Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-09-13, 20:42   #376
TheOne1994
Registered User
 
TheOne1994s avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 529
jag är impad av er som ger blod ! Själv är jag sjukt spruträdd / nål rädd eller vad man nu kallar det. Ser jag blodbussen svartnar det för ögonen en kort stund
__________________
född 1973 , fel vid registrering
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-13, 20:47   #377
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Jag fattar inte heller. Vad finns det för skäl att INTE bli blodgivare liksom? Förutom då rent medicinska eller blodgivningens egna regler. För mig har det blivit lite oregelbundet p.g.a. resor till platser med malariarisk (6 månaders karens).
Man får inte intrycket av att det behövs, sedan är det väl rätt strikta regler kring nya sexpartners?
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-13, 20:56   #378
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Man får inte intrycket av att det behövs, sedan är det väl rätt strikta regler kring nya sexpartners?
Om du har prostituerat dig eller är homosexuell man så måste du vänta 12 månader innan blodgivning. Annars gäller 3 månader efter sex med ny partner.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-13, 21:31   #379
BelowAverage
Kärvt maskulin
 
BelowAverages avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 1 000
Någon som vet varför man inte får pengar för att ge blod? Det är ju trots allt en kostnad och uppoffring av ens tid och (blod :P ).

Vill man inte göra det till någon slags klassfråga där tiggare / utsatta / arbetslösa ska behöva ge blod för att försörja sig?
Ser man helt enkelt inget värde i att människor ger blod?

Jag tycker mest det är intressant eftersom vi vad jag vet har lite av en konstant blodbrist, ett incitament är att iaf få något för tiden man ger. Jag har donerat blod av och till sen 19 års ålder, och där det kniper för mig personligen är att det tar tid och jag får inget för det, godhetsknarkandet ger mig inte särskilt mycket.
Men jag kanske är ovanligt självisk / girig, och någon slags ersättning kanske inte skulle locka folk i gemen. Tidskravet är iaf anledningen till att jag inte ger ofta, är för snål med min icke-altruistiska fritid.
__________________
Do I have potential?
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.
BelowAverage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-13, 21:39   #380
Kabuto
man vänjer sig
 
Kabutos avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Skellefteå
Inlägg: 478
Citat:
Ursprungligen postat av BelowAverage Visa inlägg
Någon som vet varför man inte får pengar för att ge blod? Det är ju trots allt en kostnad och uppoffring av ens tid och (blod :P ).

Vill man inte göra det till någon slags klassfråga där tiggare / utsatta / arbetslösa ska behöva ge blod för att försörja sig?
Ser man helt enkelt inget värde i att människor ger blod?

Jag tycker mest det är intressant eftersom vi vad jag vet har lite av en konstant blodbrist, ett incitament är att iaf få något för tiden man ger. Jag har donerat blod av och till sen 19 års ålder, och där det kniper för mig personligen är att det tar tid och jag får inget för det, godhetsknarkandet ger mig inte särskilt mycket.
Men jag kanske är ovanligt självisk / girig, och någon slags ersättning kanske inte skulle locka folk i gemen. Tidskravet är iaf anledningen till att jag inte ger ofta, är för snål med min icke-altruistiska fritid.
Eftersom man bara får ge 3-4 gånger per år så måste det vara en väldigt stor ersättning för att det skulle vara värt det på det sättet.

Jag väljer ett Kolmårdenglas av olika slag varje gång, och tid slipper man förlora blodbussen stannar i din närhet

https://geblod.nu/ge-blod-har/blodbussar/
Kabuto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-13, 21:46   #381
rosto
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 140
Jag har börjat ge blod igen efter ett uppehåll på över 20 år, känns riktigt bra att få göra en insats igen!

Jag hade även för avsikt att bli donator till Tobiasregistret men fick nobben pga för hög ålder :-)
rosto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-13, 21:51   #382
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av BelowAverage Visa inlägg
Någon som vet varför man inte får pengar för att ge blod? Det är ju trots allt en kostnad och uppoffring av ens tid och (blod :P ).

Vill man inte göra det till någon slags klassfråga där tiggare / utsatta / arbetslösa ska behöva ge blod för att försörja sig?
Ser man helt enkelt inget värde i att människor ger blod?

Jag tycker mest det är intressant eftersom vi vad jag vet har lite av en konstant blodbrist, ett incitament är att iaf få något för tiden man ger. Jag har donerat blod av och till sen 19 års ålder, och där det kniper för mig personligen är att det tar tid och jag får inget för det, godhetsknarkandet ger mig inte särskilt mycket.
Men jag kanske är ovanligt självisk / girig, och någon slags ersättning kanske inte skulle locka folk i gemen. Tidskravet är iaf anledningen till att jag inte ger ofta, är för snål med min icke-altruistiska fritid.
Men alltså... tid? Har du extremt trögflytande blod eller? Brukar ta typ 20 minuter för mig att lämna blod inklusive allt. Som kvinna får man ge max 3 ggr per år och en timme av 8760 på ett år kan jag avvara liksom.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-14, 09:13   #383
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av BelowAverage Visa inlägg
Någon som vet varför man inte får pengar för att ge blod? Det är ju trots allt en kostnad och uppoffring av ens tid och (blod :P ).

Vill man inte göra det till någon slags klassfråga där tiggare / utsatta / arbetslösa ska behöva ge blod för att försörja sig?
Ser man helt enkelt inget värde i att människor ger blod?
Här i Stockholm får man en gratis t-shirt och mat.

Har dock slutat ge blod pga antidepressiva. Enligt sjuksköterskan som jobbade där ska man vänta 2-3 år efter att man har slutat helt för att vara på "säkra sidan".

Senast redigerad av xan den 2017-09-14 klockan 09:14.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-14, 09:18   #384
dluddeckens
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 820
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Men alltså... tid? Har du extremt trögflytande blod eller? Brukar ta typ 20 minuter för mig att lämna blod inklusive allt. Som kvinna får man ge max 3 ggr per år och en timme av 8760 på ett år kan jag avvara liksom.
Tidsinsatsen ligger väl i att ta sig till blodcentralen.
dluddeckens är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-14, 10:23   #385
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Jag är noll minus och ger.

Blir dock sjuk och trött någon dag efter jämt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-14, 10:59   #386
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Får väl ta och hasa mig dit när nikotinet gått ur.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-14, 11:42   #387
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Men alltså... tid? Har du extremt trögflytande blod eller? Brukar ta typ 20 minuter för mig att lämna blod inklusive allt. Som kvinna får man ge max 3 ggr per år och en timme av 8760 på ett år kan jag avvara liksom.
lol på 20 min kommer jag knappt innanför stadsgränsen.
Det är i Falun det händer!

Jag har skrivit upp mig men inte gett blod ännu. Nu är det nog grönt dock, men bergen ger mig för tjockt blod annars. För övrigt har jag rätt små artärer så de var skeptiska till att det skulle kunna gå när jag var där på kontroll. Bara ett vanligt litet blodprov brukar kräva att de karvar runt med nålen och trasar sönder lite innan det kommer en droppe...

Är inte direkt så jag jublar över tanken på att åka och bli nålkarvad, även om det är för en god sak.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-14, 11:47   #388
Mantus
småmysigt slampig
 
Mantuss avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 470
Nu när jag (så gott som) blivit kvitt min rädsla för nålar så är det nog dags att börja lämna blod. Jag har enligt utsago bra och tydliga blodkärl (de har liknats vid motorvägar) så det borde inte leda till problem heller. Jag får väl masa mig dit för första prov nu i oktober.
__________________
Done with shadows
Mantus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-14, 13:24   #389
J.V
Registered User
 
J.Vs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Sydney
Inlägg: 9 477
Fick igar reda pa att jag far borja ge trombocyter (blodplattar) igen.
__________________
Journal: 53% magic, 61% science, 102% results.
Science. It reduces the stupid.
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Mätt i klassiskt styrkelyft, så tror jag att man kan bli ungefär: 180-150-220 stark utan att dopa sig med lång tid och hård träning.
J.V är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-14, 15:49   #390
BelowAverage
Kärvt maskulin
 
BelowAverages avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 1 000
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Men alltså... tid? Har du extremt trögflytande blod eller? Brukar ta typ 20 minuter för mig att lämna blod inklusive allt. Som kvinna får man ge max 3 ggr per år och en timme av 8760 på ett år kan jag avvara liksom.
Som andra skrivit är det tidsåtgången att resa som ofta gjort det mindre lockande för mig. Och för mig är det just anledningen till när jag inte donerar. Det finns ju alltid en anledning till varför folk inte ger blod, kanske tid, nålrädsla eller att de tycker det är läskigt eller för den delen faktiskt påverkas av det. Eller inte bryr sig alls / vet hur man gör. Vad vet jag.
För min del hade det känts bättre att ge blod om tiden och blodet jag ger faktiskt värderades på något vis. Där finner jag det intressant att vi behöver blod bokstavligt talat för att rädda liv, det är liksom viktigt. Och så får man ingenting för att ge blod? Där får jag inte ihop det riktigt. Man får ju betalt för att arbeta t.ex. Inte fan skulle folk arbeta om de inte fick betalt. (utom volontärer, och jag antar att det mest är dessa personlighetstyper som donerar blod kanske?) Fick vi egoister incentiv kanske även vi skulle lockas att ge / ge (sälja) oftare. Och det vore en samhällsvinst om man fick in mer blod tror jag.
__________________
Do I have potential?
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.

Senast redigerad av BelowAverage den 2017-09-14 klockan 15:50.
BelowAverage är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)