Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-03-09, 11:33   #31
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Jag skulle sikta på att ha ORD + MED klart på 10 min, så jag hade 45m kvar till ELF och LÄS. Jag skulle göra ELF först då den är enklare (om man är bra på engelska) resten av tiden lägger jag på LÄS och gör så bra det blir.

På matten skulle jag göra klart allt utom DTK som jag skulle lägga all kvarvarande tid på.
Max en minut per uppgift på XYZ, NOG och KVA. Annars hoppar jag till nästa och går tillbaka om det finns tid på slutet.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-09, 14:18   #32
Ame
Friidrott
 
Ames avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Linköping
Inlägg: 916
Citat:
Ursprungligen postat av robiiiinnnn Visa inlägg
Har skrivit lite gamla prov hemma, ligger mellan 1.1 och 1.3. Jag hade gärna velat skriva 1.1 på provdagen för att säkra att jag kan komma in lite överallt i Sverige. Om det skulle gå åt skogen och jag skrev 0.8 i värsta fall, kan jag fortfarande komma in i Luleå, men det innebär en längre flyt, 3 år av mitt liv är dock ingenting när jag tänker efter.

Men stressen är min akilleshäl under provet, i mitt fall tappar jag lästförståelse och poäng överlag, pga konstant stress att hinna med hela provet. När jag därefter sitter och felanalyserar och rättar mitt prov, så har jag inga som helst problem att lösa åtskilliga uppgifter. Frustrerande när man kan något, men när stress blockerar mina kunskaper och potentialen överlag. Pratas om att ta kontroll över stressen under dessa omständigheter, men hur frågar jag? Träning? Jag tränar med tidspress var gång, problemet är att det inte blir bättre.
Låter som att problemet är att du stressar upp dig inför själva provet i sig. Släpp alla tankar på att du ska förbereda dig genom att äta på ett visst sätt mm. Mår du bra av att träna så gör det förstås men gör det inte för att du ska prestera bättre på provet. Gå upp i tid dagarna innan bara så att du förhoppningsvis kan sova bra natten innan. Men även om du inte skulle göra det så är det inte hela världen. Jag sover alltid kasst inför stora prov men skrev ändå 1.8

Mental ger bra tips om hur du ska skriva själva provet, låter mycket som hur jag själv gjorde. Ett bra tips för matten (och alla andra delar också) är att snabbt stryka över svar som är uppenbart felaktiga om du fastnar på en uppgift. Om du måste gissa så har du åtminstone förbättrat dina odds om du kan stryka 1-2 svarsalternativ och det är ganska ofta vissa svar är helt orimliga.
Ame är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-09, 16:17   #33
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Ett tips är att först börja med de delar du är bra på och lägga ned mest tid på att lösa dom uppgifterna. Det är betydligt bättre att spika resultatet i dessa i början och hoppa i de delar som man är sämre på när man börjar känna av tidspressen på slutet.

Kräver dock att man gör ett prov eller testprov på tids så man har lite koll.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)