Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2015-08-04, 19:09   #31
maqan
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 179
Enligt vissa informationsblad/tabeller anses havre klassas som en matvara som innehåller en hög andel FODMAPS på grund av fibrerna ja. Men det är väl som med allt annat att man får testa sig fram och ta reda på ens individuella toleransnivå. Dessförinnan bör man dock ha genomgått en eliminationsperiod på minst fyra veckor.
maqan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-04, 19:31   #32
cero
Registered User
 
ceros avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 5 956
Går det att säga på ett ungefär hur lång tid det tar från det att man äter något man är känslig för, tills gaserna bildas? Handlar det om 1 timma, 5 timmar, 24 timmar? Om man har en konstant bråkande mage så är det näst intill omöjligt att peka ut ett enskilt livsmedel. Kanske det man behöver en dietist till som sagt..
cero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-04, 20:41   #33
naudiz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Malmö
Inlägg: 75
Citat:
Ursprungligen postat av cero Visa inlägg
Men vad exakt i havren i så fall? Mängden fibrer?
Oligosackarider, men mindre än i de andra sädesslagen så du kan testa att äta lite. För mig är det ok att göra gröt på.
naudiz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-04, 22:16   #34
naudiz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Malmö
Inlägg: 75
Citat:
Ursprungligen postat av cero Visa inlägg
Går det att säga på ett ungefär hur lång tid det tar från det att man äter något man är känslig för, tills gaserna bildas? Handlar det om 1 timma, 5 timmar, 24 timmar? Om man har en konstant bråkande mage så är det näst intill omöjligt att peka ut ett enskilt livsmedel. Kanske det man behöver en dietist till som sagt..
Om jag slarvar för mycket under längre tid så brukar jag säga att min mage kraschar. I det läget så är all tillförsel av fodmapsrika livsmedel som gasbomber. Reagerar inom 5-10 min på tex en nektarin med något av de mest koncentrerade gaserna från helvetet. Då behöver jag undvika fodmaps helt under en tid för att magen ska repa sig.

Annars märker jag det främst på de frekventa toalettbesöken med förhållandevis små mängder "lerbajs" som jag kan sitta med länge innan det är klart. Bara för att upprepas ett antal gånger per dag. Detta varierar också i förhållande till hur jag sköter kosten och underviker fodmaps i större mängder.
naudiz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-05, 19:45   #35
maqan
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 179
Citat:
Ursprungligen postat av cero Visa inlägg
Går det att säga på ett ungefär hur lång tid det tar från det att man äter något man är känslig för, tills gaserna bildas? Handlar det om 1 timma, 5 timmar, 24 timmar? Om man har en konstant bråkande mage så är det näst intill omöjligt att peka ut ett enskilt livsmedel. Kanske det man behöver en dietist till som sagt..
Är man väldigt känslig för stunden så reagerar man i regel relativt snabbt inom max en timme, ibland endast ett par minuter. För att urskilja exakt vad det är man reagerar på krävs att man först har uteslutit alla potentiellt problematiska matvaror och låtit magen lugna sig, vilket kan ta flera veckor och en allmän rekommendation är att låta det gå ungefär fyra veckor.

Därefter kan man som sagt testa EN MATVARA i taget i ett par dagar och se hur man reagerar på den. Vid reaktion tar man bort den matvaran och låter magen lugna sig i ett par dagar innan man testar en annan. Sen håller man på så tills man känner att man har ett rimligt antal matvaror som man känner sig bekväm med.
maqan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-15, 15:18   #36
cero
Registered User
 
ceros avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 5 956
Någon med IBS som testat att byta till paleo?
cero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-15, 19:14   #37
Paperbasket
Registered User
 
Paperbaskets avatar
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 959
Nej.

Kan dock inflika att jag kört Fodmap i några veckor nu och vilken skillnad det blev för mig. Istället för att vara antingen förstoppad eller tvärtom så är jag någorlunda normal nu.

Följer den så strikt jag kan med få undantag ibland. Kan inte alltid följa allting med tanke på fru och familj.
__________________
Lic. Personlig tränare

Facebook

Instagram
Paperbasket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-15, 20:42   #38
cero
Registered User
 
ceros avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 5 956
Kul att höra att det funkar. Hade du andra symptom som smärta och gasbildning?

Och använder du ngn mobilapp för att hålla koll på vad du kan äta och inte?

Senast redigerad av cero den 2016-02-15 klockan 20:44.
cero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-16, 20:04   #39
maqan
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 179
Citat:
Ursprungligen postat av cero Visa inlägg
Någon med IBS som testat att byta till paleo?
Jag har själv genomgått en period av paleokost där man utesluter allt man kan tänkas reagera på (inklusive FODMAPs), samt i allmänhet begränsar mängden stärkelserika grödor och frukt.

Det är väldigt krävande dels ekonomiskt men även praktiskt och psykologiskt då man mer eller mindre till en början endast lever på ett fåtal matvaror. Av den anledningen är det inget jag skulle rekommendera någon såvida man inte har väldigt svåra besvär.

Är du intresserad av att göra något liknande kan jag rekommendera boken "Digestive Health with REAL food".
maqan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-16, 21:37   #40
cero
Registered User
 
ceros avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 5 956
Citat:
Ursprungligen postat av maqan Visa inlägg
För att urskilja exakt vad det är man reagerar på krävs att man först har uteslutit alla potentiellt problematiska matvaror och låtit magen lugna sig, vilket kan ta flera veckor och en allmän rekommendation är att låta det gå ungefär fyra veckor.
Vad exakt är det man behöver återställa i magen som tar flera veckor? Låter ju förjävligt att det ska ta sådan tid. Iofs kanske det bara behövs en sådan "omstart", om man kör utan fuskdagar.

Citat:
Jag har själv genomgått en period av paleokost där man utesluter allt man kan tänkas reagera på (inklusive FODMAPs), samt i allmänhet begränsar mängden stärkelserika grödor och frukt.
Vad blev resultatet?

Senast redigerad av cero den 2016-02-16 klockan 21:38.
cero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-17, 08:32   #41
Paperbasket
Registered User
 
Paperbaskets avatar
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 959
Citat:
Ursprungligen postat av cero Visa inlägg
Kul att höra att det funkar. Hade du andra symptom som smärta och gasbildning?

Och använder du ngn mobilapp för att hålla koll på vad du kan äta och inte?
Jag har antingen eller. Förstoppning eller tvärtom. Vid förstoppning hade/har jag så ont så jag blir sängliggandes. Tvärtom gasig som bara fan.

Nu märker jag knappt av något alls.

Skrivit ut en lapp helt enkelt. Bara till att komma ihåg sakerna. Sen försöker jag tänka att om det är pasta till lunch så äter jag potatis eller dylikt till middag. Dock köpt mkt gluten och laktosfritt. Kan inte följa det till punkt och pricka tyvärr.
__________________
Lic. Personlig tränare

Facebook

Instagram
Paperbasket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-18, 19:29   #42
maqan
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 179
Citat:
Ursprungligen postat av cero Visa inlägg
Vad exakt är det man behöver återställa i magen som tar flera veckor? Låter ju förjävligt att det ska ta sådan tid. Iofs kanske det bara behövs en sådan "omstart", om man kör utan fuskdagar.



Vad blev resultatet?
Det är en lång process att bygga upp sin mag-tarmhälsa om den i grunden varit dålig hela ens liv mer eller mindre, så det är inget man gör på bara ett par veckor i dagsläget. I framtiden i takt med att forskningen utvecklas på det här området så hoppas jag dock på att man kommer kunna skräddarsy pre- och probiotiska tillskott för respektive individ så att man inte behöver testa sig fram som man måste göra idag.

För egen del så fungerar min mage bättre än någonsin just nu och jag har oftast regelbundna avföringsvanor så som jag vill ha det. Men jag är fortfarande väldigt begränsad i vad jag kan äta och försöker hela tiden med att introducera och ta bort matvaror i takt med att mitt tillstånd förbättras och symptom som jag har haft tidigare uppstår.
maqan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-20, 20:54   #43
cero
Registered User
 
ceros avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 5 956
Bra att det gav något i alla fall. Har du lust att dela med dig av hur en dags kost kan se ut? Mitt problem är att få i mig tillräckligt med kalorier om jag utesluter spannmål och annat med mycket stärkelse i, är inte så sugen på att vräka i mig fett heller.

Senast redigerad av cero den 2016-02-20 klockan 20:57.
cero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-21, 19:29   #44
maqan
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 179
Frukost: Kycklingsoppa med avokado och kokosolja
Mellanmål: Köttbuljong/Mandelmjölk
Lunch: Lammgryta med ghee
Mellanmål: Köttbuljong/Mandelmjölk
Middag: Ugnsbakad fisk med pumpapuré och gröna bönor
maqan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-01, 08:21   #45
Perramja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 316
Jag ska testa på denna dieten med start idag! Någon som vet hur det ligger till med quorn produkter?
Perramja är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)