Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-02-10, 00:18   #1
frederico
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 38
Gram protein kroppsvikt, ingen direkt skillnad...

...under en längre mätperiod, allt enligt undertecknads egna funderingar. Jag vill sticka in och säga detta, eftersom mycket handlar om hur stor mängd per kroppsvikt protein som man bör äta, och dom studier som är gjorda, är gjorda under en begränsad tidsperiod och då gör det skillnad, allt efter vad studierna har visat.

Min övertygelse är den, att under en 10 års period, så spelar det nog ingen större roll ifall man äter 1,5g protein eller 2,5g per kilo kroppsvikt.

Kanske att jag får mothugg på detta, men detta är ialla fall vad jag tror, ända tills jag blir överbevisad om annat.
frederico är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 00:32   #2
frederico
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 38
Även kcal intag tror jag är oviktigt. Det är liksom självreglerande över en viss nivå ( ifall man ständigt ligger på kcal minus och lever på under 1gram/kg protein, så kommer inte vikterna på stången att öka. Och vikterna är i princip det enda att hålla koll på )

Men själv har jag ändå gjort som så att jag höjt mitt kcal intag under perioder av hård träning, men om det ger nåt just i längden är frågan.
frederico är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 11:19   #3
Pokkes
Registered User
 
Pokkess avatar
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av frederico Visa inlägg
...under en längre mätperiod, allt enligt undertecknads egna funderingar. Jag vill sticka in och säga detta, eftersom mycket handlar om hur stor mängd per kroppsvikt protein som man bör äta, och dom studier som är gjorda, är gjorda under en begränsad tidsperiod och då gör det skillnad, allt efter vad studierna har visat.

Min övertygelse är den, att under en 10 års period, så spelar det nog ingen större roll ifall man äter 1,5g protein eller 2,5g per kilo kroppsvikt.

Kanske att jag får mothugg på detta, men detta är ialla fall vad jag tror, ända tills jag blir överbevisad om annat.
varför och hur har du kommit fram till denna övertygelse? och vad är syftet med denna tråd?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Stjärt!
Pokkes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 11:28   #4
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av frederico Visa inlägg
...under en längre mätperiod, allt enligt undertecknads egna funderingar. Jag vill sticka in och säga detta, eftersom mycket handlar om hur stor mängd per kroppsvikt protein som man bör äta, och dom studier som är gjorda, är gjorda under en begränsad tidsperiod och då gör det skillnad, allt efter vad studierna har visat.

Min övertygelse är den, att under en 10 års period, så spelar det nog ingen större roll ifall man äter 1,5g protein eller 2,5g per kilo kroppsvikt.

Kanske att jag får mothugg på detta, men detta är ialla fall vad jag tror, ända tills jag blir överbevisad om annat.
Handlar det om fullvärdigt protein av god kvalitet så tror jag att det Kan möjligen stämma. Den saken är säker att man inte kan bli en Coleman genom att överäta protein, träningen och generna påverkar allra mest (doping räknar jag inte med nu).

Det skulle dock kännas tryggare att kanske har men protein under deffperioder osv dock men ingenting är väl omöjligt. :-)
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 11:56   #5
frederico
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 38
Basen i mina funderingar utgår ifrån att det är möjligt att nå omkring genetiskt max även på 1,5g protein per kilo. Men ifall så är fallet, pokkes, kan jag ej säkert säga och därav denna tråd.

Men det kan hända att man kan nå samma resultat 6 månader snabbare på ett högre proteinintag, och om den med lägre proteinintag får en infarkt innan denne hunnit träna dessa extra 6 månader, Ja, då stannar han på exakt 96.83% av den med högre proteinintags totalresultat.
frederico är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 14:05   #6
hängmage
Registered User
 
hängmages avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 6
Jag tror de flesta äter för mycket protein i förhållande till deras behov.
hängmage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 14:20   #7
chadd
Registered User
 
chadds avatar
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 123
Jag tror många glömmer räkna protein i sin pasta, bröd, etc.

Och 1.5g/kg är ju fullt rimligt att det räcker och blir över? Visst om man verkligen satsar så 1.6-2 men orka noja över det liksom.
chadd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 17:17   #8
Bossebäver
Registered User
 
Bossebävers avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 1 003
Citat:
Ursprungligen postat av frederico Visa inlägg
Även kcal intag tror jag är oviktigt. Det är liksom självreglerande över en viss nivå ( ifall man ständigt ligger på kcal minus och lever på under 1gram/kg protein, så kommer inte vikterna på stången att öka. Och vikterna är i princip det enda att hålla koll på )

Men själv har jag ändå gjort som så att jag höjt mitt kcal intag under perioder av hård träning, men om det ger nåt just i längden är frågan.
Så kcal och proteinintag är oviktigt. Den bästa deffen och bulken bör därmed vara fastan. 0 netto-fettinlagring, nice
__________________
Im Chuck Norris, your argument is invalid.
Bossebäver är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 18:29   #9
Iliyas
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 295
Citat:
Ursprungligen postat av frederico Visa inlägg
...under en längre mätperiod, allt enligt undertecknads egna funderingar. Jag vill sticka in och säga detta, eftersom mycket handlar om hur stor mängd per kroppsvikt protein som man bör äta, och dom studier som är gjorda, är gjorda under en begränsad tidsperiod och då gör det skillnad, allt efter vad studierna har visat.

Min övertygelse är den, att under en 10 års period, så spelar det nog ingen större roll ifall man äter 1,5g protein eller 2,5g per kilo kroppsvikt.

Kanske att jag får mothugg på detta, men detta är ialla fall vad jag tror, ända tills jag blir överbevisad om annat.
Detta stämmer faktiskt på mig själv, har själv tränat i ca 10 år och alltid legat runt 1-1,5g max. Men jag tror att man kommer utvecklas lite mer och lite snabbare men också att återhämtningen blir bättre särskilt under deff vid högre protein mängd.
Iliyas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 18:52   #10
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av frederico Visa inlägg
Basen i mina funderingar utgår ifrån att det är möjligt att nå omkring genetiskt max även på 1,5g protein per kilo. Men ifall så är fallet, pokkes, kan jag ej säkert säga och därav denna tråd.

Men det kan hända att man kan nå samma resultat 6 månader snabbare på ett högre proteinintag, och om den med lägre proteinintag får en infarkt innan denne hunnit träna dessa extra 6 månader, Ja, då stannar han på exakt 96.83% av den med högre proteinintags totalresultat.
Det är självklart att det finns någon sorts (individuell) miniminivå av protein- och kcal-intag som behövs för att sakta öka i muskelmassa (detta såklart i kombination med träning, vars intensitet är en tredje faktor). Och höjer man intaget över denna nivå så minskar man bara tiden tills dess att man når sin genetiska maxnivå.

Sådär.. lås tråden.

Nej, men enligt ditt exempel.. jag tror inte att kosten är såpass "oviktig" att det handlar om 10 år istället för 9,5 år att komma till denna punkt. Men säg att det handlar om 10 år istället för ..typ 7 år. Är detta oviktigt? Absolut inte säger jag.. det är säkert väldigt många som kör på hårt i ett antal år och sedan tappar intresset/motivationen/tiden, och därefter endast vill köra underhållsträning. Har man då nått säg 90% av sitt max istället för 50%, som man sedan kan underhålla livet ut, så är ju det värt jättemycket.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-11, 01:07   #11
frederico
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 38
Nu är ju inte detta nån tävling, utan endast en simpel reflektion ifrån min sida. Om det stämmer eller ej vad jag skriver kan man ju tycka vad man vill om.

Men detta är ialla fall en liten motpol till att överanalysera intag av protein och kalorier över tid.
frederico är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-11, 01:10   #12
frederico
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 38
Geoff Om du tror att kosten gör så mycket som du skriver om i ditt exempel så anser jag att du har helt fel. Däremot så kan det inte skada att vara noggrann med näringsintag ifall man anser detta vara roligt, eftersom man i individuella fall säkert av olika orsaker kan komma upp i dina beskrivna nivåer av skillnader, men som ett genomsnitt så är nog min påhittade siffra långt mera rätt.
frederico är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-11, 09:31   #13
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av frederico Visa inlägg
Geoff Om du tror att kosten gör så mycket som du skriver om i ditt exempel så anser jag att du har helt fel. Däremot så kan det inte skada att vara noggrann med näringsintag ifall man anser detta vara roligt, eftersom man i individuella fall säkert av olika orsaker kan komma upp i dina beskrivna nivåer av skillnader, men som ett genomsnitt så är nog min påhittade siffra långt mera rätt.
Du skriver att du kommer att tro detta tills du blir motbevisad. Du kommer nog aldrig få "bevis" på varken eller, då det nog aldrig kommer att göras en studie som sträcker sig över så lång tid.

Men vi är ju kanske överens om att det rent teoretiskt går att nå "genetisk max" både på 1,5g protein + kcal-balans samt på (säg) 2,5g protein + svagt kcal-överskott. Sedan tror vi att det i praktiken gör olika stor skillnad hur fort detta skulle gå.

Bara för att definiera "genetisk max", så pratar vi ju då om att träna väldigt fokuserat och hårt, med konstant och noga övervägd progression, deload-perioder, återhämtning osv osv under så lång tid som behövs för att nå typ 90% (är ju kanske mer intressant än 99%, då de sista 10 procenten kanske tar lika lång tid som de första 90). Vore intressant att höra av andra betydligt mer (än mig) insatta personer uppskatta hur stor skillnad de tror att det är mellan dessa två upplägg.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-11, 15:52   #14
frederico
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 38
Du talar nog med den insatte tyvärr, Geoff. Tror inte att det finns så många andra härinne som vet så värst mycket mer.

Själv har jag tränat i 20 år seriöst, och svaret är att skillnaden är ytterst liten, därav denna diskussion och motpol till allt jag upplever som en extrem jakt på kortsiktiga resultat.
frederico är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-11, 15:56   #15
frederico
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 38
Ni tränar för lätt och äter för sunt. Det är min hela tanke om vad jag ser nuförtiden.
Och detta är inte konstigt heller, eftersom kroppsbyggning helt säkert är på nedgång och kommer fortsätta så.
frederico är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)