöver spänna axlarna så fasligt.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-05, 15:06   #55
DarcyGrahn
Smalare än Emme
 
DarcyGrahns avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 1 217
Kan man bli helt återställd? Är det stor risk att problemen återkommer om jag kör SL trots att jag skulle köra mckenzie varje dag? När jag fick såna här ryggsmärtor förut så var det värst av ryck och knäböj. I rycket gjorde det ont på 50kg trots att jag tror jag hade bra teknik. Kan det vara att jag rundade ländryggen i botten som gjorde diskarna vart i ett utsatt läge?

Vad rekommenderar (om det nu finns nå rekommendationer) man generellt för muskler att stretcha när man har sådana här problem?
DarcyGrahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-05, 17:49   #56
skeletron
Registered User
 
skeletrons avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 831
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Skeletron: känningar i piriformis har ofta sitt ursprung i annat än just piriformis. Ischiasnerven kan vara retad vid förskjuten disk eller förträngningar som gett nervpåverkan, och då det är ganska tajt där ischiasnerven passerar piriformis kan det göra ont när man trycker över muskeln. Det kan också vara så att smärtan i piriformis är referrerad (problemet sitter någon annanstans än där det gör ont). Hur det skulle ha ett samband med dina axlar har jag svårt att se.

Jag kan varken råda eller avråda dig från att gå till din naprapat om din bröstryggssmärta: jag vet inte hur han jobbar. Vad man kan säga generellt är ju dock att det såklart alltid är bra att bli undersökt "in real life": jag har ju som bekant inte undersökt dig.

Din dåliga hållning i sittande kan mycket väl vara bidragande (eller orsakande). "Säckig hållning" tänjer på musklerna i ryggen så att de blir förslappade. Man får ont och långvarig värk kan påverka fibersammansättningen i musklerna så att man får ännu mer ont. Alternativet, att sitta och spänna sig för att inte sjunka ihop, är inte bra det heller. Cirkulationen försämras och man kan få muskelknutor mm. Det bästa är att ha kontorsutrustning som gör att du får ett optimalt sittande utan att behöva spänna dig. Det viktigaste är kanske bra ländryggsstöd (www.scanergo.se) och avlastning för underarmarna så att du inte behöver spänna axlarna så fasligt.
Okej, tack ska du ha! köpte ländrygsskyddet direkt, ska försöka få tag på avlastningsprylen ock. Har dessutom nyss varit ute och funnit ett tillbehör till laptopen som höjer upp den i lämpligt läge. Lysande.

Hur menar du förresten med uthållighet i skuldran?
__________________
Lyssna på min podcast "Andra kammaren"

En podcast om politik och nyheter
skeletron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-19, 09:14   #57
johanhej
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 489
Snubblade in på denna tråd av en ren slump och det låter väldigt likt mitt problem.

För omkring två månader sen fick jag en molande värk i mitt vänstra bäckenben efter tunga mark. Hade kört böj någon dag innan. Vart rädd att det skulle bli värre så jag undvek mark och böj helt och hållet. Har kört två lätta böjpass sen dess, och får viss värk varje gång.

Vill såklart bli kvitt detta besvär och hade gärna utfört den här mckenzie-övningen som ni pratar om. Dessvärre har bilden från första sidan försvunnit. Kan någon lägga upp övningen igen?

Tack på förhand!
johanhej är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-02, 09:13   #58
Chrbo
Amatör
 
Chrbos avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 294


Utan att ha sett originalet antar jag att det är denna övning.
__________________
Tittut!
Chrbo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-02, 09:17   #59
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Yes. Sen ska man säga att detta är rörelseplanet som oftast är effektivt. "McKenzie" är ju ett helt koncept där man går flera delkurser för att avlägga en examen, och det är ju inte precis som att det enda man lär sig på lumbal-delen är att "har du ont i ländryggen så lägg dig på mage och sträck ut bakåt". Men det är absolut något man kan prova.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-03, 15:59   #60
Chrbo
Amatör
 
Chrbos avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 294
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Yes. Sen ska man säga att detta är rörelseplanet som oftast är effektivt. "McKenzie" är ju ett helt koncept där man går flera delkurser för att avlägga en examen, och det är ju inte precis som att det enda man lär sig på lumbal-delen är att "har du ont i ländryggen så lägg dig på mage och sträck ut bakåt". Men det är absolut något man kan prova.
Var ska man ta ut rörelsen i ryggen vid denna övning? Hela ryggen eller viktigast med ländryggen?

Hur mycket ska man "pusha"? Lagom är bäst som med all stretch?
__________________
Tittut!
Chrbo är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)