Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2016-03-01, 08:39   #46
Paperbasket
Registered User
 
Paperbaskets avatar
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 959
http://kurera.se/har-ar-maten-du-ska...dvika-vid-ibs/
__________________
Lic. Personlig tränare

Facebook

Instagram
Paperbasket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-04, 11:45   #47
mommy
Registered User
 
mommys avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Ort: Umeå
Inlägg: 742
Jag har haft ont i magen länge, uppsvälld och gasig varje dag. Jag läste den här tråden i förrgår, åt igår och nu idag i princip laktos och glutenfritt, inte ätit päron och äpple och uteslutit sötningsmedel som slutar på -ol (har sett att vissa proteinbars innehåller detta, andra inte) och redan igår hade jag inte ont i magen alls, inget idag än heller. Vilken befrielse! Håller dock tummarna att jag ska kunna införa laktos och gluten i små mängder i framtiden.
__________________

Böj: 75kg Bänk: 55kg Mark: 115kg
tjej, 168 cm/60 kg
mommy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-04, 17:56   #48
Shapeorform
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 10
Citat:
Ursprungligen postat av mommy Visa inlägg
Jag har haft ont i magen länge, uppsvälld och gasig varje dag. Jag läste den här tråden i förrgår, åt igår och nu idag i princip laktos och glutenfritt, inte ätit päron och äpple och uteslutit sötningsmedel som slutar på -ol (har sett att vissa proteinbars innehåller detta, andra inte) och redan igår hade jag inte ont i magen alls, inget idag än heller. Vilken befrielse! Håller dock tummarna att jag ska kunna införa laktos och gluten i små mängder i framtiden.
Jag hade stora problem med min mage i många år, så länge jag kan minnas, provade alla möjliga dieter och kurer men det blev värre med åren, har nu ätit enl. fodmap strikt i tre år och jag mår super helt fri från problem (om jag inte får i mig något som jag inte borde förstås).
Shapeorform är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-04, 18:43   #49
cero
Registered User
 
ceros avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 5 956
Tog bort 80% av all stärkelse i min kost, och problemen (smärta, gaser) verkar ha försvunnit nästan helt efter bara två dagar. Överlycklig just nu, hoppas det håller i sig bara. Nu äter jag nästan enbart animalier + grönsaker. Även fodmaps har jag givetvis tagit bort sedan länge, men där märkte jag ingen stor skillnad.


Senast redigerad av cero den 2016-03-04 klockan 18:44.
cero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-28, 18:26   #50
cero
Registered User
 
ceros avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 5 956
Är det någon som vet eller har prövat om kolsyrade drycker ger gaser i tarmarna? Det hamnar ju en hel del luft i magen, men det mesta kommer ju ut genom strupen tänker jag.
cero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-29, 11:11   #51
Dovahkiin
Registered User
 
Dovahkiins avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 315
Citat:
Ursprungligen postat av cero Visa inlägg
Är det någon som vet eller har prövat om kolsyrade drycker ger gaser i tarmarna? Det hamnar ju en hel del luft i magen, men det mesta kommer ju ut genom strupen tänker jag.
Det ökar gaserna i både magen och tarmarna rejält. Jag kan knappt dricka något med kolsyra längre pga det.
Dovahkiin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-15, 19:43   #52
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
(bump)

Har någon av er provat att äta mer åt LCHF-hållet för att bli av med IBS (uppblåsthet, förstoppning, tarmknip)? Äter enligt FODMAP, vilket har hjälpt, men magen är fortfarande en konstant stress i vardagen. Testar just nu att ta bort en stor del av alla kolhydrater (f a stärkelse) och se vad som händer. I stället äter jag mer animaliska produkter och fett.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-15, 21:17   #53
Sagacity
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
(bump)

Har någon av er provat att äta mer åt LCHF-hållet för att bli av med IBS (uppblåsthet, förstoppning, tarmknip)? Äter enligt FODMAP, vilket har hjälpt, men magen är fortfarande en konstant stress i vardagen. Testar just nu att ta bort en stor del av alla kolhydrater (f a stärkelse) och se vad som händer. I stället äter jag mer animaliska produkter och fett.
Min familjs kostresa var ett sökande efter lösning på huvudvärk och IBS. Inga läkarundersökningar hjälpte och dietisternas råd hjälpte inte alls så vi gick igenom varenda kosthållning som finns. LCHF hjälpte och det har förändrat livet för oss sedan några år nu. Min fru har inte velat pröva än men jag tror det finns vissa grönsaker som krånglar till det de få gånger det är problem nu men det får vänta till efter nästa barn kommit ut innan vi provar det

Här är lite intressant info om fiber också. Att utesluta vegetabiliska fiber så mycket som möjligt hjälper hos oss iaf.

Sagacity är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-16, 09:47   #54
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Sagacity: Videon är inte tillgänglig. Hur undviker du förstoppning om du inte äter fibrer?

Problemet med LCHF för mig är att det gör att jag blir jävligt smal. Jag har redan väldigt lågt kroppsfett, så det ryker muskelmassa direkt när jag inte äter mycket kolhydrater. Att vräka i sig fett känns så där, men jag får nog äta mer av det för att undvika viktnedgång.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-16, 14:07   #55
Sagacity
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Sagacity: Videon är inte tillgänglig. Hur undviker du förstoppning om du inte äter fibrer?

Problemet med LCHF för mig är att det gör att jag blir jävligt smal. Jag har redan väldigt lågt kroppsfett, så det ryker muskelmassa direkt när jag inte äter mycket kolhydrater. Att vräka i sig fett känns så där, men jag får nog äta mer av det för att undvika viktnedgång.
Provar att lägga in videon igen.. den besvarar fiberfrågan rätt bra.



Jag la till naturell kvarg med hallon (kokar och har i kylskåpet så det ska gå fort) som kvällsmat, 6ägg kokta ägg till frukost. Extra smör i broccolimoset. Rysk yoghurt med nån krydda som sås till middagen. Kalorier går att hitta om man letar efter dem. I börjar var det som om man inte hade någon mat att välja på, när man kommit in i det finns det hur mycket som helst.
Sagacity är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)